پیام فارس

آخرين مطالب

657 هزار نفر در استان فارس در معرض اختلالات سلامت روان هستند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت : چهار میلیون و 200 هزار نفر در استان فارس در زمینه سلامت روان غربالگری شده‌اند، 657 هزار نفر به عنوان افراد در معرض خطر شناسایی و 181 هزار نفر تحت مراقبت قرار گرفته‌اند و کار مراقبت از این افراد در حوزه‌های مختلف سنی مردان و زنان انجام می شود.

دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته ملی سلامت روان روز چهارشنبه فعالیت‌ها و اقدامات این دانشگاه را در امر ارتقای سلامت روان جامعه تشریح کرد و از اجرای طرح رایگان شدن داروهای اعصاب و روان در سه شهرستان خرامه، فیروزآباد و داراب خبر داد تا بیماران اعصاب و روان بتوانند داروهای خود را به راحتی دریافت کنند؛ همچنین در 6 بیمارستان دولتی، کلینیک های سلامت روان ایجاد شده است.
دکتر همتی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری هفته سلامت روان که از 18 تا 24 مهر برگزار می شود گفت: سلامت روان یک موضوع اجتماعی است که باید به آن توجه شود، موضع های مرتبط با سلامت روان ریشه و پایه اجتماعی دارد و تمام سازمان ها و نهادها می توانند برای رفع این مسایل در جامعه، مشارکت کنند.
او با اشاره به شعار هفته سلامت روان سال 98 با موضوع «سلامت روان و نشاط اجتماعی» افزود: نشاط اجتماعی هدفی است که تنها با شعار تحقق نمی یابد و باید به صورت عملی به آن پرداخته شود.
دکتر همتی افزود: در زمینه سلامت روان اقدامات مختلفی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده و آموزش های مختلف در زمینه تحکیم خانواده و نقش مهارت های زندگی در ارتقای سلامت روان و افزایش نشاط اجتماعی در حوزه های مختلف جامعه به مردم ارایه شده است، اما این اقدامات باید به صورت یک کار اجتماعی و با مشارکت سایر اداره ها و سازمان ها، مورد توجه باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در سال گذشته و در حوزه سلامت روان، 80 کارشناس ارشد سلامت روان در 80 مرکز خدمات جامع سلامت مستقر شدند که بخشی از فعالیت آنها ارایه مشاوره رایگان به افرادی است که از سوی مراقب سلامت و پزشک ارجاع می شوند، بخش دیگری از فعالیت این افراد نیز به تشکیل جلسات در مساجد و مدارس و ارایه اطلاعات و آگاهی به مردم اختصاص می یابد.
این مقام مسوول بیان کرد: بحث آموزش مهارت های زندگی مانند مهارت های ارتباطی، مهارت های فرزندپروری و مدیریت خشم از دیگر اقدامات دانشگاه در این حوزه است؛ در موضوع مدیریت خشم و مهارت های ارتباطی 228 هزار نفر در سال 97 آموزش دیدند که نسبت به سال 96 با افزایش 54 درصدی همراه بود.
دکتر همتی افزود: با توجه به اهمیت فرزندپروری، در سال 97 تکنیک های تربیت فرزندان به 152 هزار نفر از والدین آموزش داده شد که نسبت به سال پیش از آن، 58 درصد افزایش داشته است.
وی از تهیه و تدوین سند ملی سلامت روان خبر داد و اضافه کرد: این سند ملی مشخص می کند که چه سازمان ها و نهادهایی در حوزه سلامت روان باید فعالیت کنند و نقش هر سازمان در این زمینه تعیین شده است و فعالیت سازمان های عضو، پایش و بررسی می شود، نقش و ترویج سلامت روان تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و تمام سازمان ها باید در این زمینه مشارکت و تلاش کنند.
معاون بهداشت دانشگاه بر لزوم آموزش اصول ابتدایی سلامت روان در مدارس و دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه های حمایتی این معاونت، مراقبت از اختلالات روانی پس از حادثه است که در این حوزه نیز در سال 97، بیش از هشت هزار نفر در مناطق سیل زده استان و کشور آموزش های لازم را دریافت کردند، در جریان سیل نوروز امسال نیز تیم های معاونت بهداشت دانشگاه حضور فعال داشتند و خدمات لازم را به مردم ارایه دادند.
دکتر همتی با اشاره به اهمیت موضوع پیشگیری در حوزه سلامت روان بیان کرد: در همین راستا 150 مدرسه پرخطر از نظر آسیب های اجتماعی شناسایی شدند و آموزش های لازم به 158 هزار نفر از دانش آموزان، والدین، مربیان، معلمان، کارکنان و سرویس های حمل و نقل مدارس، ارایه شده است.
معاون بهداشت دانشگاه، اعتیاد و اختلالات مصرف مواد مخدر را یکی از مسایل مهم جامعه برشمرد که در سال 97 برنامه ها و آموزش های لازم در این زمینه به 144 هزار نفر ارایه شده است.
دکتر همتی با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع خودکشی، بحث پیشگیری از خودکشی را یکی از برنامه های زیر پوشش این معاونت عنوان کرد و افزود: در حوزه خودکشی باید به دو موضوع کاهش اقدام به خودکشی و کاهش میزان فوت ناشی از خودکشی توجه شود.
هفته سلامت روان از 18 تا 24 مهر ماه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103333/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟