پیام فارس

آخرين مطالب

مسئولان: آنفلوآنزای مرغی در فارس تحت کنترل است اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز-ایرنا- آنگونه که دست اندرکاران مقابله با بیماری آنفلوآنزای مرغی در استان فارس می گویند، این بیماری تاکنون در سه مکان غیرمجاز در این استان مشاهده شده و تدابیر لازم برای کنترل این بیماری انجام شده است.
بر اساس اظهارات مدیرکل دامپزشکی استان فارس، بیماری آنفلوآنزای مرغی در سه نقطه این استان شناسایی و کنترل شده است. این کانون های مبتلا به این بیماری شامل یک واحد صنعتی و دو کانون خانگی بوده است که به صورت غیرمجاز و بدون مجوز در زمینه پرورش مرغ فعالیت می کردند.
شیوع آنفلوآنزای مرغی در برخی استانهای تولیدکننده مرغ و تخم مرغ در سال جاری باعث کاهش تولیدات در این حوزه و بروز نوسان در قیمت تخم مرغ شد.
به گفته کارشناسان و مسولان امر شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در فارس به دلیل رعایت نکات بهداشتی از سوی مرغداری های مجوز دار و رعایت اصول بهداشتی توسط آنها به مراتب کمتر از سایر استانهای درگیر بحران بوده است ولی در روزهای اخیر انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی مبنی بر شیوع این بیماری در یک مرغداری در کوار و معدوم کردن 9 هزار قطعه مرغ این محل موجب بروز نگرانی هایی در بین مردم شده از اینکه احتمال وجود محصولات و تولیدات این واحد در بازار وجود داشته باشد.
به گفته مدیرکل دامپزشکی استان فارس، تمامی کانون هایی که بیماری آنفلوآنزای مرغی در آنجا شناسایی شده غیرمجاز بوده و فعالیت زیرزمینی و غیرقانونی داشته اند.
دکتر یعقوب مهندس روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از تلفات در یک واحد مرغداری واقع در شهرستان کوار که مرغ تخمگذار پرورش می داد مطلع و سریعا وارد عمل شدیم و بررسی های لازم را انجام دادیم و متوجه شدیم که تلفات بر اثر بیماری آنفلوآنزای مرغی بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان فارس با اشاره به مجوز نداشتن این واحد مرغداری بیان کرد: این مرغداری نخستین واحد تولیدی و صنعتی فارس در سال جاری بود که بیماری آنفلوآنزا وارد آن شد.
وی ادامه داد: متاسفانه متولی این واحد مرغداری، جوجه تخمگذار از سایر استانها بدون نظارت و دریافت هیچگونه مجوزی وارد کرده و در هنگام بروز بیماری نیز این خبر را به مراجع مربوطه اطلاع رسانی نکرده بود و ما نیز از منابع دیگری از این وضعیت اطلاع کسب کردیم.
مدیرکل دامپزشکی فارس اضافه کرد: بعد از انجام آزمایشات لازم و مثبت بودن علائم بیماری عملیات معدوم سازی ، ضدعفونی و قرنطینه این محل انجام و 9 هزار قطعه مرغ تخمگذار این واحد به همراه تولیدات ،خوراک طیور و تمامی تخم مرغ ها معدوم شد.
وی با بیان این که اجازه خروج هیچگونه اقلامی از این مرغداری به خارج از آن داده نشده است، بیان کرد: شهروندان اطمینان خاطر کامل داشته باشند که هیچ محصولی از این واحد مرغداری وارد بازار نشده است.
مهندس گفت: لازم است که شهروندان به اخبار غیر موثق در فضای مجازی توجهی نکنند و اطلاع داشته باشند که گوشت و تخم مرغ موجود در بازار از فیلترهای نظارتی عبور کرده است، بنابراین به راحتی کالای مورد نظر خود را خریداری و مصرف کنند.
مدیرکل دامپزشکی فارس ضمن اشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی در خصوص آلودگی واحد مرغداری به آنفلوآنزای مرغی در روستای دشتک از توابع مرودشت ، صحت این مطلب را رد کرد.
وی اظهار کرد: همزمان با کشف بیماری در مرغداری کوار یک واحد پرورش مرغ خانگی در روستای عزآباد از توابع شهرستان مرودشت که مرغ بومی پرورش می داد نیز به علت تلفات ناشی از آنفلوآنزا شناسایی و تمامی مرغ های آن و حتی در همسایگی این محل نیز معدوم شد.
مهندس گفت: براساس آمار و تحقیقات انجام شده نقش شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی از طریق مرغهای محلی(رنگی) ثابت شده و به همین دلیل از جابجایی این نوع مرغ در سراسر استان جلوگیری بعمل آمده و چون بطور کامل پرورش این مرغها زیر نظر مراکز بهداشتی و نظارتی نیست باید در مصرف آنها نیز دقت کرد.
**توزیع مرغ بومی باید به طور جدی متوقف شود
مدیرکل دامپزشکی استان تاکید کرد: توزیع مرغ بومی باید با جدیت متوقف شود و ما نیز اگر این اقدام خلاف را در مراغداری های استان مشاهده کنیم قطعا برخورد خواهیم کرد و همچنین مرغداری های سراسر استان حق جوجه ریزی بدون دریافت مجوز را ندارند و اگر این کار انجام شود قطعا به مراکز قضایی ارجاع داده خواهند شد.
مهندس با بیان اینکه در سال جاری در فارس تنها یک واحد مرغداری صنعتی بدون مجوز در کوار به بیماری آنفلوآنزای مرغی و دو واحد خانگی پرورش مرغ بومی مبتلا شده، افزود: نخستین کانون مبتلا به آنفلوآنزای در استان نیز در خرداد ماه امسال در خانه ای در مرودشت که به صورت غیرمجاز پرورش بوقلمون انجام می داد شناسایی و پاک سازی شد، هرچند که شیوع این بیماری در کشور از مهرماه امسال صورت گرفت.
وی در پایان وضعیت فارس را به نسبت دیگر نقاط کشور به دلیل همکاری مرغداریهای استان در خصوص پیشگیری از آنفلوآنزای مرغی مناسب توصیف کرد و گفت: تمامی سه کانون شناسایی شده تاکنون در استان فارس متعلق به مرغ داری ها و واحدهای غیرمجاز بوده است.
**ماموریت استاندارفارس به دستگاه ها برای مبارزه با خطر آنفلوآنزای مرغی
استاندار فارس نیز در این خصوص گفت: همه دستگاه های استان فارس مانند نیروی انتظامی، محیط زیست، بهداشت و درمان و دستگاه قضایی باید در کنار سازمان جهاد کشاورزی برای مبارزه با خطر آنفلوآنزای مرغی در این استان تلاش کنند.
اسماعیل تبادار در حاشیه نشست شورای کشاورزی استان فارس در جمع خبرنگاران افزود: بحث آنفلوآنزای مرغی که مدت هاست دامن مجموعه دام و طیور کشور را گرفته و مخاطرات جدی در این زمینه ایجاد کرده در دستور کار جلسه امروز شورای کشاورزی قرار داشت.
وی ادامه داد: استان فارس به سبب اعمال مدیریت هایی که صورت گرفته در زمینه آنفلوآنزای مرغی یک مقدار از کانون آلودگی به دور بوده و به همین سبب نسبت به استان های دیگر با مشکل کمتری در این حوزه مواجه است.
استاندار فارس گفت: این استان یکی از پایه های تولید مرغ و تخم مرغ در کشور به شمار می آید و در زمینه این بیماری تاکنون کمترین خسارت را داشته است.
**گذراندن آموزش های لازم برای مرغداران و بهره برداران امری ضروری است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به شناسایی بیماری آنفلوآنزای مرغی در یک واحد مرغداری غیرمجاز در کوار گفت: تدابیر لازم برای اطلاع رسانی و اعلام اخطارهای ضروری به مردم و بهره برداران در رابطه با آنفلوآنزای مرغی امری ضروری و در حال انجام شدن است.
محمد مهدی قاسمی افزود: پایش های مستمر و مدیریت در مراکز توسعه مرغ بومی به عنوان یک معیشت خانگی امر مهمی است که باید بیشتر به آن توجه کرد.
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است، این نوع آنفلوآنزا یکی از بیماری های به شدت واگیر و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی و به ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می شود.
این بیماری در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
از اوایل دهه 60 میلادی تاکنون موارد متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس های آنفلوآنزای پرندگان دربین پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی راسته اردک سانان ماننداردک، غاز، قو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.
9873 / 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17166/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید