پیام فارس

آخرين مطالب

خیزش روستاهای فارس برای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- سه روستای استان فارس در پی کسب عنوان روستای دوستدار کتاب به مرحله نیمه‌ نهایی چهارمین دوره این رقابت رسیدند.
  جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به‌منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار می‌شود.
این جشنواره از سال 1393 توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بنیانگذاری شده است.
بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.
روستاهای امام‌زاده بزم بوانات، فیشوَر از توابع اوز لارستان و علویه جهرم نامزد‌های دریافت این جایزه از استان فارس هستند.
ابراهیم حیدری دبیر اجرایی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اعلام نامزد‌های نهایی این جشنواره گفت: در چهارمین دوره این جشنواره بیش از 1300 پرونده به دبیرخانه روستاها و عشایر دوستدار کتاب ارسال شد که در آن میان 40 روستا برای کسب جایگاهی درخور در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزیده شده‌اند.
با توجه ‌به اینکه تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب 40درصد نسبت به دوره قبل افزایش یافته است، فارس با سه بخت کسب این عنوان، گامی بزرگ برای کسب عنوان برترین روستای دوستدار کشور برداشته است.
مدیر کل کتابخانه‌های استان فارس پیش از این بر ضرورت کار جمعی و خواسته گروهی مردم برای شرکت در این جشنواره تأکید کرده بود.
روح‌الله منوچهری با برشمردن فعالیت‌های تأثیرگذار و مد نظر هیأت داوران جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: برگزاری مراسم و برنامه‌هایی همچون نامگذاری خیابانی به نام کتاب، اختصاص مصوبه‌های شورای اسلامی روستا به ترویج کتاب‌خوانی، پیاده‌روی مردم با کتاب، برگزاری برنامه‌های کتابخوانی از طرف سازمان‌های مردم‌نهاد و اداره‌ها، رونمایی از کتاب‌ها، برگزاری نشست‌های ادبی و جلسات مکرر نقد و معرفی کتاب درزمره محور‌های بسیار مهم برای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب است.
** روستای امام‌زاده بزم بوانات
این روستا از توابع بخش مزایجان شهرستان بوانات است که در شمال شرقی استان فارس و در فاصله 240 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. روستای امامزاده بزم بوانات برای دومین سال پیاپی به جمع منتخبان مرحله نیمه‌نهایی راه می‌یابد. این روستا در سال گذشته در جمع 20روستای منتخب قرار گرفت؛ اما به فهرست نهایی ده ‌تایی برگزیدگان نرسید.
فعالیت فرهنگی روستای امام‌زاده بزم از طریق پویش مردمی روستاییان فرزانه برگزار می‌شود؛ همچنین دو کوچه این روستا با نام کتاب و کتابخانه نامگذاری شده است. دیگر کوچه‌های این روستا نیز با نام مشاهیر شهرستان بوانات نامیده شده‌اند.
برنامه‌های کتابخوانی با عنوان سه‌شنبه‌های مهربان و سیزده دانا و نیز غنی سازی کتابخانه در گردش نگین فیروزه واقع در حرم حضرت میر حمزه(ع)، برگزاری همایش کتابخوانی روستاییان فرزانه، برپایی موکب کتابخوانی در مسیر پیاده روی سوگواران شهادت امام رضا(ع)، حضور در نمایشگاه کتاب شیراز و نگارش کتاب تاریخ و فرهنگ مردم بوانات به قلم یکی از اهالی روستا در کنار برگزاری مسابقه تصویرگری و نقاشی کتاب، مسابقه کتابخوانی خونه به خونه و ماهک و پرنده ها پرونده مفصلی برای این روستا تشکیل داده است.
همچنین امضای میثاق‌نامه ترویج کتابخوانی در روستای امامزاده بزم برای سال ١٣٩٧ توسط مسئولین اجرایی شهرستان بوانات و روستای امامزاده بزم و انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری بخشی از قلعه تاریخی و ثبت ملیِ روستا برای ایجاد کتابخانه از دیگر برنامه‌های کتابخوانی روستا به‌شمار می‌رود و نیز نوید راه‌اندازی کتابخانه کودک روستای امامزاده بزم در بخشی از بنای این امامزاده تا پایان سال، این روستا را جزو بخت‌های اول کسب عنوان روستاهای دوستدار کتاب قرار می‌دهد.
**روستای فیشور از توابع اوز لارستان
این روستا در فاصلهٔ 360 کیلومتری جنوب فارس و در 72 کیلومتری شمال غرب شهر لار واقع شده‌است. فیشور با الگو‌گیری از اوز که در سال 1395 باعنوان شهر برگزیده خلاق در عرصه کتابخوانی معرفی شد، برای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب نامزد شده است.
این نخستین حضور روستای فیشور در این جشنواره است. کتابخانه این روستا از سال 1385 ساخته شده است و چند قرآن خطی، نسخه خطی کتاب بحرالسعادة از گنجینه‌های آن است. فیشور در جام باشگاه‌های کتابخوانی نیز حضوری ویژه و چشم‌گیر داشته است و ارسال نامه به نویسندگان داخلی و خارجی به قلم کودکان این روستا از فعالیت‌های برجسته اهالی روستا برای معرفی خود به عنوان روستای دوستدار کتاب بوده است.
برپایی میز کتابخوانی در پارک این روستا و برگزاری جلسات شاهنامه‌خوانی و گلستان‌خوانی در اطراف این میز نیز درزمره برنامه‌های خلاقانه در پرونده این روستا ثبت شده است.
**روستای علویه جهرم
روستای علویه جهرم از توابع بخش کردیان جهرم است که در جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
در بخش کردیان علویه جهرم سه کتابخانه با جمعیتی 1500 نفره وجود دارد و یکی از آن‌ها به روستای علویه تعلق دارد و همه اهالی روستا عضو آن هستند. این روستا با برگزاری نشست کتابخوان مدرسه‌ای، حضور در بین عشایر و قصه‌گویی برای کودکان، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، مراسم رونمایی و معرفی کتاب توسط نویسندگان، پیاده‌روی خانوادگی با کتاب و برگزاری نشست‌های کتابخوان در کتابخانه شهدای روستای علویه و همچنین برگزاری جشنواره‌های خلاقانه برای کودکان توانسته است در این دوره به مرحله نیمه‌نهایی راه یابد.
**روستاهای فارس پیشگام در کتابخوانی
در دوره اول جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب روستای لایزنگان از شهرستان داراب در گروه روستاهای برگزیده کتابخوان بود؛ همچنین در دوره گذشته روستای فهلیان شهرستان ممسنی و روستای خواجه‌جمالی شهرستان نی‌ریز عنوان روستای برگزیده را کسب کردند و روستای امام‌زاده بزم شهرستان بوانات نیز در جمع فینالیست‌های روستا‌های دوستدار کتاب ایران قرار گرفت.
برگزیدگان چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب همزمان با انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران، هشتم اسفندماه جاری در سالن اجلاس سران تهران معرفی می‌شوند.
  

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

تولید بیش از 14 ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

مهر و موم یک رستوران در شادگان

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

8 کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب

8 کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب

اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس

نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر

هشدار شدید باران در 21 استان

حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی

از کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور تا مرگ 3 نفر در حادثه رانندگی در فارس

هشدار باران شدید در 21 استان

کشف بیش از 60 سکه‌های تاریخی در فسا

حمایت علمای اهل سنت خاش از عملیات تنبیهی وعده صادق

70 هکتار از اراضی ملی در استهبان رفع تصرف شد

نجات کودک‌ بازیگوش از سازه آسانسور در شیراز

روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی

درگذشت مادر شهید عباسی در کازرون

فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)

مهم‌ترین خبر‌های پلیس فارس در 24 ساعت گذشته

جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس اعلام شد

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند