پیام فارس

آخرين مطالب

وزیر ارشاد بیان کرد:

تزریق خودباروی به نسل جدید با شناخت نسل گذشته فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معرفی و تجلیل از بزرگان به شناخت نسل جدید از گذشته خود کمک می‌کند که این شناخت می تواند به نسل جدید اعتماد به نفس و خودباوری دهد .
به گزارش ایسنا منطقه ی فارس، سید علی صالحی در دومین روز از همایش علامه خفری در دانشگاه جهرم با اشاره بیان اینکه اگر امروز در آستانه‌ی چهلمین سال انقلاب اسلامی در اینجا هستیم به دلیل ترکیب سه‌گانه‌ی به ایمان دانش و جهاد و مقاومت است گفت: در این منطقه و این خطه این ترکیب و این حرکت دیده می‌شود .
صالحی با بیان اینکه بزرگداشت بزرگانی که امروز به نام یکی از آن‌ها جمع شده‌ایم می‌تواند با نگاه‌های مختلف دیده شود و همه‌ی این نگاه‌ها مغتنم است، ابراز داشت: یک نگاه این است که ما از شخصیتی که عمر خود را برای اندیشه، حکمت، فرزانگی گذرانده است و جهت ارتقای سرزمینی خود تلاش کرده است، جمع شده‌ایم و تعظیم شعائر می‌کنیم چون عالم دینی و متفکر اندیشه خود یکی از شعائر اسلامی است .
وزیر ارشاد با اشاره به اینکه با این نوع نگاه خود حرکت ارزشمند است، در توضیح نگاه دوم محافل و بزرگداشت‌ها به بزرگان و مفاخر گفت: نگاه دومی که می‌توان به این مفاخر داشت این است که این نوع گرامیداشت‌ها و همایش‌ها و تجمع‌ها، فرصتی را فراهم می‌کنند برای اینکه ما گسست نسلی و هویتی خود را کمتر کنیم .
صالحی با ابراز اینکه نسلی که ریشه‌های خود را کمتر می‌شناسد، در معرض تندبادها و طوفان‌ها قرار دارد، اظهار کرد: این نسل در معرض ازجاکنده‌شدن‌هاست و در معرض این است که در زمین خود خانه نکند و در زمین دیگران بنا بسازد، اما نسلی که ریشه‌ و گذشته خود را بشناسد و باور کند، این نسل در زمین خود می‌کارد و درو می‌کند .
صالحی درباره‌ی لزوم شناخت بزرگان توسط نسل جدید گفت: بنابراین وقتی بزرگانی از جمله علامه فخری را مورد بازکاوی و تجلیل قرار می‌دهیم، نسل جوان ما می‌فهمد این سرزمین چه گذشته‌‌ی زرینی داشته است، شخصیتی که در حوزه‌های گوناگون نام‌آور بوده است و امروز می‌تواند برای عده‌ای رؤیا باشد .
وی با اشاره به لزوم بزرگداشت بزرگانی که عناوین علمی را کسب کرده و نسل به نسل به نسل پس از خود انتقال داده‌اند، گفت: این امر به ویژه زمانی مهم می‌شود، که فردی فیلسوف، هم عارف، هم متکلم، هم مفسر، هم فقیه و هم ریاضی‌دانی و منجم بوده و ترکیبی از شئون مختلف را با هم داشتن چگونه میسر بوده است و در همه‌ی اینها یا در اغلب اینها صاحب‌نظر بودن و نه صرفاً مقلدبودن .
وی با بیان اینکه این شناخت است که می‌تواند به نسل جدید اعتماد به نفس بدهد به نسل جدید می‌تواند خودباوری را تزریق یا درونی کند، گفت: زاویه‌ی سومی که برای این همایش‌ها می‌توان یافت اینکه با برگزاری این مراسم فرصت بازکاوی اندیشه‌هایی را پیدا می‌کنیم که برای امروز و فردای ما مفیدند و با این نگاه‌ها نیز می‌توان به این بزرگان نزدیک شد .
وی با بیان اینکه ما با صالحی با بیان اینکه دیدگاه‌های علامه خفری در حکمت و فلسفه نقش زیادی در ساخت آینده دارد و این افراد صرفاً تاریخ اندیشه نیستند بلکه می‌توانند امروز، حال و فردای ما را بسازند، اذعان داشت: کسانی مانند علامه خفری از کسانی هستند که می‌توانند سوژه‌ی این نگاه باشند که چگونه می‌توانیم نقبی به گذشته برای ساختن حال و آینده بزنیم نه صرفاّ با این نگاه که گذشته ما پرافتخار است که هست بلکه با این نگاه که چگونه می توان این گذشته‌ی پرافتخار را به فردای پرافتخار وصل کرد .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جنبه‌هایی از دانش علامه خفری گفت: به نظر می‌آید شخصیت‌هایی از قبیل علامه خفری با توجه به تنوع حوزه‌هایی که به آن پرداخته و نیز حضور در آن دوره‌ی تاریخی خاص، به ما برای این بازخوانی کمک می‌کند، ضمن اینکه نقش علامه خفری در عقلانیت توحیدی بسیار قابل توجه بوده است .
وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه اسلام دین عقلانیت و اصل بعثت پیامبر، دعوت به تفکر و عقل است به نقش عقلانیت در تمدن اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: علامه شمس‌الدین خفری تأثیر زیادی در تفکر ملاصدرا داشته است و در مبحث انسان‌شناسی توحیدگرانه که ویژگی دوره عقلانیت توحیدی است نقش بسیار قابل توجه داشته است .
صالحی در ادامه به تمدن اسلامی و نسبت آن با عقلانیت و دوره‌های مختلف آن اشاره کرد و افزود: اگر اسلام، اسلام عقلانیت است و دیانت ما دیانت عقلانیت است این عقلانیت از مسیر عقلانیت ترجمانی به سمت یک عقلانیت توحیدی حرکت می کند و نزدیک تر می شود که جانمایه تمدن سازی اسلامی شکل می گیرد که ما چگونه می توانیم به عقلانیت توحیدی برسیم که هم جهان، هم معرفت و هم انسان و عناصر آن را واحد و متحد ببینیم .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه که انقلاب اسلامی آن را آفرید و امام راحل آن را ادامه داد ایجاد یک مقطع جدید در عقلانیت بود و آن عقلانیت توحیدی نظری و عملی است .
صالحی بیان کرد: عقلانیت توحیدی تا قبل از انقلاب اسلامی بیشتر در فضای معرفت و انسان بود؛ اما امام راحل، معارفی که از اندیشه‌های جهرمی‌ها، خفری‌ها و ملاصدراها برگرفت و آن را به بطن جامعه و مسیر زندگی اجتماعی کشاند و این معارف آن بود که زندگی اجتماعی و سیاست را هم باید موحدانه کرد .
وی ادامه داد: امام راحل عقلانیت توحیدی را از حکمت نظری به سمت حکمت عملی سوق داد و برای آن نظریه سازی کرد و در مقام عمل به شروع این اتفاق پرداخت .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اسلام دین عقلانیت است اما اسلام دوره‌های عقلانیت ضدجاهلیت، عقلانیت توحیدی و تکثرگرا، عقلانیت توحیدی نظری و عقلانیت توحیدی نظری و عملی را گذارنده است .
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، بزرگداشت شمس‌الدین خفری موسوم به محقق خفری، علامه‌ی خفری و فاضل خفری در روز نخست در بخش خفر شهرستان جهرم با حضور اندیشمندان برگزار شد و امروز با حضور وزیر ارشاد، استاندار فارس و سایر مسئولان استان و شهرستان به کار خود در جهرم پایان داد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/16090/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز