پیام فارس

آخرين مطالب

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد:

لزوم توجه به بهسازی معابر برای معلولان و گروه‌های هدف اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - عضو شورای اسلامی شهر شیراز بر لزوم توجه به نیازهای معلولان و گروه‌های هدف و مناسب سازی و بهسازی معابر شهری برای تردد معلولان، جانبازان و زنان، سالخوردگان و ... تاکید کرد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، نواب قائدی عصر دوشنبه 21 اسفند در نطق قبل از دستور خود در جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: اعضای جامعه، جزء واحدی هستند که درد و رنج یکی، دیگری را نیز آزرده می‌کند و این در حقیقت آرمان هر جامعه‌ای است که دستیابی به آن مستلزم تلاش و کوشش فراوان خواهد بود.
او گفت: در جامعه شهری کنونی، بخش مهمی از این وظیفه بر عهده اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم و شهرداری گذاشته شده است.
قائدی با یادآوری اینکه یکی از شعارهای اساسی شورای پنجم شیراز، رویکرد انسان محوری در توسعه شهری و خدمات قابل ارائه به شهروندان است که بدون تردید رابطه متقابلی با عدالت اجتماعی نیز خواهد داشت، گفت: نوع توسعه شهری در سالیان گذشته به گونه‌ای بوده که عملا شهر چندان قابلیت استفاده برای همه شهروندان با هر سطح از توانایی و محدودیت را ندارد.
او اضافه کرد: ناتوانان و کم توانان بخش جدایی ناپذیر از جامعه هستند که مانند هر شهروند دیگری حق استفاده از امکانات و خدمات شهری را دارند.
قائدی با اشاره به آمار 36 هزار نفری معلولان در شیراز و حضور تعداد قابل توجهی از جانبازان دوران دفاع مقدس در این شهر و افراد سالخورده و بیماران و زنان و کودکان و ... لزوم حمایت از این گروه و مناسب سازی معابر را یادآور شد.
قائدی با بیان اینکه اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع مناسب‌سازی فضای شهری از سوی قانون‌گذار در سطح کلان و خرد به خوبی دیده شده است، گفت: در سطح کلان سیاست‌های کلی نظام در امور « شهرسازی » و «‌ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران» ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و قوانین برنامه 5 ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران مد نظر است.
او همچنین گفت: در سطح خرد نیز قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و آیین‌نامه‌های اجرایی آن از قوانین شاخص در این زمینه است و در همه این قوانین، تکالیف و وظایفی برای دستگاه‌های مختلف تعیین شده که در این میان سهم شهرداری‌ها قابل توجه است.
قائدی با تصریح اینکه علی‌رغم وجود بستر مناسب قانونی، تقریبا تمامی ضعف‌ها و کمبودها متوجه اجرا بوده و کوتاهی‌هایی در این زمینه شاهد هستیم، گفت: اقدامات متنوعی در زمینه‌ی مناسب‌سازی فضای شهری باید مد نظر قرار گیرد.
به گفته‌ی این عضو شورای اسلامی شهر شیراز، خدمات حمل‌ونقلی و عمرانی در این بخش جایگاه ویژه‌ای دارد و در این حوزه‌ها کمبودها و نواقص متعددی نیز مشاهده می‌شود.
او با اشاره به وظایف معاونت‌ حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز، خواستار ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و در حال انجام در زمینه مناسب‌سازی فضای شهری شد و گفت: تهیه الزامات ترافیکی مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای افراد ناتوان و کم‌توان، تهیه و به‌روز رسانی دستورالعمل مناسب‌سازی عملیات‌های عمرانی، ارائه خدمات حمل‌ونقل مسافر ویژه افراد ناتوان و کم‌توان در قالب شرکت خصوصی زیر نظر سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر و پیگیری ارائه تخفیف به جانبازان و معلولین در استفاده از خدمات اتوبوس و مترو مطابق قوانین مربوطه از موارد لازم برای پیگیری است.
به گفته‌ی این عضو شورای شیراز، مناسب‌سازی ارتباط پیاده‌روها با معابر، ‌ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، راه‌اندازی آسانسور در ایستگاه‌های مترو، استفاده از ناوگان بدون پله و دارای رمپ مناسب ویژه افراد ویلچری در ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شهری و اجرا و ساماندهی مسیرهای کارآمد حرکتی ویژه نابینایان در پیاده‌روها و نظارت بر حسن اجرای آن که متاسفانه برخی از این مسیرهای ایجاد شده از استانداردهای لازم برخوردار نیستند از دیگر ملزومات برای مناسب سازی معابر و خدمات شهری برای افراد کم‌توان و ناتوان جسمی دانست.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز گفت: علی‌رغم وظایف و تکالیفی که بر عهده شهرداری برای مناسب‌سازی فضای شهری گذاشته شده اما این مقوله یک موضوع مرتبط با دستگاه‌های مختلف است و همکاری و هماهنگی همه آنها برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها را طلب می‌کند.
او سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه‌ها، مراکز درمانی، بانک‌ها و ادارات را از سازمان‌ها و اداره‌های متولی و مسئول در این زمینه دانست و با اشاره به برگزاری جلسات کمیته‌ی هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی شهرستان شیراز، لزوم توجه جدی به حل مشکلات را متذکر شد.
قائدی تاکید کرد: موضوع مناسب‌سازی فضای شهری به صورت جدی در کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر در حال پیگیری است و برای اولین بار و به پیشنهاد اینجانب در کمیته مناسب‌سازی شهرستان شیراز، یکی از معلولین بزرگوار به نمایندگی از این قشر عزیز به عنوان مشاور رسمی کمیسیون انتخاب و از مشاوره‌های این عزیز در جهت پیشبرد هر چه بهتر اهداف و برنامه‌های مربوطه استفاده می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!