پیام فارس

آخرين مطالب

تقسیمات کشوری،‌ میوه ممنوعه در تبلیغات انتخاباتی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- کمتر از 6 ماه تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی است و این موضوع سبب شده که برخی داوطلبان انتخابات در مجامع و محافل به طرح وعده‌هایی بپردازند که گاه این وعده‌ها خارج از حدود اختیارات نمایندگان مجلس است.

در این میان، برخی وعده‌ها درباره ارتقای روستاها،‌ دهستان‌ها،‌ بخش‌ها و شهرستان‌ها همان موضوعی است که تحقق آن در گروی طی فرایند کارشناسی است و دامن‌زدن به آن در خارج این چارچوب به بالارفتن انتظارات و توقعات منجر می‌شود.
آنگونه که میوه ممنوعه سبب رانده شدن انسان از بهشت برین شد، تبلیغات انتخاباتی و سخن‌راندن در حد و حدود اختیارات و حیطه وظایف نمایندگی نیز شاغول و معیاری است برای ارزیابی داوطلبان انتخابات و آنجا که برای عوام فریبی سخن از تقسیمات کشوری می‌شود، این موضوع عیار روشنی برای انتخاب‌کنندگان و تعیین تکلیف انتخاب‌شوندگان در صندوق رای است.
فعالان سیاسی استان فارس از طیف‌های فکری مختلف بر این باور هستند که طرح مباحث مرتبط با تقسیمات کشوری و ایجاد انتظار در مردم عوام فریبی و اقدام ناحق و ناصواب است.
تبلیغات انتخاباتی،‌ عیاری برای سنجش پایبندی داوطلبان به منافع ملی
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تقسیمات کشوری یک روال قانونی دارد که هر کجا شرایط لازم را برای ارتقا داشته باشد دولت به مطالبات مردم پاسخ می‌دهد و متناسب با منافع و مصالح ملی اقدام می‌کند لذا این شیوه درست نیست که برای جلب آرای مردم از ابزار تبلیغاتی تقسیمات کشوری استفاده شود.
سید میراعظم هاشمی افزود: برخی داوطلبان انتخابات و نیز برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روزها شعارهای تبلیغاتی مبنی بر ارتقای بخش به شهرستان را می‌دهند و از این ابزار تبلیغاتی برای انتخابات اسفندماه سال جاری استفاده می‌کنند اما به نظر می‌رسد دولت در این شرایط اقدامی در این زمینه انجام ندهد.
این فعال سیاسی استان فارس گفت:‌ بحث تقسیمات کشوری به یک شانتاژ تبلیغاتی برای این افراد تبدیل شده است و مردم باید بدانند این اقدامات کاربرد تبلیغاتی دارد و چیزی جز شعار دادن نیست و یک اقدام ناحقی است که صورت می‌گیرد.
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس ادامه داد: شعار دادن در حوزه تقسیمات کشوری عوام فریبی است لذا باید از اینگونه شعارها پرهیز و اجازه داده شود مردم متناسب با سوابق و کارآمدی افراد در اسفندماه سال جاری رای دهند.
هاشمی اظهارات داوطلبان انتخابات مجلس و نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی را عیاری برای سنجش پایبندی آنها به منافع ملی دانست و گفت: مردم نمایندگان کارگشا نمی‌خواهند بلکه نمایندگانی می‌خواهند که به منافع ملی توجه داشته باشند.
وی گفت:‌ این روزها شاهد هستیم برخی افراد برای ورود به انتخابات اسب خودشان را زین می‌کنند تا هرچه بتوانند به دولت انتقاد کنند.
وی افزود: توجه به نارضایتی‌های مردم و دادن وعده‌هایی که در حیطه‌ وظایف نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیست از دیگر شیوه‌هایی است که این افراد دنبال می‌کنند و از این رو،‌ شایسته است که در این امر تجدیدنظر کنند.
اجازه دهید سیر طبیعی تقسیمات کشوری طی شود
دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان فارس نیز معتقد است:‌ داوطلبان انتخابات و نمایندگان کنونی مجلس باید اجازه دهند سیر طبیعی تقسیمات کشوری طی شود و از دامن زدن به این مباحث در تبلیغات انتخاباتی خودداری کنند.
محمدرضا مشفقیان افزود:‌ طرح مباحث مرتبط با تقسیمات کشوری و ایجاد انتظار در ذهن مردم کار ناحقی است چرا که تقسیمات کشوری یک سیر طبیعی دارد تا به بخش یا شهرستان تبدیل شود.
وی از این که مولفه‌های تقسیمات کشوری در دهه‌های گذشته تحت تاثیر قدرت جریان حاکم قرار گرفته است، اظهار داشت:‌ به عنوان نمونه، در برخی نقاط استان فارس ارتقای سطوح تقسیمات کشوری حق نبوده است.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در انتخابات گذشته چند نفر از کاندیداها در مورد ارتقای بخش زرقان گفته بودند اگر رای بیاوریم این بخش شهرستان می‌شود اما با گذشت چند سال شاهد آن هستیم هنوز شهرستان نشده است.
جامعه را آشفته نکنید
طی چند سال گذشته مباحثی درباره ارتقای بخش‌هایی در استان فارس به شهرستان مطرح بوده است که بنا بر اعلام مسئولان، این موضوع در حال بررسی کارشناسی در دولت است. مسئولان اطمینان داده‌اند در فرایند تقسیمات کشوری، روالی که توسعه همه‌جانبه همه مناطق فارس و منافع مردم استان را لحاظ کند در دستور کار خواهد بود و به حساسیت‌ها نیز توجه خواهد شد.
جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی اخیرا در اطلاعیه‌ای از ارتقای هفت شهرستان استان فارس سخن گفته و ادعا کرده که شمار شهرستان‌های استان فارس از 29 شهرستان کنونی به 36 شهرستان افزایش می‌یابد.این سخنان در حالی است که مرجع تصمیم‌گیری درباره تقسیمات کشوری، هیات دولت و وزارت کشور است و تاکنون اظهارنظری در این باره از سوی این مراجع اعلام نشده است.
این نماینده مجلس همچنین درخواست ارتقای شهرستان لار به استان را مطرح کرده است.
مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور در این باره گفت: دولت هیچگونه برنامه‌ای برای ایجاد استان‌های جدید در کشور ندارد.
سعید جلالی یادآور شد:‌ تقسیمات کشوری بر پایه بررسی‌های کارشناسی و مطالعات هدفمند انجام می‌شود و قطعا مبحث مهمی مانند تاسیس استان‌های جدید نیازمند تامل بیشتر و انجام فرایند کارشناسی دقیق‌تر است.
وی ادامه داد: با وجود اهمیت و حساسیت این موضوع، بعضا مشاهده می‌شود که مساله تقسیمات کشوری از سوی برخی از افراد و گروه‌ها به یک اقدام سیاسی تبدیل می‌شود.
جلالی افزود: انتظار است که نخبگان با بیان و قلم خود ذهن و روان جامعه را آشفته نکنند و از مردم هم استدعا دارم اخبار مربوط به تقسیمات کشوری را صرفا از مراجع آن دریافت کنند.
مصداق تخلف انتخاباتی
پیش از این و در جریان انتخابات دوره قبلی مجلس شورای اسلامی، مدیرکل پیشین دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور به داوطلبان و نامزدهای نمایندگی مجلس توصیه کرده بود از تقسیمات کشوری به عنوان ابزاری برای کسب رای استفاده نکنند و گفت: پیشنهاد می کنم که اینگونه سوء‌استفادها به عنوان تخلف انتخاباتی قلمداد شود.
زهرا احمدی پور افزود: داوطلبان و نامزدها نباید به بحث تقسیمات کشوری ورود کنند.
وی ادامه داد: تقسیمات کشوری اساسا یک امر حاکمیتی است و مبتنی بر مصالح کلان کشور باید انجام شود، وزارت کشور در این زمینه انجام وظیفه می کند و دولت نیز متولی این اقدام است.
مدیرکل وقت دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور اضافه کرد: اگر نامزدها و داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی وعده های تقسیمات کشوری ندهند خودشان دچار چالش کمتری با مردم خواهند شد.
احمدی پور با بیان این که ممکن است این شعارها در حال حاضر برای آن ها رای آور باشد، اظهار داشت: براساس توقعاتی که مردم دارند احساس می کنند از این طریق پاسخ می گیرند اما در بلند مدت معلوم نیست بتوانند این وعده را عملی کنند.
وی تصریح کرد: تقسیمات کشوری عرصه ای نیست که هر کسی بخواهد وارد آن شود و بخواهد توقع ایجاد کند. مردم نیز باید خردمندانه و هوشیارانه افراد را انتخاب کنند و انتخابشان متناسب با شرح وظایف نمایندگی و توانمندی های موجود باشد.
مدیرکل وقت دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: نامزدی که فقط روی احساسات محلی دست بگذارد از همین روش به عنوان یک ابزار استفاده می کند که در ادوار مختلف بتواند رای بیاورد اما اگر مردم هوشندانه وارد جریان انتخابات شود و عاقلانه به برنامه های نامزدها رای دهند دیگر این شعارها کنار می رود و انتخاب و گزینش افراد عقلانی خواهد شد.
احمدی پور با بیان اینکه اگر نماینده مردم فارغ از فشارها وارد مجلس شود، می تواند عاقلانه تصمیم گیری کند، افزود: اگر این فشارها بعنوان مطالبه مردمی به نماینده منتقل می شود، او نیز مجبور است در صحن مجلس دائم از وزارت کشور سوال کند و وزارت کشور نیز با ظرفیت سرزمینی محدود نتواند پاسخ دهد.
وی تاکید کرد: مردم در بحث تقسیمات کشوری شعاری را نپذیرند و نامزدها نیز به این عرصه ورود پیدا نکنند.
9254/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان