پیام فارس

آخرين مطالب

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

مدارس مروج سلامت کارآئی را ارتقاء می‌بخشد علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعتقاد دارد که سلامت و مهارت دو مولفه‌ی تاثیرگذار در کارآیی نیروی انسانی به شمار می‌رود و مدارس مروج سلامت ارتقاء این دو مولفه را نشانه گرفته است.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علی بهادر چهارشنبه 4 بهمن در همایش مدارس مروج سلامت گفت: کشورها دارای توانمندی‌های متفاوتی هستند و اگرچه در گذشته قدرت به منابع طبیعی وابسته بود امروز منوط به منابع انسانی است.
او دو مولفه موثر در کارایی نیروی انسانی را کسب مهارت و سلامت سرمایه های انسانی برشمرد و ادامه داد: دارا بودن این دو مولفه، کلید دستیابی به اهداف مدنظر هر کشور است.
بهادر توانمندی سرمایه های فردای کشور را وابسته به توانمندی معلمان برشمرد و ادامه داد: در صورتی که معلمان با انگیزه باشند و به سلامتی اهمیت دهند، با صرف زمان بیشتر، جوانان سالم تری را برای آینده تربیت می کنند و با این امر، هزینه های درمانی کمتری نیز صرف می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز آموزش سلامت را مبحثی فراتر از فرهنگ ویژه هر کشور برشمرد و گفت: این امر باید از مراحل ابتدایی زندگی آغاز شود تا به یک سبک صحیح برای زندگی برسیم.
او با تاکید بر اهمیت جدی گرفتن آموزش ها، افزود: این امر در فرد یک نگرش ایجاد می کند که رفتار سالم را به همراه دارد و به کارآمدی و شکوفایی منجر می شود.
بهادر ضمن قدردانی از اداره آموزش و پرورش استان برای همکاری در امور مربوط به سلامت دانش آموزان استان، این امر را موجب ثمربخشی بیشتر تلاش ها در گسترش سلامت کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مشکلاتی نظیر کم تحرکی، اضافه وزن و استفاده از مواد غذایی ناسالم، به عنوان مهم ترین مشکلات سلامت دانش آموزان اشاره و اضافه کرد: با ایجاد انگیزه، تشویق به فعالیت بدنی و آموزش رفتار سالم، نسلی سالم و کشوری مولد را به فردای میهن تقدیم می کنیم.
مدیرکل اموزش و پرورش استان فارس نیز در این برنامه گفت: پیشگیری از ابتلا به بیماری ها به ویژه بیماری های مزمن از اهمیت بسزایی در دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه برخوردار است.
حمیدرضا آذری افزود: در پیشگیری تلاش بر آن باید باشد که از ابتلا به یک بیماری در یک جامعه مشخص جلوگیری شود که مهمترین کار در رسیدن به این هدف آموزش بهداشت است.
مدیرکل اموزش و پرورش فارس افزود: اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای ابتلا به فشارخون بالا، دیابت و چربی خون بالا در بزرگسالی است .
او یادآور شد: تعامل بین دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش در آینده سازی کشور نقش چشمگیری را ایفا کرده و می توان با تعامل روزافزون به اهداف مشترک دست یافت.
طرح کشوری مدارس مروج سلامت
براساس این گزارش، برنامه مدرسه مروج سلامت یک حرکت جهانی به شمار می‌رود که منشاء و مبداء آن، برنامه "سلامت برای همه تا سال 2000" سازمان جهانی بهداشت است.
این برنامه که از سال 1978 آغاز شد از سال 1990 با برنامه‌ی آموزش برای همه که زیر نظر یونسکو اجرا می‌شد، پیوند خورد.
سال 2001 میلادی سازمان جهانی بهداشت در تعاملی چند جانبه با دست اندرکاران بین المللی، برنامه مراقبت مدرسه محور را آغاز کرد.
هدف عمده این نظام مراقبت، روزآمد کردن اطلاعات سلامت در دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس بود .
در دسامبر2005 میلادی نشست مشورتی در مورد مدارس مروج سلامت در منطقه مدیترانه شرقی( EMRO ) برگزار شد، در این نشست كارشناسان حوزه سلامت مدارس و سایر مدیران مرتبط از كشورهای منطقه مدیترانه شرقی شركت داشته و با تبادل تجربیات در مورد ارتقای سلامت در مدارس در بین كشورها به بهترین رویكرد در زمینه طراحی شبكه مدارس مروج سلامت دست یافتند. برنامه مدارس مروج سلامت علاوه بر اینکه ابزار مناسبی برای یافتن اولویت ها، تثبیت برنامه ها و تامین منابع کافی برای برنامه های نوجوانان، جوانان و مدارس است، امکان تبادل نظریات را بین کشورهای مختلف جهان فراهم کرده و شرایط مناسبی را برای رقابت در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به وجود می آورد.
HPS ( Health Promoting School ) یکی از استراتژی های مهم ارتقای سلامت است كه به صورت نظام مند و یکپارچه فعالیت های سلامت کودکان، نوجوانان و اولیای آنها را با مشاركت فعالانه جامعه مدرسه شامل دانش آموزان، اولیاء و مربیان و والدین، با هدف توانمندسازی جمعیت تحت پوشش در زمینه خودمراقبتی ( Selfcare ) و بهبود شیوه زندگی ( Lifestyle ) طراحی، اجرا و مدیریت می کند.
در این برنامه تلاش بر این است تا از طریق ایجاد زمینه های ارتقای مثبت سلامت در مدرسه، توسعه برنامه های آموزشی و ایجاد فرصت های مناسب بـه دانش آموزان کمک شود تا سلامت خود را به عنوان یک ارزش مهم در زندگی مورد توجه قرار دهند، مفاهیم سلامت را یاد گرفته و به همسن و سالان خود آموزش دهند، مشکلات سلامت در محیط تحصیلی و زندگی شان را ارزیابی کرده و با مشارکت جامعه مدرسه نسبت به حل آنها مداخله کنند تا از این طریق ظرفیت های لازم در محیط تحصیلی و زندگی خود در ارتباط با فعالیت و کار سالم، زندگی سالم، تحصیل سالم و کیفیت آموزش را توسعه و ارتقا دهند.
مدرسه مروج سلامت علاوه بر اینکه سیستم مدیریت مدرسه را مورد حمایت و تقویت قرار می دهد، زمینه های ارتقای سلامت دانش آموزان و افزایش خودکارآمدی آنها را نیز تسهیل می کند.
در این زمینه می توان به افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس و مهارت تصمیم گیری در کودکان و نوجوانان، افزایش مسوولیت پذیری جامعه هدف در خود مراقبتی و بهبود شیوه زندگی، تشویق دانش آموزان برای ورود در تصمیم گیری های بسیار مهم ارتقای سلامت، ارتقای سواد سلامت در دانش آموزان با ایجاد زمینه یادگیری و تجربه در مدرسه و آماده کردن دانش آموزان برای تداوم و رعایت رفتارهای بهداشتی آموخته شده در طول زندگی اشاره کرد.
در جمهوری اسلامی ایران با همكاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی برنامه مدارس مروج سلامت آغاز شد که تا کنون در 12هزار و پانصد مدرسه گسترش یافته است.
این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، در سال تحصیلی 89-90 ابتدا در اغلب شبکه های بهداشت و درمان، در 52 مدرسه آغاز شد.
در سال تحصیلی 91-90 تعداد مدارس مروج سلامت استان به 813 مدرسه و در سال تحصیلی 92-91 برنامه مدارس مروج سلامت در1273 مدرسه اجرا شد که در حال حاضر از ابتدای اجرای برنامه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقایسه با دانشگاه های علوم پزشکی کشور رتبه نخست در اجرا و توسعه برنامه مدارس مروج سلامت در طی هفت سال گذشته به خود اختصاص داده است.
هم اکنون هزار و 152مدرسه مروج سلامت در شیراز فعالیت دارد که قریب به نیمی از این مدارس، پنج ستاره هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/13675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز