پیام فارس

آخرين مطالب

«ما از مرتضوی حمایت نکردیم» سياسي

  بزرگنمايي:

فارس انلاین- در پی بازنشر نطق میان دستور «محسن آرمین» در مجلس ششم علیه «سعید مرتضوی» در ماجرای «زهرا کاظمی» و مصاحبه‌ی «امیر محبیان» با ایسنا در تیرماه 82 که واکنشی بود به این نطق، با امیر محبیان تماس گرفتیم تا نظر کنونی‌اش را پس از صحبت‌های اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین «علی یونسی» درباره‌ی جاسوس نبودن زهرا کاظمی و مسوول بودن مرتضوی، جویا شویم.

محبیان در آن مصاحبه ابراز عقیده کرده بود که: مواضع اتخاذ شده توسط آقای عبدی و نامه‌ی ارسالی از زندان که تیغ تیز انتقادات آن متوجه آقای مرتضوی دادستان تهران بود و نیز سخنان امروز آقای محسن آرمین، نماینده‌ی تهران در نطق پیش از دستور خود در مجلس، شواهدی حاکی از آن است که پروژه‌ی ماشین تبلیغاتی رادیکال‌های دوم خردادی برای حذف مرتضوی کلید خورده است.

متن گفت‌وگوی خبرنگار انصاف نیوز با «امیر محبیان»، استاد دانشگاه و استراتژیست اصول‌گرایان، در پی می‌آید:

خبرنگار انصاف نیوز: شما در آن مصاحبه با ایسنا در واکنش به نطق آقای آرمین و همچنین موضع آقای عبدی فرموده بودید که این موضع اصلاح‌طلبان رادیکال برای حذف مرتضوی است و موضع گیری‌تان به نحوی بود که به نوعی حمایتی غیر مستقیم از آقای مرتضوی را به ذهن متبادر می‌کرد. موضع کنونی شما در این مورد چیست؟

دکتر محبیان: کنش‌های سیاسی باید در فضای وقوع تحلیل شود. در سال 82 چالش سنگینی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان بود و طیفی از اصلاح طلبان در مجلس با ایجاد تنش راهبرد ایجاد فشار و چانه زنی را دنبال می‌کردند.

دراین فضای داغ سیاسی هر چند گاه یکبار بهانه‌ای در اختیار اصلاح طلبان قرار می‌گرفت که با آن افکار عمومی را تهییج کرده و بر فشار خود می‌افزودند. در آن هنگام اقدامات آقای مرتضوی سوژه بحث‌های سیاسی بود؛ اقداماتی که معمولاً افکار عمومی را در واکنش به نفع اصلاح طلبان تهییج می‌کرد.

مرگ خانم کاظمی از آن جمله بود که فضا را آماده فشار سنگینی از سوی اصلاح طلبان کرد. آن‌ها هم این فرصت را از دست ندادند و نطق آقای آرمین که در مجلس هم میدان‌دار بود در همین راستا ارزیابی می‌شد.

در همان زمان من با تحلیل فضای مذکور، خواهان شفافیت و پاسخگویی آقای مرتضوی شدم. در متن موجود مصاحبه که خود سایت شما به نقل از ایسنا منتشر ساخته و البته غیرمنصفانه در جهت تأیید عملکرد آقای مرتضوی خوانده است؛ گفته‌ام:

پاسخ مرتضوی به صورت شفاف قادر خواهد بود به پرسش‌های افکار عمومی پاسخ دهد؛ در همانجا برخلاف برداشت انصاف نیوز که مواضع را جناحی دانسته بود؛ بلافاصله تاکیدکرده‌ام: فراموش نکنیم که برای همه‌ی ما حقیقت بیش از هر چیز اهمیت دارد.

این موضع نشان می‌دهد علیرغم اینکه شایدموضع جناحی اقتضاء می‌کرد که در برابر تهاجم اصلاح طلبان دفاع محضی از آقای مرتضوی صورت گیرد اما چنین نکردیم و خواسته، شفافیت و پاسخگویی وی بود نه حمایت از اقدام وی. دلیل هم روشن بود و آن اینکه ما اطلاعات پنهانی از موضوع نداشتیم. آرمین نایب رییس مجلس بود و رأس یک جریان سیاسی مهاجم در مجلس طبعاً ما به‌جای دفاع محض، عقلا و شرعاً باید خواهان شفافیت می‌شدیم که شدیم. اكنون هم همین موضع را داریم .

سؤال ما این است كه چرا جناب یونسی بعد از ١٤ سال سكوت را شكستند؟ چرا به عنوان وزیر اطلاعات همان زمان افكار عمومی را آگاه نكردند؟

الان هم ما و افكار عمومی از كجا بدانند كه در زندان و لابلای پرونده‌های امنیتی چه گذشته است؟ افكار عمومی فقط با شفافیت قانع می‌شود. بهتر است بجای اقدامات سیاسی آن‌هم با تاخیر ١٤ ساله، دادستان محترم طرفین مدعی را به محكمه بخواند و روشن سازد اگر فردی بیگناه خونش ریخته شده مقصر كیست؟ و چرا كسی كه اسنادی در این ارتباط داشته مدرك را ارایه نكرده یا اطلاعاتش را برای روشن شدن افكار عمومی و احقاق حق بیگناهی مطرح نكرده است؟

مرتضوی هم باید از مواضع خود در برایر اتهامات دفاع كند، برای ما هیچ چیز مهم‌تر از حقیقت و آبروی نظام اسلامی نیست و این آبرو فقط با اجرای بی‌گذشت عدالت حفظ می‌شود.

محبیان در بخش دیگری از مصاحبه‌ی سال 82 خود با ایسنا گفته بود : کاظمی، خبرنگار و عکاس ایرانی – کانادایی فرصت طلایی برای تیم تبلیغاتی مجاهدین انقلاب است که به این وسیله فشارهای داخلی و خارجی را بر روی یک سوژه متمرکز کنند.

چرا اصول‌گرایان در آن دوره تا این حد مقاومت می‌کردند؟ آیا امروز اگر چنین مسایلی پیش بیاید تغییری در واکنش‌هایشان ایجاد خواهد شد؟

اصولگرایان به اصول پایبندند و عدالت از مهم‌ترین اصول ماست هنوز هم در همه‌ی موارد بویژه جایی که خون انسانی ریخته است راهی جز شفافیت و عدالت نمی‌شناسیم.

 آقای مرتضوی بسیاری از فعالین سیاسی و رسانه‌ای مخالف جریان مطبوع شما را از گردونه حذف کرد، هنوز فکر می‌کنید که اصلاح طلبان مستحق آن برخوردهای حذفی و تند در آن سال‌ها و سال‌های پس از آن بوده‌اند؟

اصلاح طلبان افراطی فضای جامعه را از تعادل خارج کردند و امکان گفتگو را از بین بردند و درگیری را به خیابان‌ها کشاندند. اکنون خود آنها هم آن روش‌ها را محکوم می‌کنند. بزرگ‌ترین ضربه به فضای مثبت بین الاذهانی در آن دوران توسط افراطی‌ها زده شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/16046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست