پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل آموزش و پرورش فارس خبر داد:

فارس میزبان سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس مدیرکل آموزش و پرورش فارس از میزبانی این نهاد در برگزاری سومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در پایان سال تحصیلی خبر داد.

علی عسکر نجفی چهارشنبه 2 بهمن در جمع روسای آموزش و پرورش سراسر استان در شیراز گفت : مدرسه محوری راهکاری است که می‌تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس این کار به دست مدیران توانمند است.
او با اشاره به مشکلاتی که گربیان آموزش و پرورش را گرفته‌اند، گفت: اینکه مشکلات آموزش و پرورش 70 سال است پا برجاست در این راستا یک تحلیل و نظری است که بنا بر آن باید نقش خود را در حل مشکلات آموزش و پرورش از نقش یک مدیر آموزشی یا پرورشی به نقش یک رهبر آموزشی و پرورشی تغییر دهیم.
نجفی انگیزه بخشی به تیم برای رسیدن به هدف را مهمترین وجهی دانست که یک رهبر آموزشی و پرورشی باید در دستور کار خود قرار دهد و گفت: مهمترین نقشی که یک رهبر می‌تواند داشته باشد برای اینکه پرسنل، همکاران و تیمش را برای رسیدن به هدف تهییج و تشویق کند، انگیزه دادن است.
او افزود: یکی از دلایل باقی ماندن مشکلات آموزش و پرورش بی انگیزگی‌های است که امروز در بدنه آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم و اکنون این سوال مطرح است آیا ما توانسته‌ایم شراکایمان را به خوبی در کنار خود قرار دهیم ؟ که پاسخ منفی است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به این سوال که شرکای آموزش و پرورش چه کسانی هستند، گفت: یک بخش، بخش حاکمیتی است که تمام دستگاه‌های اجرایی باید به آموزش و پرورش در بدنه حاکمیت کمک کنند تا به هدفش برسد.
نجفی خانواده‌ها را مهمترین شریک آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت : قطعا بدون حضور خانواده‌ها به هیچ عنوان به هدف نمی‌رسیم و آیا امروز آن چنان که باید و شاید خانواده‌ها در کنار آموزش و پرورش ایفای نقش می کنند ، چند درصد خانواده ها در فرآیندهای نظام تعلیم و تربیت احساس مسئولیت و مشارکت می‌کنند.
او با تاکید بر نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی که متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند، افزود : آیا رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی که متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند آن چنان که باید و شاید پای کار هستند ؟ از طرف دیگر بخش غیردولتی و خصوصی هم مسئولند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد : در نظام تعلیم و تربیت و در وزارت آموزش و پرورش در تحقق این موضوع در پای کار کشیدن شرکای تعلیم و تربیت باید بپذیریم چندان توفیقی نداشتیم و اگر بخواهیم مشکلاتمان به حداقل برسد باید زمینه های حضور آنها را فراهم کنیم.
نجفی بر ضرورت تمرکززدایی در آموزش و پرورش هم تاکید کرد و گفت: نظام متمرکزی که به اکراه تفویض اختیار و مسئولیت‌ها را واگذار می‌کند برآیند تمام اقداماتی که انجام داده این شده که نظام متسلط ، خشک و مقاوم در برابر تحولات باشد لذا مدرسه محوری راهکاری است که می‌تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس این کار به دست مدیران توانمند است.
او با بیان اینکه ما در نظام تعلیم و تربیت مشتری مدار عمل نمی‌کنیم، افزود : اگر قرار باشد اقدامات و فعالیت‌های ما نهایتا منجر به رضایت عمومی شود و تربیت نسل کارآمدی را رقم بزند باید مطابق با ذوق و سلیقه مشتری های خود برنامه‌ها را تدوین کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود : امروز با بررسی‌ها و پژوهش‌های به عمل آمده ثابت شده که از اول ابتدایی تا دیپلم بیش از 12 هزار ساعت وقت صرف دانش آموزان می‌شود اما آن چنان که باید و شاید و آن چه که باید باشد حق مطلب این است که بیش از 8 هزار ساعت به این حضور نیاز نداریم.
نجفی افزود : وقتی این 12 هزار ساعت قالبش معطوف به برنامه‌های آموزشی باشد و برنامه های درسی و علوم ، در واقع از حوزه‌های تربیت غافل میشویم و اینها همه باعث شده با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنیم که بیش از چند دهه گریبان آموزش و پرورش را رها نکرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در تربیت نسل کنونی باید به خلاقیت دانش آموزان نیز توجه کرد تا بتوانند با بهره گیری ازهمه ظرفیت‌های موجود، از خلاقیت خود برای ساختن آینده‌ای روشن برای کشور استفاده کنند.
او با تاکید بر اجرای برنامه‌های منطبق بر سند تحول بنیادین به عنوان اصلی ترین و محوری ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش گفت : باید به طبق این سند تربیت چند ساحتی ، چند بعدی دانش آموزان توجه ویژه شود.
نجفی با تاکید بر اهمیت توجه به هویت ایرانی و اسلامی گفت : امروز این هویت مورد تهاجم است و دشمنان از چند جهت تلاش می کنند هویت ایرانی اسلامی بچه‌های ما را از آنان سلب کنند و آنها را تهی و خالی کنند لذا باید آن را تقویت کنیم و در شکل گیری هویت ایرانی و اسلامی نقش داشته باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه هیچ نهادی مثل آموزش و پرورش در هویت بخشی به فرزندان این مرز و بوم نمی تواند دخالت مؤثرداشته باشد، گفت: برهمین اساس بر تلاش برای بالا بردن جذب پیش دبستانی تاکید داریم، چرا ک مهمترین دوره برای شکل گیری شخصیت بچه‌ها این دوره است لذا لازم است ادارات مناطق و شهرستانها تلاشی وافر داشته باشند همانگونه که ما نیز در استان تلاشهایی را برای کاهش پراکندگی در این حوزه و کمتر کردن مراجع تصمیم گیری در پیش دبستانی را آغاز کرده‌ایم.
نجفی در خصوص بحث انسداد مبادی بی سوادی نیز گفت: این بحث هم در ارتباط با حوزه سواد آموزی و هم در ارتباط با حوزه آموزش ابتدایی است که تاکنون کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و امیدواریم با عنایتی که استاندار محترم دارند این قضیه نیز با جدیت پیگیری شده و اعتبارات لازم در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم با قوت این بحث را پیش ببریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/114395/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!