پیام فارس

آخرين مطالب

محسنی اژه ای:

فساد در جمهوری اسلامی سیستماتیک نیست اما هست سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - تهران- معاون اول قوه قضاییه گفت: فساد امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران، سیستماتیک نیست اما هست. کم آن هم زیاد است و باید با آن برخورد شود.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز پنجشنبه در بیست و سومین جلسه عمومی شورای عالی استان ها که در محل مجلس قدیم برگزار شد، افزود: به عنوان مدیران این نظام هیچ فسادی از ما پذیرفته شدنی نیست، باید خودمان را بسنجیم حتی کم آن هم زیاد است.
وی ادامه داد: این طور نیست که تبلیغ می شود که همه فاسد هستند؛ این موضوع ظلم به مدیران است، فساد در ایران سیستماتیک نیست اما هست و کم آن هم زیاد است.
محسنی اژه ای گفت: باید با آن برخورد شود تا جایی که هر دستگاه خودش از ابتدا با فساد برخورد کند و نگذارد به دستگاه های دیگر برسد.
معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: حراست ها در سازمان ها و نهادها کلی بودجه می گیرند؛ بنابراین خودشان دستگاه های ذیربط خود را بررسی و کنترل کنند. اگر حراست ها و بازرسی های داخلی کار کنند، نوبت به دیگر دستگاه ها و دستگاه قضا نمی رسد.
وی افزود: به هیج وجه قوه قضاییه یا شهرداری ها یا شوراها در هر جایی که بشنود کسی مشکل دارد، خوشحال نمی شوند، باید دلمان بسوزد و از اینکه کسی بخواهد به ته دره برود، باید جلوگیری کنیم.
محسنی اژه ای تصریح کرد: باید با فساد مبارزه کنیم؛ اینکه چقدر پرونده در این خصوص تشکیل شده است و چه مقدار محکوم قطعی شده اند، در نظر داریم.
وی اضافه کرد: در سال 96 و 97 و همان طور ماه های ابتدایی سال 98 از مجموعه شوراها عدد پرونده ها بالا بود، باید فکری کرد و اگر نه به جایگاه آنها لطمه می زند و باید شورای عالی استان ها که به نوعی مجلس محسوب می شود و تصمیماتش هم به نوعی قانون است، باید از این ظرفیت خود استفاده کند.
معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: بنا داریم که با همه دستگاه ها گفت و گو کنیم تا بتوانیم همدیگر را کمک کنیم. در این خصوص قانون رشوه و اختلاس مربوط به سال 1367 است و اگر نیازی داشته باشد، مواردی از آن تغییر یا اصلاح شود.
شوراها جایگاه بسیار مهمی در قانون اساسی دارند
محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان خود گفت: شوراها جایگاه بسیار مهمی در قانون اساسی دارند و این میزان توجه ای که در قانون اساسی به آنها شده است، ما به آنها نداشته ایم.
وی ادامه داد: مهمترین عاملی که هر دستگاه و نهادی برای موثر بودن و تحکیم جایگاه و توسعه آن مهم است کارکرد آن دستگاه است؛ بنابراین اگر شوراها در آن جایگاه قانون اساسی نیست، یا منشاء درونی دارد یا منشائی از دیگران است یا اینکه هر دو در این مورد دخیل هستند.
محسنی اژه ای با اشاره به اینکه امروز در قوه قضائیه بسیاری از امور به شوراهای حل اختلاف واگذار شده است که در این زمینه نیز ما آسیب شناسی می کنیم، تاکید کرد: اعتقاد داریم که شوراهای اسلامی نیز در این زمینه در حل مشکلات می توانند موثر باشند و بنابراین با برگزاری جلساتی می‌توان از ظرفیت شوراهای شهر و روستا استفاده کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چند آسیب از اول انقلاب تاکنون در شوراها و شهرداری ها دیده شده است، گفت: یکی از این آسیب ها این است که برای اداره شهرها نیاز به بودجه داریم اما چگونگی و کیفیت تأمین آن مهم است.
محسنی اژه ای اعلام کرد: وقتی در مقطعی از زمان در تهران شایعه شده بود که در تهران اگر پول بدهید، می توانید حتی در میدان ولیعصر برج بسازید یعنی هر چی می خواهی می توانی بسازی، اما اگر رعایت اصول حفاظت محیط زیست و آسایش مردم تحت شعاع پول درآوردن شد، دیگر این آسیب است و آسیب می رساند.
معاون اول قوه قضاییه افزود: بعضی از قوانین مربوط به شهرداری ها و شوراها مربوط به سال های خیلی گذشته و متناسب با زمان خودش وضع شده بود. در مورد این قوانین ضعف ها و خلاء هایی هست که نیاز است آنها رفع شوند اما به هر حال قانون در هر زمان و در هر جایی التزام آور است.
وی با اشاره به این که اختلاف در هر سطحی و در هر جایی که باشد و اگر بین مسئولان یا مردم باشد، بد است و لطمه می‌زند، گفت: در بعضی وقت ها اختلافات شوراها بالا گرفت و حتی رسانه ای شد، اما در دوره اخیر چیزی شنیده نشده است؛‌ بنابراین باید مراقب بود که دوباره تکرار نشود.
محسنی اژه ای تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در کلان شهرهایی مثل تهران، شیراز، مشهد و دیگر کلان شهرها کار کند و اداره امور آنها را به دست بگیرد، باید آگاهی، تجربه و سنخیت با موضوع داشته باشد.
وی تاکید کرد: آسیب دیگر که باید به آن توجه شود، این است که گاهی وقت ها از امکانات و جایگاه شوراها در جهت رسیدن به مقاصد دیگر استفاده می شود.
می توانیم تحریم ها را دور بزنیم
محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر به مردم و حقوقشان احترام بگذاریم و از مردم برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم، می توانیم تحریم ها را دور بزنیم.
وی ادامه داد: پیش بینی هایی که دشمنان داشتند برای اینکه با ایجاد مشکلات تحریم ظالمانه کشور را به چالش بکشانند و فلج کنند، با حمایت و هدایت مسئولان عملی نخواهد شد.
محسنی اژه ای ادامه داد: ثابت شده است که مردم ما هوشیار و وقت شناس هستند و استقامت دارند و ثابت کردند که در برخی از مولفه ها در رده های مهم جهانی قرار دارند، چهل سال تحریم بودند و جنگ داشتند، تبلیغات گسترده و تفرقه افکنی داشتند، اما امروز نفوذ کلام جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه با 40 سال گذشته نیست.
وی تصریح کرد: امروز ما قدرت برتر در منطقه هستیم و دلیل آن هم آموزه های اسلامی مشارکت مردمی و رهبری ولی فقیه است. هر جا که شاخص‌های مهم می داشتیم دلیل آن هدایت ولی فقیه و تکیه بر مردم بوده است.
محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تجربه چهار دهه گذشته نشان داده است که هر جا از مردم نظرات و مشارکت های آنها استفاده شده است و مشکلاتی پیش نیامده است و با بسیج مردم مشکلات نیز حل شده است؛ بنابراین با تکیه بر مردم مشکلات کم هزینه تر حل می شود.
وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته فتنه‌هایی بود که با کمک مردم حل شد؛ فتنه 88 با کمک مردم رفع شد هرچند که این فتنه از بیرون سرچشمه گرفته بود و برخی هم دانسته یا نادانسته در داخل از آن حمایت کردند اما کار اساسی را مردم با حضور پرشور و با شعور خود هدایت کردند و ختم غائله فتنه 88 در 9 دی اتفاق افتاد.
برچسب‌ها
فساد غلامحسین محسنی اژه‌ای قوه قضاییه

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/107383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن