پیام فارس

آخرين مطالب

هفته هنر انقلاب اسلامی بهار تولیدات هنری انقلاب اسلامی فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - با برگزاری نشست ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی در استان فارس زنگ رسمی آغاز برنامه های این هفته در فارس به صدا درآمد و از این هفته به عنوان بهار تولیدات هنری انقلاب اسلامی نام برده شد.
  در این نشست که به دعوت معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس به عنوان رییس ستاد برگزار شد دستگاه های مختلف فرهنگی استان آمادگی خویش را برای برگزاری مطلوب برنامه های این هفته اعلام کردند.
در این نشست رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس به عنوان دبیر ستاد، چارچوب برنامه های این هفته را تشریح کرد و مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس خواستار برگزاری برنامه هایی برای همه قشرها و عموم مخاطبان شد.
دیدار با خانواده شهید شاخص هنرمند سال، گلباران قبور مطهر شهدا،نشست های تخصصی شعر و داستان، ویژه برنامه ی روز بسیج هنرمندان،صبح ادب و هنر انقلاب اسلامی فارس، جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد، ورک شاپ تجسمی تولید ملی، نمایشگاه هنرهای تجسمی،فستیوال فیلم های مستند برتر عمار، فستیوال فیلم های پویانمایی در مدارس، افتتاح مسجد هنر، اکران فیلم های برتر جشنواره، نشست تخصصی موسیقی متن فیلم، رونمایی آثار برتر ادبی، پایداری و موسیقایی در شیراز لارستان و آباده حضور سخنرانان هنرمند و فرهنگور در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه و اجرای گروه های سرود برتر انقلاب اسلامی در نقاط مرکزی شهر شیراز ، بخشی از برنامه‌های هفته‌ی هنر انقلاب بود که در این جلسه به آن‌ها اشاره شد.

مشکل هنر انقلاب اسلامی در فارس عدم تولید اثر هنری در تراز ملی است
محمد کرم اللهی دبیر ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی در استان فارس با اشاره به درپیش بودن هفته هنر انقلاب اسلامی و زمان عرضه تازه ترین تولیدات این عرصه اظهار داشت: مشکل هنر انقلاب اسلامی در فارس عدم تولید اثر هنری در تراز ملی است. البته ارزش برخی از آثار هنرمندان استان را کتمان نمی کنم اما هنوز آثار ما به جایگاهی همچون "دا" یا "پایی که جا ماند"نرسیده اند.
وی افزود: چرایی این امر نیازمند بررسی است می توان از منظر آفرینشگران هنری قصه را دید و نقش دستگاه های متولی یا چرخه نشر و توزیع را در این معضل مهم ارزیابی کرد و البته همه این موارد قابل تحلیل است.
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی بهار تولیدات هنری انقلاب اسلامی و معرفی کارهای جامعه فرهنگی هنری انقلاب اسلامی است و از این منظر موقعیتی مهم و قابل تامل است.
وی گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی را باید پیش زمینه ای دانست تا آنچه در پازل فعالیت های فرهنگی چهل سالگی انقلاب اسلامی نداریم را بشناسیم و در فاصله ی زمانی 20 فروردین تا 22 بهمن سال 1397 آنها را حل کرده و تولید کنیم.
کرم اللهی اظهار داشت: هنر انقلاب اسلامی هنری بر مبنای پاسداشت ارزش های الهی و انسانی است و شعاع این ارزش ها و هنر منبعث از آن گسترده است. هنر انقلاب اسلامی هنر یک قشر یا گروه خاص نیست و مانند انقلاب اسلامی به عموم مردم تعلق دارد.
وی افزود: هنر انقلاب اسلامی هنر ارزش هاست. هنر انقلاب اسلامی هنر حمایت از ارزش ها و هنجارهای انقلاب اسلامی است و در جهت تفهیم و توسعه ارزش های چون ایثار و شهادت و پاسداشت همه ارزش های الهی و انسانی سامان یافته است.
دبیر ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی فارس گفت: هنر انقلاب اسلامی در واقع همه جهت ها وسلیقه ها را پوشش میدهد و خود را محدود به یک فکر ، سلیقه و جریان خاص نمی کند. و از این روست که وقتی یک جوان هنرمند در عرصه آفرینشگری توفیقی می یابد علاوه بر تلاش و جدیت فردی، برنامه ریزی دستگاهای فرهنگی در این موفقیت تا ثیر گزار بوده است.
وی هنر انقلاب اسلامی را عرصه ای وسیع و خواند و گفت: دامنه گسترده ادبیات و هنر انقلاب اسلامی را بایستی پژوهشگران تحلیل و تبیین کنند و البته کارهای شایسته ای در این زمینه انجام شده است.
کرم اللهی افزود: به این اعتبار ما نیز به یاری خداوند در برنامه ریزی هایمان همه اقشار و گروه ها را مدنظر قرار داده ایم. تلاش خواهیم کرد تا در عین توجه به نشاط و شور آفرینی، اندیشه ها و منویات مقام معظم رهبری و نیازهای جامعه و استان را نیز مد نظر قرار داده و برای آن برنامه ریزی کنیم.
وی با تقدیر از همراهی و همکاری استانداری فارس در دو سال گذشته گفت: خوشبختانه امسال نیز همراهی ارزشمند این مجموعه را شاهد بوده ایم و امیدواریم این مساله مانند سالیان گذشته نتایج ارجمندی به همراه داشته باشد.
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به برنامه های هفته هنر انقثلاب اسلامی اظهار داشت: برنامه ها بسیار متنوع و ارزشمند هستند اما در این میان جا دارد به برگزاری جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه های مسجد اشاره کنیم که در شهرستان فیروزآباد برگزار می شود.
وی افزود: ان شاءالله حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس تیرماه آینده در 60 مسجد شهر شیراز میزبان جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه های مسجد سراسر کشور است که بزرگترین رویداد مردمی تئاتر کشور خواهد بود و به این اعتبار برنامه فیروزآباد اهمیتی مضاعف خواهد داشت.
کرم اللهی ادامه داد: رویداد با اهمیت دیگری که باید به آن اشاره کرد معرفی شهید هنرمند شاخص سال است. شهید هنرمند شاخصی که یک باید آن را به عنوان یک پرچم و یک نشانه دید و با محور قرار دادن او عطر شهادت را در گستره هنر استان منتشر کرد.
وی گفت: در سه سال گذشته هر سال یک شهید شاخص هنرمند معرفی شده و در سال جاری نیز شهید دکتر علی رضا فیروزی چهره شاخص بود. هنرمند شهید نقاش و خوشنویس و شاعر و پزشکی که اهل آفرینشگری و زایشگری هنری بود
دبیر ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی فارس تصریح کرد: متاسفانه در قبال این رویداد آنچنان که باید و شاید به وظایفمان عمل نکرده ایم. قرار بود در طول سال در تمام رویدادهای شاخص هنری و ادبی تمثال این شهید عزیز قرار گیرد و برنامه ها و تولیدات هنری با محوریت اندیشه و شخصیت وی تولید شود.
وی در پایان سخنان خویش اظهار امیدواری کرد این روند در سال آتی متفاوت از قبل باشد و گفت: امیدوارم همه هنرمندان و مدیران فرهنگی در طول سال از برکات معنوی یاد و نام شهدا بهره مند باشند.

توجه به نیازها و مسائل استان
در این جلسه بتول معلم مدیرکل اموراجتماعی استانداری فارس نیز هفته هنر انقلاب اسلامی را برای استان یک فرصت دانست و اظهار داشت: با توجه به این نکته که گفته اند همه هنرها برادر یکدیگرند و هریک بر دیگری نوری می افکند انشاءالله هنر انقلاب اسلامی جامعه ما را از گذشته روشن تر کند.
وی افزود: هنرمندان در این هفته برنامه هایی خاص خواهند داشت اما امیدواریم به نحوی برنامه ریزی شود که همه فعالیت ها تخصصی و ویژه هنرمندان نباشد و مخاطبان عمومی و قشر عام نیز آن را درک کنند.
مدیرکل اموراجتماعی استانداری فارس گفت: فارس مهد فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و شیراز شهر هنر و ادب است و با این پیشینه باید این هفته به بهترین شکل در استان برگزار شود و بایستی از این فرصت به صورت شایسته ای برای رشد و توسعه فرهنگ فارس بهره برد.
وی اظهار داشت: هنر انقلاب اسلامی وجوه مختلفی دارد و بایستی با نگاهی همه جانبه به آن توجه کرد و اقشار و گروه های مختلف مردم را تحت پوشش آن قرار داد تا از این موقعیت به بهترین شکل استفاده کنند و این فعالیت ها با هم افزایی دستگاه ها بهتر سامان خواهد یافت.
معلم اظهار داشت: در برنامه ریزی های هفته هنر انقلاب اسلامی باید به نیازها و مسایل استان نیز توجه کرد مثلا اگر قرار است برنامه هایی در سطح شهر اجرا شود باید به آسیب های اجتماعی به عنوان یک محور فعالیت توجه داشت.
وی گفت: در این زمینه می توان برنامه هایی نشاط آفرین در محلات حاشیه ای را لحاظ کرد تا هم گامی در مسیر رفع برخی معضلات اجتماعی برداشته باشیم و هم مخاطبان هنر انقلاب اسلامی و اندیشه های شهید آوینی را گسترده تر داشته باشیم.
مدیرکل اموراجتماعی استانداری فارس گفت : وزارت کشور مسوولیت ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی را در سطح عالی استانداری دیده و دبیری ستاد بر عهده حوزه های هنری استان هاست و استانداری فارس به بهترین شکل در پی تقویت این مناسبت و برگزاری برنامه ها هستند.
وی گفت: همزمان با تشکیل ستاد مرکزی در استان، ستادهای شهرستانی نیز در شهرستان ها و به ریاست فرمانداران تشکیل خواهد شد تااستان به صورت جامع و همه جانبه این مناسبت را پاس دارد.

هفته هنر انقلاب اسلامی در چهل سالگی نظام فرصتی ویژه است
وحید فرجی قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی در سال آتی را رویدادی متفاوت از گذشته خواند و اظهار داشت: تفاوت مهم این رویداد با گذشته برگزاری آن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است. چهل سالگی نظام اسلامی فرصتی ویژه است و بایستی از آن استفاده ای شایسته کرد.
وی افزود: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حوزه هنری وظیفه دارد دستاوردهای نظام را با بیان و زبان هنر عرضه کند از این رو در جایگاه دبیری ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی در استان معتقدیم رویکرد هفته بایستی بر این محور استوار باشد.
قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: بیان فصیح و قلم روان شهید آوینی و جهت دادن او به جریان هنر ارزشی همواره زبانزد بود و از وی شخصیتی ممتاز ساخته بود.
وی گفت: بر همین اساس شورای فرهنگ عمومی در سالگرد شهادت وی این روز را به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامید تا رسما در تقویم مناسبت های رسمی کشور جای بگیرد و پاسداشت این هنرمند فرهیخته و هنر ارزشی باشد.
فرجی با اشاره به اینکه سال ها حوزه هنری مامن شهید آوینی و ملجا هنر انقلاب اسلامی بود تصریح کرد:پس از این اتفاق حوزه هنری با هماهنگی وزارت کشور هفته هنر انقلاب اسلامی راطراحی کرد و اکنون قریب سه سال است که این رویداد به شکل منسجم دنبال می شود.
وی ادامه داد: اعتلاء هنر ارزشی مستلزم خلق آثار فاخر و پرورش هنرمندان انقلابی است تا زمینه برای هدایت جامعه به سمت ارزش های معنوی و دینی فراهم شود و هفته هنر انقلاب اسلامی می تواند تسریع کننده این روند باشد.
قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: فارس دارای ظرفیت های فراوان و چهره های مستعد هنری است که در صورت بهره مندی از توان آنان می توان به تحقق این روند امیدوار بود.
وی اظهار داشت: در این میان بایستی به وجود چهره های هنرمند جوان و با انگیزه ای اشاره کرد که در صورت توجه به ظرفیت های وجودی آنان می توان به اعتلای هنر انقلاب اسلامی امید فراوان داشت.

هدف ما در هفته هنر انقلاب اسلامی انتقال میراث فرهنگی انقلاب اسلامی است
زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: یکی از مهمترین اهداف ما در این هفته برنامه ریزی برای انتقال انقلاب از نسل بانیان به حافظان انقلاب اسلامی یا انتقال میراث فرهنگی انقلاب اسلامی است.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو سال گذشته با تمام قوا وارد این عرصه شده و امسال همزمان با برنامه ریزی های ما، مربیان مورد سوال کودکان قرار می گرفتند که که برنامه های امسال چیست؟!
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: کانون دو ماموریت خاص و عام دارد، ماموریت عام ما پرورش کودکان و نوجوانان به صورت عمومی و ماموریت خاص ما نخبه پروری در عرصه فرهنگ و ادب و هنر است. برای نخبه پروری به الگو نیاز داریم و شهید آوینی یکی از چهره های برجسته ای است که می تواند الگوی نسل های آتی باشد.
وی با اشاره به برنامه های سال های گذشته این هفته اظهار داشت: یکی از مهمترین مسایلی که باید مورد توجه قرار گیرد لزوم آسیب شناسی برنامه های دو سال گذشته است.
دکتر افتخاری گفت: متاسفانه بخشی از هنرمندان متعهد ما به اندازه ای که باید پای کار برای بچه ها نایستادند و برای بچه ها کاری انجام نداده اند. با زبان امروز و ادبیات موجود نمی توان به بچه ها آموزش داد و ساختن آثار تازه نیز نیاز به همت هنرمندان دارد
وی گفت: ما در شهرستان ها 42 مرکز فرهنگی داریم اما هنرمندان الگوهای خوبی برای ارائه به بچه ها در طول سال ارائه نداده اند و بر اساس الگوهای شهرستان ها نتوانسته ایم نقش خویش را ایفا کنیم. در دنیایی که بچه ها دنبال تکنولوژی های تازه هستند باید هنرمندان متعهد به یاری ما بیایند تا حرف برای گفتن داشته باشیم.
|
جوانان را با نقاط درخشان هنر انقلاب اسلامی آشنا کنید
علی رضایی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس نیز در این نشست گفت: بسیاری از جوانان امروز در دهه های پیشین حضور نداشته اند و این دستاوردهای هنر انقلاب اسلامی را نمی شناسند یکی از اهداف مهم این هفته می تواند آشنایی آنان با دستاوردهای هنر انقلاب اسلامی باشد و بایستی جوانان را با نقاط درخشان هنر انقلاب اسلامی آشنا کرد.
وی افزود: هنر انقلاب اسلامی را بایستی با دو کلید واژه ی هنر و انقلاب اسلامی بررسی و تعریف کرد.پدیده های اجتماعی بر یکدیگر تاثیر می گذارندو این دو پدیده را نیز باید اینچنین بررسی کرد.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس گفت: بر این اساس پدیده هنر انقلاب اسلامی را نیز از دو منظر باید بررسی کرد. نخست هنر با موضوعات انقلابی و برخاسته از ارزش های انقلاب اسلامی و دیگر تاثیری که انقلاب اسلامی بر هنر گذاشته است.
وی با اشاره به برخی از این نمونه آفرینی های با اهمیت گفت: بسیاری از هنرها و تولیدات هنری پس از انقلاب اسلامی رشد کرده اند.از جمله سینما، موسیقی، ادبیات و بسیاری از هنرهای دیگر که آثار درخشانی در این دوران تولید شده و در یادها مانده اند.
دکتررضایی افزود: به عنوان نمونه در عرصه موسیقی آثار درخشانی همچون چاووش در دهه نخست انقلاب اسلامی تولید شده اند و یا در سینمای ما مثلا در سینمای مستند کارهای شهید آوینی که روز شهادتش به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نام گرفته است.
وی گفت: امیدوارم در طول این هفته نگاهی همه جانبه به شهید آوینی صورت گیرد و شهید آوینی تنها به عنوان راوی روایت فتح دیده نشود بلکه همه ی وجوه شخصیتی وی مد نظر قرار گیرد.
ارزش هنر در آن است که از شاخص ترین ابزارهای انتقال فرهنگ است
سیدعلی محمدی معاون فرهنگی بنیادشهید و امور ایثارگران فارس نیز ضمن بیان این مطلب که ارزش هنر در آن است که از شاخص ترین ابزارهای انتقال فرهنگ است اظهار داشت: هنر از آن جهت برای ما ارزشمند است که فرهنگ انقلاب اسلامی و ایثار و مقاومت و... را از طریق آن به بهترین وجه به نسل های بعد منتقل می کنیم تا از گسست های احتمالی فرهنگی جلوگیری کنیم.
وی افزود: در دو سال گذشته با محوریت حوزه هنری و همراهی برخی دستگاه ها فعالیت های خوبی در هفته هنر انقلاب اسلامی صورت گرفته اما هنوز جا برای کار خوب هست و بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس از ابتدا در این جریان همراه بوده است.
معاون فرهنگی بنیادشهید و امور ایثارگران فارس گفت: در سنوات قل کلیه ادارات شهرستانی را موظف به همراهی با ستادهای شهرستان ها کردیم و امسال نیز ان شاءالله چنین خواهیم کرد و در دیدار با خانواده شهدای شاخص و گلباران قبور مطهر شهدا مثل سنوات قبل همراهتان خواهیم بود.
وی گفت: در سال های گذشته تجربه انتشار کتاب مشترک داشته ایم و هم اکنون نیز آمادگی داریم علاوه بر آن در حوزه های نقد و شیوه تولید اثرنیز نشست های خاص داشته باشیم تا هرچه بیشتر فضای جامعه را درگیر کنیم.
محمدی با اشاره به اینکه 180 هنرمند شاهد و ایثارگر شناسایی شده اند گفت: آمادگی داریم به صورت مشترک یا اختصاصی نشستی را برای این عزیزان برپا کرده و علاوه بر آن در عرصه هایی همچون نمایش خیابانی و ... نیز فعالیت هایی انجام دهیم.
بسیج هنرمندان برنامه هایی بانشاط برای همه مردم با سلایق مختلف تدارک دیده است
حسین راهنورد جانشین رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس نیز در این نشست گفت: راهبرد سازمان بسیج هنرمندان در هفته هنر انقلاب اسلامی برگزاری برنامه هایی بانشاط برای مردم است تا در آن همه سلایق دیده شوند نه یک قشر خاص چرا که بسیج و انقلاب اسلامی متعلق به همه مردم است و برنامه های آن نیز برای همین مردم تدارک دیده می شود.
وی با اشاره به مناسبت این روز و هفته و نقش شهید آوینی در هنر انقلاب اسلامی گفت: شهید آوینی نمونه کامل هنرمندی متعهد به دین و ارزش های انقلاب اسلامی است.باید آوینی را شناخت و او را به عنوان یک الگو به جامعه معرفی کرد.
جانشین رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس اظهار داشت: باید راهبرد و تفکر هنر انقلابی متکی بر اسلام را از اندیشه های شهید آوینی درک کرده و سپس آن را در سطح شهر، منطقه و سپس فراتر از آن گسترش دهیم و این معطوف به یک هفته خاص نیست.
وی افزود: این مساله یک راهبرد اساسی است و نمی توان توقع داشت تنها با گرامی داشتن هفته هنر انقلاب اسلامی ثمر دهد بلکه بایستی آن را نه به عنوان یک پروژه که به عنوان یک پروسه ی زمانبر لحاظ کرد.
راهنورد گفت: البته نباید تنها در یک موقعیت و یک شخص متوقف شد ویژگی تفکر مکتبی شهید آوینی این بود که پس از آوینی در ادامه دهندگان راه او نیز تداوم پیدا کرد و ما باید هنرمندان دیگری که تجلی ادامه راه شهید آوینی بوده و هستند را نیز پاس بداریم.
جانشین رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس اظهار داشت: با اشاره به اهمیت مساله معرفی شهید هنرمند شاخص سال گفت: ان شاءالله تا 24 اسفندماه مراحل کارشناسی انتخاب شهید هنرمند شاخص سال انجام و معرفی خواهد شد تا در طلیعه برنامه ها بتوانیم از شخصیت این شهید عزیز تجلیل کنیم.
وی در پایان با اشاره به حضور گرم اعضای ستاد در نشست ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم همانگونه که اعضای ستاد از این جلسه استقبال کرده اند هم دربرنامه شهید شاخص سال و هم در سایر برنامه ها و جلسات هفته حضوری منسجم داشته باشند.
باید با بهره مندی از زبان هنر اخلاق را در جامعه گسترش داد
حسین محمدی مدیر پژوهش سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز فارس نیز هفته هنر انقلاب اسلامی را ظرفیتی مهم برای انتقال مفاهیم ارزشمند دانست و گفت: با بهره مندی از زبان هنر می توان این مفاهیم را در جامعه گسترش داد. مثلا جامعه ما امروز به شدت تشنه اخلاق است و باید با بهره مندی از زبان هنر اخلاق را در جامعه گسترش داد.
وی افزود: مقاومت و پایداری عرصه بزرگ اخلاق مداری است اما اخلاق تنها به این عرصه محدود نمی شود بایستی با بهره مندی از این فرصت نقش و کاربرد اخلاق را در زندگی نشان داد و با زبان هنر آن را نهادینه کرد.
مدیر پژوهش سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز فارس گفت: نکته مهم درباره مناسبت این هفته آن است که شهید سیدمرتضی آوینی فردی جدای از جامعه نبود، شهید آوینی نیز از دل همین جامعه برآمد و یک فرد عادی بود اما رشد کرد و خود را بالا کشید
وی افزود: بایستی به انسان گرفتار در معضلات اجتماعی نشان داد که برای آوینی بودن نیاز نیست فردی خارق العاده باشیم با لحاظ ارزش های اخلاقی می توان از لحظه ها بهره برد و خود را بالا کشید و این خاصیت زبان هنر است که این مفاهیم را نهادینه می کند.
محمدی در پایان سخنان خویش ضمن اعلام آمادگی سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز فارس برای همراهی با برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی در استان گفت: جا دارد در نشست های تخصصی برنامه ها و حتی تبلیغات و گرافیک محیطی برچستگی هنر انقلاب اسلامی لحاظ شده و از آن برای ارتقای سطح تربیت اخلاقی جامعه استفاده شود.
هفته هنر انقلاب اسلامی در حال گذر از یک مناسبت تقویمی به یک فرصت گفتمانی است
هاشم کرونی مدیر روابط عمومی حوزه ی هنری فارس و سخنگوی ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی استان فارس گفت: این هفته در حال گذر از یک مناسبت تقویمی به یک فرصت گفتمانی است و بایستی در این هفته گفتمان انقلاب اسلامی را با زبان و بیان هنری عرضه کرد.
وی افزود: معمولا مناسبت هایی از جنس هفته هنر انقلاب اسلامی به گونه ای است که دست اندرکاران به سراغ واگویه ی وقایع تاریخی با تزئین بیان هنری می روند و نتیجه کار البته آفرینش هنری نیست.
سخنگوی ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی استان فارس گفت: هنر انقلاب اسلامی لزوما آثار فرهنگی مبتنی بر بازگویی تاریخ انقلاب اسلامی نیست بلکه هر اثری که گفتمان و ارزش های محوری و مفاهیم بنیادین مورد توجه نظام اسلامی را با زبان و بیان هنری تبیین کند هنر انقلاب اسلامی است.
وی گفت: این نگاه توسعه مدار به هنر انقلاب اسلامی را مستقیما از سخنان مقام معظم رهبری گرفته ایم که در دیدار با شاعران شعر آیینی را تنها مدح و مرثیه ندانسته و آثاری که مفاهیم و به تعبیری گفتمان اندیشه حضرات اهل بیت علیهم السلام را بیان کند در دایره شعر آیینی جای دادند.
کرونی گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی در سال های گذشته آهسته و پیوسته حرکت کرده و روندی رو به رشد داشته و اکنون در حال شتاب گرفتن و توسعه یافتن به سمت قله های کمال و تعالی است.
وی اظهار داشت: امیدواریم با یاری رسانه های استان اعم از رسانه های مکتوب الکترونیکی و صدا و سیما بتوانیم صدای هنر انقلاب اسلامی و هنرمندان متعهد را در این هفته رساتر از همیشه منعکس کنیم.
جامعه دانشگاهی از هنر استقبال می کند
مسعود عباسی کارشناس اداره دینی ادبی و هنری جهاد دانشگاهی استان فارس نیز اظهار داشت: فضای دانشگاهی فارس همواره از هنر و برنامه های هنری استقبال کرده است و درصورتی که برنامه های مناسبی ارائه کنیم شاهد بازخوردهای قابل قبولی از جامعه دانشگاهی خواهیم بود، از این رو جامعه دانشگاهی امسال نیز مثل سال های گذشته آماده همراهی با ستاد است.
وی افزود: جهاد دانشگاهی فارس از حدود یک دهه پیش جریان بسط و توسعه هنر دینی و هنر انقلاب اسلامی را در فضاهای دانشگاهی دنبال کرده و خوشبختانه در سال های اخیر خصوصا با برگزاری ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی این روند تقویت شده و فضای پر رنگ تری را شاهد هستیم.
کارشناس اداره دینی ادبی و هنری جهاد دانشگاهی استان فارس گفت:علاوه بر شیراز و فعالیت های هنری که به روال گذشته در شهر هنر و ادب انجام خواهد شد دفاتر شهرستانی جهاد دانشگاهی فارس نیز آماده خدمت رسانی به دوستان و همراهی با مجموعه ستاد است.
وی اظهار داشت: یکی از رویدادهای قابل تاملی که ظرفیت برگزاری آن وجود دارد اکران های دانشجویی است که با توجه به علاقه مندی ها خصوصا در دانشگاه های بزرگی چون دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز و ... می توان آن را اجرا کرد.
زمینه رشد و ارتقای هنر انقلاب اسلامی را فراهم آورید
مهدی تقوافرد کارشناس فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز نیز گفت: در بهار شیراز خصوصا فروردین و اردیبهشت ماه مردم بسیاری از مناطق مختلف کشور به شیراز می آیند و این یک ظرفیت است و با توجه به سبقه و توانمندی های شیراز در حوزه گردشگری می توان از این ظرفیت در هفته هنر انقلاب اسلامی بهره برد.
وی افزود: شهرداری در این ایام مشغول تدارک برنامه های روز شیراز است به همین مناسبت هرجا بتوان ظرفیت های شهرداری را در کنار حوزه هنری و سایر دستگاه ها قرار داد آماده همراهی هستیم.
کارشناس فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز گفت: هنر انقلاب اسلامی گستردگی فراوانی دارد و هنر مقاومت یکی از وجوه اصلی آن است اما شایسته است هفته هنر انقلاب اسلامی فقط به هنر مقاومت اختصاص نیابد و سایر وجوه آن نیز دیده شود.
وی گفت: همچنین ضرورت دارد رشته های مختلف هنری اعم از ادبیات هنرهای تجسمی نمایش سینما و... نیز دیده شود و در قبال هنرمندان متعهد حرکتی رو به جلو و پرورش گونه طراحی شود.
تقوافرد افزود: با برگزاری کارگاه های آموزشی می توانیم زمینه رشد و ارتقای هنر انقلاب اسلامی را فراهم آوریم. شهرداری نیز با فضاهای فرهنگی خویش شامل نگارخانه ها فرهنگسراهاو فضاهای تبلیغاتی آماده همراهی در این عرصه هاست.
وی گفت: ایام نوروز و دو هفته نخست سال در محور حافظیه و سعدیه و سطح شهر جشنواره ای تدارک دیده شده که بخش عمده آن کار هنری است و می توان با بهره بردن از امکانات آن این رویداد را به عنوان شروعی بر هفته ی هنر انقلاب اسلامی دید.
برنامه های هفته هنر انقلاب بایستی برای عموم مردم طراحی شود
فاطمه زارع مهذبیه مسوول دفتر بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان شیراز نیز گفت: روند روبه رشد برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی استان فارس در سالیان اخیر باعث خوشحالی علاقه مندان و برنامه ریزان فرهنگی است و شان فارس و شیراز نیز همین است که کار فرهنگی در آن به نحوی شایسته انجام شود.
وی گفت: یکی از ضرورت های هفته هنر انقلاب اسلامی این است که به گونه ای برنامه ریزی شود تا طیف وسیع تری از مردم را تحت پوشش قرار دهد نه فقط هنرمندان و مخاطبان خاص و گروه هایی که به شکل معمول مخاطب این قبیل برنامه ها هستند.
مسوول دفتر بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان شیراز با اشاره به شخصیت شهید آوینی گفت: این سخن شهید آوینی که تقدیر حقیقی جهان در کف مردانی است که پروای نام ندارند و مردان حق در پی شهرت هستند می تواند سرمشق و درسی به یادماندنی از زندگی وی باشند.
وی گفت: با تحت پوشش قرار دادن طیف های وسیع تری ازمردم و برنامه های پرمعنا اما عمومی تر می توان مفاهیم و ارزش هایی از این دست را به صورتی گسترده تر در جامعه مطرح کرد.
در ادامه ی این نشست اکرم رحمانی کارشناس امور اجتماعی استانداری فارس خواستار برگزاری برنامه هایی بانشاط و نشان دادن چهره واقعی شهید آوینی شد. حسین امینی به نمایندگی از کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز از طرح این موضوع در جلسه اتی شورا خبر داد و محمدجعفر خاکسار از سازمان جهاد کشاورزی فارس و محمد شریف روحانی مسوول روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از امادگی این مجموعه ها برای همکاری با ستاد در برگزاری برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی خبر دادند.
هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 تا 26 فروردین ماه آتی، مقارن با سالگرد شهادت شهید سیدمرتضی آوینی در شیراز و شهرستان های استان با برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری گرامی داشته خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17384/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا