پیام فارس

آخرين مطالب

استاندار فارس: از شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با آتش‌سوزی کمک گرفته شود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- استاندار فارس با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه تولید ریزپرنده‌ها در بحث مقابله با آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: این شرکت‌ها دارای ایده‌های خلاقانه‌ای هستند که می‌توانند به بحث اطفای حریق کمک کنند.

عنایت‌الله رحیمی، چهارشنبه در نشست پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان فارس با اشاره به برخی از آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان فارس افزود: امروز تمام جامعه بشری، نیازمند حفاظت از جنگل‌ها، مراتع، پارک‌ها و مناطق حفاظت شده هستند. 
وی ادامه داد: در کشور ما یک درخت سالیان سال طول می‌کشد تا به بار بنشیند و بتواند به عنوان یک فضای جنگلی مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما این آتش سوزی‌ها منجر به خسارت‌های زیادی می شود که شاید در کوتاه مدت مورد توجه قرار نگیرد اما در بلند مدت حتما اثرات عمیقی خواهد گذاشت.
استاندار فارس بیان داشت: تاکید من در بحث مقابله با آتش‌سوزی، پیشگیری همراه با آمادگی است لذا تمام دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های مختلف باید از آمادگی لازم برخوردار باشند و ستاد مدیریت بحران با همکاری منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و امور عشایر، برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه انجام دهند.
رحیمی گفت: حتی اگر آتش‌سوزی نداشته باشیم باید از هم اکنون تمرینات سخت خود را برای هماهنگی و استفاده از تجهیزات و امکانات انجام دهیم و توان خود را بسنجیم.
وی اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید پیگیری تامین اعتبارات برای تجهیز مجموعه‌ها در بحث مقابله با آتش سوزی را در دستور کار قرار دهد.
استاندار فارس اظهار داشت: شهرستان‌های همجوار در صورت درخواست فرماندار، مکلف هستند بدون فوت وقت تمام تجهزات و امکانات را در خدمت شهرستانی که دچار بحران است قرار دهند و هیچ بهانه‌ای در این زمینه پذیرفتنی نیست.
یگان واکنش سریع در شهرستان‌ها تشکیل شود
رحیمی همچنین گفت: یگان واکنش سریع باید در هر شهرستان این استان تشکیل شود تا با اولین اعلام بتوانند در مناطق حضور پیدا کنند، دیگر اینکه حتما پاکسازی محیط باید در دستور کار قرار گیرد و تابلوهای هشدار دهنده نیز نصب شود.
استاندار فارس به مجموعه دستگاه قضایی هم توصیه کرد، محکومان مرتبط با حوزه آتش سوزی جنگل‌ها، مراتع و تصرف این اراضی را ملزم به خرید تجهیزات کنند یا محکومان مکلف شوند یک ماه در مراتع زندگی کنند که این اقدام می‌تواند بازدارنده باشد و از میزان تخلفات در موارد نامبرده بکاهد.
رحیمی، همچنین از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی خواست آمادگی لازم را برای همکاری با سایر دستگاه‌ها در بحث مقابله با آتش‌سوزی داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم تامین تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق بیان کرد: هرچند میزان آتش سوزی‌ها از ابتدای سال 99 تا کنون (هفتم خرداد) در مقایسه با مدت مشابه سال 98 افزایش یافته اما تلاش‌ها در این زمینه دوچندان بوده است. 
او ادامه داد: در مورد آتش‌سوزی‌ها اغماضی صورت نخواهد گرفت و به هیچ وجه قابل قبول نیست مدیری در سر صحنه حضور نداشته باشد.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این استان در سال 98 بحران‌های مختلفی را پشت سرگذاشت که در کنترل آنها با همکاری همه اعضای ستاد مدیریت بحران استان موفق عمل کردیم هر چند که این بحران‌ها خسارت‌های بالایی هم در پی داشت اما تلاش اعضای این ستاد قابل تقدیر است.
رحیمی افزود: بی‌شک برای جلوگیری از بحران‌ها داشتن برنامه پیشگیری بسیار موثر و مفید است به همین سبب در تدوین برنامه‌ها تاکید ما بر عملیاتی و اجرایی کردن اینگونه برنامه‌های پیشگیرانه است.
استاندار فارس اضافه کرد: اگر چه برای اجرای برنامه‌ها تامین و تخصیص اعتبار لازمه کار است اما در بسیاری از حوزه‌ها، اراده‌ قوی برای اجرای برنامه‌ها بیش از اعتبارات می‌تواند اثرگذار باشد.
برای مقابله ملخ صحرایی، همه دستگاه‌ها ملزم به همکاری با جهاد کشاورزی فارس هستند
رحیمی همچنین در بخش دیگری از مطالب خود به موضوع بیماری کرونا و هجوم ملخ‌های صحرایی پرداخت و گفت: خوشبختانه در موضوع بیماری کرونا اتفاقات خوبی در این استان رخ داده و با هماهنگی، همدلی و تلاش‌های همه بخش‌ها، فارس توانست موفق عمل کند.
استاندار فارس اضافه کرد: هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع، اراضی کشاورزی و باغ‌ها می‌تواند معیشت مردم را دچار خطر کند و با توجه به این مهم، جهادکشاورزی باید با برنامه عمل کند، در سال‌های گذشته اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفت و امسال نیز تلاش‌های خوبی انجام شده است.
وی ادامه داد: تکلیف ما به دستگاه‌های اجرایی تمام شهرستان‌ها به ویژه شهرستان‌هایی که دچار بحران حمله این آفت هستند این است که باید به کمک جهاد کشاورزی بیایند و این تکلیف قانونی و اداری است.
455 مورد بحران سال 98 در فارس رخ داد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در این نشست بیان کرد: در سال 1398، 455 مورد بحران در این استان رخ داد که از جمله آنها می‌توان به سیل روزهای پنجم و ششم فروردین‌ماه، رانش کوه، فرونشست زمین، سرمازدگی، آتش سوزی،زلزله خان زنیان و بیماری کرونا اشاره کرد.
رحیم آزادی افزود: مخاطرات اصلی مانند زلزله، آتش‌سوزی و سیل با مدیریت خوب دستگاه‌های اجرایی استان فارس به شیوه‌ای مناسب کنترل شد.
وی ادامه داد: همچنین در سال 98 براساس گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، 260 فقره آتش سوزی در 570 هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان رخ داد که این رقم در سال 1397، 102 فقره آتش سوزی در 480 هکتار اتفاق افتاد.
آزادی، در مورد اقدامات آموزشی و پیشگیرانه که در سال 98 در فارس با هدف آمادگی در مواقع بحران انجام شد، گفت: در هشت هزار مدرسه مانور ایمنی در برابر زلزله برگزار و همچنین با هجوم ملخ‌های صحرایی نیز مقابله شد.
انسان، عامل 95 درصد از آتش‌سوزی جنگل‌هاست
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس هم در این جلسه با بیان اینکه عامل حدود 95 درصد از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، انسان است، اظهار داشت: 10 تا 15 درصد حریق‌ها عمدی و 80 تا 90 درصد آنها غیرعمدی است.
شهرام منتصری افزود: نقشه پیش‌بینی خطر آتش سوزی استان فارس در سه دسته عادی، نیمه بحرانی و بحرانی تهیه شده و این اداره کل تا کنون اقدامات خوبی برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی انجام داده است.
وی ادامه داد: کمبود اعتبارات لازم برای خرید وسایل اطفای حریق و راه‌اندازی شبکه رادیویی، کمبود نیروی انسانی در امر اطفای حریق، کمبود قرقبان فصلی در مناطق بحرانی، عدم تجهیزات به روز در حوزه اطفای حریق و نبود اعتبار مورد نیاز برای اجاره بالگرد از جمله مشکلات موجود برای مقابله با آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی است و از این رو خواستار تخصیص اعتبار برای رفع این مشکلات هستیم.
پیش‌بینی ادامه هجوم ملخ‌ها در فارس تا اواسط تیرماه 99
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این نشست گفت: با وجود هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغ‌های این استان اما به دلیل اقدامات به موقع همکاران این سازمان، مشارکت کشاورزان و برخی اداره‌ها تا کنون گزارشی از خسارت جدی به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی فارس دریافت نشده و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط تیرماه 99 هجوم جدید این آفت به کشور و همچنین این استان ادامه داشته باشد که بدون تردید مقابله با آن نیز تداوم خواهد داشت.
محمد مهدی قاسمی افزود: برای مقابله با این آفت مضر، تامین و تدارک امکانات و اعتبارات برای خرید سموم، سمپاش‌های اختصاصی، اجاره خودرو، تراکتور و هزینه‌های کارگری، از نیازهای ضروری این سازمان است.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به 15سانتی و در زمره مضرترین آفات نباتی به شمار می‌آیند.
برچسب‌ها
شیراز استانداری فارس عنایت الله رحیمی فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/129195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!