پیام فارس

آخرين مطالب

سایه سنگین بحث تخریب خانه های تاریخی بر جلسه شورای شهر شیراز اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین -  بحث های جلسه شورای شهر شیراز عمدتا درباره تخریب خانه های تاریخی سلیمی و منتصری بود که شامگاه جمعه تخریب شدند.
این دو خانه ثبت ملی شده که دربافت تاریخی شیراز بودند بنا به اعلام سازمان میراث فرهنگی کشور به صورت شبانه تخریب شد و متولی طرح های شاهچراغ (ع) به رغم یگان حفاظت میراث فرهنگی اقدام به تخریب این دوخانه کرده است.
دو خانه تاریخی سلیمی به شماره ثبت ملی 8998 مورخ 10 خرداد سال 1382 و منتصری به شماره ثبت 8975 در تاریخ دهم خرداد 1382 از جمله آثار تاریخی متعلق به دوران قاجاریه در شهر شیراز بودند.
سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده که اولین باری نبوده که این مجری به بهانه توسعه چنین آثاری را تخریب کرده و در گذشته نیز این کار بارها سابقه داشته و مشخص نیست چگونه توانایی این تخلف مشهود و تخریب میراث کهن دیار فارس برای چندین بار متوالی بدون هیچگونه برخوردی امکان دارد.
بیشترین زمان جلسه علنی دوشنبه شورای شهر شیراز به بررسی این موضوع اختصاص یافت و برخی از اعضای شورای این شهر با طرح سوالاتی خواستار توضیح شهردار شیراز در زمینه چرایی عدم اطلاع و اقدام نکردن بموقع مسئولان شهرداری منطقه هشت شیراز (بافت تاریخی) در زمان تخریب این خانه های تاریخی و حتی استعفای شهردار منطقه هشت شدند.
شهردار شیراز در این جلسه اعلام کرد که شهرداری متولی حفاظت از این گونه آثار نیست و شهردار این منطقه نیز از انجام این تخلف در حین ارتکاب مطلع نشده است.
با این وجود حیدر اسکندرپور شهردار شیراز بابت بروز این اتفاق از شهروندان این شهر عذرخواهی کرد.
مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز اولین کسی بود که در صحن علنی شورا لب به اعتراض گشود و گفت: متاسفانه اخبار ناگوار سال 96 برای شهروندان شیرازی تمامی ندارد، تخریب شبانه دو خانه تاریخی در اسفند ماه در مجاورت شورا و منطقه ای که اصطلاحا در تملک حرم مطهر شاهچراغ بوده صورت گرفته ولی معابرعمومی که در مجاورت این محل بوده نیز توسط مالک محصور شده است.
او با طرح این سوالات که چرا شبانه این کار انجام صورت گرفته و چطور می شود که دو خانه تاریخی به فاصله سه شب از یکدیگر کاملا تخریب شود و کسی از پرسنل شهرداری منطقه متوجه نشده است حرف خود را اینگونه ادامه داد که چرا شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز حتی اطلاعی از این وضعیت نداشته ، شهردار شیراز باید در این خصوص توضیح دهد.
** درخواست عزل شهردار منطقه هشت
حاجتی در ادامه گفت: شهردار منطقه هشت شیراز اگر مطلع بوده و اقدامی نکرده و یا اینکه بی اطلاع بوده باشد فرقی ندارد و عزل شهردار این منطقه حداقل انتظاری است که از شهرداری می رود.
شهردار شیراز در این جلسه گفت: بخشی از اتفاقاتی که در بافت تاریخی شیراز در سالهای اخیر رخ داده در پی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است بدین شکل که 57 هکتار از زمین های این محدوده برای توسعه حرم مطهر شاه چراغ در نظر گرفته شده است ولی هر خانه تاریخی که در این مجموعه 57 هکتار قرار دارد مشمول حفاظت می شود و نباید تخریب شود.
حیدر اسکندرپور افزود: مشکل بافت تاریخی شیراز با ابلاغ طرح تفصیلی جدید بیشتر شده است ، در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری پیشنهاد دادیم که شورای بافت تاریخی تشکیل و وظایف همه دستگاهها نظیر شهرداری و سازمان میراث فرهنگی مشخص شود.
شهردار شیراز ادامه داد: احیا، مدیریت و حفاظت از بناهای تاریخی به عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و شهرداری نیز به عنوان مدیریت شهری وظیفه معنوی در قبال حفظ این آثار دارد ولی وظیفه قانونی به عهده مجموعه میراث فرهنگی است.
وی اضافه کرد: مجموعه شهرداری شیراز از تخریب این دو خانه تاریخی باخبر نبوده و اگر هم اطلاع داشت کاری از دست ما بر نمی آمد چون وظیفه واحد تخلفات شهرداری تنها جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی است و اگر هم همکارهای ما مطلع بودند به لحاظ قانونی کاری از دستشان بر نمی آمد.
** دادستان وارد شود
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز در این باره گفت: دادستان شیراز به عنوان مدعی العموم باید به قضیه رسیدگی کند،هرچند که از دادستان شیراز برای حضور در جلسه امروز شورای شهر دعوت بعمل آمد ولی نیامد.
سینا بنی زمانی ادامه داد: آثار تاریخی را نمی توان دیگر تولید کرد، سرمایه گذاران خارجی اگر بدانند که شیراز تنها شهری جهان است که آثار تاریخی در آن تخریب می شود رغبتی برای فعالیت اقتصادی نخواهند داشت ،شهرداری شیراز باید شبانه روز در محل هایی که آثار تاریخی وجود دارد گشت ویژه داشته باشد.
احمد تنوری رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز در ادامه این جلسه گفت: طرح جامع سکونت گاههای مشاهیر تاریخی و فرهنگی شیراز در دوران یکصدساله گذشته مشخص نشده و این عاملی شده که اهمیت اینگونه خانه ها برای عموم بصورت کامل درک نشود، برخی از این خانه ها محل زندگی مشاهیر تاریخی این شهر بوده است.
نایب رئیس شورای شهر شیراز معتقد است که تمام صحبت ها در این باره بی اثر است چون نهادهایی در این شهر وجود دارد که فراقانونی عمل می کنند و هیچکس حق گفتن چیزی به آنها را ندارد.
ابراهیم صبوری گفت: براساس قانون افراد متخلفی که آثار ملی را تخریب کنند باید محاکمه و به یک تا 10 سال حبس محکوم شوند هرچند که اگر در خصوص تخریب خانه های تاریخی شیراز که قبلا انجام شده اقدامی صورت گرفته بود اکنون شاهد تکرار این ماجرا نبودیم.
وی ادامه داد: به نظر قانون و ابزار قانونی در این شهر جلو برخی افراد کم آورده است.
** مشخص شود
رئیس شورای شهرشیراز در این جلسه چند سوال را خطاب به مسئولان مربوط مطرح کرد که باید مشخص شود تخریب کننده چه فرد و یا نهادی بوده ،در زمینه تخریب های قبلی چه اقداماتی انجام شده و همچنین شهرداری ، فرمانداری و سایر نهادها تاکنون چه اقداماتی برای تکرار نشدن چنین اقداماتی انجام داده اند.
** میراث فرهنگی بی خبر است
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس که در جلسه شورای شهر شیراز حضور یافته بود گفت: حدود 9 سال گذشته طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) با مشخص شدن مشاور مطرح و در نهایت مشروط به حفظ میراث تاریخی مجاور حرم پذیرفته شد و مسئولان و مشاوران این طرح تعهد دادند که هیچ خانه تاریخی تخریب نخواهد شد.
عبدالرضا نصیری افزود:عملا ما از طرح توسعه ای که در حال انجام است کاملا بی خبر هستیم ، دو خانه تاریخی نیز در سال 93 و یک خانه در سال 90 توسط همین مجری تخریب شد ولی هیچکدام به نتیجه ای نرسید و عملا مشخص نیست تخریب هایی که انجام می شود براساس چه طرحی است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در این باره گفت: حفاظت از بافت تاریخی و فرهنگی امر مهمی است که باید همه دستگاه ها به آن الزام داشته باشند ،اگر کسی بخواهد در منزل خود را خصوصا در بافت تاریخی شیراز تغییر دهد شهرداری سریعا جلو این اقدام را می گیرد ولی زمانی که تخریب در این وسعت انجام می شود شهرداری اظهار بی اطلاعی می کند.
سرهنگ آیت الله عیدی پور افزود: ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی برای تک تک تخریب ها چه ثبتی و چه تاریخی در کسری از زمان حضور پیدا کرده اند و مانع شده اند ولی در برخی موارد موفق نشده اند.
وی توضیح داد که ابتدا تملک این خانه ها صورت می گیرد و بعد محصور و رها می شوند که کارتن خواب ها به این بناها پناه ببرند و خانه های تاریخی را تخریب و به ویرانه ای تبدیل کنند و این روند تا جایی ادامه دارد که نگه داشتن این میراث منطقی نباشد.
وی به اتفاقات در زمان تخریب دو خانه تاریخی شیراز اشاره و بیان کرد: این خانه ها به دلیل آنکه محصور شده بودند متولیان اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) اجازه ورود ماموران یگان حفاظت و همچنین نیروی انتظامی را به این محل نداده اند که مستندات آن نیز در نیروی انتظامی موجود است.
وی با تاکید بر اینکه دستورات قضایی برای پیگیری این موضوع انجام شده گفت: افرادی که اقدام به تخریب این خانه ها کردند لباس شخصی بودند که شماره خودروهای آنها به دستگاه قضا ارجاع داده شده است.
فرماندار شیراز نیز گفت: همه باید از تخریب میراث این شهر متاثر باشیم، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری وظیفه حفظ میراث را دارد شاید نتواند با برخی افراد و نهادها مقابله کند ولی باید شکایت خود را از مسیر قانونی دنبال و بر آن پافشاری و نتایج را نیز به مردم اعلام کند.
حیدر عالیشوندی با اشاره به اینکه از دادستان شیراز درخواست پیگیری قانونی این موضوع را داشته و کتبا هم درخواست خود را ارسال خواهید کرد افزود: از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تقاضا داریم که طرح تفصیلی این محدوده را آماده کند که تکلیف شهرداری ، حرم مطهر و سایر دستگاهها نیز مشخص شود.
وی بیان کرد:تخلفی شکل گرفته که باید تحقیقات انجام شود و ما نیز نتایج پیگیری ها را در اختیار شورای شهر شیراز خواهیم گذاشت.
** طرح توسعه شاهچراغ ،‌مصوب نیست
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در این جلسه گفت: طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) که در حال اجرا است براساس طرح مصوب شده نیست و مشخص نیست مجموعه تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) بر چه اساسی در حال انجام این اقدامات است.
امیرحسین جمشیدی افزود: شورای عالی شهرسازی در طرح مصوب تاکید کرده که جداره های بافت تاریخی باید حفظ شود در حالی که تاکنون چند مورد کاملا تخریب شده است.
سیروس پاک فطرت دیگر عضو شورای شهر شیراز گفت: پیگیری این موضوع باید در دستور شورای تامین استان و فرهنگ عمومی قرار گیرد و در این شوراها تصمیم گیری در این خصوص انجام شود.


لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15975/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید