پیام فارس

آخرين مطالب

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

لایحه ویژه‌ای برای معلمان تدوین می‌شود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - تهران- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با همکاری دولت و مجلس لایحه خاص معلمان تدوین می‌کنیم تا جایگاه و منزلت آنها تامین شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش، «محسن حاجی میرزایی» روز سه شنبه در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن بزرگداشت و تعظیم ایام شهادت حضرت اباعبدالحسین (ع) و تشکر از رئیس جمهوری که به وی اعتماد کرده است، با بیان اینکه معلم کارمند نیست و مهمترین رکن تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: اگر معلم توانمندی و منزلت کامل را در جامعه نداشته باشد هیچ یک از امکانات دیگر به کار نمی آید.
وی خاطرنشان کرد: توسعه و کیفیت بخشی به آموزش دوره دبستان به عنوان بنیان اصلی آموزش و پرورش است و ایجاد پوشش کامل دانش آموزان جزو برنامه های من خواهد بود و در دوره اول و دوم متوسطه هم برنامه های ویژه ای داریم. حتی در راستای اجرای سند تحول توجه به توسعه کمّی و کیفی هنرستان ها توجه ویزه خواهیم داشت چون بار سنگین آموزش مهارت ها را به عهده دارند.
وی بیان داشت: از همه همکاران فرهنگی در سراسر ایران اسلامی که خود را برای برگزاری یک مهر باشکوه و آغاز سال تحصیلی آماده می کنند سلام عرض می کنم و به همه آنها خداقوت می گویم.
وی ادامه داد: ما به آینده نمی رویم ما آینده را می سازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران برای ما خواهند ساخت. منابع زیرزمینی فراوان، تجهیزات گران‌قیمت و فناوری نو و سرمایه های اقتصادی همه اینها بسیار مهم هستند اما انسان ها مهم‌تر هستند این انسان ها هستند که آینده را می سازند همان کسانی که امروز روی نیکمت مدارس ما دانش آموز هستند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: امروزه این باور وجود دارد که بنیادی ترین و موثرترین و ارزان ترین راه برای بهبود جوامع و ایجاد رفاه در زندگی مردم و دستیابی به هدف های جامعه مسیر آموزش و پرورش است مقام معظم رهبری فرمودند اگر منابع زمینی فراوان داشته باشیم اما نیروی انسانی نداشته باشیم فایده ندارد.
حاجی میرزایی تاکید کرد: انقلاب اسلامی چهلمین سال را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشت و اکنون گام دوم را آغاز کرده است. آموزش و پروش سند خوبی دارد و می تواند میثاق ما برای ساختن آموزش و پرورشی باشد که به درد مردم ورنج های مردم اعتنا می کند و برای توسعه کشور ارمغانی در پیش دارد.
هزینه‌کردن در دستگاه تعلیم و تربیت، هزینه نیست بلکه یک نوع سرمایه‌گذاری بی‌نظیر است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح این سوال که آیا آموزش و پرورش شهروندانی مستقل تربیت می کند، ادامه داد: با وجود اینکه چتر آموزش و پرورش در تمام سرزمین ایران گسترده است اما آنطور که شایسته فرزندان این مرز و بوم است ما زمینه های لازم را برای رشد و پرورش آنها فراهم نکرده ایم. آموزش حافظه محور فربه شده است و بنیان های آموزشی ما آنچنان که باید باشد، نیست.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: آموزش های حافظه محور؛ انواع مهارت های زندگی مستقل مهارت یادگیری و حل مسئله و مهارت های انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است محتویات درسی جامعیت لازم ندارد حال آنکه کتب درسی باید پرمحتواتر باشد.
وی ادامه داد: تشویش و اضطراب در دل فرزندان ما رخنه کرده است اضطراب در مدرسه امکان بروز خلاقیت را کاهش می دهد درخت تنومند تربیت در چنین فضایی رشد و نمو دارد و ما نیازمند محیطی آرام و امن برای دانش آموز و معلم هستیم.
وی ادامه داد: آموزش مهارت های زندگی و ایجاد نشاط ، گسترش برنامه های پرورشی و تربیتی، استمرار ارزش های دینی و اخلاقی و تشویق و ترغیب به نماز از دیگر برنامه های من است. اگرچه از ظرفیت کانون پرورش فکری استفاده خواهد شد.
ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای را در کنار آموزش و پرورش قرار می‌دهم
حاجی میرزایی افزود: ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای کشور را در کنار آموزش و پرورش قرار می دهم تا برای توسعه مهارت ها که هدفگذاری شده است از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت تخصصی اقدام شود.
وی تصریح کرد: توانایی کسب معاش حلال و توانایی برای پایه ریزی اقتصادی سالم، نیازمند توسعه مهارت ها است و توسعه مهارت ها جزء اولویت های من خواهد بود.
وی ادامه داد: برنامه های منظم و منسجم برای سلامت و توسعه ورزش دانش آموزان طراحی کرده ایم. توسعه تربیت بدنی در مدارس، نهادینه کردن فعالیت های سالم بدنی برای کاهش سالانه هزاران میلیارد از هزینه های درمانی از دیگر برنامه های من است که در تعامل با وزارتخانه های ورزش و بهداشت انجام خواهم داد.
دانش آموزان در جبر جغرافیایی گرفتارند
وی درباره موضوع عدالت که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، نیز گفت: توسعه عدالت آموزشی و برابری فرصت های آموزشی رکن اصلی است و همه نابرابری هایی که در سطوح قدرت و ثروت شکل می گیرد ریشه هایش در نابرابری فرصت های کیفی یادگیری است.
وی با تاکید بر اینکه دسترسی به فرصت های برابر و با کیفیت حق همه شهروندان است و باید برای آن تلاش کنیم، یادآورشد: توسعه مدارس دولتی جزء سیاست های اصلی من خواهد بود. به عنوان نمونه افزایش کیفیت مدارس دولتی از برنامه های مدنظر است اگرچه مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارم و باید اینها هم توسعه پیدا کند؛ اما به عنوان دولت وظیفه دارم کیفیت مدارس دولتی را داشته باشیم و به مردم حق انتخاب بدهیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: حق انتخاب پیش نیاز توسعه است و باید با جبر جغرافیایی در آموزش مقابله کنیم و امکان انتخاب دانش آموزان را بالا ببریم ،دانش آموزان مدارس دولتی اکنون در جبر جغرافیایی گرفتار شده اند.
وی بهره مندی دانش آموزان از بودجه دولتی را حق طبیعی آنان دانست و گفت: تک تک دانش آموزان مدارس دولتی باید از این سرانه که حدود 3.5 میلیون تومان است استفاده کنند.
وزیر پیشنهادی ادامه داد: مجموع مناسبات کنونی در تعلیم و تربیت، شکست انگیزه و کیفیت را به دنبال دارد و باید برای ارتقای کیفیت به میدان آمد و از ظرفیت مهم استفاده از ابزارهای آموزشی استفاده کرد. امروز به مدد تکنولوژی جدید می توانیم دانش آموزان مناطق محروم را از استادان و معلمان برتر، برخوردار کنیم.
حاجی میرزایی گفت: مقابله با بازماندگی از تحصیل که کودکان را در معرض این خطر بزرگ قرارمی دهد که در آینده بیکار و مستعد آسیب های اجتماعی و در فقر قرار گیرنداز دیگر دغدغه های من است که این مشکل را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل خواهیم کرد.
آشتی ملی بین مدرسه و جامعه اتفاق بیفتد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید آشتی ملی بین مدرسه و جامعه اتفاق بیفتد، اظهار داشت: اگر مدرسه خانه دوم است خانواده مدرسه اول است باید دیوار حایل بین مدرسه و خانه از بین برود چون اکنون والدین نقش تعیین کننده در مدرسه ندارند و مشارکت در ارزیابی مدرسه بسیار اندک است و فقط زمانی که پول می خواهند سراغ والدین می روند.مدرسه باید کانون یادگیری شود و کانون تعاملات آموزشی،تربیتی و روانشناختی باشد.
وی خطاب به نمایندگان گفت: من یک پدر هستم و دغدغه دارم که همیشه فرزندانم به دلیل ترازی که دارم تربیت می شوند یا نه؟ من متوجه نگرانی مردم برای سوء مصرف موادمخدر و آسیب های اجتماعی هستم و باید شکل گیری یک مدرسه بدون دیوار را داشته باشیم.
حاجی میرزایی افزود: یکی از موارد نارضایتی معلمان شیوه انتخاب مدیران است که ستاد آموزش و پرورش برای اجرای برنامه های تحولی نیاز به جوان گرایی و استفاده از نیروهای درونی دارد و قول خواهم داد که نسل جدیدی از مدیران، مسئولیت آموزش و پرورش را به عهده بگیرند. البته زنان توانمندی در آموزش و پرورش است که تمام سطوح را می توانند به عهده بگیرند 50 درصد دختران دانش آموز را داریم و باید به همین میزان زنان را به کار بگیریم تا تربیت دختران را مادران به عهده بگیرند و ما این هدف را ترغیب خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: ما با مشکل نادیده گرفته شدن و مهمی از نظر فقدان احترام کافی به حقوق اقوام، اقلیت ها و اهل سنت مواجه هستیم و آن هم خوب آموزش ندیدن بسیاری از کودکان در مناطق غیر فارسی زبان است ما باید به سمتی برویم که ضمن حفظ میراث فرهنگی، زبانی و بومی محلی تسلط آنان به زبان فارسی به حد مطلوب برسد و جلوی هرگونه نقصان در توانمندی آنان در آینده گرفته شود.
حاجی میرزایی تصریح کرد: من ضامن اجرای اصل 15 قانون اساسی خواهم بود واقدامات در دست اجرا را توسعه خواهم داد. تحقق همه اهداف بلند آموزش و پرورش نیازمند توجه به واقعیت های موجود است، باید واقع بین باشیم، واقع بینی در این شرایط به این معنا است که ابتدا باید مسائل روی زمین مانده و آزاردهنده آموزش و پرورش را تا حد ممکن بهبود ببخشیم تا زمینه برای دوراندیشی و گام های بلند برای رسیدن به حیات طیبه فراهم شود.
اقتصاد آموزش و پرورش بیمار است
وی توجه به اقتصاد آموزش و پرورش را ضروری دانست و گفت: اقتصاد آموزش و پروش بیمار است، آموزش و پرورش از بودجه ای که دارای ضعف شدید ساختاری است رنج می برد. پس باید برای اصلاح این بودجه اقدام کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بودجه این نهاد با یک سوم کسری بسته می شود دلیل کسری این است که بیش از یک سوم هزینه های پرسنلی از جمله حق التدریس، خرید خدمات و حق الزحمه امتحانات و هزینه های دیگر، هزینه های اجتناب ناپذیر تلقی نمی شود، بودجه آموزش و پرورش باید بر مبنای عملکرد بسته و واقع بینانه تنظیم شود.
وی تصریح کرد: من روز گذشته با آقای رئیس جمهوری صحبت کردم که امروز در محضر دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و سایر اعضای دولت عرض می کنم که درست است مطالبات معوق فرهنگیان باید به سرعت سامان داده شود که این کار را هم در دستورکار داریم و حتی پرداخت پاداش بازنشستگان آغاز شده است و این کار استمرار پیدا می کند اما باید مشکلات بودجه ای آموزش و پروش ریشه ای حل شود و من این کار را خواهم کرد. برای حل ریشه ای آن باید ابتدا بودجه واقع بینانه تنظیم شود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه باید به حقوق معلمان فکر کنیم، تصریح کرد: دولت تلاش کرده است همواره افزایش حقوق متناسب با تورم باشد و فرهنگیان و معلمان نیز از این حق برخوردار خواهند شد، باید حقوق معلمان به روز پرداخت شود چون وقتی تاخیر در این پرداخت ها صوت می گیرد از یک سو معیشت فرد آسیب می بیند و از سوی دیگر اقتدار و منزلت نظام آموزشی ما در معرض خطر قرار می گیرد باید برای آن فکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای حل مسکن معلمان برنامه ای در پیش داریم و تلاش خواهیم کرد برای افزایش برخورداری فرهنگیان از مسکن در همکاری با وزارت راه و شهرسازی و استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره این کار را انجام دهیم .تمام ظرفیت های موجود را برای ارتقای جایگاه، کرامت و منزلت معلمان به کار می گیریم.
دانش‌آموزان تست‌زن شده‌اند
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اقتصاد آموزش و پرورش یک اقتصاد بزرگ است، این اقتصاد محدود به اعتبارات دولتی نمی شود، بیش از 15 هزار میلیارد تومان در قالب کلاس های کمک آموزشی، انتشارات کتب کمک آموزشی، کلاس های کنکور و کلاس خصوصی و هزینه هایی که خود مردم می پردازند، هزینه می شود این حجم بزرگ نقدینگی به اهداف آموزشی ما کمکی نمی کند، این حجم بزرگ اقتصادی خروجی نظام آموزشی ما که دانش آموزان هستند بجای اینکه تبدیل به شهروندی مستقل و مشارکت جو و دارای عادت و رفتار مناسب کند، آنها را تست‌زن بار می آورد و یک اضطراب مدام به آنها می دهد.
وی تاکید کرد: کنکور باید اصلاح شود و تاثیر معدل در تحصیل دانشگاه ها باید افزایش پیدا کند. سال هاست مدیریت دارایی های آموزش و پرورش به عنوان اهرم قرار دادن دارایی ها برای حل مسائل آموزش و پرورش و توسعه آموزش کیفی استفاده می شود و من اقتصاددانانی که تحول خواه هستند را در آغاز مسئولیت اگر مورد اعتماد دوستان قرار گیرم برای این کار مامور خواهم کرد و به اقتصاد آموزش و پرورش سامان خواهم داد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه همه نظرات مخالفان و موافقان دغدغه من است، از همه تشکر می کنم، اظهار داشت: تلاش می کنیم این دغدغه های مشترک را به پیش ببریم. در جلسات کمیسیون ها یک امتیاز ویژه ای دیده ام که خیل عظیمی از نمایندگان پشتوانه آموزش و پرورش هستند و سعی می کنیم وضعیت این نهاد بهتر از گذشته جریان پیدا کند. من منحصرا برای خدمت به آموزش و پرورش به میدان آمده ام و مصمم هستم از تمام ظرفیت دولت برای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت استفاده می کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان گفت: اگر مورد اعتماد دوستان قرار گرفتم یا نه خدارو شکر می کنم و در سنگر دیگری انجام وظیفه خواهم کرد. البته مطالبات حق التدریس ها، خرید خدمت ها و استخدامی که مجلس تصویب کرده آیین نامه آن تا قبل از مهرماه به تصویب دولت می رسد و ابلاغ می شود./

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101739/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا