پیام فارس

آخرين مطالب

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز:

طرح پزشک خانواده موثرترین راه کاهش هزینه‌های درمان است علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز اعتقاد دارد که طرح پزشک خانواده، موثرترین راه برای کنترل و کاهش هزینه‌های سرسام‌آور درمان در ایران محسوب می‌شود و یک برنامه‌ی علمی است و نباید آن را سیاسی جلوه داد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، علی بهادر سه شنبه ١٠ بهمن ماه در نخستین كنفرانس خبری خود با تصریح اینكه اگر بخواهیم هزینه‌های بخش درمان را كنترل كنیم، راهی جز برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن برنامه‌ها وجود ندارد، اختصاص بودجه مناسب به بخش سلامت را در شمار یكی از مهمترین و بیشترین هزینه‌هایی دانست كه معمولا در كشورهای توسعه یافته اختصاص داده می‌شود .
وی كه اعتقاد دارد بدون برنامه نمی‌توان كنترل هزینه كرد، افزود: با سیستم ارجاع یا به عبارتی طرح پزشك خانواده می‌توان به یك ساختار نظام‌مند در هزینه‌های بخش درمان رسید .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز با ذكر مثالی به دفاع از طرح پزشك خانواده پرداخت و گفت: نیازی نیست كه یك فرد برای یك بیماری ساده به یك فوق تخصص كه تعرفه بالاتر و به تبع آن دریافتی بالاتری هم دارد، مراجعه كند، بلكه با سیستم ارجاع و هزینه ای كمتر به درمان خود بپردازد .
بهادر اظهار كرد: اخیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشكی تصمیم بر اجرای این طرح به شكل گسترده و فراگیر در تمام كشور در آینده ای نزدیك گرفته است .
استان فارس پایلوت اجرای طرح پزشك خانواده نبود
وی با تاكید بر این نكته كه استان فارس پایلوت اجرای طرح پزشك خانواده نبود، گفت: ممكن است تصور شود كه در این طرح برخی هزینه ها مانند هزینه های جاری كنترل می شود اما ساماندهی این مهم در درازمدت بیش از سالهای اولیه اجرا مد ظر قرار گرفت كه همچنان هم ادامه دارد .
سرپرست دانسگاه علوم پزشكی شیراز كه باور دارد اجرای چنین طرح‌های بزرگی قطعا با محدودیت‌ها و موانعی رو به رو است، اضافه كرد: عده‌ای ممكن است اطلاعات كافی در خصوص این طرح نداشته باشند و یا با تلقی نادرستی از چگونگی روند آن مواجه شوند، لذا به همان میزان هم منتقد اجرای آن خواهند بود .
بهادر به توسعه صنعت توریسم درمانی كه هم‌اینك در تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی و خیریه شیراز همانند بیمارستان‌های مادر و كودك وسوانح سوختگی امیرالمومنین در دست اجرا است هم اشاره و بیان كرد:‌دانشگاه علوم پزشكی شیراز به عنوان كارگروه سلامت و توریسم درمانی در فارس موظف به پیگیری رویكردهایی جهت افزیش و نهایتا رونق این صنعت در استان است .
وی یادآور شد: اگرچه متبحرترین و ماهرترین پزشكان استان فارس در بیمارستانهای دولتی مشغول به خدمت هستند اما بسیاری از‌آنها دربیمارستانهایی خصوصی هم مشغول به فعالیت‌اند .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز با تاكید بر اینكه توریسم درمانی نیازمند تلاش و اهتمام بیشتری برای فراگیری دارد، گفت:‌ امروز به شركت‌هایی در داخل و خارج از كشور مجوز داده شده كه بیمار را جهت مداوا به بیمارستان‌های شیراز و فارس انتقال دهند اما در این میان شركت‌هایی هم هستند كه بدون مجوز اقدام به این امر می‌كنند و موجب شده تا آمار واقعی از تعداد بیماران ورودی به بیمارستانها مشخص نباشد .
بهادر تصریح كرد:‌ با رفع برخی موانع سیاسی جهت تسهیل ورود به ایران بدون شك با افزایش تعداد بیماران خارجی و رونق بیشتر صنعت ترویسم درمانی روبه‌رو خواهیم شد كه در این راستا رایزنی‌هایی با اداره‌كل میراث فرهنگی، گردسگری و صنایع دستی انجام شده است .
وی از رایزنی‌ها برای اخذ مجوز پیوندهای خارجی به بیمارانی كه از كشورهای دیگر متقاضی پیوند در بیمارستان‌های شیراز هستند، خبر داد و در این خصوص عنوان كرد: در تلاشیم تا هرچه سریعتر این مجوز را از وزارت بهداشت دریافت كنیم .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز به افتتاح و بهره‌برداری از 90 پروژه عمرانی، بهداشتی و درمانی این دانشگاه به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: این میزان پروژه با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد تومان و متراژی حدود 26 هزار مرمربع شامل خانه‌های بهداشت، پایگه اورژانس، اقامتگاه‌های همراه بیمار، و... به بهره‌برداری می‌رسند .
بهادر در بخش دیگری از سخنان خود به فرآیند طولانی مدت بیمارانی كه در لیست انتظار پیوند قرار دارند اشاره و با بیان اینكه عضو پیوندی به دلیل عدم شناسایی بیماران مرگ مغزی كم است و یا با طولانی شدن پروسه پیوند به دلیل فوت بیمار به وجود می‌آید، گفت: با ایجاد یك شبكه‌ جهت رفع این مهم، می‌توان امیدوار به كاهش لیست انتظار بیماران پیوندی بود .
وی همچنین به مطالبه دانشگاه علوم پزشكی از سازمان‌های بیمه‌گر بابت عدم پرداختی به بیمارستان‌ها، شركت‌های دارویی و داروخانه‌ها هم اشاره و در این رابطه نیز بیان كرد: اساتید و پرستاران ما به تربیت بیش از 13 و 6 ماه است كه كارانه خود را به دلیل پراخت های معوقی سازمان‌های بیمه‍‌گر دریافت نكرده‌اند .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: سخن از كیفیت خدمات می‌شود اما واقعیت این است كه چطور امكان دارد رضایت خدمت دهنده مدنظر نباشد و با پرداخت های معوق، دلسری خدمات دهنده ایجاد نشود؟
بهادر با بیان اینكه اگر مشكلات به شكل فعلی بافی بمانند عملا طرحی به نام طرح تحول سلامت باقی نخواهد ماند، گفت: با اجرای این طرح تقریبا توانستیم در حد شان مردم وضعیت ظاهری مراكز درمانی و خدمات دهی را تسهیل كنیم اما با تداوم مشكلات حادث شده ممكن است چیزی از طرح تحول سلامت باقی نماند .
وی در پاسخ به این پرسش كه دانشگاه علوم پزشكی شیراز قرار است خدمات را چگونه ارتقا دهد؟ داشتن بودجه كافی برای اجرای برنامه‌ها را شرط اصلی تحقق كیفیت خدمات دانست و گفت: هزینه‌های بخش سلامت، درمان و پژوهش باید به خوبی دیده شود كه متاسفانه در كشورهای جهان سوم به آن توجه نمی‌شود .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز تاكید كرد: همه مسئولین باید بدانند كه برای آموزش و پژوهش به جز درآمدهای اختصاصی بیمارستانها باید بودجه دیگری را هم اختصاص دهند .
بهادر همچنین در بخش پایانی سخنان خود به نقش كلیدی رسانه‌ها در آگاهی بخشی به جامعه و تطابق این رسالت در حوزه سلامت نیز اشاره و بیان كرد: در بسیاری از كشورهای پیشرفته، رسانه‌ها یكی از اصلی‌ترین عامل توسعه محسوب می‌شوند .
وی ادامه داد: مواردی در دانشگاه علوم پزشكی شیراز و حوزه سلامت و درمان مطرح می شود كه به جز همراهی با اصحاب رسانه برای انعكاس امكان آگاهی عمومی وجود ندارد.با آگاهی رسانی به مردم در بخش سلامت شاهد كاهش بسیاری از هزینه‌ها در این حوزه خواهیم بود .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز به اهمیت دانشگاه ها در كشور اشاره و با تصریح بر اینكه دانشگاه مهمترین نهاد در هر كشوری از حیث تربیت نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی محسوب می شوند، از دانشگاه علوم پزشكی شیراز به عنوان یكی از دانشگاه های مادر ایران یاد كرد كه امروز با قابلیت های بالا در موضوعات پزشكی، قطب و سرآمد كشور معرفی شده است .
بهادر همچنین كلانشهر شیراز را به عنوان پایگاه ملی و فراملبی جهت ارائه خدمات درمانی به كشورهای حاشیه خلیج فارس، كشورهای غربی منطقه و عربی دانست .
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تصریح اینکه به هیچ عنوان سیاسی نیست و از سیاست هم دوری می‌کند، گفت: رسانه‌ها باید مسائل مرتبط با سلامت مردم را جدی گرفته و در مورد دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشگاهی و الگوهای خوبی که دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز علمی ارائه می‌دهند، با مطالعه ورود و نقد و تحلیل کنند.
بهادر با بیان اینکه رسانه‌ها باید دغدغه‌های اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطرح کنند، گفت: امروز بین اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی التهابی وجود دارد اما آنان به دلیل تعهد و تعصبی که به کار خود و موضوع سلامت مردم دارند، کارشان را انجام می‌دهند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز لزوم تامین اعتبارات لازم و پرداخت سریعتر مطالبات این دانشگاه از بیمه‌ها را لازمه‌ی ارائه بهتر و مطلوب‌تر خدمات از سوی مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش دانست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/14925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست