پیام فارس

آخرين مطالب

کلانتری: عملکرد ما در حوزه محیط زیست قابل دفاع نیست سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - تهران- رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که آب، تالاب ها، سواحل، انرژی و جنگل ها و مراتع کشور قربانی توسعه ناپایدار شده اند، گفت: عملکرد ما در حوزه محیط زیست قابل دفاع نیست.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، عیسی کلانتری روز سه شنبه در بیستمین همایش ملی صنایع و خدمات سبز در سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: چون توسعه پایدار را قبول نداشتیم و آن را یک کلمه وارداتی از غرب می دانستیم ، محیط زیست خود را قربانی توسعه ناپایدار کردیم.
کلانتری تاکید کرد: تاوان این خسارت را فقط مردم می دهند، حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است و تمام بخش ها برای توسعه باید برنامه ریزی محیط زیستی داشته باشند.
وی ادامه داد: وارد چهلمین سال انقلاب شده ایم؛ در این مدت کشور در بخش های فراوانی از جمله بهداشت، صنعت و خدمات پیشرفت های فراوانی داشته است.
به گفته کلانتری، تنها حوزه‌ای که نه تنها وضعیت آن مناسب نشده بلکه قربانی توسعه شده، محیط زیست است.
معاون رییس جمهوری اظهار داشت: عمر متوسط هر ایرانی 20 سال اضافه شده و بیسوادی تقریباً در کشور ریشه کن شده است؛ سالانه بیش از یک میلیون دانشجو به دانشجوهای کشور اضافه می شود، نیروی انسانی متخصص فراوانی در کشور تربیت شده وضعیت ارتباطات و زیربناها بهبود یافته است و 90 درصد مردم از برق و گاز و آب آشامیدنی بهره مند هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اما من به عنوان رئیس این سازمان امروز نمی توانم بگویم دستاورد 40 ساله انقلاب در حفظ محیط زیست موفق و مثبت بوده است؛ فرسایش خاک، وضعیت آب، پوشش جنگل‌ها، آلودگی هوا در کلانشهرها و بهره وری انرژی نشان از عدم موفقیت در این زمینه دارد.
به گفته کلانتری، بعد از روسیه ما هدرده ترین کشور در زمینه منابع هستیم. ضریب شدت انرژی در ایران بیست و سه صدم درصد است که این عدد در روسیه سی و دو صدم درصد است. ‌
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروز نمی توانم از دستاوردهای انقلاب در زمینه محیط زیست دفاع کنم نمی توانم به مردم دروغ بگویم که وضعیت محیط‌ زیست ما بهتر شده است چه قبل و چه بعد از انقلاب اصول اولیه حفظ محیط زیست را رعایت نکردیم. حتی مهندسان ما جهت وزش باد را در محل احداث یک نیروگاه در نظر نگرفتند.
کلانتری گفت: امروز کشور با مسئله جدید محیط زیستی مواجه شده است؛ از پالایشگاه‌ها 440 هزار بشکه مازوت تولید می کنند این در حالی است که ما اجازه استفاده از این سوخت را در نیروگاه ها نمی‌دهیم و صادرات نیز صورت نمی‌گیرد.
وی اظهار کرد: در حوزه محیط زیست افرادی که مسئولیت داشتند کوتاهی کردند، 12 تن فرسایش خاک، وضعیت جنگل های هیرکانی، آلودگی هوا در کلانشهرها، خشک شدن تالاب ها و پسماندها نتیجه این کوتاهی است.
کلانتری همچنین گفت: درست است که 14 تا 15 درصد متوسط بارش در کشور کم شده است اما چون کشور در راستای توسعه پایدار حرکت نمی کرد از این رو شاخص های زیست محیطی نیز قربانی شد.
وی اظهار داشت: امروز به توسعه صنعت فولاد خود افتخار می‌کنیم این در حالیست که شاخص‌های زیست‌محیطی را رعایت نکرده است و بر این اساس نسل آینده قربانی زیاده خواهی ما می شود.
به گفته وی، بخشی از محیط زیست به علت افزایش جمعیت و مصرف زیاد قربانی شده است؛ پیش از انقلاب 30 میلیون جمعیت داشتیم اما امروز بیش از 80 میلیون جمعیت داریم، در محیط زیست همیشه مرگ برای همسایه خوب بوده است در حالی که ما باید با عزم جدی در راستای حفظ شاخص های محیط زیستی کشور تلاش کنیم.
وی به فعالیت صنایع فرسوده در کشور نیز اشاره کرد و گفت صنعتی داریم که از سال 1345 در کشور فعالیت می‌کند و همچنان آلوده کننده است و بعد از 50 سال هنوز فناوری خود را اصلاح نکرده است وقتی هشدار می‌دهیم می‌گویند شما مخالف توسعه هستید.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چقدر هزینه کم بهره‌وری انرژی ماست؟ به اندازه تولیداتمان هزینه هدررفت انرژی ماست.
وی به دستورات اکید مقام معظم رهبری در راستای کاهش شدت انرژی اشاره کرد و گفت در راستای کنوانسیون پاریس دولت تصویب کرد در شرایط تحریم 4 درصد تا سال 2030 تولید کربن را کاهش دهیم و اگر تحریم نباشد 12 درصد کاهش یابد این در حالی است که در برنامه ششم توسعه که اگر به درستی به آن عمل شود تا پایان سال 1400 تولید کربن حدود 20 درصد کاهش می یابد بنابراین، این همه سروصدا فقط برای 4 درصد است.
«همچنین اگر دستور مقام معظم رهبری در این زمینه اجرا شود تا سال 1409 باید 732 میلیون تن تولید کربن را کاهش دهیم در حالی که تعهد دولت در معاهده پاریس 72 میلیون تن است و بر این اساس این همه سر و صدا و تهدید برای چیست».
به گفته وی، اگر فلرهای گازی را مهار کنیم 5،5 درصد انتشار کربن را کاهش می‌دهیم. در عمل برای محیط زیست و حفاظت از آن هیچ ارزشی قائل نیستیم.
کلانتری گفت: سال گذشته رئیس جمهوری علاوه بر وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، 4 دستور شامل بهبود وضعیت کیفی هوای کلانشهرها، ریزگردها، پسماندها با اولویت در شمال و بهبود وضعیت تالاب ها را به این سازمان ابلاغ کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال با حرکت های جزئی و با همکاری شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین مساعدت طبیعت، وضعیت هوای کلانشهرها از جمله تهران بهتر از سال گذشته بود؛ وزارت نفت نیز مقداری همت کرد و تولید گازوئیل با گوگرد بالا را تا حدی کنترل کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس و با اقدامات صورت گرفته امسال هوا در تهران نسبت به سال گذشته 35 روز سالم‌تر و هفت روز پاک تر بوده است؛ همچنین مدارس شهر تهران یک روز هم به علت آلودگی هوا تعطیل نشدند که نشان می‌دهد اگر دستگاه ها مقداری همت کنند و اهمیت قائل شوند،می توان آلودگی را کاهش داد.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: سال گذشته دولت ١،٣ دهم برای بخش پسماند تصویب کرد اما در مجلس این هزینه به بخش دیگری اختصاص داده شد و دست ما خالی ماند.
کلانتری درباره تامین حقابه تالاب ها گفت: وزارت نیرو موظف است همگام با تخصیص آب به بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی حقابه محیط زیستی را نیز مشخص کند. تاکنون حقابه زیست محیطی جز حقابه های تخصصی وزارت نیرو نبود اما طی دو سال گذشته حداقل توانستیم آن را جزو تقصیرهای آب در وزارت نیرو قرار دهیم.
به گفته کلانتری، زمانی که سدها سرریز شوند، آب به تالاب‌ها و حوزه‌های آبریز تالاب‌ها خواهد رسید، این در حالی است که در حوزه دریاچه ارومیه از ساخت چهار سد نیمه‌تمام جلوگیری کرده که مخزن آنها 1 میلیارد متر مکعب ظرفیت داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تمام رودخانه های شمال کشور مرده به دریا می‌رسند؛ آبی که وارد دریا می شود هیچ موجود زنده ای ندارد و علت آن ورود پسماندها، شیرابه ها و فاضلاب هاست؛ بنابراین اگر باور کنیم ما امانتدار محیط زیست هستیم وضعیت بهتر خواهد شد.
کلانتری افزود: کشوری هستیم با درامد 5 هزار دلار تولید ناخالص ملی؛ اما به اندازه کشوری با درآمد ناخالص ملی 50 هزار دلار زباله تولید می کنیم که این امر نیاز به آموزش دارد و باید آموزش دهیم که تولید زباله را کاهش دهیم و بعد از آن به فکر زباله‌های فعلی باشیم.
وی تأکید کرد باید تمام اقشار جامعه به چه روسا و مدیران دانشگاه ،کشاورزان کارگران و کارمندان اصول اولیه حفظ محیط زیست را آموزش ببینند مسئله محیط زیست یک مسئله شخصی است و به گفته مقام معظم رهبری حرفه ای دولت و دولت نیست محیط زیست کارنامه یک جامعه و یک نسل است.
کلانتری گفت ایران کشوری با قیمت 8 هزار سال است اما هیچ نسلی در این مدت به اندازه نسل کنونی محیط زیست کشور را تخریب کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وقتی جامعه ای قبول نداشته باشد که باید محیط زیست خود را حفظ کند، از یک سازمان مانند محیط زیست با هفت هزار نیرو چه انتظاری می رود؟ به ازای هر 10000 ایرانی کمتر از یک نفر در محیط زیست شاغل است؛ بنابراین از این تعداد کم نمی توان انتظار داشت که محیط زیست کشور را حفظ کند.
کلانتری تاکید کرد: اگر به فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری در راستای حفظ محیط زیست توجه کنیم قطعاً یکی از پاک‌ترین کشورهای جهان خواهیم شد.
**رونمایی از پوستر نمایشگاه بین المللی محیط زیست
در مراسم امروز از پوستر هجدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست نیز رونمایی شد.
این نمایشگاه هر ساله اسفندماه با حضور صنایع و خدمات مختلف در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود که امسال دو تا پنجم اسفندماه خواهد بود.
علمی*9014*2017

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شیراز

با بهره‌برداری از باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز فراهم می‌شود

بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد