پیام فارس

آخرين مطالب

در جشنواره ملی تئاتر مونولوگ

«در کنج جمجمه، جایی که خواب لانه می‌کند» برگزیده‌ شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- تندیس و دیپلم افتخار اثر برگزیده‌ نهمین جشنواره ملی تئاتر مونولوگ دانشگاه هنر به تئاترنوشت «در کنج جمجمه، جایی که خواب لانه می‌کند» به نویسندگی سعیدرضا خوش‌شانس، نویسنده‌ پرکار رسید.

به گزارش خبرنگار مهر ، نهمین جشنواره ملی تئاتر مونولوگ دانشگاه هنر که از هفته‌ گذشته در تهران آغاز به کار کرده بود به ایستگاه آخر رسید و جایزه اول بخش تئاترنویسی آن شامل تندیس، دیپلم افتخار و جایزه‌ نقدی به سعیدرضا خوش‌شانس، نویسنده، پژوهشگر و مترجم تئاتر رسید.
خوش شانس در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون این موفقیت گفت: این جشنواره‌ دانشگاهی که سالانه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم و دانشکده‌ سینما، تئاتر دانشگاه هنر تهران برگزار می‌شود امسال با 16 اثر در بخش صحنه‌ای و تعدادی در بخش بداهه‌پردازی هفته‌ گذشته کار خود را آغاز کرد و با اعلام برگزیدگان پایان یافت.
وی افزود: هئیت داوران بخش تئاترنویسی این جشنواره متشکل از زهرا خسروی، دکتر رفیق نصرتی و احسان عرفانی از میان 61 اثر 9 اثر را به عنوان نامزدهای دریافت تندیس بخش تئاترنویسی این جشنواره معرفی کردند که در نهایت تندیس و دیپلم افتخار اثر برگزیده‌ این جشنواره به تئاترنوشت «در کنج جمجمه، جایی که خواب لانه می‌کند» به نویسندگی من رسید.
خوش شانس درباره این نمایشنامه گفت: در کنج جمجمه جایی که خواب لانه می‌کند، آخرین نوشته‌ ای است که به شیوه مونولوگ در مهر و آبان 1396 به اتمام رسیده است؛ این اثر نوشته‌ای است که با نگاهی دگرگون به وضعیت انسان در جامعه‌ معاصر ایران می‌پردازد.
این هنرمند و پژوهشگر شیرازی در ادامه افزود: این اثر که از خط روایی کلاسیک یا پنج‌پرده‌ای پیروی نمی‌کند بر مبنای راهبردهای نویسنده مدام از فضایی به فضای دیگر در مکان و زمانی‌ دیگر مهاجرت می‌کند و سیال است، از این رو می‌توان معتقد بود که نویسنده در این اثر به مشقی پرداخته که شاید حاصل کار را نوشته‌ای در حوزه‌ی ادبیات دراماتیک جریان سیال ذهن یا ادبیات سوررئالیستی دانست.
در تمام آثار این نویسنده خواب، کابوس، رویا، افسانه و جادو از مهمترین تم‌ها و موضوعاتی است که به چشم می‌آید. جنبه‌ی دیگر آثار این نویسنده زبان و راهبردهای او در حوزه‌ی ادبیات است که می‌تواند به خودی خود دارای سبکی مستقل و طرفه باشد.
خوش شانس عنوان کرد: در کنج جمجمه جایی که خواب لانه می‌کند یک مونولوگ است در سه(بازی) پرده که مخاطب را در آستانه‌ قضاوت رویا و واقعیت قرار می‌دهد؛ در این اثر شخصیت نمایش که فرهاد منجزی نام دارد از خواب به خواب دیگر می‌رود و در هر خواب شخصیت تازه‌ای می‌یابد.
وی ادامه داد: این سه شخصیت در جایی در زندگی حقیقی هر یک هم هم مرتکب خیانت‌هایی شده‌اند و این کابوس‌ها تا جایی ادامه می‌یابد تا این که در می‌یابیم هر سه نفر یکی هستند؛ ساختار دراماتیک این اثر تجربه‌ تازه‌ در نگارش مونولوگ فارسی به شمار می‌آید به طوری که معمولا مونولوگ‌های فارسی تنها در یک پرده نوشته می‌شوند در حالی که در کنج جمجمه جایی که خواب لانه می‌کند درامی در 3 پرده است.

وی عنوان کرد: امسال آثار برگزیده‌ این جشنواره در قالب یک کتاب الکترونیک منتشر شده که در نرم افزار کتاب‌خوانی «طاقچه» که بر روی گوشی‌های تلفن هوشمند یا کامپیوترهای شخصی قابل نصب و اجرا می باشد، در دسترس است.
مونولوگ یا تئاتر تک نفره به اثری گفته می‌شود که برای اجرا یا بازی یک شخصیت بر صحنه نوشته می‌شود. این آثار چنان که از نام آن پیدا است از ترکیب دو واژه‌ی مونو(به معنی یک) و لوگ(به معنی کلام) ساخته شده که نشان می‌دهد در آن تنها یک نفر در مکان و زمانی منطقی به تنهایی سخن می‌گوید و گویی شنونده‌ای پنهان از نظر یا غایب در صحنه حضور دارد؛ این نوع نوشتار نمایشی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی به اوج شکوفایی خود رسید چرا که در زندگی واقعی به خاطر جنگ، افسردگی، فقر و بیماری مردم یا حوصله‌ معاشرت‌های چند نفره را نداشتند یا شبکه‌های خانوادگی خود را از دست داده بودند، از این رو هنرمندان به شیوه‌ دراماتیک مونولوگ یا تک‌نفره روی آوردند که در آن شخصیت‌های عاصی و افسرده یا شیدا و طاغی با خود زیر لب مثل دیوانگان تنها سخن می‌گفتند.
سعیدرضا خوش‌شانس، نویسنده، تئاترنویس، مترجم و مدرس دانشگاه که متولد 1365 در شیراز است از رشته‌ ادبیات نمایشی فارغ التحصیل شده است و تاکنون نوشتن بیش از 20 عنوان تئاتر و نمایش را در کارنامه‌ خود دارد؛ این نویسنده و مترجم که امسال توانست جایزه‌ نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره‌ مونولوگ دانشگاه هنر را از آن خود کند با نمایشنامه‌ تازه‌اش «اوراد بادهای وحشی سرکش» برای دریافت تندیس جشنواره‌ی ملی تئاترنویسی صنعت نفت جنوب نیز نامزد شده است.
خوش شانس جوایزی از جمله جایزه‌ کانون ملی متنقدان تئاتر، جایزه‌ نمایشنامه‌نویسی جشنواره‌ بین‌الملی تئاتر مبارک(یونیما) و چندین جوایز ملی و بین‌المللی را در کارنامه‌ خود دارد؛ آثار او «از یونان باستان تا جون آدمیزاد»، «گاوچران‌های مفرغی»، «یلدای سیما و رویا»، «پره‌ پروانه‌ پولادی» به اقبال مخاطبان و منتقدان روبرو بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر ، جشنواره‌ ملی تئاتر مونولوگ دانشگاه هنر، جشنواره‌ای است که هر ساله به آثار دراماتیک نوشته‌ شده در این گونه‌ نمایشی توجه می‌کند و آثاری را بر می‌گزیند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17191/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد