پیام فارس

آخرين مطالب

تداوم خشکسالی در دریاچه بختگان فارس وتهدیدات زیست محیطی اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - حوضه آبریز تالاب و دریاچه بختگان در استان فارس از جمله مهمترین مناطق این استان است که از خشکسالی مداوم 10 ساله آسیب دیده و کشاورزی ، اشتغال ، تامین آب شرب و بسیاری از دیگر مولفه های اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش ایرنا ، آمارها حاکی از کاهش شدید روند بارش ها در سالهای گذشته و ایجاد شرایط نامطلوب منابع آب در استان فارس بخصوص در حوضه بختگان دارد.
حوضه آبریز دریاچه طشک - بختگان و مهارلو با مساحت 31 هزار و 452 کیلومتر مربع دچار کاهش بیش از 90 درصدی میزان بارش نسبت به میانگین بارش دوره خشکسالی و همچنین میانگین بلند مدت دوره ی آماری، در سال آبی جاری شده است.
رودخانه های کُر و سیوند از مهمترین ورودی های این حوضه وسیع آبریز بشمار می آیند که سدهای مخزنی درودزن و ملاصدرا با گنجایش به ترتیب 993 و 440 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه کُر و سد مخزنی سیوند با ظرفیت 225 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه سیوند احداث گردیده و به بهره برداری رسیده است.
وقوع خشکسالی های مستمر از سال 1386 تاکنون، تغییر اقلیم، تغییر الگوی بارش ها و برداشت بی رویه آب، از جمله دلایل عمده کاهش جریانات ورودی به این سدها بوده است. به طوری که سد سیوند علیرغم آبگیری اولیه در سال نخست بهره برداری، به دلیل کاهش شدید بارندگی تاکنون آبی در مخزن آن ذخیره نشده و مخزن سد خشک می باشد.
در میان سدهای احداث شده، سد درودزن بدلیل تأمین بخشی از آب شرب شیراز، مرودشت و تامین آب شرب روستاهای در مسیر آبرسانی به شیراز، تامین آب مورد نیاز صنایع منطقه، از اهمیت به سزایی برخوردار است. لیکن با توجه به کاهش شدید ورودی سد به علت کم بارشی شدید در حوضه آن، اکنون بیش از 10 میلیون متر مکعب از حجم پایداری سد برای شرب برداشت شده است.
با توجه به استمرار روند خشکسالی ها و ادامه ی روند کاهشی حجم ورودی به سدها، چاره ای جز اتخاد سیاست های مدیریت بهینه مصرف و کاهش مصارف آب به خصوص در بخش کشاورزی وجود ندارد. در همین راستا از عوامل بسیار مخرب منابع آب در این حوزه، چاه های غیرمجاز را می توان نام برد که علیرغم انسداد تعداد چهار هزارحلقه چاه غیر مجاز طی سال های 93 تا 96 هنوز 10 هزار حلقه چاه غیر مجاز هم وجود دارد که در جهت پر کردن این چاه ها، می طلبد دستگاه های قضایی، انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط، کماکان همکاری های لازم را معمول کنند.
تهدیدات زیست محیطی در کنار مسایل و چالش های مختلفی که در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی بروز کرده است از جمله مهمترین تهدیداتی است که با تداوم خشکسالی در حوضه بختگان به چشم می آید.
هر سال سطح وسیعی از این دریاچه در فصول گرم به شوره زار و نمک زار تبدیل می شود و توفان های نمک به راه می افتد ، سطح وسیعی از شهرها استهبان ، آباده طشک ، نی ریز ، رونیز و روستاهای حاشیه شهرستان های شرقی فارس زیر چتری از ریز گردهای بختگان و طشک قرار می گیرند و مهاجرت تنها چاره برای ساکنان روستاهایی است که در حاشیه این مناطق زندگی می کنند.
چانه زنی های مسئولان محیط زیست و فعالان مردمی برای گرفتن حقابه بختگان بالا گرفته اما آبی در بالا دست این دریاچه خشک شده وجود ندارد که بخواهد رها سازی شود، اکنون که در فصل بارندگی و در فصل پر آبی حوضه آبریز هستیم 10 میلیون متر مکعب هم بیشتر از حد مجاز از ذخیره سد درود زن برداشته شده است،چگونه می توان امید داشت که حقابه ای برای بختگان در سال جاری رها سازی شود.
مسئولان سازمان های آب و فاضلاب ، محیط زیست، کشاورزی و مدیران مسئول در کارگروه ها و کمیته های کارشناسی در استانداری فارس، استاندار و مدیریت ارشد این استان و تصمیم گیران در حوزه استانداری هم هر چند بارها بر احیای مناطق زیست محیطی در حوضه بختگان تاکید کرده اند اما در نهایت احیای این دریاچه در اولویت های دست چندم قرار می گیرد و آنچه بر جای می ماند شوره زار و نمک و توفان هایی است که در سطح دریاچه خشک بختگان می وزد و ریزگردهای نمک را به هوا می برد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس دراین زمینه بیان داشت:نباید شرایطی فراهم شود که ما حقابه تالاب های بختگان و طشک را که شفافیت قانونی دارد از سازمان های مسئول گدایی کنیم، حقابه باید داده شود.
دکتر سعید محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید طوری این حقابه ها ادا شود که کشاورزان در مسیر نتوانند آن را برداشت کنند.‌ محیط زیست، سازمان های آب و کشاورزی و مردم در احیای تالاب های خشک شده هر کدام سهم و نقش دارند ما به دنبال ایجاد مدیریت منابع برای احیای تالاب ها هستیم و سهم هر کدام از این موارد مشخص است و آن را مطالبه می کنیم.
محمودی بابیان اینکه درست نیست سهم و حقابه تالاب را با گدایی بگیریم تا تالاب زنده بماند گفت: قانون در این زمینه روشن است و حقابه را مشخص کرده است، چرا باید حقابه بختگان و طشک را به تاخیر بیندازیم؟ چرا باید وقتی حقابه ای رها سازی می شود طوری و در شرایطی آن را رها کنیم که کشاورزان در مسیر آن را برداشت کنند و آبی به بختگان و طشک نرسد؟
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی براینکه بسیاری از سدها آبی برای رها سازی ندارند و یا اصولا آبگیری نشده اند گفت : چرا باید سدی ساخته شود که آبگیری نمی شود و می دانیم آبی برای آبگیری آن نیست؟ اگر سد در جایی احداث شود که آبی برای آبگیری شدن نداشته باشد و سالها بگذرد و آبی به سد وارد نشود اصولا چنین سدی با کدام نظر کارشناسی ساخته شده است؟
اسماعیل تبادار استاندار فارس اوایل مهر ماه 96 در راس هیاتی متشکل از معاونین استانداری فارس،مدیران ستادی استانداری، دفتر فنی استانداری، نماینده مردم نی ریز در مجلس شورای اسلامی،رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان و فرماندار و مسیولین محلی از تالاب طشک و بختگان بازدید کرد.
استاندار فارس و همه این مسئولان در بازدید از تالاب بختگان بر احیای تالابهای استان تاکید کردند ودر حضور مدیران دستگاه‌های مختلف استانی به بررسی دلایل خشکی بختگان و پیامدهای منفی ‌این دریاچه برای شهرستان‌ها و مناطق اطراف آن پرداختند.
هر چند به گفته تبادار، احیای تالاب‌های استان در اولویت اول استان قرار داشته و باید به طور جدی به آن پرداخته شود اما شواهد موجود ، حجم بارش ها ، میزان خشکسالی و آسیب های امسال و سالهای قبل بیانگر آن است که همچنان امیدید به احیای این دریاچه و تالاب و مدیریت منابع آب دراین حوزه نیست و تابستان امسال نیز ساکنان حاشیه دریاچه های بختگان و طشک باید توفان های نمک را تحمل کنند .
دریاچه بَختِگان‌، از دریاچه‌های ایران در استان فارس است. این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی بوده است که از روسیه و دشتهای سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند ، فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چیلیک، مرغابی، غاز و سایر پرندگان که همگی در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ای داشتنند دراین دریاچه ها زمستان گذرانی میکردند .
دریاچه بختگان، باعث افزایش رطوبت هوا می‌شد و به علت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون نی‌ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی مانده و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می‌شد که می‌توان به نوعی آن را آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید.
ساختن سدهای بالا دست سبب کاهش ورودی آب رودخانه کُر به دریاچه بختگان شده است و در نتیجه، ورودی آب به این دریاچه به سیلاب‌های منطقه آباده طشک، خیر، نیریز، خرامه و ارسنجان محدود شد که با احداث سد سیوند بر روی رود سیوند در تنگه بلاغی، سیلاب‌های رودخانه سیوند هم به رود کُر نرسید و در نتیجه به این دریاچه نیز آبی وارد نشد.
بختگان و طشک در فاصله 200 کیلومتری شرق شیراز واقع است.
6113 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین یادواره شهدای هنرمند مرند

تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور | شدت بارش در این استانها

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین / بارش باران در بعضی محورهای مواصلاتی

بارش رحمت الهی در جنوب و شرق فارس

مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود

توزیع بیش از 600 تن کالای اساسی تنظیم بازار در شهرستان کازرون طی سالی که گذشت

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

اجرای طرح های اصلاح هندسی در ورودی های کمربندی شیراز

مراسم جشن لارستانی‌ها به مناسبت حمله ایران به رژیم غاصب صهیونیستی + تصاویر

آخرین جزئیات پیش بینی بارش‌ها و وضعیت دمای هوا در کشور / افزایش 5 درجه‌ای دما در شمال غرب

خلیج فارس مواج و متلاطم است

برگزاری اولین یادواره شهدای هنرمند شهرستان مرند

حمایت لارستانی‌ها از سپاه پاسداران برای حمله به اسرائیل + فیلم

◄ عدم کنترل پلیس راه چه بر سر کامیون های حمل پالت قیر آورد؟

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند

اجرای 120 پروژه شهری در منطقه 5 شهرداری شیراز

3 سریال تاریخی کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

توزیع بسته حمایتی تحصیلی میان دانش‌آموزان کم برخوردار فارس

10 تا از بهترین آزمایشگاه پاتوبیولوژی شیراز را بشناسید!

نجات فرد گمشده در کوه های آخ تنگ آباده

اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی

افزایش شاخص‌های زیست محیطی در ارتفاعات شیراز

تدوین برنامه تحولی شهرک‌های صنعتی فارس در 110 شاخص عملیاتی

کمک 10 میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

کمک 400 میلیون تومانی استانداری جهت بهسازی ساختمان انجمن سینمای جوان

تولید یک کاپشن گران قیمت با پوست تمساح توسط استاد کره‌ای (فیلم)

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

بزرگداشت شهید حسین انتظاریان اردکانی در عقدا

پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت رزمنده دفاع مقدس

اعلام ویژه برنامه‌های روز ارتش در فارس

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خودروی حامل دام قاچاق به مقصد نرسید

پیروزی و تساوی نمایندگان فوتبال فارس مقابل رقبا

رازهای سر به مُهر پرستاران در بیمارستان‌ها

بارش شدید و سیلاب در نوار جنوبی

قاچاقچیان دام زنده محکوم به پرداخت جزای نقدی شدند

ای اهل جهان وعده صادق این است

بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت

تلخ شدن کام قاچاقچی بادام

نسبت میان علم و فلسفه

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی