پیام فارس

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

کلاف سردرگم تولید و توزیع ماسک در فارس/نیازی که تامین نشد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- با طولانی شدن روند مبارزه با کرونا و نیاز عامه مردم به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در راستای مقابله با این ویروس، نبود این اقلام مشکلاتی را در استان فارس ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، پرتکرارترین سوالی که مدتی است در اغلب تعاملات اجتماعی افراد شنیده می‌شود؛ این است که «آیا محلی برای عرضه ماسک یا مواد ضدعفونی کننده سراغ دارید؟» که پاسخ آن منفی است.
اما به راستی ماسک‌هایی که در استان و کشور توسط بخش‌های مختلف در حال تولید است چه فرایندی برای عرضه طی می‌کند و جامعه هدف عرضه ماسک‌های تولید شده، کدام بخش اجتماعی است؟
در پاسخ به سوالات فوق اینگونه می‌توان بیان کرد که اصلی‌ترین مکانیزمی که برای عرضه محصولات تولیدی در نظر گرفته شده، بر اساس نیاز موجود در مراکز درمانی و پوشش نیازهای این بخش اجتماع است، داروخانه‌ها نیز به تعداد محدود نسبت به عرضه ماسک اقدام خواهند کرد و این در حالی است که برآیند صحبت مسئولان نشان می‌دهد که هدف از عرضه نیز در جایگاه نخست بیماران و کادر درمانی است و پس از آن نسبت به پوشش نیازهای عامه مردم اقدام خواهد شد.
بر اساس آماری که در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته است بیش از 800 واحد داروخانه در سطح استان فارس فعالیت می‌کنند و اگر روزانه به هریک از داروخانه‌های مستقر در استان تنها 100 واحد ماسک داده شود، روزانه در استان فارس باید بیش از 80 هزار ماسک تولید شود تا تنها پوشش دهنده نیاز 800 واحد داروخانه مستقر در سراسر استان باشد این در حالی است که در این فرآیند نیاز واحدهای درمانی و بیمارستان‌ها لحاظ نشده است.
این موضوع برای مواد ضدعفونی کننده حادتر است و با توجه به اینکه مواد پیش‌نیاز تولید مواد ضدعفونی کننده دست، غالباً از الکل است و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید الکل در جامعه، گاهی دیده شده که شرکت‌های تولید کننده ماده ضدعفونی کننده دست که با توجه به مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام به تغییر خط کرده‌اند در تولید این ماده ضد عفونی کننده ناتوان مانده‌اند.

پیام فارس


هدف تولید روزانه 200 هزار ماسک است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر در استان فارس روزانه بیش از 80 هزار ماسک تولید می‌شود و هدف گذاری در تولید ماسک این است که به مرز تولید 200 هزار عدد در روز برسیم.
حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه تمامی ماسک‌های تولید شده در واحدهای تولیدی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد، افزود: یکی از اهدافی که توزیع ماسک در سطح استان دنبال می‌کند، برطرف کردن نیاز واحدهای درمانی و بیمارستان‌ها است به گونه‌ای که محصولات تولید شده در واحدهای تولیدی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد و در میان بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی توزیع می‌شود.
وی افزود: برطرف کردن نیازهای عموم مردم نیز یکی دیگر از اهدافی است که سازمان صمت به دنبال آن است؛ از این رو می‌توان گفت که چشم‌انداز تولید ماسک در فارس برطرف کردن نیازهای واحدهای درمانی و پس از آن نیاز عامه مردم است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در مورد تکمیل زنجیره تولید نیز خاطرنشان کرد: 14 کارخانه به تجهیزات لازم مجهز شده‌اند تا امکان تولید ماسک در استان افزایش قابل توجهی داشته باشد و این کارخانه‌ها با تغییر خط نسبت به تولید ماسک اقدام می‌کنند.
وی یادآور شد: تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک توسط واحدهای صنعتی انجام می‌شود و در بسیاری از واحدها با دریافت مجوز این امکان در راستای تکمیل زنجیره تولید ماسک فراهم شده تا قطع کننده زنجیر انتقال ویروس در استان و شهر شیراز باشیم اما توزیع محصولات تولید شده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است و تمام محصولات برای توزیع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

پیام فارس


صف‌های طولانی برای خرید ماسک
بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر ، خرید ماسک به قدری سخت شده که افراد برای تهیه ماسک روزانه باید ساعت‌ها در صف بایستند و برخی از داروخانه‌ها نیز از ارائه ماسک به افراد امتناع کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز تنها در ساعت‌های محدودی نسبت به عرضه ماسک که اقدام می‌کنند.
این در حالی است که با توجه به گفته‌های مسئولان استانی شاهد هستیم که تولید ماسک در فارس بیش از پیش رونق گرفته و اکنون فارس در مرحله برطرف کردن نیازهای افراد در این زمینه است با این حال بعد از ظهرهای هر روز شاهد هستیم که در مقابل داروخانه صف‌های مختلفی برای خرید ماسک آن هم به صورت تک واحدی ایجاد می‌شود البته نباید این نکته را فراموش کرد که برخی از هایپر مارکت های سطح شهر نیز نسبت به عرضه ماسک آن هم بدون هیچ گونه حفاظ محافظت‌کننده اقدام می‌کنند.
توزیع 2.5 میلیون ماسک در فارس
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بیش از 2 میلیون و 500 هزار ماسک از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان فارس میان مراکز درمانی توزیع شده است.
مهرزاد لطفی با بیان اینکه ماسک مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور از سوی وزارت بهداشت تأمین می‌شود، گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس در استان و افزایش نیاز به اقلام بهداشتی از جمله ماسک، 2.5 میلیون ماسک در داروخانه‌ها و بخش‌های مختلف استان فارس توزیع شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از توزیع حدود 500 هزار ماسک در سازمان‌های خدمات رسان دولتی و خصوصی خبر داد و اظهار کرد: بقیه موارد در مراکز بهداشتی درمانی خصوصی و دولتی استان توزیع شده که در راستای پیشگیری از شیوع کروناویروس نقش بسزایی داشته است.
لطفی با اشاره به ارائه حدود 800 هزار ماسک ارسال شده از سوی وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان، یادآور شد: از اقدامات مهم ستاد مقابله با کروناویروس در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نظارت مستمر بر نحوه توزیع ماسک در داروخانه‌ها و دیگر بخش‌ها بوده که به صورت شبانه روزی صورت گرفته است.
با توجه به اینکه جمعیت استان فارس بر اساس آخرین سرشماری، بالغ بر 5 میلیون نفر برآورد شده و روزانه نیز در فارس بالغ بر 80 هزار ماسک تولید می‌شود برای اینکه تمامی افرادی که در فارس زندگی می‌کنند حداقل یک ماسک داشته باشند باید 62 روز تمامی تولیدکنندگان ماسک در استان نسبت به تولید اقدام کنند تا این نیاز تأمین شود.
این در حالی است که از دوم اسفند 98 که موضوع کرونا در جامعه مطرح شد تاکنون بیش از 50 روز گذشته و اگر روزانه 80 هزار ماسک در فارس تولید می‌شد اکنون باید 4 میلیون ماسک در استان فارس تولید و مصرف شده بود پس حتی با وجود تاکید مدیران هنوز کلاف سردرگم تهیه ماسک در فارس وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/125385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟