پیام فارس

آخرين مطالب

رخ نمایی مسائل باغشهرهای شیراز، سه دهه پس از شکل‌گیری سياسي

رخ نمایی مسائل باغشهرهای شیراز، سه دهه پس از شکل‌گیری
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- پدیده باغشهرها در اطراف کلانشهر شیراز طی سه دهه گذشته با طرح‌هایی مانند فلاحت در فراغت شکل گرفت و بعدها با تبدیل اراضی کشاورزی و منابع ملی به مکان‌هایی برای باغداری و سکونت ابعاد تازه‌ای یافت.

طی روزهای گذشته و با اجرای مانور گشت اراضی استان فارس، اخطارهایی بر در و دیوار باغشهری‌ها و ویلاهای روستای گردشگری قلات،گویم و غرب شیراز نقش بست که مدیران جهاد کشاورزی و مقامات قضایی این استان این اقدامات را در راستای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه عنوان کردند.
این موضوع واکنش ذینفعان و مالکین را در پی داشت و برخی از آنها صبح امروز چهارشنبه با حضور مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان و استانداری فارس، توقف عملیات تخریب این باغشهری‌ها را خواستار شدند.
برخی از این افراد مدعی هستند که اخطار به تخریب و همچنین تخریب های سال گذشته که حوالی مهرماه 98 انجام شد بدون درنظر گرفتن منافع مالکینی بوده که در زمان خرید زمین‌ها به آنها اعلام شده بوده که با صدور مجوزهای لازم این اقدام صورت گرفته است.

پیام فارس


حدود 300 نفر از مالکین باغشهری‌های شیراز که از سوی دستگاه‌های دولتی و قضایی عنوان شده بصورت غیرقانونی ساخته شده مقابل ساختمان استانداری فارس و جهاد کشاورزی این استان حضور یافتند. 
یکی از نمایندگان تجمع کنندگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مهرماه سال گذشته بدون اعلام قبلی به باغداران و مالکین باغشهری های منطقه ارمغان قلات، دستگاه های دولتی ازجمله امور اراضی جهاد کشاورزی فارس اقدام به تخریب بخشی از این باغشهری ها کرد و حدود 300 پلاک از این نوع تخریب شد.
امیرمحمد محب‌علی افزود: در پی این اقدام مالکین این 300 باغشهری در مهرماه سال 98 مقابل استانداری فارس و جهاد کشاورزی تجمع کردند که در پی آن رییس امور اراضی وقت جهاد کشاورزی وعده حل کردن موضوع را داد اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: روز چهارشنبه، امور اراضی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط به محل این باغشهری‌ها مراجعه و نوشته‌هایی بر در و دیوار این باغشهری‌ها مبنی بر ساخت و ساز غیرقانونی و انجام کدبندی و اخطار با هدف تخریب درج کرده‌اند.
وی اضافه کرد: در پی این اقدام و جلوگیری از تخریب این باغشهری‌ها امروز حدود 300 نفر از مالکین به نمایندگی از حدود 5 هزار پلاک مقابل ساختمان های جهاد کشاورزی و استانداری فارس تجمع کردند.
این مالک در ادامه به نمایندگی از سایرین بیان کرد: در اوایل دهه 70 دو نفر بخشی از زمین های منطقه قلات را در قالب موسسه ارمغان به مردم واگذار کردند.
وی اظهار داشت: علیرغم اینکه در آن زمان اعلام شد دولت مجوز واگذاری این زمین ها به مردم را صادر کرده اما طی چند سال اخیر دستگاه های اجرایی اعلام می کنند که ساخت و سازهای این منطقه غیرقانونی بوده است.
مانور مشترک گشت حفظ کاربری اراضی کشاورزی با همکاری متولیان امور زمین و هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان فارس از روز بیست و هفتم مهرماه 99 در مناطق شمال غربی شهرستان شیراز آغاز شده و تا دوم آبان ماه ادامه دارد.

پیام فارس


رییس کل دادگستری استان فارس در این باره گفت: دستگاه‌های متولی باید مانع هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز در اراضی ملی و منابع طبیعی این استان شوند و دستگاه قضایی هم از این اقدام حمایت خواهد کرد.
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی افزود: برخی افراد سودجو با تصرف اراضی ملی و یا تغییر کاربری در اراضی کشاورزی، اقدام به فروش آنها به سایر شهروندان می‌کنند که به شهروندان توصیه می‌شود فریب این افراد را نخورند چرا که آنها مالک این اراضی شناخته نشده و اجازه هیچ فعالیت و ساخت و سازی در این زمین‌ها به آنها داده نخواهد شد.
طبیعت شیراز در تصرف باغشهرها
وی ادامه داد: دامنه این تصرفات به کوه‌ها نیز کشیده شده و در صورت تداوم این روند، در آینده مردم حتی نمی‌توانند از این طبیعت و کوه‌ها استفاده کنند چرا که این باغ شهرها راه را بر مردم خواهند بست.
رییس کل دادگستری فارس تاکید کرد: این مساله باید در نخستین نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مطرح و تصمیمات جدی برای برخورد و مقابله با سودجویان و فرصت‌طلبان اتخاذ شود.
حجت‌الاسلام موسوی بیان داشت: ساخت و سازهای غیر مجاز و دیوارکشی‌هایی که در کوه‌های اطراف انجام شده، متعلق به هرفردی که باشد باید تخریب شود و همه متولیان باید در این زمینه با قاطعیت وارد شوند.
مسوولانی که در گذشته کوتاهی کرده‌اند باید پاسخگو باشند
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس هم در این بازدید با اشاره به گسترش تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: سنگ بنای بسیاری از این اتفاقات که امروز در حال گسترش است در گذشته و در اثر کوتاهی و سهل‌انگاری مسوولان وقت گذاشته شده که قانون باید آنها را در مقابل این اتفاقات مجبور به پاسخگویی کند.
عبدالحسن صمد نژاد افزود: عدم برخورد قاطع در گذشته، سبب شده که امروز مسوولان و متولیان امر با مشکلات بسیاری مواجه شوند و بدون تردید جلوگیری از ساخت و ساز در گذشته، بسیار کم هزینه‌تر و آسان‌تر از تخریب این حجم ساخت و ساز بود.
وی، ضمن تاکید بر لزوم اصلاح برخی قوانین در این زمینه ، بیان کرد: عزم همه مسوولان و دستگاه‌ها برای برخورد با متجاوزان به اراضی ملی و منابع طبیعی جزم است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.
برخورد با پدیده تصرف اراضی نیازمند عزم ملی است
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این باره اظهار داشت: با توجه به گستردگی تصرف اراضی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز صورت گرفته، برخورد با این معضل و پدیده، نیازمند عزم ملی و مشارکت همه متولیان امر است.
نوذر امامی افزود: از مجموع 150 هزار هکتار وسعت شهر شیراز، 20 هزار هکتار در محدوده این شهر و بیش از 85 هزار هکتار هم حریم آن است که با توجه به گستردگی حریم، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند نسبت به حفظ حریم اقدام کند.
وی اضافه کرد: موقعیت جغرافیایی کلانشهر شیراز سبب شده که گسترش این شهر به شکل طولی و به سمت گویم، قلات و دوکوهک باشد و امروز در این مناطق شاهد حجم وسیع تصرف و تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم که توقف و برخورد با آن نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز بیان کرد: امروز مناطقی مانند گود گویم و دشت کوه به یک معضل برای شیراز تبدیل شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان در برخی از این اراضی ساخت و سازهایی کرده‌اند که تخریب آنها می‌تواند تبعات اجتماعی به دنبال داشته باشد و اگر قبل از هرگونه ساخت و سازی جلو آن گرفته شود، هزینه و تبعات آن بسیار کمتر خواهد بود
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی دادگستری شهرصدرا تصرف اراضی شیراز باغستان فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/152062/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

تولید بیش از 14 ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

مهر و موم یک رستوران در شادگان

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون