پیام فارس

آخرين مطالب

موانع سرمایه‌گذاران شهرستان گراش و مشکلات شهرستان های جنوب فارس چیست؟ سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- رفع موانع تولیدکنندگان 10 شهرستان فارس و گلایه استاندار این استان از مدیریت شهری شهرستان گراش که به گفته او باعث شده سرمایه‌گذاران این خطه سرخورده شوند،از جمله موارد مطرح شده در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بود.

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فارس با مشارکت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این استان عصر پنجشنبه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور،استاندار فارس و مدیران ارشد دستگاه های اجرایی این استان و فرمانداران شهرستان ها در محل استانداری فارس برگزار شد.
در این جلسه که حدود 5 ساعت به طول انجامید مشکلات تولید و موانع پیش روی طرح های عمرانی 10 شهرستان مهر، لامرد، لارستان، گراش، قیر و کارزین، فیروزآباد، خنج، زرین‌دشت، جهرم و فراشبند مورد بررسی قرار گرفت.
یکی از طرح هایی که در این جلسه در خصوص موانع پیش روی آن بحث و بررسی شد پروژه تجاری گراش لند بود که سرمایه گذار آن بخش خصوصی است.
براساس آنچه که در این جلسه عنوان شد در حال حاضر صادر نکردن مجوز ساختمان که شهرداری گراش از آن خودداری کرده مشکل اصلی این پروژه است.
مالک پروژه : درخواست شهرداری گراش، خلاف قانون است
مالک این پروژه در این خصوص گفت: شهرداری مبلغی بیش از 3 میلیارد تومان برای صدور مجوز به دلیل تغییر کاربری طلب کرده است که این موضوع خلاف قانون است.
استاندار فارس در این باره،گفت: اگر شهرداری گراش خلاف قانون برای اخذ عوارض تغییر کاربری در این پروژه اقدام کرده با اشد مجازات با شهرداری برخورد می شود.
عنایت الله رحیمی ادامه داد: تاکنون چندین مورد درخواست غیرقانونی از سوی مدیریت شهری گراش در مواجهه با سرمایه گذاران و بخش خصوصی که قصد ساخت و ساز در این شهر داشته اند گزارش شده است.
وی ادامه داد: بررسی در این باره صورت می گیرد و اگر شهرداری گراش خلاف مقررات درخواستی را از سرمایه گذاران این شهر طلب کرده باشد برخورد جدی با سیستم مدیریت شهری خواهد شد و در این خصوص مو از ماست بیرون کشیده می‌شود.
استاندار فارس در ادامه عنوان کرد: به شدت از مجموعه مدیریتی گراش گلایه مندم زیرا به واسطه عملکرد آنها سرمایه گذاران زیادی در این شهرستان سرخورده شده‌اند و برخوردهای بدی با این قشر صورت گرفته است.
در ادامه این جلسه مصوب شد که ظرف 10 روز مجوز ساختمان گراش لند از سوی شهرداری این شهر صادر شود.
یدالله رحمانی،معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این باره گفت: از شورا شهر و شهرداری گراش انتظار می رود که در حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی همکاری لازم را داشته باشند.
عدم تامین آب شرب شهرک صنعتی گراش از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.
استاندار فارس در این خصوص گفت: حدود یکسال پبش در سفر به این شهرستان مقرر شد که آب های خلاف در باغشهرها و .... قطع و آب شرب شهرک صنعتی گراش تامین شود اما هنوز این کار بعد گذشت یکسال انجام نشده است.
در ادامه این جلسه مقرر شد سریعا آب شرب این مجموعه تامین شود.
رحیمی در این جلسه با بیان اینکه جنوب فارس با شمال این استان معنی پیدا خواهد کرد،اظهار داشت: جنوب فارس پتانسیل زیادی دارد که تلاش داریم توانایی بالفعل این منطقه ادامه و ظرفیت بالقوه آن نیز شکوفا شود.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در سالهای اخیر تلاش زیادی در جنوب فارس انجام داده که در پی آن انقلاب صنعتی شگرفی در این جغرافیا رخ داده و جنوب فارس اکنون در حال طی مسیر توسعه پایدار است.
استاندار فارس بیان کرد: همیشه پیوستگی جنوب فارس با مرکز این استان حفظ خواهد شد.
29 شهرستان فارس طی دو هفته بازدید شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری فارس در این جلسه گفت: در سفر قبلی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور که حدود یک هفته پیش انجام شد در طی 5 روز 19 شهرستان شمالی و میانی استان فارس با طی مسافت 3200 کیلومتر بازدید شد.
یدالله رحمانی افزود: تعداد 100 پروژه در سفر نخست بازدید و 55 مورد سیاست کلی در راستای رفع موانع این طرح‌ها در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در سفر دوم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به فارس که از ظهر سه شنبه هفته جاری آغاز شد نیز تا امروز از 60 پروژه در 10 شهرستان در مناطق جنوبی این استان بازدید و در خصوص رفع مشکلات واحدهای صنعتی و طرح های عمرانی این شهرستانها تصمیم گیری شد.
رحمانی اضافه کرد: در هفته جاری از پروژه طرح استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مهر بازدید و مقرر شد مشکلات این مجموعه سریعا رفع شود.
وی به بازدید از پالایشگاه پترو پیمان دانا شهرستان مهر اشاره کرد و گفت: مقرر شد که با مشارکت بانک های عامل 110 میلیارد تومان تسهیلات مورد تقاضا برای توسعه این پالایشگاه تامین شود.
اسرع وقت با 2 سال زما ن
مالک این طرح در این خصوص گفت: تاکنون بارها مسئولان مربوطه و بانک ها اعلام کرده اند که در اسرع وقت مشکلات این مجموعه حل خواهد شد اما این موضوع تاکنون 2 سال طول کشیده است و با وجودی همه مواردی که بانک‌ها مطالبه کرده اند تامین شده اما مشخص نیست که این اسرع وقت برای حل مشکلات این واحد صنعتی چه زمان پایان خواهد یافت.
استاندار فارس در این باره گفت: در وظایف دستگاه های مختلف که در ذیل پرونده این طرح وجود دارد عنوان شده که ظرف 1 هفته موارد پیگیری شود و احتمالا اسرع وقت در شهرستان مهر معنی متفاوتی با عموم جامعه دارد.
بازدید از زیرساختهای شهرک صنعتی مهر در روزهای اخیر با همراهی معاون وزیر کشور و مسئولان فارس انجام و مقرر شده که مشکل تامین اعتبار برای تکمیل زیرساخت های شبکه فاضلاب این شهرک صنعتی رفع شود.
گویا مشکلاتی در تائیدیه های مورد نیاز از اداره کل حفاظت از محیط زیست نیز وجود داشت که استاندار فارس به فرماندار مهر دستور داد که موارد سریعا پیگیری شود زیرا مجوز محیط زیست اخذ خواهد شد.
نبود مسیر دسترسی شهرک صنعتی مهر از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد که فرماندار مهر در این باره اعلام کرد که ساخت این راه در حوزه کار راه و شهرسازی است اما نماینده راه و شهرسازی معتقد بود که تامین هزینه این راه وظیفه شهرک صنعتی است که نتیجه این بحث در زمان این جلسه مشخص نشد.
از ورود شورای تامین تا وعده معاون وزیر برای حل مشکل یک سرمایه گذار
نماینده شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مهر در این جلسه گفت: موضع تسهیل اراضی مشکلات زیادی برای این شرکت ایجاد کرده است و مشکلاتی با معارضین خصوصی وجود دارد که استاندارفارس در این خصوص تاکید کرد که موارد با ورود شورای تامین شهرستان سریعا حل شود.
نماینده شرکت پالایش پارسیان سپهر افزود: تجهیزاتی برای احداث این شرکت نیاز بوده که ساخت آن حدود 10 ماه در کشور فرانسه زمان برده اما حدود یکسال است که این تجهیزات در گمرگ کشور خودمان معطل مانده است که معاون وزیر کشور که در این جلسه حضور داشت وعده داد که تا دوشنبه هفته آینده این مشکل با رایزنی وزارت کشورحل خواهد شد و کالاهای این شرکت ترخیص می شود.
گرانی آزادراه لامرد-پارسیان را متوقف کرده
در ادامه این جلسه مشکلات شهرستان لامرد در خصوص آزادراه لامرد –پارسیان بررسی شد.
یدالله رحمانی،معاون استاندار فارس طول این مسیر را 49 کیلومتر عنوان کرد که گرانی های اخیر بر روند تکمیل آن تاثیر گذاشته است.
دین پرست،معاون وزیر کشور در این باره گفت: هزینه های احداث این طرح حدود 360 میلیارد تومان بوده که در پی افزایش هزینه‌ها اکنون این رقم به 740 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که پیمانکار طرح توانایی تامین این رقم را ندارد.
استاندار فارس در این باره گفت: مشکلی در خصوص اعطاء تسهیلات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه وجود ندارد و با دادن وام این مشکل رفع خواهد شد.
پیمانکار این پروژه نیز عنوان کرد: قرار نباشد اگر بانک می خواهد 4 میلیارد وام اعطاء کند در قبال آن 10 میلیارد تومان وثیقه از سرمایه‌گذار طلب کند.
وضعیت انتقال آب از خلیج به فارس
پروژه بعدی که در این جلسه درخصوص آن بحث و تبادل نظر شد طرح انتقال آب دریا به لامرد بود که مجری آن شرکت فراسان و بخش خصوصی است.
در قالب این طرح قرار است که انتقال 15 میلیون متر مکعب آب در سال از خلیج فارس به شهرستان لامرد انجام شود.
شرکت فراسان که پیمانکار این پروژه است مدعی است که مجوز اولیه برای شیرین سازی آب به میزان 374 میلیون مترمکعب بوده که 290 میلیون مترمکعب آن متعلق به استان فارس و 82 میلیون مترمکعب آن برای استان بوشهر بوده است و در این زمینه حدود 20 میلیارد تومان نیز هزینه مطالعات و تجهیز کارگاه کرده است درحالی که شرکت سهامی آب منطقه اعلام کرده که براساس بخشنامه وزارت نیرو پیمانکار باید 15 میلیون متر مکعب در سال آب را به شهرستان لامرد انتقال دهد.
براساس اظهار پیمانکار با این میزان اجرای پروژه توجیه اقتصادی ندارد و درخواست انصراف از اجرای پروژه را دارد.
استاندار فارس: آب خلیج فارس اگر به فارس انتقال نیابد، پیمانکار تغییر می کند
استاندار فارس در این باره گفت: در حال حاضر پیمانکار جدید و متقاضی برای این پروژه وجود دارد ولی اولویت این کار با شرکت فراسان است ولی مشکلی هم در خصوص جایگزینی پیمانکار وجود ندارد و این شرکت باید سریعا در این خصوص تصمیم گیری کند که می خواهد طرح را ادامه و یا آن را واگذار کند تا به پیمانکار دیگری داده شود.
عنایت الله رحیمی افزود: انتقال آب دریا به لامرد امر ضروری است که باید انجام شود زیرا صنایعی ایجاد شده که به این آب احتیاج دارند.
وی انتقال 15 میلیون مترمکعب آب دریا به لامرد را موضوعی قطعی دانست که باید اجرا شود.
ظهیر امامی،پیمانکار اجرای انتقال آب دریا به لامرد نیز در ادامه این بحث گفت: 20 میلیارد تومان تاکنون در این پروژه هزینه شده که امیدواریم دولت تدبیر و امید درخصوص اجرای این طرح به وعده های خود عمل کند.
وی ادامه داد: شرکت فراسان در فاز اول انتقال 15 میلیون مترمکعب آب دریا به لامرد را اجرا می کند و این انتظار نیز وجود دارد که وزارت کشور حمایت‌های کافی در این خصوص داشته باشد.
در این جلسه مصوبه شد که شرکت پیمانکار طرح انتقال 15 میلیون مترمکعب آب در سال را به لامرد اجرا کند و درخصوص افزایش میزان انتقال آب نیز در آینده تصمیم گیری شود و شرکت فراسان،پیمانکار کنونی این طرح نیز در اولویت اجرای آن باشد.
آلومینیوم جنوب در گیر و دار مجوز سازمان خصوصی سازی
موانع پیش روی پروژه آلومینیوم جنوب طرح بعدی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، 49 درصد سهامدار این پروژه کشور چین و 51 درصد ایران است.
مشکلات این طرح تامین مالی برای اتمام طرح بوده است که مبلغ 1500 میلیارد تومان با دستور معاون اول رئیس جمهور تایید شده که با محوریت بانک صادرات پرداخت شود.
مجری این طرح احداث این صنعت را در حال حاضر منوط به مجوز سازمان خصوصی سازی دانست.
استاندار فارس دستور پیگیری اخذ مجوز برای این صنعت را از سازمان خصوصی سازی صادر کرد.
مشکلات تامین برق این پروژه نیز در این جلسه مطرح شد و سرمایه گذار آن در این خصوص، گفت: برق این مجموعه اگر 3 ساعت قطع شود بسیاری از تاسیسات آن که هزاران میلیارد تومان برای آن هزینه شده نابود خواهد شد.
نماینده برق منطقه ای در این باره اطمینان داد که هیچگونه نگرانی درباره قطعی برق این مجموعه وجود ندارد و همه زیرساختهای این کار فراهم شده است.
رفع موانع تولید لارستان و جلوگیری از خروج صنایع از فارس
در ادامه این جلسه موانع پیش روی صنایع و تولیدات لارستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
درخواست تسهیلات سرمایه در گردش کارخانه بیسکویت ویتانا واقع در شهرستان لار از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که استاندار فارس بر کمک به سرمایه گذار این پروژه تاکید و عنوان کرد که اگر سرمایه گذار راغب به اتمام این طرح نیست نسبت به تغییر آن اقدام شود.
استاندار فارس گفت: بخش خصوصی و مالک این طرح به دنبال خارج کردن کارخانه بیسکویت ویتانا از استان فارس و انتقال آن به قزوین است.
مدیر طرح در این جلسه حاضر نبود که توضیحات لازم را ارایه کند و مقرر شد که بهانه از مالک این شرکت گرفته و تلاش شود تا این صنعت در فارس باقی بماند که اشتغال آن برای مردم منطقه مفید واقع شود و همچنین بانک توسعه تعاون نیز در دادن تسهیلات مورد نیاز تکمیل این طرح کمک لازم را انجام دهد.
تعیین تکلیف امور مالیاتی صنایع بزرگ لارستان در مرکز استان
کارخانه سیمان لار دیگر طرحی بود که مشکلات آن شامل درخواست تمدید مهلت اجرای آیین نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید ،عدم تعیین تکلیف بدهی مالیاتی آن در این جلسه بررسی شد و استاندار فارس بر رفع این موارد تاکید کرد و همچنین مقرر شد که امور مالیاتی صنعت های بزرگ لارستان در سطح مرکز استان فارس انجام شود و به شهرستان واگذار نشود تا گلایه مندی سرمایه گذاران در این زمینه رفع شود.
گلایه مندی از سیستم بانکی
خوانسالار یکی از سرمایه گذاران استان فارسی بود که در این جلسه حضور داشت و سود زیاد تسهیلات بانکی را عامل سد راه تولید این استان عنوان کرد و گفت: من تاکنون با ایجاد صنعتهای مختلف هزار شغل در استان فارس ایجاد کرده ام اما کاری که بانک ملی در خصوص اخذ سود تسهیلات اعطایی با من کرده باعث شده رغبت من برای تولید گرفته است.
وی ادامه داد: تسهیلاتی که از سوی بانک ها به سرمایه گذاران داده می شود نرخ سود آن 14 درصد است اما در عمل بیش از این سود از بخش خصوصی گرفته می شود.
آب‌گیری هایقر لنگ جابجایی اهالی یک روستا
مشکلات سد راه تکمیل و آب گیری سد هایقر فیروزآباد از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که عنوان شد برای تملک روستایی که در حریم این سد وجود دارد و با آب‌گیری آن به زیر آب می رود به مبلغ 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در این باره گفت: این سد 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در سال جاری ظرفیت ذخیره 110 میلیون لیتر آب را داشته و باید سریعا اعتبار مورد نیاز برای تملک روستا تامین و وضعیت این سد تعیین تکلیف شود.
بابک دین پرست افزود: باید این سد امسال آبگیری و مشکلات آن نیز حل شود چون این سد وظیفه تامین آب صنایع منطقه را بر عهده دارد.
چرایی احداث بسیاری از بیمارستانهای فارس در مسیل رودخانه
مشکلات بیمارستان در حال ساخت استهبان که در مسیر رودخانه قرار دارد نیز در این جلسه بررسی شد.
استاندار فارس خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: چرا بسیاری از بیمارستانهای استان در مسیل رودخانه ها احداث شده است؟
رحیمی افزود: بسیاری از بیمارستانهای استان فارس چنین مشکلی دارند در صورتی که ضروری است قبل از شروع عملیات اجرایی این موارد مطالعه شود.
در این جلسه مقرر شد طرح انحراف مسیر آب بررسی و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
9873 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101989/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست