پیام فارس

آخرين مطالب

علوی‌تبار عنوان کرد

لزوم بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - علی‌رضا علوی‌تبار روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب اعتقاد دارد که در سال پایانی دهه‌ی چهارم پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی لزوم بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب بیش از دیگر زمان‌ها احساس می‌شود .
به گزارش ایسنا ، علی‌رضا علوی‌تبار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همایشی با عنوان "جایگاه اصلاح‌طلبی در انقلاب اسلامی" با تاکید بر این نکته که اصلاح طلبان در هدف انقلابی و در ابزارها اصلاح طلب هستند، گفت: جریان اصلاح طلبی وفادارترین جریان انقلابی است که هم پایبند به اهداف و هم به دنبال ابزارهای مناسب برای بازخوانی آرمانهای متعالی است .
وی در تشریح نسبت بین اصلاح طلبی و انقلاب و برقراری این نسبت، به عقلانیت عملی اشاره و اضافه کرد: کسی که از ابزارها و وسایلی برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند اما به نتیجه نمی رسد، بدین معناست که فاقد عقلانیت عملی است .
این روزنامه‌نگار با بیان اینکه در خصوص انقلاب اسلامی مباحث انتقادی زیادی مطرح شده اما در مورد متعالی بودن آرمان های انقلاب وحدت نظر وجود دارد، خاطرنشان کرد: آرمانهایی که انقلاب دنبال می کرد در مقابل خواسته ها و آرمانهای ایرانیان از یک جامعیت، آزادی فردی، برابری اجتماعی، نفی سلطه، روابط خارجی، اخلاق و معنویت و... برخوردار بود .
علوی تبار تصرف خشونت آمیز قدرت یک حکومتی برای به کارگیری قدرت در جهت تغییرات بنیادین در جامعه را تعریفی از انقلاب برشمرد و با بیان اینکه همه انقلاب ها از خشونت به عنوان ابزاری برای تحول استفاده کرده اند، گفت: در صورت تداوم این عنصر، ممکن است انقلاب تباه شود .
او اضافه کرد: خشونت ابزاری است که پس از مدتی اصالت پیدا می کند و به مرور زمان به انقلاب ضربه وارد میزند .
این فعال سیاسی اصلاح طلب که اعتقاد دارد خشونت با تکثر سازگار نیست و برای اعمال نیاز به تمرکز دارد، ادامه داد: عنصر خشونت برای انقلاب بسیار خطرناک است و اگر نتوان آن را کنترل کرد، امکان نابودی انقلاب به وجود می آید .
علوی تبار با اشاره به این موضوع که انقلاب اسلامی ایران ذاتا خشونت آمیز نبود، گفت: به عنوان مثال تعداد اعدامی های بهمن 57 تا خرداد 60 ، تنها 497 نفر بود .
او همچنین به تاریخچه شکل گیری خشونت در ایران اشاره و آن را متعلق به زمانی دانست که نیروهای رقیب تلاش کردند که قدرت را بدست گیرند و رقابت ها اوج گرفت و گفت: تا سال 67 به گفته آمارهای اپوزیسیون 14 هزار و 500 نفر از گروههای اپوزیسیون یا در خیابانها و یا در زندانها ترور شدند .
این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از سخنان خود اصلاحات را نوعی دعوت به عقلانیت عملی عنوان کرد که حرف اصلی آن این است که اگر آرمانهای انقلاب، آرمانهایی متعالی است، باید به دنبال ابزارهایی بود که با این آرمانها تناسب داشته باشند .
به گفته علوی تبار، اصلاح طلب کسی است که خشونت را به عنوان ابزاری که می توان از آن برای دگرگونی استفاده کرد نفی می کند که در واقع این نوعی از عقلانیت عملی است .
وی به لزوم توجه جدی به محتواهای انقلاب هم تاکید و از جمهوریت به‌عنوان مهمترین آرمان انقلاب یاد کرد و در خصوص جمهوریت نیز گفت: مردم ایران با انقلاب بنای حکومتی نو مبنی بر اراده جمهور گذاشتند و امروز بازخوانی آن به معنای تلاش جهت بدست آوردن ابزارهای متناسب با آنها است .
علوی تبار ادامه داد: اگر امروز با نقد بنیادین راههای تحقق بهتری برای جمهوریت متصور شویم، باید اصلاح بنیادی به معنای بازگشت به آرمانهای متعالی را انتخاب کنیم .
وی به مسئله علوم اجتماعی در انقلاب هم اشاره و بیان کرد: ایران در شرایطی پیروز شد که به دلایل مختلفی سیاست گذاری در جامعه زیر سوال رفته بود و به همین دلیل بسیاری از آرزوهایمان تحقق پیدا نکرد .
این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه بدون آگاهی از علوم اجتماعی نمی توان خط مشی درستی در کشور ایجاد کرد، گفت: اصلاحات یعنی توجه مجدد بر این ابزارها و ما به علوم اجتماعی برای غلبه بر وضعیت نامناسبی که در آن به سر می بریم، نیاز داریم .
علوی تبار ادامه داد: به اندازه کافی مرگ و خشونت را تجربه کرده ایم وامروز زمان آن رسیده تا با گذر از مرگ وارد دورانی شویم که بتوان زندگی را به جامعه هدیه داد .
وی با تاکید بر این مطلب که اصلاحات می تواند آرمانهای انقلاب را با ابزارهای مناسب تحقق دهد، افزود: حوزه های مختلف زندگی جمعی ما از هم مستقل هستند وباید مستقل دیده شوند؛ در هر حوزه ای باید از ابزارهای خاص خود استفاده کرد .
این فعال سیاسی اصطلاح معتقد است که روش های انقلابی به معنای تکیه بر رهبری کاریزما نیست که باید بیشترین اختیار را به آن داد تا جامعه را پیش ببرد .
علوی تبار همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا از انقلاب به اصلاحات رسیدیم؟ گفت: تجربه انقلاب به ما نشان داد که در جریان انقلاب نتوانستیم ابزارهای مناسب برای آرمانها تدارک ببینیم و امروز با بازخوانی آنها به دنبال تحقق آرمانهای اولیه هستیم .
این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آنچه که امروز ایران را برای یک دهه در دامنه ی قهر و درگیری داخلی پیش برد، درگیری دونیروی قهر آمیز و جنگ طلب برای دستیابی به قدرت بود .
زیبا کلام: اصلاحات امروز تنها به معنای آزادی و دموکراسی است
به گزارش ایسنا ، صادق زیباکلام نیزدر نشستی که تحت عنوان جایگاه اصلاح طلبی در انقلاب اسلامی به میزبانی حزب ندای ایرانیان وسازمان عدالت و آزادی استان فارس در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه سال 96 ، سالی خوبی برای اصلاح طلبان نبود، به توجیه این گفته خود در طول سخنرانی پرداخت .
وی با بیان اینکه در شرایطی سال ٩٦ روزهای پایانی را طی می کند که اصلاح طلبان مورد غضب بخش قابل توجهی از دهه هفتادیها قرار گرفتند، افزود: در جریان ناآرامی های اخیر شاهد سر دادن شعارهایی علیه این جریان سیاسی بودیم که دست کمی از اصولگرایان نداشت .
این فعال سیاسی اصلاح طلب دفاع از جریان سیاسی اصلاحات در شرایط فعلی را دشوار دانست و آن را به مثابه این موضوع توصیف کرد که در خانه خود سه گل خورده باشی و در بازگشت و در خانه حریف بخواهی جبران کنی .
وی با بیان اینکه معتقدم از دوم خرداد تاکنون جریان اصلاح طلبی با یک بحران مواجه است ، با طرح سوالی مبنی بر اینکه اصلاح طلب کیست و مشکل اصلاحات چیست؟ گفت: طی دو دهه گذشته مطالب زیادی در این باب گفته شده که باعث شده امروز یک تعریف واحد و منسجم از آن بیرون نیاید .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت