پیام فارس

آخرين مطالب

امام جمعه شیراز:

افزایش تولید و مبارزه با فساد راهکار مقابله با تورم است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز تاکید کرد که برای جلوگیری از بروز تورم باید رونق تولید را دنبال کنیم و این مهم از مسیر افزایش تولید داخل و مبارزه با فساد می‌گذرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه 24 آبان شیراز، در خطبه اول نماز، با تبریک سالروز ولادت با سعادت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)، آیه دوم سوره محمد صلوات الله را قرائت کرد و به معنی و تفسیر آن پرداخت.
وی گفت: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید آنانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند؛ ایمان وقتی در قرآن بحث می‌شود عموما همراه عمل صالح است. این ایمانی که ما داریم و می‌گوییم خداوند، قیامت و حساب و کتاب را قبول داریم باید در عمل صالح خود را نشان دهد. اوج ایمان در صحنه‌های ایثار و گذشت تجلی پیدا می‌کند.
آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: اگر کسی حرفی بزند و پای حرفش نایستد، حرفش واقعی نیست، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران ایشان در میدان کربلا ایمان خود را نشان دادند؛ بنابراین اگر کسی می‌خواهد ایمانش را نشان دهد باید پای پیامبر و خداوند بایستد این در عمل صالح خود را نمایان خواهد کرد.
وی ادامه داد: در این آیه خداوند می‌فرماید که به صورت ویژه باید به پیامبر اسلام ایمان بیاورند؛ بحثی است که از سوی فلاسفه غربی مطرح می‌شود که هر دینی که داشته باشیم، اهل نجات هستیم اما قرآن اینطور نمی‌گوید؛ تاکید دارد که باید ایمان بیاورند به فرستاده آخر؛ این در فلسفه ایرانی که می‌گویند فلسفه خسروانی و سهروردی طلایه دار آن هستند، آمده است.
او با تاکید براینکه مردم باید به دنبال کاملترین نور باشند، نور حضرت محمد(ص) را کاملترین نور بین 124 هزار پیامبر دانست و گفت: آنچه فلاسفه می‌گویند برای توجیه خودشان است، ایمان به مسیحت تا زمانی ارزش داشت که آخرین فرستاده نیامده بود.
امام جمعه شیراز با اشاره به تاکید قرآن کریم بر لزوم ایمان آوردن به پیامبر اکرم اسلام(ص) برای تکمیل ایمان، گفت: خدای متعال فرموده که اگر ایمان بیاورید، پروردگار هم در مقابل گناهان شما را خواهد بخشید؛ غیر از معصومین، همه انسان‌ها در جهان مرتکب خطاهایی خواهند شد و شرط بخشش، داشتن ایمان است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد که بعضی‌ها روسیاه می‌شوند در قیامت ولو اینکه به ظاهر ایمان آورده باشند؛ در مورد ولایت هم مطالب مشخصی وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار داد.
او اضافه کرد: زندگی ما در دنیای دیگر محور داوری در مورد آنست که چه کسی سعادتمند و خوشبخت و چه کسی بدبخت است؛ گاهی ما در این دنیا داوری می‌کنیم که فلانی خانه بزرگ و ماشین‌های آنچنانی دارد پس خوشبخت محسوب می‌شود، نمی‌خواهیم نعمت‌های الهی را نهی کنیم، اما اینها معیار خوشبختی یا بدبختی افراد نیست.
امام جمعه با اشاره به آیاتی در سوره مبارک آل عمران در مورد ویژگی‌های اهل ایمان، گفت: امام صادق در وصیت به ابن جندب، فرموده که خدا رحمت کند بعضی از دوستان اهل بیت شرایط ایمان را یکجا جمع کرده‌اند؛ شخصیت‌های بزرگی ماندن حبیب ابن مظاهر و دیگران تا می‌رسد به شخصیت‌هایی نظیر دستغیب در عصر حاضر که پای تکه تکه شدن هم ایستادند تا مردم دچار گمراهی نشوند، حضرت امام صادق(ع) آنان را چراغ فراراه دیگران دانسته که رفتار و کردار و اعمالشان جاذبه ایجاد می‌کرد.
وی در ادامه این روایت از حضرت امام صادق(ع)، افزایش ایمان بعد از شنیدن یا دیدن آیات الهی و توکل به خدا را نشانه‌های ایمان دانست و با اشاره به توکل حضرت امام(ره) به خداوند، گفت: امروز دشمن تمام تلاش خود را معطوف به فشار کامل بر ملت مسلمان ایران کرده‌ است، اگر توکل داشته باشیم کار را می‌توانیم جلو ببریم.
آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز، با اشاره به اینکه بحث گران شدن بنزین امروز در صدر اخبار قرار گرفت و همه مسائل منجمله نکاتی که یک خطیب قرار داشت بگوید، تحت الشعاع داد، این موضوع را موجب تاثیرات روانی دانست و گفت: این جنگ روانی خیلی‌ها را مدتی اذیت خواهد کرد.
امام جمعه شیراز ادامه داد: ما عموما تورم و گرانی را طی سال‌های اخیر تجربه کرده‌ایم و این گرانی بنزین هم یک بخش از همان تورم محسوب می‌شود؛ اما اینکه چگونه از تورم جلوگیری کنیم؟ اهمیت دارد. اصل سئوال اینست، اما متاسفانه به این سئوالات اصلی نمی‌پردازیم،‌ در حالیکه سئوال اصلی پاسخ می‌خواهد، چه کنیم ارزش پول ملی کم نشود، اگر پاسخ درستی دادیم این مشکلات پیش نمی‌آید.
او اصلی‌ترین رکن جلوگیری از تورم را افزایش تولید داخلی دانست و گفت: ما به دلیل این دچار تورم می‌شویم که پولمان پشتوانه‌ی مورد نیاز یعنی تولید مردم را همراه ندارد؛ اگر از معادن و نفت استفاده کردیم پول بدون زحمتی فراهم می‌شود و عده‌ای هم سر راه آن به تناسب می‌خورند و تورم ایجاد می‌شود، اما اگر تولید افزایش پیدا کرد به تناسب جنس پول می‌گیرد.
امام جمعه شیراز تاکیدات مقام معظم رهبری بر اتکا به تولید داخلی و بریدن نگاه از بیگانگان، بر همین اساس است،‌ گفت: اگر بنا داریم مسئله کشور را یعنی تورم در هر شکلی با هر دولتی حل شود، تا این نگاه حاکمیت پیدا نکند؛ یعنی موضوع رونق تولید، حل نمی‌شود.
او ارزش پول ملی را به میزان رونق تولید مرتبط دانست و با بیان اینکه در این سال‌ها خیلی معطل برجام ماندیم، گفت: اگر همین مدت را به تولید ملی توجه کرده بودیم و آن را رونق بخشیده بودیم، امروز شرایط بهتری داشتیم.
امام جمعه شیراز، با تصریح اینکه خطبه به منزله نماز است و تلاش باید شود که هتک حرمت نشود، لزوم تذکر مسائل منطقی را یادآور شد و گفت: نتیجه کوتاهی‌هایی که در طول چند ساله می‌کنیم همین می‌شود که فشاری بر مردم می‌آید؛ اگرچه امیدواریم مردم به واسطه صبرشان اجر واسعه داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در فارس، مبارزه با فساد مالی و اداری را از دیگر اقدامات مهم در مسیر رونق تولید دانست و گفت: این مبارزه باید در همه بخش‌ها شروع شود، حرکت ارزشمندی از سوی دستگاه قضایی و رئیس محترم این دستگاه شروع شده، ما حمایت خود را به شکل جدی از این حرکت اعلام می‌کنیم و به همه کسانیکه با موج افکنی قصد ایجاد مانع بر سر راه این حرکت هستند اعلام می‌کنیم که حامی مبارزه با فساد هستیم.
امام جمعه شیراز گفت: به خاطر برخی شبهاتی که در اذهان ممکن است باشد عرض می‌کنم که هیچ کس در هر مقامی که باشد حق ندارد از خلافکاران دفاع کند، باید مبارزه با فساد و اجرای عدالت در همه سطوح پیگیری شود و خلافکار باید بداند که هیچ حمایتی از او نخواهد شد.
وی با بیان اینکه نباید به گونه‌ای عمل کرد که مجبور به عذرخواهی شویم، گفت: حرکتی شروع می‌شود و مردم هم خوشحال می‌شوند باید مدافع این حرکت‌ها بود.
امام جمعه شیراز گفت: چون موضوع قضایی یک موضوع کاملا دقیق است، باید این موضوع را در حد کارشناسی مجال داد، نه در کوچه و بازار؛ این کار باید در همان حد کارشناسی دنبال شود و تاکید شود که در راستای اجرای عدالت و مبارزه با فساد باشد. اگر کسی بیش از دقت در صدور رای مطالبه کند درست نیست.
آیت‌الله دژکام همچنین با بیان اینکه بعضی اوقات داوری ما دست رسانه می‌افتد، نقش رسانه را بسیار ارزشمند دانست و در عین حال گفت: رسانه همه ابعاد یک مسئله را نمی‌بیند ما از کانال رسانه نمی‌توانیم حکم صادر کنیم؛ اگرچه رسانه باید نقش آگاهی رسانی و جلوگیری از ظلم به مردم را ایفا کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه ملت ایران بی دلیل حسینی خوانده نشده است، گفت: گاه امکان دارد که ما مسائل سنگینی داشته باشیم اما یادمان نمی‌رود که دیگر ملت‌ها هم شاید مسائل سنگین‌تری داشته باشند.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ما در ایران در کمال امنیت در مورد مشکلات صحبت می‌کنیم حال آنکه در همین ایام مردم فلسطین 32 کشته و چندین مجروح داده‌اند، تاکید کرد که انسانیت حکم می‌کند اگر مشکلی داریم و به فکر آن هستیم، از همدردی با دیگر ملت‌های مظلوم غفلت نکنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

بازدید از اماکن تاریخی فارس، امروز رایگان است

استقلال و پرسپولیس، خلاص!

توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

راهپیمایی حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح، فردا در فارس

رفع تصرف 2700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

شکوفه‌های چشم نواز درختان لارستان به وقت بهار + تصاویر

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

نظر امام جمعه اهل سنت تالش در خصوص حملات موشکی ایران به اسراییل

اعزام 11 تیم امدادی از فارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

اعزام تیم های امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به سیستان‌ و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

احتمال وقوع سیل در این سه استان

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

فرصت مذاکره؟

توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در فارس

بررسی عملکرد مراکز مهر خانواده در سلماس

مرگ تلخ یک زن میانسال بر اثر سیل در کازرون

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

از وطن تا حرم؛ ذاتِ این خاک قهرمان‌پرور است

آغاز سال تحصیلی از مهر به شهریور تغییر می‌کند؟!

بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین

یک نفر در استان فارس بر اثر سیل درگذشت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

امداد رسانی به عشایر در آباده

دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز پنجشنبه 30 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

تکریم معلمان در خور شان آنان باشد

بازداشت کلاهبردار رسیدساز جعلی در شیراز

30 فروردین، بازدید از اماکن تاریخی فارس رایگان است

مراسم رژه روز ارتش، شیراز

رفع تصرف 2 هزار و 700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید

آدم‌ربایی در محور ارسنجان-مرودشت نافرجام ماند