پیام فارس

آخرين مطالب

فارس، استان پیشرو در اجرای طرح های اشتغالزایی دولت تدبیر و امید اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت، یکی از سیاست های خود در حوزه اقتصادی را حمایت از تولید و فراهم کردن زمینه های لازم برای ایجاد فرصت های شغلی در کشور اعلام کرده است.
به گزارش روز شنبه ایرنا، دولت در نخستین سال فعالیت خود که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، عزم خود را برای ایجاد فرصت های شغلی در کشور بیش از گذشته جزم کرد و با اتخاذ تدابیر و سیاست های مختلف در این مسیر، مصمم تر از گذشته گام نهاد.
بسته های پنجگانه رونق تولید و اشتغال شامل بسته ارتقاء توان تولید ملی، بسته تامین مالی و سرمایه گذاری، بسته جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، بسته تجارت خارجی(توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت هدفمند واردات) و بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار، مهمترین اقدامی بود که دولت در روزهای پایانی فروردین ماه 96 تدوین و ابلاغ کرد.
دولت این اقدام را در جهت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب در سال 1396 و نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با هدف رونق تولید و ایجاد رشد اقتصادی هشت درصدی، تداوم نرخ تورم تک رقمی، افزایش سرمایه گذاری، توسعه صادرات و افزایش رشد صادرات غیرنفتی به میزان 25 درصد، مدیریت هدفمند واردات، ایجاد فرصت های شغلی جدید، مقررات زدایی، ‌گسترش نقش بخش خصوصی و تعاونی و استقرار مدیریت کارآمد، با توجه به رویکردهای پنج گانه اقتصاد مقاومتی (درون زایی، برون گرایی، ‌دانش بنیانی، مردمی بودن و عدالت بنیانی)، 1396 به تصویب رساند.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، ماموریت بسته نخست، صیانت و حفظ شرایط فعالیت و اشتغال بنگاه های کوچک و متوسط با هدف رفع موانع و رونق تولید در 10 هزار واحد تولیدی، تکمیل و بهره برداری از حداقل 6 هزار واحد نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و بازسازی و نوسازی پنج هزار واحد صنعتی و تولیدی در کشور تعریف شد.
یدالله رحمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر همین اساس امسال برای کل کشور عددی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی به این امر اختصاص یافت که در استان فارس نیز بررسی های اولیه برای جذب تسهیلات این بخش در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید انجام شد.
وی ادامه داد: سال گذشته در قالب اجرای طرح رونق تولید، 633 میلیارد تومان و در قالب پرداخت مستقیم بانک ها 360 میلیارد تومان به متقاضیانی که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده بودند پرداخت شد که امسال نیز تاکنون در بحث رونق تولید 207 میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و تولیدی پرداخت شده است.
او اظهار کرد: همچنین امسال و تاکنون یک هزار و 700 واحد تولیدی استان در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد 910 واحد به تصویب کمیته های کارشناسی و کارگروه تسهیل رسیده و برای دریافت یک هزار و 145 میلیارد تومان تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند که با رفع مشکلات آنها شاهد احیا و ایجاد اشتغال قابل توجهی در استان خواهیم بود.
رحمانی گفت: دولت به منظور کمک به رونق تولید و ایجاد اشتغال بیشتر، در اختصاص تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح رونق تولید سقفی لحاظ نکرده و به هر استان به میزانی که بتواند این تسهلات را جذب کند پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: بسته دوم بسته تامین مالی و سرمایه گذاری است که ماموریت آن تحقق اهداف مهم در حوزه بازار سرمایه و جذب سرمایه خارجی در بازار سرمایه است.
او اظهار کرد: به منظور سرعت بخشیدن به روند سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، یکی از اقدامات انجام شده، متمرکز کردن فرایندهای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان است تا تمام مراحل سرمایه گذاری از ابتدای معرفی طرح تا مراحل اخذ مجوزها، برای متقاضیان به طور روشن و شفاف مشخص و تبیین شود تا سرمایه گذار با علم و آگاهی کامل وارد عمل شود.
رحمانی افزود: بسته سوم نیز بسته جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی است که هدف و ماموریت آن افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهت گسترش بهره وری شرکت های دانش بنیان و اتخاذ راهبردهای لازم برای تغییر جهت گیری اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد متکی به دانش و نوآوری است که در همین جهت در استان حمایت جدی از شکل گیری شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: بر همین اساس طی چند سال گذشته شاهد بهبود شکل گیری شرکت های دانش بنیان در استان بوده ایم.
رحمانی اضافه کرد: در سال 92 ، 256 هسته فناوری به عنوان هسته های اولیه شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد و پارک های استان داشته ایم که این تعداد امسال به بیش از 660 هسته فناوری رسید.
وی، ماموریت بسته تجارت خارجی را نیز توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت هدفمند واردات دانست و گفت: در سال 95 شاهد افزایش صادرات غیرنفتی استان نسبت به سال 94 بودیم به طوری که میزان صادرات ما از 723 میلیون دلار در سال 94 با 41 درصد افزایش به یک هزار و 43 میلیون دلار در سال 95 رسید.
او اضافه کرد: امسال هم رقم یک هزار و 347 میلیون دلاری را هدفگذاری کرده ایم که در 6 ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه پارسال 28 درصد رشد را شاهد بوده ایم که اگر این روند تداوم یابد عدد هدفگذاری شده محقق خواهد شد.
رحمانی، هدف بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار را نیز ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی با اولویت توانمندسازی نیروی کار دانست و افزود: منابعی که در این بسته وجود دارد در 2 بخش است که شامل منابع اشتغال فراگیر و اشتغال فراگیر روستایی و عشایری می شود.
وی تصریح کرد: در بخش اشتغال فراگیر اختصاص 20 هزار میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی پیش بینی شده که سهم استان فارس یک هزار و 30 میلیارد تومان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: اقدامات اولیه در این زمینه در استان انجام گرفته و طرح ها و پروژه های دستگاه های اجرایی را دریافت و دسته بندی کرده ایم.
رحمانی گفت: برای اجرای طرح توسعه مناطق روستایی، مناطق عشایری و مناطق کمتر برخوردار نیز یک و نیم میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و معادل آن نیز از منابع ریالی سیستم بانکی در نظر گرفته شده که جمعا رقمی در حدود 12 هزار میلیارد تومان می شود که سهم استان فارس چهار و 29 صدم درصد است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز، اشتغالزایی را فعالیتی حاکمیتی دانست و گفت: رونق اشتغال نیازمند عملکرد هماهنگ تمام دستگاه ها و نهادهای متولی و ذیربط است.
سهراب مختاری در گفت و گو با ایرنا افزود: اولویت ما در بحث ایجاد اشتغال در استان، زمینه سازی و ایفای نقش تسهیل کنندگی برای فعالیت کارآفرینان است که تاکنون در این زمینه اقدامات خوبی نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: طی سال های 84 تا 88 به رغم صرف هزینه ای در حدود 20 هزار میلیارد ریال، اما به دلیل برنامه ریزی و عملکرد نامناسب، نرخ بیکاری طی مدت مذکور از 13 و 2 دهم درصد به 20 و پنج دهم درصد رسید.
مختاری تصریح کرد: اما امروز آمارها نشان می دهد که شاخص های حوزه اشتغال و کارآفرینی در این استان در دولت تدبیر و امید افزایش قابل قبولی نسبت به گذشته داشته است.
وی، میزان بیکاری در سال 84 را 13 و 2 دهم درصد بیان کرد و اظهار داشت: در این زمینه فارس در کشور در رتبه بیست و دوم قرار داشت.
او گفت: در سال 91، میزان بیکاری 16 و نیم درصد و رتبه استان بیست و نهم بود که در سال 94، رقم بیکاری به 12 و یک دهم درصد و رتبه فارس نیز در کشور بیست و یکم شد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس افزود: در سال 95 میزان بیکاری در استان فارس به 11 و چهار دهم درصد رسید و در این زمینه نیز استان رتبه سیزدهم را کسب کرد.
مختاری ادامه داد: با در نظر گرفتن این روند می توان امیدوار بود که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و برنامه های خوب دولت تدبیر و امید، وضعیت اشتغال روز به روز بهتر از گذشته شود.
او افزود: رتبه فارس در بحث فضای کسب و کار نیز که در سال 94 در کشور 18 بود در سال 95 به چهار و در نیمه نخست امسال نیز به رتبه اول رسید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس هم گفت: این استان در شاخص تعریف شده همزمانی افزایش و رشد مشارکت اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به کشور عملکرد متفاوتی داشته است.
ساسان تاجگردون در گفت و گو با ایرنا افزود: در شرایطی که میزان بیکاری در سال 94 در کشور 11 درصد و میزان مشارکت اقتصادی هم38.2 دهم درصد بود، این ارقام در فارس به ترتیب 12.1 و 37.8 دهم درصد اعلام شد.
وی تصریح کرد: در سال 95 نیز میزان بیکاری و مشارکت اقتصادی فارس در مقایسه با اعداد 12.1 و 37.8 دهم درصد کشور، به ترتیب 12.4 و 39.4 دهم درصد بود.
تاجگردون گفت: میزان بیکاری و مشارکت اقتصادی استان در نیمه نخست امسال نیز به ترتیب 9.8 و 40.4 دهم درصد و 10.4 و 41 دهم درصد بود.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس هم گفت:دولت تدبیرو امید اهتمام ویژه به توانمندسازی مناطق روستایی و ایجاد اشتغال در روستاهای کشور و استان داشته است.
سید کمال پاک فطرت در گفت و گو با ایرنا افزود: در حقیقت دولت طی سال های اخیر به دنبال ایجاد رونق در مناطق روستایی و بهسازی و مقاوم سازی منازل مسکونی روستاییان بوده تا به این شکل از مهاجرت آنها به شهرها کاسته شود.
وی از جمله برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها را پرداخت تسهیلات و راه اندازی صنایع تبدیلی و تعاونی های روستایی دانست و بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه از سوی دولت و نگاه مسئولان فارس، شاهد حرکت اشتغال مناطق روستایی به سمت رونق هستیم.
پاک فطرت با اشاره به پیش بینی اعطای تسهیلات ایجاد اشتغال در مناطق روستایی فارس ادامه داد:دولت از محل صندوق توسعه ملی یک و نیم میلیارد دلار برای ایجاد اشتغال روستایی کشور در نظر گرفته که پیش بینی می شود بیش از 360 میلیارد تومان آن به استان فارس اختصاص یابد.
او گفت: دولت تدبیر و امید طی سال های گذشته برای تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان را در دستور کار قرار داد.
وی بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که بین بانک های سینا و پارسیان مبادله شده، 20 میلیارد تومان تسهیلات یارانه ای (هشت درصد) برای پرداخت به طرح های اقتصادی و اشتغال زا مستقر در مناطق روستایی پرداخت خواهد شد.
او افزود: همچنین با پیگیری های معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و با همکاری صندوق توسعه ملی و پست بانک، به طرح های اشتغالزا در مناطق روستایی کمتر توسعه یافته استان تسهیلاتی با بهره 12 درصد پرداخت می شود.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت: بر اساس یک تفاهم دیگر از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی، به طرح های مرتبط با صنایع تبدیلی و تکمیلی، تسهیلات سرمایه در گردش با بازپرداخت یک ساله و 15 درصد به مناطق محروم روستایی استان فارس اختصاص یافت.
پاک فطرت، جمعیت روستایی استان فارس بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن (سال 95) را یک میلیون و 354 هزار و 863 نفر برشمرد و بیان کرد: همچنین تعداد روستاهای این استان نیز هشت هزار و 376 روستا است که از این تعداد چهار هزار و 152 روستا دارای سکنه و چهار هزار و 224 روستا نیز خالی از سکنه است.
6122/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید