پیام فارس

آخرين مطالب

صدور 13 هزار کارت اشتغال برای اتباع خارجی در فارس/منع کارفرمایان از استخدام اتباع غیرمجاز سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس گفت: سال گذشته از حدود 80 هزار اتباع خارجی در استان فارس برای 13 هزار نفر کارت اشتغال صادر شده است‌ لذا کارفرمایان نباید افراد خارجی غیر مجاز را به کارگیرند.
محمدرضا تدین دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این پرسش که یکی از انتقادها نسبت به حضور اتباع کشور افغانستان در ایران، اشغال بازار کار توسط آن هاست، بیان کرد:‌قانون کار شرایط را روشن و تکلیف را مشخص کرده است که اتباع خارجی مجوزهای اشتغال را بنا بر سیاست های موجود دریافت می کنند و در فرصت هایی بکار گرفته می شوند که شاید در مناطقی ما نیاز داریم از اینگونه افراد استفاده کنیم.
وی بیان کرد: اینگونه نیست که آزادی عمل کامل وجود داشته باشد و هر کس هر کجایی بخواهد اشتغالی را برای خود فراهم کند.
وی ادامه داد: کارت های اقامت برای پناهندگان، مجوزهای اشتغال نیز توسط وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی برای آن ها صادر می شود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس گفت: ممکن است کارفرمایانی، نادانسته یا دانسته اقدام به بکارگیری اتباع غیرمجاز و بدون مجوز اشتغال کنند یا در خارج از چارچوبی که وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی برای آنان تعیین کرده به آنان اجازه داده فعالیت دهند که در این زمینه با تخلفات برخورد می شود.
تدین افزود: بازرسان اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی به طور مستمر و دائمی این موضوع را پیگیری می کنند، تخلفات نیز برابر گزارش بازرسان به دستگاه قضایی ارجاع می شود و جرایمی که در قانون پیش بینی شده برای آنان منظور می شود.
**کارفرمایان در چارچوب قوانین نسبت به بکارگیری اتباع خارجی اقدام کنند
وی از کارفرمایان و صاحبان مشاغلی که نیاز به استفاده از نیروی کار اتباع خارجی دارند خواست حتما مدارک اقامتی و مجوزهای صادره برای اشتغال آنان را دریافت کنند و خارج از آن چارچوب اقدامی نکنند چون کارفرمای متخلف نیز جریمه می شود و مشکلات قانونی برای آن ها وجود خواهد داشت.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس گفت: استفاده از ظرفیت های قانونی می تواند آن ها را در رسیدن به نیازهایشان کمک کند و نیازی به استفاده از تبعه خارجی غیرمجاز نیست.
تدین گفت:‌ سال گذشته از حدود 80 هزار نفر اتباع افغانستانی برای حدود 13 هزار نفر کارت اشتغال صادر شده است و امسال منتظر هستیم سیاست جدید کمیسیون ساماندهی و اقامت ابلاغ شود تا اداره کل کار،تعاون و رفاه اجتماعی متناسب با آن نسبت به صدور کارت اشتغال اقدام کند.
** خدمات دهی ایران به اتباع خارجی
در مورد وضعیت اقامت و خدمات دهی به اتباع خارجی در استان فارس افزود: از سالیان گذشته که حدود چهار دهه می شود بخشی از جمعیت کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و به عنوان پناهنده و میهمان پذیرفته شده اند تا در کشور ما اقامت داشته باشند.
وی ادامه داد: این اتباع به تناسب این اقامت و مجوزهای صادر شده نیازهای مختلفی نیز در بخش های مختلف زندگی دارند که دستگاه های متولی و اداراتی که با وزارت کشور به عنوان مسئول هماهنگ کننده و مجری سیاست های این بخش همکاری می کنند در این زمینه اقداماتی انجام داده اند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس گفت: از جمله دستگاه هایی که در خدمات رسانی به اتباع خارجی با وزارت کشور همکاری دارند می توان به وزارتخانه های ها آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد.
تدین گفت:‌این دستگاه ها خدمات قابل توجهی به اتباع کشور افغانستان ارایه می کنند، البته در بخش های دیگری نیز که نیازهای حقوقی و قضایی وجود دارد قوه قضاییه کمک های حقوقی ارایه می کند.
** خدمات ایران به پناهندگان متفاوت تر از سایر کشورهاست
وی ادامه داد: خدمات ارایه شده به پناهندگان توسط جمهوری اسلامی ایران بسیار متمایز و متفاوت با بقیه کشورهای مدافع حقوق پناهندگان است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس بیان کرد: خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان ارایه کرده تفاوت ویژه ای با خدمات سایر کشورها دارد، این موضوع به طور برجسته برای سازمان های بین المللی و کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان حائز اهمیت بوده و همواره بیان کرده اند که سطح خدمات و شیوه خدمات در جمهوری اسلامی ایران بسیار متفاوت با سایر کشورها است.
تدین افزود: تلاش شده در کنار خدماتی که به پناهندگان داده می شود در خصوص آموزش و تحصیلات تکمیلی و مدارج دانشگاهی مورد نیاز آنان کمک های لازم صورت بگیرد.
وی ادامه داد: در کسب مهارت های فنی و حرفه ای، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با برنامه ها و سیاست های مشترکی که اتخاذ شده، آموزش حرفه ای را به پناهندگان ارایه می کند تا آنان بتوانند در مسیر زندگی خود از آن استفاده کنند.
وی اضافه کرد:همچنین این آموزش ها باعث شود آنان با آمادگی بیشتری به کشورشان بازگردند و زمان بازگشت به کشورشان برای اشتغال و معیشت دستشان خالی نباشد و آموزش های لازم را فرا گرفته باشند و این جزو سیاست هایی است که انجام شده است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس در مورد تعداد اتباع افغانستانی دارای مجوز اقامت در استان گفت: بر اساس آمارهای رسمی و کارت های آمایش و مجوز اقامتی صادر شده حدود 80 هزار نفر از تبعه کشور افغانستان در استان اقامت دارند.
تدین گفت:‌ البته در کنار این افراد، گروه هایی هستند که شاید دارای مدارک نامعتبر و یا خانواده دانش آموزانی باشند که فعلا به آنان اجازه داده شده تا تحصیل کنند.
وی ادامه داد:سیاست هایی است تا این افراد بتوانند به کشورشان بازگردند و بقیه نیازهای زندگی و تحصیلی خود را در کشورشان دنبال کنند.
** لزوم رعایت قوانین از طرف اتباع خارجی
خبرنگار ایرنا از مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس پرسید: جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن استان فارس از حضور اتباع غیرمجاز ضربه های زیادی خورده است، برای جلوگیری از این حضور چه برخورد قاطعی با اتباع غیرمجاز کرده اید؟
تدین پاسخ داد: هر کشوری قوانینی در این ارتباط دارد که به طور مسلم احترام به آن قوانین واجب است، در کشور ما نیز برای ورود هر تبعه خارجی به کشور باید روادید اخذ شود و وزارت خارجه این اجازه اقامت برای تبعه بیگانه را صادر می کند.
وی گفت: براساس قوانین کشور، اگر تبعه خارجی بدون اخذ روادید وارد کشور شود بر عهده دستگاه های متولی است تا در این زمینه برخورد لازم را داشته باشند.
تدین ادامه داد: مجازات هایی برای ورود اتباع غیرمجاز در کشور پیش بینی شده است اما در حال حاضر با رافت اسلامی نسبت به جمع آوری و بازگشت آنان به کشورشان اقدام می شود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس گفت: تلاش شده که دولت های مربوط نیز در این زمینه همکاری کنند، خوشبختانه اتفاقات خوبی در مدت گذشته به ویژه در همکاری های دیپلماسی بین جمهوری اسلامی و کشور افغانستان شاهد بودیم که قطعا به بهبود این وضعیت کمک خواهد کرد.
تدین گفت: در حال حاضر دستگاه های متولی، اتباع غیرمجاز را به طور مستمر و همیشگی جمع آوری و با هماهنگی که با مرزبانان کشور افغانستان صورت می گیرد به کشورشان باز می گردانند.
**شاهد کاهش اقامت اتباع افغانستانی در ایران هستیم
وی در ادامه با بیان اینکه شاهد کاهش اقامت اتباع مجاز افغانستانی در کشور هستیم، اضافه کرد: این موضوع دلایل متفاوتی دارد که از جمله این دلایل می توان به شرایط و فرصت های پیش آمده در افغانستان اشاره کرد و باعث بازگشت اتباع این کشور شده است از سوی دیگر شاید اتباع افغانستان به کشورهای دیگری رفته باشند اما بیشتر با تلاش های صورت گرفته و اتفاقات رخ داده بازگشت آنان به کشورشان را شاهد بودیم.
9254 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15485/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز