پیام فارس

آخرين مطالب

استاندار فارس: محدودیت‌های فراروی سمن‌ها کاهش یابد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- استاندار فارس گفت: امروز کشور نیازمند استفاده مطلوب از سرمایه‌های اجتماعی و افرادی است که مورد وثوق مردم هستند و از سوی دیگر، باید محدودیت‌هایی که برای فعالیت تشکل های اجتماعی وجود دارد کاهش یابد.

عنایت الله رحیمی شنبه در آئین آغاز به کار پنجمین نشست تخصصی منطقه‌ای تشکل‌های غیردولتی زنان و خانواده که در شیراز برگزار شد، ضمن تشریح اهداف فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد عنوان کرد: این سازمان‌ها در مکان‌هایی حضور برنامه‌ریزی‌شده هدفمند و مشارکت‌جو دارند که دولت‌ها امکان حضور ندارند؛ از همین رو کامل کردن فعالیت دولت‌ها برای خدمات‌رسانی به مردم و جامعه بر عهده آنان است.
وی با تأکید بر اینکه کوچک‌سازی و کارآمدکردن دولت ضروری است، ابراز داشت: هرچه بتوانیم دولت را چابک‌تر کنیم و تصدی امور را به سمت و سویی سوق دهیم که کارها به دست مردم انجام شود، از بهره‌وری بیشتری در سیستم تصمیم گیری، نظارت، کنترل و اجرا برخوردار خواهیم بود.
استاندار فارس توانمندسازی مردم را هدفی متعالی خواند و گفت: شاید بتوان در گروه فعالیت همین سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانیم سرمایه‌هایی را احیا کنیم که می‌توانند در توسعه و حرکت رو به جلوی کشور مؤثر باشند.
استاندار فارس: تعدد مراکز تصمیم گیری در مورد تشکل‌ها
موجب عدم شفافیت، عدم نظارت مطلوب و سردرگمی متقاضیان سمن‌هاست
رحیمی تعدد مراکز تصمیم گیری در مورد تشکل‌ها را موجب عدم شفافیت، عدم نظارت مطلوب و سردرگمی متقاضیان سمن‌ها دانست و افزود: توانمندسازی بخش‌های مختلف نظام مدنظر کسانی است که پیگیر توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد هستند و مقابله با آسیب‌هایی که امروز شاهد آن هستیم می‌تواند از اهداف متعالی سمن‌ها باشد.
استاندار فارس خاطرنشان کرد: سمن‌ها در ایفای نقش‌های خود دچار مشکلاتی هستند ازجمله ضعف بنیه مالی، عدم حرکت بر مبنای برنامه، نبود آموزش‌های کافی و موازی‌کاری‌ها که باید در این راستا برنامه‌ریزی و تلاش کرد.
رحیمی ادامه داد: عدم رسمیت تشکل‌های مردم‌نهاد از سوی نیروهای دولتی یا آن‌ها را رقیب خود فرض کردن یکی از مسائلی است که باید به آن توجهی ویژه کرد.
سازمان‌های مردم‌نهاد مکمل و بازوان توانمند دولت هستند
استاندار فارس ادامه داد: باید سازمان‌های مردم‌نهاد را مکمل خود بدانیم و به آن‌ها به منزله بازوان توانمندی بنگریم که می‌توانند از کارآمدی خود برای خدمت به جامعه استفاده کنند.


استاندار فارس همچنین فقدان روحیه شورایی را نیازمند تمرین در چارچوب آموزش‌های تخصصی خواند و اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری، اثرگذاری سمن‌ها را افزایش می‌دهد؛ همچنین وابسته نبودن به دولت حسن بزرگ تشکل‌های مردم نهاد است؛ البته این بدان معنا نیست که ما دولتی‌ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم.
مقام معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری: در سال 92 گفته شده بود که 1800 تشکل بانوان فعال است اما بررسی نشان داد، عدد واقعی 650 تا 800 تشکل بود
توانمندسازی و توان‌افزایی جامعه مدنی کمک به عدم وابستگی آنان به دولت است
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این آئین عنوان کرد: اولین دوره این نشست‌ها در دولت یازدهم با عنوان همکاری‌های شبکه‌های تخصصی در هشت منطقه برگزار شد.
اطهره نژادی افزود: با شروع کار دولت تدبیر و امید در سال 1392 وضعیت تشکل‌های زنان مورد بررسی قرار گرفت و با آنکه اعلام شده بود تعداد تشکل‌های بانوان در کشور 1800 سمن فعال است، عدد واقعی بین 650 تا 800 تشکل بود.
وی بیان کرد: در بررسی‌های کیفی به این نتیجه رسیدیم که بیشترین تشکل‌های مورد حمایت، خیریه‌ها بوده‌اند و گرچه بر ضرورت وجود خیریه‌ها آگاهیم، معتقدیم جامعه مدنی اساس توسعه کشور است و باید فعال‌تر از قبل وارد میدان شوند.
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده گفت: بعد از برگزاری نشست‌های دور اول نیازسنجی آموزشی از بین تشکل‌های سراسر کشور صورت گرفت و پنجمین نشست از دور دوم نشست‌های تخصصی، حاصل پژوهش یادشده است که در دو محور اصلی چگونگی پروژه‌نویسی و چگونگی تجهیز منابع مالی برگزار می‌شود.
نژادی تاکید کرد: اگر سازمان‌های مردم نهاد وابسته به دولت باشند، نمی‌توانند نقش اصلی خود را در نظارت، پایش و ارزیابی عملکرد دولت انجام دهند؛ از همین رو هدف ما این است که با توانمندسازی و توان‌افزایی جامعه مدنی کمک‌های خردی به مجموعه‌های فعال ارائه دهیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس: ارتقای نقش سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی در تصمیم‌گیری‌های حوزه زنان
با افزایش دوره‌های تخصصی و حمایت جدی از تشکل‌ها امکان‌پذیر است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این آئین عنوان کرد: این طرح پس از گذشت دو ماه از ابلاغ آن آغاز شده است و برای اجرای آن تشکل‌های غیردولتی در کنار دفتر امور بانوان و خانواده قرار گرفتند و همه با هم در اجرای این کار بزرگ که به مدت چهار روز تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت سهیم شده‌اند.
سیده معصومه دستغیب در دولت تدبیر و امید در حوزه تشکل‌های غیردولتی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در حوزه افزایش شبکه تشکل‌های غیردولتی و توانمندسازی بانوان صورت گرفته است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس ابراز داشت: افزایش توان سمن‌ها موجب رفع موانع و مشکلات اجتماعی می‌شود؛ همچنین افزایش آگاهی و بلوغ اجتماعی، تقویت روحیه کارآفرینی، امید و نشاط را در بین زنان افزایش می‌دهد.
دستغیب با بیان اینکه هنوز نقش سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی در تصمیم‌گیری‌های حوزه زنان افزایش نیافته است، خاطرنشان کرد: فعالیت سمن‌ها باید در حوزه‌های سیاسی، صنفی، تخصصی و فرهنگی افزایش یابد و این مهم با افزایش دوره‌های تخصصی و حمایت جدی از تشکل‌ها امکان‌پذیر است.
رابطه سازمان‌های مردم‌نهاد با مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی افزایش یابد
‌ وی در ادامه رابطه سازمان‌های مردم‌نهاد را با مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی کمرنگ توصیف کرد و خواستار توجه بیشتر و برنامه‌ریزی تشکل‌ها در این راستا شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس تعداد تشکل‌های فعال در استان فارس را بیش از 80 سمن برشمرد و گفت: در این دوره 70 نفر به نمایندگی از این سازمان‌های مردم‌نهاد از استان فارس شرکت کرده‌اند.
پنجمین نشست منطقه‌ای تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده با محوریت برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی و با هدف تقویت رویکردهای مشارکتی از امروز 15 تیرماه آغاز شد و تا 18 تیرماه جاری در شیراز ادامه خواهد یافت.
این نشست ویژه چهار استان فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان است که با حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شده است و تقویت ارتباط و تعامل بین سازمان‌های مردم‌نهاد زنان و خانواده و نیز ایجاد زمینه ارتباط سازمان‌های مردم‌نهاد با دولت از جمله اهداف کلان آن است.
‌ 9885/‏‬ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد