پیام فارس

آخرين مطالب

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس تاکید کرد:

لزوم راه‌اندازی کرسی فاطمه شناسی در مراکز دانشگاهی سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس بر لزوم راه اندازی کرسی فاطمه شناسی در مراکز دانشگاهی با هدف شناخت و بازتولید ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) متناسب با اقتضای زمان تأکید کرد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، جمیله کریمی شامگاه جمعه 18 اسفند در آیین بزرگداشت مقام زن و روز مادر در دانسگاه شیراز، گفت: نسل امروز به دنبال الگویی است که با فطرت و نیازهای زمان منطبق باشد .
وی با اشاره به ضرورت تأمل و تعمیق در فلسفه ی آفرینش حضرت فاطمه زهرا (س) در آن مقطع خاص تاریخی در صدر اسلام، گفت: خداوند فاطمه (س) را آفرید تا بگوید «دختر» در کنار گرامی بودن به عنوان فرزند میتواند منشأ تحولات عظیم و نجات جامعه ی بشریت باشد .
کریمی با بیان اینکه در تاریخ اسلام دو زن پرچمدار استمرار حرکت و حراست از دین و آیین الهی می‌شوند، گفت: خداوند با آفرینش فاطمه زهرا (س) به بشریت پیام داد که زن دارای حقوق و کرامت است و باید امنیت داشته باشد .
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس خاطرنشان کرد: در تعالیم الهی و نگاه قرآنی ملاک انسان بودن هست نه جنسیت ، در ادامه تاکید کرد با این دیدگاه رسالت بسیار سنگین، طاقت فرسا و پرعظمت در مقطعی حساس از تاریخ اسلام بر عهده ی دو زن گذاشته می‌شود .
کریمی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی گفت: فاطمه (س)، زنی سیاست ورز بود و در خانواده ای که منشأ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان اسلام بود، تربیت شد و پس از رحلت پیامبر اعظم (س) در انجام رسالت سنگین امنیت جامعه بشری و حراست از دین نقش برزگی ایفا کرد .
این فعال سیاسی افزود: مبنای حرکت فاطمه (س) در عرصه سیاسی مسالمت آمیز و مدنی بود و هیچگاه در مسیر این حرکت به دنبال به هم ریختن نظم اجتماعی نبود و متناسب با اقتضای زمان از وسایل و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کرد .
کریمی تصریح کرد: فاطمه (س) وقتی حق علی (ع) مصادره می‌شود با مهاجرین و انصار به گفت و گو و روشنگری می پردازد و در مصادره فدک با مناظره مبتنی بر استدلال و مبانی حقوقی کار را پیش می‌رود .
وی خاطرنشان کرد: فاطمه (س) بنیان دفاع از حقوق شهروند را گذاشته و به عنوان یک شهروند از حقوق خودش در بحث مصادره فدک در مقابل خلیفه وقت دفاع می‌کند .
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس گفت: فاطمه (س) با ایراد خطبه‌های تاریخی، افکار عمومی را به روشنگری دعوت می‌کند و به خوبی از عهده رسالت خود در ابعاد و عرصه های مختلف برمی‌آید .
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس «نمادسازی سیاسی» را از دیگر ویژگیهای برجسته کوثر درخشان نبوی دانسته و اضافه کرد: دفن شبانه فاطمه (س) یک نوع مقاومت مدنی و دفاع از حق است. فاطمه نمیخواهد کسانی که حق را زیر پا میگذارند با حضور در مراسم تشییع او برای خود مشروعیت کسب کنند و با وصیتش به عنوان تنها وارث پیامبر (ص) مشروعیت حکومت وقت را به چالش می‌کشاند.
کریمی در ادامه از اهمیت بازسازی و الگوسازی دیدگاه‌ها، رویکردها، راهبردها و مواضع «فاطمه زهرا (س)» متناسب با اقتضائات و نیازهای عصر حاضر سخن گفت و اضافه کرد: در دهه ی اول پیروزی انقلاب، امام راحل (ره) علی‌رغم آن که جامعه ثبات لازم را کسب نکرده بود به موضوع زنان بعنوان یکی از موضوعات مهم جامعه نگاه می‌کند و برای ارسال پیام خود به رهبر شوروی سابق با الهام از نگاه قرآن یک زن را در کنار سفرا اعزام می‌کند و این پیام را به جامعه، مدیران، دست اندرکاران نظام و آیندگان می‌دهد که زن نه تنها در عرصه سیاست داخلی که در عرصه سیاست خارجی هم می‌تواند اثرگذار باشد و برای رسیدن به توسعه پایدار باید این ظرفیت که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند را دید.
وی علت این که چرا پس از گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب و با وجود داشتن چنین الگوها و ذخایری، چرا جامعه ما با چالش‌های مختلفی در حوزه زنان روبه رو است، گفت: نبود گفتمان ملی در بحث شناخت و پاسخگویی به نیازها میتواند یکی از دلایل مهم این چالش و مشکل باشد.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس تأکید کرد: برای برون رفت از این فضا باید گفت وگوی ملی میان همه ی جریانات و نهادهای مدنی، سیاسی و اجتماعی با تمام ارکان قدرت شکل گرفته و موضوعات به بحث گذاشته شود .
کریمی افزود: نسل امروز به دنبال الگویی است که با فطرت و نیاز زمان منطبق باشد؛ لذا رسالت مراکز دانشگاهی و حوزه های دینی ما تبیین این انطباق و به متن جامعه کشاندن آن است .
وی ایجاد کرسی فاطمه شناسی در مراکز دانشگاهی و مراکز دینی و فقه پویا برای پاسخگویی به الزامات زمانه بر اساس فطرت را مورد تأکید قرار داد و گفت: بخش معارف دانشگاه شیراز با تعریف برنامه هایی مدون میبایست در این بحث پیشقدم شده و آن را به سراسر کشور تسری دهد .
کریمی در بخش دیگری از سخنانش ورود به ارکان و ساختار قدرت و عرصه های مختلف اجتماعی را از عمده مطالبات زن امروز اعلام کرد و گفت: برای ما زیبنده نیست که بعد از گذشته40 سال از پیروزی انقلاب و وارد شدن به دوران تکامل و عقلانیت در اداره جامعه، ورود زنان به ورزشگاه یک چالش تلقی شود و با کوه ساختن از کاهی جامعه را دچار بحران کنیم .
وی تأکید کرد: در جامعه ای که از نظر مذهبی، فرهنگی و تمدن ملی دارای عقبه بسیار قوی است نباید گذاشت مسایل زنان به بحران و چالش برای جامعه تبدیل شود .
این فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان این که جوانان باید در بحث گفت و گو در محور امور قرار گیرند، گفت: مسایل جوانان را با قوه قهریه نمیشود حل کرد .
وی با تاکید براینکه باید قبول کنیم با نگاه دهه 60 به جوانان، نمی‌شود با جوانان دهه 80 و 90 وارد گفت و گو شد، افزود: جوان اگر احساس کند صدا و حرف‌های او شنیده شده و دیدگاهش مورد احترام است به هنجارهای جامعه احترام خواهد گذاشت. گاهی اوقات برخی حرکتهای برای رساندن صداها به جامعه است .
کریمی تصریح کرد: محور گفت و گو با نسل جوان باید شنیدن صدای آنها باشد. هر چند در گفت و گوها قطعاً موضوعات مختلفی مطرح میشود که باید مورد بررسی قرار گیرد .
وی تفسیرهای متعدد از قانون اساسی را یکی دیگر از چالش‌ها در فضای کنونی دانست و گفت: گاهی اوقات برخی از این تفاسیر ناقض برخی از اصول قانون اساسی است و کریمی در ادامه گفت باید برای پیشگیری از موازی کاری‌ها در جامعه گفت و گو کرد تا شاهد بحرانها در جامعه نباشیم .
کریمی ابراز: فضای گفت و گو به معنای واقعی آن در همه ی ارکان قدرت سیاسی و نهادهای مدنی و اجتماعی تسری یابد و مبنای دهه 50 انقلاب مبتنی بر گفت وگو، عقلانیت، اعتمادسازی و همافزایی اشتراکات در کنار به رسمیت شناختن اختلافات و تضارب آراء قرار گیرد .
وی عدالت را مهمترین مسأله در «گفت و گو» دانست و گفت: اگر مسأله عدالت حل شود بسیاری از چالشها و مشکلات رفع خواهد شد .
این صاحبنظر و فعال سیاسی اجتماعی در بخش پایانی سخنانش بر ضرورت جانشین پروری در سطوح مختلف مدیریتی تأکید کرد و گفت: مدیران ما امروز مدیران خسته ای هستند؛ لذا باید شرایط را به سمتی برد که ایده و انگیزه های جوانان وارد عرصه شوند و در کنار بهره مندی از تجارب مدیران، فرآیند جانشین پروری در کشور عملیاتی شود .
وی افزود: اگر امروز به بحث جانشین پروری توجه لازم و جدی صورت نپذیرد، ظرف 5 سال آینده جامعه با مشکل کهولت سن مدیران روبه رو میشود. لذا مصوبه دولت مبنی بر قرار گرفتن جوانان در کنار مدیران به عنوان مشاور باید به سرعت اجرایی و عملیاتی شود.
کریمی بار دیگر به ظرفیت‌ها و پتانسیل های جامعه زنان در بخشهای مختلف اشاره و اضافه کرد: امروز دیگر زنان رفتارشان بر موج احساسی استوار نیست و نگاهشان معطوف به ساختار تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطوح کلان مدیریت بوده و در این راهبرد به خوبی مهارتهای اجتماعی و ارتباطی و تصمیم گیری را فرا گرفته اند لذا جامعه را برای ورود آنان به عرصه های مختلف باید آماده کرد، زیرا زن ایرانی امروز، انباشتی از دانش و تخصصهای مختلف است .
وی از عدم حضور دختران دانشجو در ساختار شورای مرکزی انجمن‌های صنفی، علمی، فرهنگی، سیاسی دانشگاه‌ها نیز انتقاد و خاطرنشان کرد: باید فرصت برابر برای دختران و پسران در دانشگاه‌ها فراهم شود.
کریمی با بیان این که امروز هنوز واگذاری کرسی های مدیریتی به زنان در جامعه ی مردسالار انجام نگرفته است، گفت: این واگذاری که برای نسل‌های قبل حل نشد، برای نسل امروز حل شده است؛ لذا باید تمرین ورود به عرصه‌های اجتماعی و قدرت از دانشگاه‌ها آغاز شود .
دبیر جمعیت زنان نواندیش استان فارس از لزوم تعریف تعامل میان نمایندگان مجلس با نهادها و تشکل‌های مدنی و سیاسی بویژه احزاب در بحث واگذاری کرسی های قدرت به زنان شد و گفت: منشور گفتمان ملی مصوب وزارت کشور باید دارای ضمانت اجرا باشد و اگر خلأ قانونی در این بخش وجود دارد اصلاح و تجدید نظر در قوانین در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17410/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید