پیام فارس

آخرين مطالب

روستاهایی در متن مشکلات، ‌در حاشیه شیراز اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- شاید به نظر برسد روستاهای حاشیه ای شیراز به دلیل نزدیکی به این کلانشهر وضعیتشان از سایر روستاهای استان بهتر باشد اما اینگونه نیست و باید پای درد دل ساکنان این مناطق بنشینید تا به مشکلات بسیار آنها پی ببرید.
37 روستا در حریم شهر شیراز قرار گرفته که در دهه اخیر با گسترش خشکسالی و افزایش سیل مهاجرت به سمت کلانشهر شیراز بخش قابل توجهی از این جمعیت مهاجر به دلیل نداشتن درآمد کافی توانایی خرید و اجاره منزل در شیراز را ندارند و به ناچار در حاشیه این کلانشهر و خصوصا در روستاهای واقع در حریم شیراز سکنی گزیده اند.
در حالی که این روستاها زیرساخت کافی برای ارائه خدمات به این حجم انبوه جمعیت را ندارند و به این دلیل روستاهای اطراف این کلانشهر اکنون با مشکلات زیادی مواجه هستند.
دهستان قره باغ از توابع بخش مرکزی شیراز که حدود دو دهه پیش پنج هزار سکنه داشته امروز بیش از 50 هزار نفر جمعیت را در خود جا داده در حالی که گفته شده و مشاهدات بیانگر آن است اغلب امکانات و زیرساخت های این دهستان متناسب با جمعیت 20 سال پیش این محل است و امروزی نیست.
** نمایندگان مجلس مانند زمان انتخابات به روستاها سرکشی کنند
سید قادر زارعی از اهالی روستای حسن آباد دهستان قره باغ از گلایه هایش نسبت به سرکشی نکردن نمایندگان مجلس شورای اسلامی به روستاهای شیراز بعد از ورود به پارلمان گفت.
وی  ادامه داد:‌ نمایندگان مجلس همانطور که در زمان انتخابات روستا به روستا سفر می کنند باید بعد از انتخاب شدن نیز در روستاها حضور پیدا کنند و با درد مردم از نزدیک آشنا شوند.
زارعی بیان کرد:‌ تمام ادارات باید همانگونه که در شهرها خدمات رسانی می کنند در روستاها نیز وظایف ذاتی شان را انجام دهند و منتظر پرداخت بهای خدمات رسانی و زیرساخت از سوی مردم و دهیاری ها نباشند.
** آب آشامیدنی کیمیاست / راه نیست
زارعی گفت که نیمی از اهالی روستای حسن آباد روزانه کمتر از 10 دقیقه آب آشامیدنی دارند و در بعضی روستاهای مجاور اغلب اوقات آب لوله کشی قطع می شود و فقط هفته ای یکبار آب برای چند ساعت وجود دارد.
کرامت امیری از اهالی روستای اسلاملو دهستان قره باغ بخش مرکزی شیراز می گوید:از قسمت انتهایی شهرک صنعتی شیراز جاده ای خاکی به طول یک کیلومتر به سمت دهستان قره باغ وجود دارد که مسولان شهرک صنعتی شیراز سالها است که قول آسفالت کردن آن راه را داده اند اما تاکنون به این وعده خود جامع عمل نپوشانده اند در صورتی که اگر این یک کیلومتر آسفالت می شد راه روستای اسلاملو و دهستان قره باغ به سمت شیراز حدود هشت کیلومتر کوتاه تر می شد.
امیری ادامه داد: مسئولان شهرک صنعتی شیراز وعده ای که سالها به مردم این منطقه داده اند را عملی نمی کنند در حالی که آب شهرک صنعتی از دهستان قره باغ تامین می شود و همچنین آلایندگی های زیست محیطی ناشی از فاضلاب و فعالیت های صنعتی این شهرک سلامت مردم این روستا و دهستان قره باغ را تهدید می کند.
**چاه هایی که پُرشدند
او به پر کردن چاه های غیرمجاز در ماه های اخیر در این منطقه اشاره کرد و گفت:‌زمانی که مسئولان تصمیم به پر کردن چاه های غیرمجاز کشاورزی روستاهای این محدوده گرفتند آیا پیش بینی امرار معاش جایگزینی برای بخش قابل توجهی از مردم این روستاها که بیکار شده نیز کرده اند؟
**خانه بهداشت، معطل روبان / پزشک خانواده دوساعت در هفته
غلامرضا کشاورز یکی از اهالی روستای ظفرآباد دهستان قره باغ  گفت:‌خانه بهداشت این روستا از اردیبهشت امسال(96) عملیات احداث آن به اتمام رسیده اما متاسفانه هر ماه قول افتتاح و ارائه خدمات به ساکنان را می دهند اما تاکنون به بهره برداری نرسیده است و در حال حاضر نیز قول افتتاح آن را برای خرداد سال آینده داده اند.
او ادامه داد:پزشک خانواده تنها دو ساعت در هفته و چهارشنبه ها از ساعت 12 تا 14 در درمانگاه این روستا مستقر است که این امر مشکلات بسیاری را برای مردم ظفرآباد ایجاد کرده است.
کشاورز گفت: در برخی موارد که اهالی روستاهای قره باغ نیاز به خدمات فوری اورژانس دارند بعد از تماس با 115 یک تا دو ساعت طول می کشد تا یک آمبولانس بالای سر بیمار حاضر شود و در بسیاری از موارد این وضعیت غیرقابل جبران خواهد بود و می تواند صدمات جانی به بار آورد و نیاز است یک پایگاه ثابت اورژانس در این محدوده احداث شود.
** فاضلاب زندان شیراز در زمین های کشاورزی
علی اکبر زارع که در دهستان قره باغ ساکن است می گوید: فاضلاب زندان شیراز روی آب شرب و کشاورزی این دهستان تاثیر گذاشته و ممکن است باعث بروز مشکلات بهداشتی برای اهالی شود که باید مسئولان در این خصوص اقداماتی انجام دهند.
او اضافه کرد:شهرداری شیراز روی ساخت و سازهای واقع در حریم این شهر نظارت می کند ولی در خصوص خدمات رسانی به مردم این دهستان کاری انجام نمی دهد و اعلام می کنند که زیر نظر بخشداری است.
زارع گفت:‌ به عنوان مثال ناوگان اتوبوسرانی شیراز تا فاصله یک کیلومتری این دهستان خدمات رسانی به شهروندان را انجام می دهد ولی حاضر نیست اهالی دهستان قره باغ و روستاهای این محدوده را جابه جا کند ، حتی مسئولان شورا و دهیاری این دهستان اعلام کرده اند که با بودجه خود ایستگاه را احداث خواهند کرد ولی متاسفانه شهرداری شیراز تاکنون قبول نکرده است.
** مسئولان بیایند نزدیک تر
بخشدار مرکزی شیراز  گفت:متاسفانه بعضی از مدیران کل استان حاضر نیستند در روستاهای واقع شده در حریم شیراز حضور یابند و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند علیرغم اینکه تاکنون بارها از آنها دعوت کرده ایم که از این روستاها بازدید کنند در حالی که حدود پنج کیلومتر با شیراز فاصله دارند.
علی حیدری افزود: مشکل اساسی روستاهای بخش مرکزی طرح هادی است که برای 10 سال پیش بینی شده بود اما به دلیل سیل مهاجرت به سمت روستاهای اطراف شیراز ظرف پنج سال تکمیل شد و مردم بناچار خارج از طرح هادی ساخت و ساز کردند و اکنون با مشکلاتی مواجه شده اند.
وی به اعتبارات محدود آبفای روستایی اشاره کرد و ادامه داد:درحال حاضر که فصل زمستان است بسیاری از روستاهای اطراف شیراز به دلیل کمبود بارندگی ها در سال جاری با جیره بندی آب آشامیدنی مواجه شده اند و قطعا از اردیبهشت سال آینده مشکل در این خصوص حادتر خواهد شد و لازم است در بعضی روستاها برای تامین آب شرب چاه حفر شود.
وی اظهار کرد: راه های روستاهای بخش مرکزی شیراز مناسب 20 سال قبل است و اکنون جوابگوی این حجم تردد نیست و متاسفانه هر هفته در این راه ها شاهد تصادفات منجر به فوت هستیم.
**جمعیت یک دهستان حاشیه ای شیراز از بسیاری از شهرهای استان بیشتر است
بخشدار مرکزی شیراز اضافه کرد: دهستان قره باغ در حال حاضر حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد که این تعداد از بسیاری از شهرها و بخش های استان فارس نیز بیشتر است و لازم است که توجه ویژه ای به این منطقه شود.
وی اظهار کرد: جاده مواصلاتی دهستان قره باغ به سمت شیراز بسیار باریک و پر پیچ است و مناطق بسیار خطرناکی نظیر گردنه کیان آباد در این مسیر وجود دارد که لازم است اعتبارات راه این منطقه افزایش یابد و ایمن سازی انجام شود.
وی به پر کردن چاه های غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: اهالی بخش مرکزی به این امر تمکین کردند ولی آنچه که مردم را نگران کرده و تاثیر منفی زیادی روی آب شرب گذاشته چاه های غیرمجاز در باغشهری های این محدوده است که تاکنون اقدامی برای پرکردن این چاه ها انجام نشده است.
حیدری به تفکیک اراضی حاشیه روستاها توسط شهرداری شیرازو استفاده از راه های این روستاها بدون پرداخت سهم روستاهای حریم شیراز اشاره کرد و افزود: شهرداری شیراز بسیاری از مشاغل را به حاشیه این روستاها انتقال داده ولی خدماتی به مردم این روستاها ارائه نمی دهد و تنها جاده های این روستاها را پر تردد و شلوغ تر کرده در حالی که حاضر نیستند جاده های این محدوده ها را تعریض کنند.
رئیس بنیاد مسکن شهرستان شیراز  گفت: برخی راه های روستایی اطراف شیراز قدمتی 30 ساله دارند و قطعا به نسبت جمعیت و ترافیک باید ارتقا پیدا کنند اما بخش زیادی از مشکلات در این حوزه به دلیل نبود اعتبارات مورد نیاز است.
علی مسعودی با اشاره به اینکه اعتبارات سال جاری تاکنون تنها 40 درصد محقق شده ،افزود:براساس اولویت بندی که از بالا برای ما برنامه ریزی شده اولویت با راه های شریانی ،شهری و در نهایت روستایی و فرعی است ولی بهبود شرایط راه های روستاهای حریم شیراز ابتدا باید در کمیسیون ایمنی راه ها مصوب شود و این امر نیازمند زمان و اعتبار مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه شهرستان شیراز حدود هزار و 200 کیلومتر راه روستایی دارد ادامه داد: پروژه روشنایی 20 کیلومتر ورودی روستای برمشور در دستور کار است و بزودی اجرا خواهد شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان شیراز هم گفت:در سال جاری آسفالت و بهسازی 80 کیلومتر راه روستایی انجام شده است.
محمد مهدی عبداللهی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: پیش بینی می شود در شش ماه نخست سال آینده نیز 21 کیلومتر راه دهستان سیاخ دارنگون ، 20 کیلومتر میانرود و بهسازی نقاط حادثه خیز این محدوده و 19 کیلومتر راه قلات و خان زنیان انجام شود.
**حضور مسئولان شیراز هر ماه در یک روستای بخش های سه گانه شیراز
رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز گفت: تفاهم نامه ای بین شورای اسلامی شهرستان ، نمایندگان مجلس و فرماندار شیراز انجام شده که براساس آن بصورت دوره ای هر ماه یکبار این افراد در یکی از سه بخش سه گانه شهرستان شیراز به همراه مسئولان دستگاه های اجرایی حضور پیدا می کنند و مشکلات این مناطق و روستاها با حضور همه مسئولان مربوط در محل بررسی و پیگیری می شود.
حسین جعفری با اشاره به اینکه هدف از این کار اولویت بندی مشکلات و بررسی آنها بر اساس واقعیت ها و توان مالی ادارات دولتی است افزود: خواسته های مردم و مسئولان روستاها در این جلسات به مدیران شهرستان منعکس و در قالب بودجه های دولتی که در اختیار مدیران ادارات است این خواسته ها و اهداف اولویت بندی و اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: اولین دوره این بازدید ها حدود یکماه پیش در بخش زرقان(25 کیلومتری شمال شیراز) انجام شد و دومین جلسه نیز پنجشنبه 17 اسفندماه در بخش مرکزی از روستای اسلاملو از توابع دهستان قره باغ انجام شد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز اظهار کرد: بعد از بازدید های میدانی از روستاهای شهرستان شیراز و شنیدن درخواست های مردم جلسه ای به اتفاق نمایندگان مجلس، مدیران مربوط که قرار است اقدامات برنامه ریزی شده را به پیش ببرند در محل فرمانداری شیراز برگزار می شود و نتایج برسی ها دسته بندی ، جمع بندی و براساس اولویت ها و اعتبارات برنامه ریزی اجرای طرح ها صورت می گیرد و در مرحله بعدی نیز پیگیر و رصد مصوبات تا اجرای کامل دنبال می شود.
وی وظیفه اصلی شورای شهرستان را هماهنگی بین ادارات و مسئولان شهرستان و نظارت بر عملکرد آنها دانست و اضافه کرد: اگر مسئولان با مردم شفاف باشند و توان را بر اساس اعتبارات موجود و جمعیت تقسیم بندی کنند قطعا اعتماد مردم به دولت و نظام بالا نیز افزایش خواهد یافت.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17485/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403