پیام فارس

آخرين مطالب

مبارزه با ملخ در 300 هکتار از اراضی جنوب فارس انجام شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با استفاده از پهپاد و سایر تجهیزات مبارزه با ملخ صحرایی در 300 هکتار از اراضی این استان انجام شد.

حمید دبیری افزود: روز دوشنبه مبارزه با ملخ صحرایی در 300 هکتار از اراضی شهرستان لامرد و مهر انجام شد و در شامگاه دوشنبه نیز این مبارزه ادامه یافت.
وی ادامه داد: در اثر اقدام‌های صورت گرفته، ملخ‌هایی که در مزارع و مراتع این شهرستان‌ها وجود داشت نابود شد که 30 هکتار از این مبارزه نیز با استفاده از پهپاد انجام شده است.
ورود دسته جدید ملخ به فارس
وی اضافه کرد: بنا بر آخرین اطلاعات دریافتی، دسته‌ جدید ملخ شامگاه دوشنبه وارد استان و در منطقه کوه تابناک شهرستان مهر مشاهده شده است که به دلیل اینکه امکان انتقال تجهیزاتی نظیر سم پاش، پهپاد و هواپیما به این محل نیست منتظر هستیم که مسیر حرکت این دسته ملخ رصد و در محلی مناسب روز سه‌شنبه برای نابودی آن مبارزه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ملخ صحرایی تنها در مناطقی از شهرستان های مهر و لامرد در این استان مشاهده شده است،گفت: ردیابی ملخ صحرایی در هفت شهرستان دیگر فارس نیز انجام شد و نشان داد هنوز دسته جات ملخ در این مناطق مشاهده نشد.
وی با بیان اینکه مبارزه با ملخ در استان های بوشهر و هرمزگان نیز در حال انجام است،افزود: تجهیزات خودرویی و چهار فروند هواپیمای سم پاش از استان فارس برای کمک به مبارزه با ملخ به استان‌های بوشهر و هرمزگان ارسال شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه سخنان خود گفت: فرودگاه علی آباد بیضا بعنوان معین جنوب کشور در حوزه هواپیماهای سم پاش در فارس تعیین شده است که هواپیماهای سم پاش در این محل مستقر هستند و در مواقع مورد نیاز به استان های همجوار نیز اعزام می شود.
وی ادامه داد: پنج فروند هواپیمای سم پاش در این فرودگاه مستقر است که در مواقع مورد نیاز به استان های همجوار و سایر استان‌های جنوب کشور اعزام می شود.
وی با بیان اینکه فعلا سم و سم پاش به اندازه مورد نیاز در فارس برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی وجود دارد،گفت: امروز نماینده سازمان برنامه و بودجه فارس نیز از نزدیک روند مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب این استان را بازدید کرد و مقرر شد که در روزهای آینده اعتبارات مورد نیاز برای این کار تخصیص پیدا کند.
ملخ صحرایی با تراکمی 10 برابر سال گذشته وارد ایران و فارس شده است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیشتر با بیان این که موج جدید ملخ‌های صحرایی با تراکم 10 برابر پارسال وارد کشور و استان فارس شده است، به ایرنا گفت: عملیات مقابله با این آفت محصولات کشاورزی از طریق سمپاشی با پهپاد و نیز سم‌پاشی زمینی در جنوب استان آغاز شد.
دبیری افزود: عصر پنجشنبه اول اسفندماه جاری، ملخ‌های صحرایی از سمت عربستان وارد کشور شده و تمام نوار ساحلی از سمت بوشهر تا هرمزگان و تا پارسیان را با تراکمی 10 برابر سال گذشته آلوده کرده است.
دبیری وضعیت را در این خصوص نامناسب توصیف کرد و ادامه داد: متاسفانه عصر جمعه دوم اسفندماه از سمت لار و لامرد، ملخ صحرایی وارد استان فارس نیز شده است.
دبیری اعلام کرد: با توجه به حجم ورود ملخ ها به فارس،موضوعی که قابل توجه است مبارزه به این آفت با امکانات دولتی امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با ارسال نقشه های ورود ملخ به ایران و نیز استان فارس در این خصوص هشدار داده است،گفت: تنها راه ممکن این است که ردیابی دقیقی انجام شود و مردم و کشاورزان به طور جدی به این موضوع ورود پیدا کنند و هرجا که دسته‌جات ملخ ساکن و یا در حال پرواز مشاهده شد سریعا موضوع را به جهاد کشاورزی اعلام کنند و سم‌پاش‌های کشاورزان در حالت آماده به کار قرار داشته باشد.
سم رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: کشاورزان حداقل روزی دو بار به مزرعه و باغ خود سرکشی کنند تا از ورود ملخ، به موقع مطلع شوند.
وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی استان فارس اکنون آمادگی کامل را دارد که سم رایگان در اختیار کشاورزان و باغداران قرار دهد و هر کشاورزی که سم نیاز داشت به جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه و آن را دریافت کند.
دبیری پیش از این در آذرماه گذشته به ایرنا گفته بود که با توجه به پیش بینی‌های انجام شده و اخطارها و نقشه‌های سازمان فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) و بخش حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی احتمال هجوم ملخ در ماه‌های آخر سال 98 به استان فارس وجود دارد.
حمید دبیری افرود: در ماه‌های پیش رو احتمال هجوم ملخ صحرایی به جز از سوی عربستان از سمت پاکستان و هند نیز به استان فارس وجود دارد و به جز آن احتمال هجوم ملخ های تخم‌گذاری شده سال گذشته در فارس نیز می‌رود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه سخنان خود گفت: تخم ریزی ملخ ها تا بیش از دو نسل امکان پذیر است و احتمالا با مناسب شدن هوا در پایان بهمن و اوایل اسفندماه 98 ملخ‌های تخم گذاری شده از هجوم قبلی ملخ ها در این استان نیز سر از تخم در آورند.
به گفته این مقام مسوول، به دلیل مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته خسارت موثری به عرصه های کشاورزی استان فارس وارد نشد اما در حوزه منابع طبیعی حدود دو میلیارد تومان خسارت وارد شد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/119908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

شکوفه‌های چشم نواز درختان لارستان به وقت بهار + تصاویر

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

نظر امام جمعه اهل سنت تالش در خصوص حملات موشکی ایران به اسراییل

اعزام 11 تیم امدادی از فارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

اعزام تیم های امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به سیستان‌ و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

احتمال وقوع سیل در این سه استان

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

فرصت مذاکره؟

توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در فارس

بررسی عملکرد مراکز مهر خانواده در سلماس

مرگ تلخ یک زن میانسال بر اثر سیل در کازرون

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

از وطن تا حرم؛ ذاتِ این خاک قهرمان‌پرور است

آغاز سال تحصیلی از مهر به شهریور تغییر می‌کند؟!

بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین

یک نفر در استان فارس بر اثر سیل درگذشت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

امداد رسانی به عشایر در آباده

دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز پنجشنبه 30 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

تکریم معلمان در خور شان آنان باشد

بازداشت کلاهبردار رسیدساز جعلی در شیراز

30 فروردین، بازدید از اماکن تاریخی فارس رایگان است

مراسم رژه روز ارتش، شیراز

رفع تصرف 2 هزار و 700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید

آدم‌ربایی در محور ارسنجان-مرودشت نافرجام ماند

بارش شدید باران در کازرون

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان