پیام فارس

آخرين مطالب

برپایی مراسم اربعین ارتحال آیت‌الله حائری در شیراز سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی، امام جمعه سابق شیراز و نماینده پیشین ولی فقیه در استان فارس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با حضور شخصیت‌های برجسته‌ی کشوری و استانی برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس عصر پنجشنبه 12 بهمن مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی و سالروز وفات آیت‌‌الله صدرالدین حائری با حضور شخصیت‌های برجسته‌ی ملی و استانی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.
سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، حجت‌الاسلام علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور، اسماعیل تبادار استاندار فارس، سردار اسدی مسئول بازرسی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی استان فارس، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و جمعی از علما، روحانیون و مسئولان و مدیران استان فارس در این مراسم حضور داشتند.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور در مراسم اربعین آیت‌الله حائری‌شیرازی، امام جمعه‌ی سابق شیراز را شیخ حكیم، عارف و متفكر و از چهره‌ها و مفاخر استان فارس و بلكه كشور معرفی کرد.
حجت‌الاسلام علی اکبری با بیان اینكه مرحوم آیت‌الله حائری، یک مربی برای انقلاب و تربیت‌كننده نفوس و تهذیب‌گر دل‌ها و اعتلابخش به شخصیت‌ها مخصوصاً برای نسل جوان بود، حدیث نبوی "رحلت یك عالم ربانی، ثلمه‌ و مصیبتی بزرگ است كه دیگر نمی‌توان آن را جبران كرد" را یادآور شد و گفت: ما یك عالم شجاع و همیشه در صحنه را از دست دادیم و این ثلمه جبران‌ناپذیر است .
وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب درباره رحلت مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی، گفت: معظم‌له بیش از 11 ویژگی از شخصیت آن عالم ربانی را معرفی كردند؛ عالم متفكر برجسته و موفق، بهره‌مند از عمر با بركت، یكسره در خدمت تربیت نفوس، تعالی روح و فكر و عمل مخاطبان، ذهن و اندیشه كارآمد، روحانی با اخلاص اهل معرفت و درك، نقش اثرگذار در ترویج معارف قرآنی و انقلابی و عالم ربانی كه جامع همه این تعابیر است، ویژگی‌هایی است كه ایشان درباره مرحوم آیت‌الله حائری برشمردند .
وی با یادآوری اینكه این كلید واژه (عالم ربانی) را نمی‌توان برای همه استفاده كرد، مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی را یك عالم بزرگ و كمتر شناخته شده زمانه امروز معرفی كرد و گفت: در شكل‌گیری شخصیت این عالم ربانی نقش خانواده را به خوبی می‌توان مشاهده كرد. وقتی خانواده نجیب، اصیل، اهل علم و صلاح و عبادت باشند، می‌تواند چنین فرزندی را به جهان و عالم بشریت هدیه كند و این شجره طیبه است كه از آن میوه پاك به دست می‌آید .
اكبری با اشاره به فرازهایی از زندگی مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی و مبارزات امام جمعه‌ی فقید شیراز، گفت: آیت‌الله حائری‌شیرازی در دوران نوجوانی یك طلبه مستعد، سخت‌كوش، اهل مطالعه و تفكر بلندمدت بود كه در محضر اساتید بزرگی نظیر آیت‌الله‌العظمی بروجردی تملذ كرد و در سن 28 سالگی و در سال 1342 همراه با قیام امام راحل حضوری فعال در صحنه انقلاب داشت و این طلبه فاضل جوان تبدیل به محفل جوانان شیراز شد .
او گفت: آیت‌الله حائری در سن 42 سالگی و سال 1357 ، در خیل عظیم یاران و یاوران امام(ره) برای تأسیس یك نظام الهی همراه شد و در ساخت نظام اسلامی نقش مهمی ایفا كرد و این نقش را در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آن دوران به خوبی مشاهده كردیم تا اینكه بعد از شهادت آیت‌الله دستغیب به عنوان امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در فارس منصوب شد و تا سال 87 در این كسوت فعالیت كرد و با خطبه‌ها، ابتكارات و شیوه‌های تربیتی خاص خود و دانش‌افزایی نقش مهمی در خدمت به انقلاب اسلامی ایفا كرد .
اکبری با تأكید بر اینكه ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله حائری برای علما، اساتید، طلب، مجاهدان عرصه دفاع از كیان انقلاب اسلامی و نسل جوان الهام‌بخش است، گفت: برای استفاده از این شخصیت و آثار او باید كارهای زیادی انجام شود .
وی در ادامه با بیان اینكه یكی از ویژگی‌های آن مرحوم این بود كه عالم متفكر و همیشه در اندیشه و تفكر عمیق بود، گفت: نگاه او به تمام كائنات، انسان‌ها و جهان هستی نگاه آیه‌نشانه بود و از این زاویه تماشای جهان و انسان، یك زاویه توحیدی و وحیانی است؛ او شخصی بود كه از كنار هیچ آیه‌ای بدون تفكر نمی‌گذشت لذا هر گاه لب به سخن می‌گشود، بارش آیه‌ها بود و نكات ناب از آیات قرآن را كه حاصل تفكر او بود، بیان می‌كرد .
اكبری، تفكر را گمشده روزگار امروز دانست و تأكید كرد كه جوانان ما باید با تفكر تربیت شوند و سپس ادامه داد: عالمان ما باید هم خود اهل اندیشه باشند و هم اندیشه‌ورزی را آموزش دهند و این یكی از ویژگی‌های برجسته آن مرحوم بود كه مقام معظم رهبری درباره ایشان فرمودند عالم متفكر و در حقیقت او شخصیتی مربی و دارای نگاه تربیتی بود .
وی با بیان اینكه گمشده زمان ما نگاه تربیتی و متخذ از مكتب الهی و قرآن و عترت در خانواده، مدرسه، دانشگاه و محیط‌های مختلف است، گفت: نگاه تربیتی آن عالم ربانی به انسان یك نگاه فرازمندانه است و خود را در مقابل مجموعه بزرگ استعدادها می‌داند و با ظریف‌كاری و هنرمندی سعی می‌كند دل و جان مخاطب خود را پرورش دهد و این همان نكته‌ای است كه مقام معظم رهبری فرمودند پرورش نفوس .
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تصریح اینكه مرحوم آیت‌الله حائری در تربیت صاحب سبك بود، گفت: وقتی این نگرش تربیتی همراه با یك شخصیت ساده و صمیمی كه اهل راز و عبادت و علم و ادب است می‌شود، آثار بزرگی را از خود به جا می‌گذارد و همان‌طور كه دیدیم ایشان مجاهدان شهید زیادی را پرورش داد .
آیت‌الله حائری انقلابی بود، انقلابی ماند و انقلابی رفت
اكبری، همچنین مرحوم آیت‌الله حائری را یك شخصیت علی صراط مستقیم توصیف و اضافه کرد: او انقلابی بود، انقلابی ماند و انقلابی رفت و این نكته مهمی است كه انسان بتواند در صراط مستقیم بماند .
او گفت: بسیاری از شخصیت‌های ما در فراز و فرودها دچار انحراف شدند و خیلی‌ها به چپ و یا راست زدند اما این بسیار مهم است كه او در این كوران حوادث بر اصول انقلاب پایدار ماند و گرفتار زرق و برق دنیا نشد و در حقیقت بصیرت و بینش او باعث شد كه همیشه در صراط مستقیم باشد .
وی با یادآوری اینكه مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی دارای نظریه فطرت و طبیعت بر گرفته از قرآن است، گفت: او می‌گفت ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری فطری است و این فطرت است كه جذب حق می‌شود و اگر غریزه‌ها مهار شوند، فطرت انسان شكوفا می‌شود و چنین كسی در محیط ولایت جذب می‌شود .
اكبری گفت: آن مرحوم هیچ‌وقت به این سو و آن‌سو متمایل نشد و فتنه‌ها نه تنها در او اثری نكرد بلكه او توانست این فتنه‌ها را مدیریت كند و بسیار صریح و روشن درباره رهبری و ولایت فقیه صحبت كرد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور