پیام فارس

آخرين مطالب

مراسم تجلیل مفاخر فرهنگی فارس برگزار شد/تجلیل از سه فعال فرهنگی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس آیین تجلیل از سه فرهنگور و پژوهشگر استان فارس در حوزه‌های مذهبی، فرهنگ عامه و زبان و ادب فارسی، با حضور مدیران استانی و کشوری و جمعی از صاحبنظران، اندیشمندان و پژوهشگران در شیراز برگزار شد.

به بهانه سال‌ها ادب ورزی و پژوهش نگاری از استاد سیدمحمدمهدی جعفری پژوهشگر برجسته در حوزه نهج البلاغه، استاد اکبر نحوی پژوهشگر نامی حوزه زبان شناسی و استاد محمدرضا آل ابراهیم پژوهشگر و برتر در حوزه فرهنگ عامه طی مراسم ششمین عصر کتاب ایران، چهارشنبه 2 بهمن در شیراز برگزار شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در آیین ششمین عصر کتاب ایران که به همت خانه کتاب ایران و با حضور مدیرعامل خانه کتاب، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس و جمعی از دوستداران فرهنگ و ادبیات در تالار حافظ شیراز برگزار شد، از یک عمر خدمات فرهنگی استادان سید محمد مهدی جعفری‌ پژوهشگر برجسته نهج‌البلاغه، اکبر نحوی پژوهشگر برتر حوزه زبان‌شناسی و محمدرضا آل‌ابراهیم پژوهشگر بزرگ فرهنگ عامه تجلیل و قدردانی شد.

صاحبان فضل و فضیلت انسانی
استاندار فارس در این مراسم با بیان اینکه تکریم بزرگان علم و ادب، بسیار مهم و ضروری است، گفت: باید در طول حیات بزرگان فرهنگ، این الگوهای فرهنگی را بزرگ بداریم و قدردان‌شان باشیم.
عنایت‌الله رحیمی خواستار توجه هرچه بیشتر به پاسداشت فرهنگ، هنر، علم و ادب استان فارس و شهر شیراز در راستای حفظ جایگاه ویژه این خطه از میهن اسلامی شد.
مدیرعامل خانه کتاب ایران نیز با اشاره به اینکه فارس سرزمین استوانه‌های فرهنگی است، گفت: اقدامات بزرگان فرهنگی این استان گامی در صیانت از فرهنگ ایران‌زمین است.
نیکنام حسینی‌پور با بیان اینکه در زمانه کنونی به افرادی همچون استادان جعفری، نحوی و آل‌ابراهیم نیازمندیم، ادامه داد: امروز بیش از پیش به همبستگی اجتماعی نیاز داریم.
حسینی‌پور در ادامه با ستایش از محمدمهدی جعفری درباره این پژوهشگر اضافه کرد: جعفری هم صاحب فضل و هم دارای فضیلت انسانی و اخلاقی است. به گفته مدیرعامل خانه کتاب ایران، جعفری از مکتب امیرمومنان (ع) درس دیگرخواهی و دست کشیدن از خودخواهی آموخت و جهانش را در کتاب جست‌وجو کرد.

فرهنگ‌بان‌های ایران
مدیرعامل خانه کتاب ایران سپس با ستایش از محمدرضا آل‌ابراهیم درباره این پژوهشگر می‌گوید: آل‌ابراهیم در زمینه فرهنگ و تاریخ قلم زده و آثاری شایسته را پدید آورده است.
حسینی‌پور، آل‌ابراهیم را به سبب خدماتش در شناسایی و نگهداشت فرهنگ عامه استهبان یک «فرهنگ‌بان» می‌خواند و می‌افزاید: این پژوهشگر در امر نهادسازی فرهنگی نیز موثر و کوشا بوده است.
این مقام مسئول سپس با تمجید از اکبر نحوی خاطرنشان کرد: نحوی استادی بااخلاق، دقیق و عمیق است و جامعیت علمی در ادبیات دارد.
این 3 پژوهشگر ستون‌های فرهنگ ایرانی اسلامی را استحکام بخشیدند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با بیان اینکه فرهنگ در بستر تاریخ و زبان زاییده شده و با درهم‌تنیدگی با اندیشه، هویت فرهنگی سرزمین ایران را به وجود آورده است.
صابر سهرابی در ادامه با اشاره به اینکه گستردگی و پهناوری ایران‌زمین در هر منطقه قومیت‌هایی مختلف را پدید آورده است، افزود: این قومیت‌ها با هویت مشترک زبان فارسی، ادبیات فارسی و هویت ایرانی و همچنین گسترش روح خدامحوری و کشش ایرانیان به معنویت، دیانت و اندیشه خدامحوری و اندیشه ایرانی؛ ستون‌های سترگ فرهنگ ایرانی اسلامی را پدید آورده است.
سهرابی در ادامه با تجلیل از 3 پژوهشگر برتر اهل استان فارس خاطرنشان کرد: استاد محمدرضا آل‌ابراهیم عمرش را در راه اعتلای فرهنگ «صابوناتی» (استهبانی) گذاشت؛ فرهنگی که هم‌پای فرهنگ ایرانی است، استاد اکبر نحوی از عمر خود مشعلی روشن فراروی زبان و ادبیات فارسی نگاه داشت و استاد محمدمهدی جعفری نیز عمر خویش را بر آن نهاد تا روح اسلام و ایران زنده رخ بنماید.

جعفری حکیمی است که علم و عمل را توأمان دارد
دکتر محمدرضا خالصی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر نیز با بیان اینکه این 3 اندیشمند قدرت و توانایی اندیشه را اثبات کرده‌اند، در ستایش از محمدمهدی جعفری گفت: عمری در خدمت مولا علی ابن ابیطالب (ع) به سر بردن، از جعفری حکیمی ساخته است که علم و عمل را توأمان دارد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس در ادامه با بیان اینکه جعفری با کلام و زیست و رفتار مولا علی (ع) بسیار آشناست، افزود: جعفری بسیار شجاع، مهربان و متواضع است، تبختر علمی ندارد و به واقع بحری عظیم است.
خالصی همچنین با اشاره به اینکه یکی از خوش‌اقبالی‌های محمدمهدی جعفری آشنایی با مرحومان آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان بوده است، گفت: از دل همین آشنایی بود که جعفری به پیشنهاد آیت‌الله طالقانی به سراغ ترجمه کتاب علی ابن ابیطالب (ع) نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود رفت.

این نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: متن عربی این کتاب شامل 9 جلد و ترجمه فارسی آن 8 جلد است که جلد نخست آن را آیت‌الله طالقانی ترجمه کرد و 7 جلد بعدی را محمدمهدی جعفری. خالصی در پایان با تاکید بر اهمیت و جایگاه ارزشمند کتاب علی ابن ابیطالب یادآور می‌شود: انتشار این کتاب در تمام محافل علمی جهان اسلام طوفان به پا کرد.
شیراز مفهومی تاریخی است
کوروش کمالی سروستانی؛ مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه فارس نیز با تاکید بر مدارای شیراز که مأمن حضور توأم با آرامش بزرگان فرهنگ و اندیشه، گفت: شیراز و هرآنچه در جغرافیای فرامرزش رقم می‌خورد؛ مفهومی تاریخی است که در کسوت ادب و تاریخ و فلسفه و هنر و دانش، نمود یافته، بالیده و ثمر داده است.
به گفته کمالی، این مفهوم تاریخی جهانی را از خاور داستان تا باختر شعر، با همه ایماژها و تخیلات رویاگون، برایمان نقش زده؛ که مفهومش «زیستی معنایی» شده و مصداقش، نام‌آورانی سترگ که تاریخ سربلندی این سرزمین را رقم زده‌اند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس ادامه داد: آنان که با ذهنی وقاد و خلاق، جهانی را برایمان پدیدار ساخته‌اند، مملو از شادمانی‌های حضور و شکوه زیستی معرفت‌شناسانه هستند؛ آنچنان که در غربت‌کده جهان، روحمان را متوجه زیستی هوشمند، آگاه و با نشاط ساخته‌اند؛ آن‌سان که با همین اندیشه‌های مقابله‌گرانه، خسران و زوال مدام این جهانی را، طرحی نو درمی‌اندازیم.

کمالی سروستانی با بیان اینکه حکایت امروز ما، حکایت رادمردانی است که مانیفست وجودی‌شان را با تار و پود علم و دانش و ادب، تنیده‌اند، یادآور شد: این رادمردان همانانی هستند که بر آن شده‌اند تا فرصت عمر را در جهانی پرآشوب و سرشار از تعدّی، به قدر همت خویش، روایتگر علم و دانش و ادب باشند؛ و بر این قاعده، از انسانیت، اخلاق، ظرافت زیستن و شرافت دانستن، دفاع کنند؛ و بدین‌سان، با خلق جهان بخردانه خویش ما را به درک زیبایی و معرفت‌شناسی، راهی بنمایند.
مدیر دانشنامه فارس اضافه کرد: استاد سید محمدمهدی جعفری با سوابق درخشان دینی، علمی، سیاسی و خلق آثاری ماندگار در عرصه قرآن و نهج‌البلاغه؛ که پیش از دانشش، نوع‌دوستی، انسان‌مداری و صداقتش، کلاه تکریم و تعظیم ما در پیشگاهش، از سر برمی‌دارد؛ و استاد محمد رضا آل‌ابراهیم پژوهشگر و نویسنده فرهنگ مردم، ادبیات و دلداده تاریخ استهبان که دانش و عشقش را در قالب بیش از 50 کتاب ماندگار کرده است.
کمالی سروستانی سپس با تکریم از استاد اکبر نحوی یاد کرد و او را مردی از قبیله تامل بر پدیده‌ها، صبور، مهربان، آزاده و زلال معرفی کرد و گفت: در سکوت او، معنا شکل می‌گیرد؛ از دریچه قاب عینکش، خیره که می‌نگرد؛ کشفی دوباره و جرقه‌ای هنوز، بر ناشناخته‌های تاریخِ علمِ ادب می‌زند.
کمالی سروستانی با بیان اینکه شیراز امروز، مفتخر است که با تکیه بر میراث کهن خویش، چونان فرزندی خلف؛ برگ برگ زرین فرهنگ و تمدن این سرزمین را پاس داشته، بر غنای آن افزوده است، خاطرنشان می‌کند: ما مردمان این مرز و بوم، به حضور نخبگانی چون استاد سیدمحمد مهدی جعفری، استاد محمدرضا آل‌ابراهیم و استاد اکبر نحوی، می‌بالیم و فاخرانه، جایگاه ارجمندشان را پاس می‌نهیم.
محمد عسلی، مدیر مسئول روزنامه عصرمردم نیز با ستایش از خدمات فرهنگی محمدرضا آل‌ابراهیم گفت: این پژوهشگر در اعتلای فرهنگ مردم استهبان و حفظ فرهنگ عامه مردم این شهر، شاخص بوده است.
این روزنامه‌نگار افزود: آل‌ابراهیم فروتن و مردمی است و افزون بر پژوهشگری، معلمی نیز کرده است.
براساس این گزارش، در پایان مراسم از استاد سید محمدمهدی جعفری، محمدرضا آل ابراهیم و استاد اکبر نحوی، قدردانی و تجلیل شد.




انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/114448/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!