پیام فارس

آخرين مطالب

سهم اندک زنان از مدیریت در فارس سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - آمارها از یک سو نشان دهنده شمار فراوان زنان تحصیلکرده و موفق در رشته‌های مختلف و زنان شاغل در بخش‌های دولتی و نیمه دولتی است و از سوی دیگر این واقعیت را گواهی می‌دهد که بهره‌گیری از این توان، علیرغم تمام نیازها، در پائین‌ترین سطح قرار دارد.

به گزارش ایسنا، زنان به عنوان بخش مهمی از جمعیت فعال و تاثیرگذار جامعه، در عرصه‌های مختلف، توانمندی‌هایشان را اثبات کرده‌اند، اما هنوز سهم آنان با وجود تمام شایستگی‌های علمی و اجرایی و نبود محدودیت‌های قانونی، در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی استان فارس بسیار اندک و در بعضی از بخش‌ها و سازمان‌ها، نظیر آموزش و پرورش، نزدیک به صفر است.
براساس آمارهای اعلامی از اداره‌کل امور بانوان و استانداری فارس، طی سال‌های 96 تا 98 هیچ مدیر زنی در فارس به عنوان فرماندار منصوب نشده است. اگرچه زنان فارس طی این سه سال در بخش‌های میانی و پایه حضوری بیشتری داشته‌اند، به عنوان مثال در سال 96 حدود 4.1 درصد از سکان مدیریت‌های میانی در فارس به زنان سپرده شده بود و در سال 97 5.5 درصد و در سال 98 تصدی 6.2 درصد از پست‌های مدیریتی میانی به زنان رسیده است.
همچنین در حالی که در سال 96 حدود 5.7 درصد از مدیریت‌های پایه در فارس را زنان تشکیل داده بودند در سال 97 با رشد 3 درصدی، 8.5 درصد از پست‌های پایه در استان فارس به زنان سپرده شد اما در سال 98 با افتی 1 درصدی به 7.8 درصد رسیده است.
آمارها البته بیانگر رشد اعتماد جامعه و البته سیستم‌های اداری به زنان است، به طوریکه طی سال‌های اخیر و در دو دوره شورای چهارم و پنجم، شاهد افزایش شمار نمایندگان زن در شوراهای شهر و روستا و حتی رشد قابل توجه تعداد دهیاران زن هستیم.
از طرفی آمارهای غیررسمی بیانگر موفقیت زنان روستایی در تصدی مشاغل مختلف در حوزه‌های اقتصادی نظیر دامپروری، مرغداری و کشاورزی و افزایش تمایل دختران و زنان تحصیلکرده به بازگشت به روستاهای محل زادگاهشان برای انجام فعالیت‌های اقتصادی است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت سپردن عرصه‌های مدیریتی و تصمیم سازی به زنان، بیان کرد: طی یکسال گذشته در وزارت کشور حرکت‌های خوبی در حوزه انتخاب زنان بخشدار و معاونین فرمانداران انجام شده که این مهم در استان فارس نیز روند به رو رشدی را طی کرده است.
سیده معصومه دستغیب ادامه داد: اگرچه در دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی شاهد حضور زنان در پست های مدیریتی هستیم اما روند نسبتا آرام و تدریجی را سپری کرده و تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیار زیادی وجود دارد.
او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه علاقمندی زنان در تصمیم گیری‌های مدیریتی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده، لذا باید زمینه‌ای برای شناسایی زنان توانمند جهت تصدی پست‌های مدیریتی فراهم شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس اظهار کرد: زنان توانمند زیادی در فارس هستند که شناخته نشده‌اند که یا به عدم تمایل آنها بر می‌گردد و رزومه خود را در اختیار مدیران بالادستی قرار نمی‌دهند یا مدیران مرد اراده‌ای جدی برای پیدا کردن زنان توانمند در عرصه‌های تصمیم گیری، نداشته‌اند.
دستغیب با تصریح بر اینکه نگاه مدیریتی مردان به مدیریت زنان نسبت به گذشته تغییر کرده، گفت: چنانچه زنان بتوانند رزومه خود را در اختیار مجامع تصمیم گیری قرار دهند، به هدف نزدیک‌تر خواهیم شد.
او خاطرنشان کرد: مردان در زمان تصدی پست‌های مدیریتی دهها روزمه در اختیار افراد تصمیم گیر قرار می‌دهند.در این رابطه نیز استاندار فارس در شورای معاونین استانداری مصوب کرده که فرمانداران موظف به استفاده از یک معاون زن هستند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با تاکید مجدد بر شناسایی و معرفی زنان توانمند استان برای حضور در تصمیم گیری‌های مدیریتی، عنوان کرد: زنان استان فارس نه تنها در عرصه‌های سیاسی که در دیگر عرصه‌ها هم خوش درخشیده‌اند اما متاسفانه تناسبی میان سهم آنها از مشارکت در اجتماع با تصمیم گیری‌های مدیریتی وجود ندارد.
دستغیب همچنین به حضور فعال زنان فارس در شوراهای شهر و روستا در سال‌های اخیر اشاره و با بیان اینکه در حال حاضر 150 زن در شوراهای شهر و روستاهای استان عضویت دارند و حتی بسیاری از آنها رؤسای کمیسیون‌های موجود در این شوراها هستند، گفت: در تلاشیم تا زمینه‌ای برای معرفی و حضور زنان توانمند فارس در عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم شود.
او اضافه کرد: در این راستا آبان ماه امسال نشستی تخصصی و بزرگ با حضور 200 زن فعال و توانمند در استان برگزار خواهد شد و از آنها برای حضور در انتخابات و مشارکت فعال در عرصه سیاسی دعوت خواهد شد.
سرکوب شدن زنان توانمند
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نه تنها تناسبی میان سهم مشارکت زنان در عرصه‌های محتلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ...در کشور و تبع آن استان فارس با میزان تصمیم گیری آنها در حوزه‌های مدیریتی وجود ندارد که متاسفانه عده‌ای در جامعه به شدت زنان توانمند را سرکوب می‌کنند.
یلدا راهدار ادامه داد: این موضوع قابل انکار نیست که افرادی در جامعه ما به شدت مخالف حضور زنان در عرصه‌های مختلف هستند و اگرچه تعداد این افراد اندک است اما فریادشان پر سر و صداست و با ابزارهای محتلف سعی در جلوگیری از حضور زنان در مجامع تصمیم گیری دارند.
او عنوان کرد: زنان توانمند و پیشرو زیادی در کشور در حال حاضر مشغول به فعالت هستند که تحت فشارهای رسانه‌ای و ... قرار دارند و طبیعی است که زنانی که آنها الگوبرداری می‌کنند، دچار واهمه و ترس در پذیرش پست‌های مدیریتی شوند.
این بانوی کارآفرین که معتقد است جامعه ایرانی هنوز پذیرای این موضوع نشده که مدیریت زنان مانند مردان ممکن است ایجاد هزینه‌هایی برای افراد کند، گفت: نتیجه چنین رفتاری عدم پذیرش پست‌های مدیریتی توسط زنان در دستگاههای اجرایی دولتی می‌شود.
راهدار ادامه داد: چنین زنانی تصورشان بر این است که نیازمند یک پشتیبان از نوع مدیران مرد هستند که یک فضای حمایتی از آنها به وجود بیاورد.
او عنوان کرد: البته مسائل تربیتی نقش مهمی در این موضوع دارد، به عنوان مثال بانویی که از اعتماد به نفس بالا برای پذیرش ریسک‎های احتمالی در مدیریت برخوردار باشد با دیگرانی که کمتر متخلق به این ویژگی باشند، متفاوت است.
این بانوی فعال اقتصادی افزود: به همین دلیل زنان توانمندی که قدرت ریسک پذیری پایینی دارند در صورت پذیرش مدیریت، به مدیران ویترینی تبدیل می‎شوند و پس از مدتی در حاشیه قرار می‎گیرند.
راهدار همچنین با بیان اینکه هنوز در جامعه ما عده‎ای با شوخی و خنده از کنار مدیریت زنانه عبور می‌کنند، گفت: این موضوع باعث نادیده گرفتن سهم زنان در تمام عرصه‌های مدیریتی شده است.
او از ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه زنان فعال در عرصه اقتصادی و کارآفرینی استان فارس خبر داد و گفت: حضور زنان در اقتصاد مانند دیگر حوزه‎ها از عدم یکسانی و همسانی با مردان برخوردار است و اگرچه حرکت‌هایی هم انجام شده اما همچنان با حضور جدی آنها فاصله دارد.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس که معتقد است زنان مدیر با دقت و احساس مسئولیت بیشتری در مجامع تصمیم گیری، تصمیم می‎گیرند، گفت: البته این مهم بدین معنا نیست که زنان از درصد انحراف کمتری در پست‎های مدیریتی نسبت به مردان برخوردارند، بلکه افراد سالم چه زن و چه مرد باشند، کار خود را به درستی انجام می‎دهند.
زنان روستایی الگوی موفقیت
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در گفت و گو با ایسنا گفت: امروز زنان روستایی، افراد تحصیلکرده و آگاه هستند که به خوبی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، فعالیت می‌کنند.
سید کمال پاکفطرت ادامه داد: زمانی تنها مشاغلی نظیر کاشت و داشت و برداشت محصول یا تولید محصولات جنبی از فعالیت‌های دامداری و دامپروری سنتی، به زنان واگذار می‌شد، اما امروز زنان از صفر تا صد فعالیت‌ها را مدیریت کرده و بعضا نیروهای اجرایی آنان را مردان تشکیل می‌دهند.
پاکفطرت گفت: به جرات می‌توان مدعی بود که زنان موفق روستایی در حوزه‌های مختلف، اعم از مشاغل خرد خانگی تا کشاورزی مکانیزه، صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، دامپروری و پرورش طیور، جایگاهی ویژه کسب کرده‌اند.
او با بیان اینکه بسیاری از زنان روستایی خصوصا زنان تحصیلکرده، ضمن بازگشت به روستاهای محل تولد خود و ایجاد بسترهای اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، زمینه‌ساز مهاجرت معکوس روستائیان هم شده‌اند، گفت: نمی‌توان به سادگی از کنار توان مدیریتی زنان در بخش‌های مختلف عبور کرد و این موضوع را زنان توانمند روستایی اثبات کرده‌اند.
پاکفطرت گفت: امروز زنان روستایی در مشاغلی به فعالیت مشغول هستند و موفق عمل کرده‌اند که زمانی حتی تصور ورود زنان به این عرصه‌ها نمی‌رفت.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با بیان اینکه رویکرد خوبی در سپردن عرصه‌های مدیریتی به زنان در فارس وجود دارد، گفت: هم اینک بالغ بر 150 دهیار زن در روستاهای فارس مدیریت می‌کنند و الحق که در این موضوع بسیار مطلوب عمل کرده‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده