پیام فارس

آخرين مطالب

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گامی در جهت رونق گردشگری سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- تحقق طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور نه تنها رونق توسعه گردشگری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در خانواده‌های ایرانی را به دنبال دارد بلکه به تبعیض و قطع ارتباط استان‌ها با پایتخت سیاسی و اداری کشور خاتمه می‌دهد.

طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور این روزها به موضوع داغی تبدیل شده که تمام کارمندان در استان‌های مختلف در انتظار بررسی نهایی آن در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هستند.
کارمندان دولت در استان‌های مختلف همواره این سوال را مطرح می‌کنند که چرا دستگاه‌های اجرای مستقر در کلانشهر تهران روزهای پنج‌شنبه تعطیل هستند اما در سایر کلانشهرها اینگونه نیست و اگر قانونی در این خصوص وجود دارد باید برای همه شهرها باشد؛ از سویی نیز استان‌ها برای دریافت پاسخ بسیاری از مکاتبات خود با تهران باید تا شنبه انتظار بکشند.
کلانشهر تهران که پایتخت سیاسی و اداری کشور محسوب می‌شود پنج‌شنبه‌ها تعطیل است و این امر باعث کاهش آلودگی‌ هوا، کاهش ترافیک و کاهش مصرفت انرژی در تهران شده است.
در کنار این موضوع بسیاری از کارمندان عصر چهارشنبه با هدف حضور در مراکز گردشگری از تهران خارج می‌شوند و این زمینه‌ای را برای توسعه و رونق گردشگری فراهم کرده که با تسری تعطیلی‌ پنج‌شنبه‌ها به سایر استان‌های کشور انقلاب جدیدی در صنعت گردشگری پیش رو خواهد بود که در کنار افزایش مالی صنعت گردشگری، افزایش روحیه نشاط و شادابی را در خانواده‌های ایرانی به دنبال خواهد داشت.
به گفته عبدالرضا عزیزی رئیس کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دولت نیز با تصویب طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور موافق است.
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به توسعه و رونق گردشگری در فارس کمک می‌کند
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در این استان گفت: استانداری فارس مکاتبات زیادی در این زمینه با مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورو بخش‌های مختلف دولت داشته است.
عبدالرضا قاسمپور افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در استان فارس موافقت کرده اما هنوز دولت در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده و مصوبه‌ای به استان ابلاغ نشده است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه گردشگری در استان فارس و موقعیت جغرافیایی این استان اظهارکرد: فارس یکی از قطب‌های مهم گردشگری داخلی و خارجی بشمار می‌آید و قطعا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در این استان به توسعه و رونق گردشگری کمک می‌کند.
وی ادامه داد: چهار فصل بودن و وجود جاذبه‌های مختلف گردشگری باستانی، مذهبی و طبیعی در استان فارس، جایگاه این استان را در صنعت گردشگری نشان می‌دهد که از جمله این جاذبه‌ها می‌توانیم به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و دیگر امامزادگان اشاره کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس، آرامگاه شاعران پارسی گو حافظ و سعدی ، بنای کهن تخت جمشید، آرامگاه کوروش و مجموعه پارسه ، محور ساسانی و بیش از سه هزار آثار تاریخی و گردشگری را از دیگر جاذبه‌های این استان عنوان کرد و گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در استان فارس و دیگر استان‌ها فرصت خوبی برای توسعه گردشگری داخلی فراهم می‌کند و در جهت رونق صنعت گردشگری که یک صنعت پاک و درآمدزایی است موثر خواهد بود.
معاون استاندار فارس با اشاره به شرایط و فرصت‌های پیش‌روی کشور در شرایط فعلی افزود: صنعت گردشگری یکی از فرصت‌هایی است که توسعه آن ضرورت دارد.
قاسمپور همچنین به تاثیر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در تحکیم بنیان‌های خانواده اشاره کرد و گفت: با این تعطیلی والدین فرصت بیشتری دارند تا در کنار فرزندانشان حضور داشته باشند و اصول تربیتی را دنبال کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت ترافیکی تاثیرگذار اشت.
معاون استاندار فارس اظهارامیدواری کرد طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هرچه سریعتر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مطالبه فعالان حوزه گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر که تنها یک روز در هفته تعطیل است شاهد حضور تعداد زیادی از گردشگران در مراکز تاریخی، مذهبی و گردشگری استان هستیم.
مصیب امیری افزود: اگر تعطیلی پایان هفته در استان فارس به 2 روز افزایش یابد با توجه به تعداد زیاد آثار تاریخی و گردشگری در استان فارس که بیش از سه هزار اثر ثبت شده ملی و 12 اثر ثبت شده جهانی در این استان داریم، حضور بیشتر مردم در محیط های گردشگری را شاهد خواهیم بود.
وی همچنین به گستردگی و فاصله زیاد بسیاری از شهرستان‌های استان با یکدیگر اشاره کرد و یادآور شد: هر کدام از شهرستان‌های استان دارای جاذبه‌های گردشگری متفاوتی هستند و فاصله چند ساعته برای طی شدن مسیر یک شهرستان به شهرستان دیگر باعث شده افراد کمتر برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهرستان‌ها سفر کنند.
وی ادامه داد: در صورت تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مردم حتما برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری نقاط مختلف استان برنامه‌ریزی می‌کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها قطعا افزایش بازدیدکنندگان از آثار تاریخی و گردشگری را به دنبال خواهد داتشت، همانطور که در حال حاضر نیز در تعطیلی‌ها چند روزه مناسبی شاهد حضور بیشتر گردشگران در اماکن تاریخی و گردشگری هستیم.
امیری اظهارکرد: تعداد 444 واحد اقامتی در کل استان فارس راه‌اندازی شده که از این میزان 105 واحد مربوط به اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که در صورت تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با توجه به افزایش حضور مردم در مراکز گردشگری، سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های گردشگری می‌کنند که این موضوع رونق صنعت گردشگری را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر 137 پروژه گردشگری با اعتباری بالغ بر هزار و 900 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در استان فارس در حال اجراست که در صورت تعطیلی پنج‌شنبه‌ها سرمایه‌گذاران تحرک بیشتری برای تکمیل این پروِژه‌ها به دلیل افزایش تقاضا خواهند داشت و شاهد سرمایه‌گذاران جدید نیز در این حوزه خواهیم بود که این به کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال کمک می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس همچنین به طرح گذشته وزارت میراث فرهنگی برای تعطیلات زمستانی در استان‌های جنوبی اشاره کرد و گفت: با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و ساماندهی تعطیلات رونق قابل توجهی در حوزه صنعت گردشگری خواهیم داشت و علاوه بر مراکز گردشگری، شغل‌های دیگر مرتبط با سفر از فواید این موضوع بهره‌مند می‌شوند.
امیری افزود: از سال‌ها پیش مساله تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در استان را پیگیری کردیم و این موضوع در کارگروه گردشگری استان نیز مطرح شد اما به دلایل مختلف مورد تصویب قرار نگرفت که در صورت تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی خواسته دیرینه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فعالان حوزه گردشگری محقق می‌شود.
ایرانیان به 2 روز تعطیلی نیاز دارند اما نه پنج‌شنبه و جمعه
سهراب شرفی رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تعطیلی یک روز در هفته کم است و ایرانیان باید حتما 2 روز تعطیلی در هفته را داشته باشند اما این 2 روز باید جمعه و شنبه یا شنبه و یکشنبه باشد.
وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و ایران نیز پنج‌شنبه و جمعه‌ها تعطیل است که این باعث شده حوزه تجارت در ایران چهار روز تعطیل باشد لذا این تعطیلی جز ضرر چیزی برای فعالان اقتصادی ندارد.
شرفی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل تعطیلی تهران در روزهای پنج‌شنبه ارتباطات ایران با دنیا تعطیل شده و چهار روز تعطیلی برای فعالان حوزه اقتصادی زمان زیادی است و زیان زیادی به آنان وارد کرده است.
رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس گفت: در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها که در تهران اتخاذ می‌شود توجهی به شهرستان‌ها صورت نمی‌گیرد، به دلیل تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در تهران بسیاری از کارهای اداری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصاد گرفتار بروکراسی‌های اداری شده است لذا باید به جای تعطیلی پنج‌شنبه به فکر تعطیلی شنبه‌ها باشند.
در صورت تصویب نهایی طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، کلیه مراکز اداری و قضایی مراکز استان‌ها همانند تهران از تاریخ تصویب این قانون پنج‌شنبه‌ها تعطیل می‌باشد، ساعت کار کارمندان دولت ــ 44 ساعت در هفته ــ تغییری با این مصوبه نخواهد داشت.
9254 / 6113

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور