پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس روابط عمومی جهادکشاورزی فارس:

افزایش قیمت نهاده و کمبود بذر حقیقت ندارد اقتصادي

افزایش قیمت نهاده و کمبود بذر حقیقت ندارد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس رئیس روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس، شبهه افکنی در مورد افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و کمبود بذور گواهی شده را به دور از حقیقت دانست و از کشاورزان و بهره‌برداران کشاورزی درخواست کرد که اطلاعات و اخبار موثق را از رسانه‌های رسمی یا سایت جهادکشاورزی دنبال کنند.

علیرضا واحدی‌پور سه‌شنبه 4 آذر با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر کمبود بذور گواهی شده در شهرستان مرودشت، از توابع استان فارس، افزایش 1000 برابری قیمت نهاده‌ها و فروش دانه گندم توسط شرکت‌های تامین کننده بذر به قیمت بیش از 5000 تومان، گفت: این مطالب حقیقت ندارد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، واحدی‌پور توضیح داد: سال زراعی جاری، حدود 48 هزار و 300 تن بذور گندم در طبقات مختلف شامل 43 هزار تن گواهی شده و بقیه مادری و پرورشی، تدارک دیده شده و این مقدار با متوسط مصرف 230 کیلوگرم بذر در هر هکتار، برای تامین بذر مورد نیاز گندم آبی در کل فارس و در سطحی حدود 210 هزار هکتار، کافی است و معادل 77درصد سطح کشت ابلاغی گندم استان فارس یعنی 270 هزار هکتار را پوشش می دهد.
واحدی‌پور ادامه داد: با توجه به تاریخ کاشت بهینه مناطق مختلف استان و برنامه ریزی و پیگیرهای مستمر روزانه تاکنون قریب به 30 هزار تن بذر فرآوری و حدود 27 هزار تن از طبقه گواهی شده به شهرستان‌ها به خصوص شهرستان‌های شمالی و جنوبی که در اولویت کشت قرار دارند، ارسال شده است. 
جو روانی در خصوص بذر گندم گواهی شده
او افزود: امسال قیمت بذر گندم با عدد 3900 تومان، کمتر از دانه گندم به قیمت 4000 تومان است، بنابراین کشاورزانی که پیش از این از بذور خود مصرفی استفاده می‌کردند، به استفاده از "بذور گواهی شده" روی آوردند؛ به همین دلیل تقاضای خرید بذر نه تنها در فارس بلکه در کشور افزایش یافته و جو روانی در کل کشور در زمینه بذر ایجاد شده است.
رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطرنشان کرد: شهرستان مرودشت نه تنها یکی از قطب‌های اصلی تولید گندم استان است، بلکه حدود 75 درصد بذر مورد نیاز فارس در این شهرستان تولید و تامین می‌شود.
واحدی پور با اشاره به اینکه توان فرآوری بذر توسط شرکت‌های بذری، حداکثر 700 تن در روز بوده و در تامین بذر، تاریخ کاشت شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: در دو هفته اخیر بیشتر تامین بذور مورد نیاز شهرستان‌های جنوبی و شمالی در دستور کار بوده و با توجه به اینکه تاریخ کاشت بهینه در منطقه مرودشت تا 20 آذرماه است، حتی در کشت‌های تاخیری تا 25 دی ماه نیز کار کاشت انجام می‌شود و این هفته نیز بذر بیشتری به مناطق مرکزی فارس، نظیر شهرستان مرودشت تخصیص خواهد یافت.
این مقام مسئول در جهادکشاورزی استان فارس یادآور شد که با توجه به وجود اغلب شرکت‌های تولید بذر در شهرستان مرودشت، توزیع در مناطق مرکزی این استان، به‌ویژه مرودشت، تسریع خواهد شد.
واحدی‌پور همچنین در ارتباط با کمبود گندم خود مصرفی کشاورزان و بذر دیم نیز گفت: هماهنگی لازم با تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی تولید فارس، انجام شده است تا از انبارهای بهداشتی شرکت‌هایی که بذر گندم آنها در مرحله اول توسط بخش تحقیقات تایید نشده، بعد از طی روند تعیین قوه نامیه، ضدعفونی و بوجاری، استفاده شده و گندم مرغوب در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گیرد، در این رابطه تاکنون قریب به 500 تن دانه گندم مرغوب جایگزین دانه خود مصرفی، شده است.
رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ادامه داد: این سازمان علاوه بر انجام تعهدات ملی خود، حداکثر اهتمام را در تامین نیاز کشاورزان به بذر برای کشت آبی و در صورت نیاز به دانه مرغوب برای کشت دیم و موارد جایگزین خود مصرفی داشته است.
او با بیان اینکه با استفاده از فضای مجازی به کشاورزان اعلام شده است که دانه گندم فرآوری شده را با قیمتی بیش از 3600 تومان خریداری نکنند، زیرا جهادکشاورزی فارس گندم مرغوب فرآوری شده را با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد، گفت: قیمت دانه گندم فرآوری شده‌ای که به کشاورزان ارائه می‌شود، طبق آنالیز هزینه 3570 تومان تعیین شده است.
واحدی‌پور همچنین در رابطه با شایبه 1000 برابری شدن قیمت کود و سم در کشور و استان فارس، این موضوع را غیرواقعی خواند و نوعی تبلیغات کاذب دانست و گفت: در مورد فروش بذور گواهی شده توسط شرکت ها نیز تاکنون هیچ گزارش موثقی دریافت نشده است.
این مسئول در جهادکشاورزی فارس گفت: به همه شرکت ها کتبا اعلام شده است که حق فروش بذر خارج از شبکه توزیع و نظارت کمیته فنی بذر ندارند و این موضوع توسط کمیته فنی بذر، مدیریت بازرسی و حراست سازمان به صورت مستمر پایش می شود.
واحدی‌پور با رد ادعای مطرح شده در خصوص کم‌کاری مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرودشت، آن را نوعی بداخلاقی در فضای مجازی ارزیابی و خاطرنشان کرد که حق پیگیری حقوقی و قانونی موضوع برای سازمان جهادکشاورزی فارس محفوظ خواهد بود.
وی یادآور شد: سال گذشته نیز استان فارس حدود 50 هزار تن گندم بذری در طبقات مختلف تدارک دید که به دلیل تفاوت قیمت بین دانه گندم که قیمت آن 1700 تومان بود و بذر اصلاح شده که قیمتش 2500 تومان بود، حدود 23هزارتن آن بین کشاورزان متقاضی توزیع و مابقی به‌دلیل نبود متقاضی به سیلوها تحویل داده شد و شرکت های بذری متحمل ضرر مالی شدند. 
واحدی‌پور ادامه داد: با توجه به تجارب چند دهه اخیر، میزان تقاضا برای بذور اصلاح شده در استان فارس حداکثر 48000 تن با 73 درصد ضریب نفوذ بذر گندم آبی بوده و بر همین اساس در برنامه ملی تامین بذر، برای فارس، سهمیه تامین بذر اصلاح شده گندم در چند سال اخیر در محدوده 45 تا 50 هزار تن ابلاغ و در اغلب سال‌ها نظیر سال گذشته و امسال این تعهد ملی اجرا شده است.
رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خطاب به گندمکاران این استان گفت: بذور اصلاح شده ارقام مختلف گندم و دانه مرغوب گندم بوجاری و ضدعفونی شده، جایگزین دانه خود مصرفی کشاورزان توسط شرکت های تخصصی بذری و کارگزاران مجاز یعنی تعاونی های تولید، برای کاشت تامین شده است بنابراین از خرید هر گونه دانه گندم با قیمت‌های گزاف از دلالان خودداری کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/160544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد

انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود

پایش صلاحیت حرفه‌ای 270 نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس

نیروهای ارتش از خالص‌ترین افراد انقلاب هستند

فوت شهروند کازرونی بر اثر سقوط در جوی آب

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود

‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود

کشف یک دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز

سرپرست جدید راه و شهرسازی فارس منصوب شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

نگاهی به حال و هوای بارانی اماکن تاریخی لارستان پس از یک روز بارندگی + تصاویر

بارش‌های بالای 200 میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد

دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین فارس در سال آبی جاری

اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار 35 میلیارد تومانی در اقلید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم صهیونیست بود

سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند

آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس

ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس

امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

عملیات «وعده صادق» ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی را نشان داد

محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس

بارش‌های بالای 200 میلی‌متر سبب سیلاب‌ در 2 استان شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد

رژه روز ارتش - شیراز

اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

عکس | وضعیت سخت و دردناک بیش از 12000 اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»

استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

بازداشت 5 هزار فلسطینی در غزه از هفتم اکتبر تا کنون

افتتاح مرکز تصویربرداری پزشکی غرب فارس در کازرون

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود