پیام فارس

آخرين مطالب

مسئولان حوزه گردشگری استان در میزگرد ایرنا مطرح کردند

تدارک فارس برای استقبال از مسافران نوروزی فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- مسئولان ارشد استان فارس در ستاد خدمات سفر از آمادگی کامل این استان برای استقبال از مسافران نوروزی خبر دادند و اعلام کردند: در ایام نوروز با استفاده از ظرفیت نوروزگاه ها، سنت و فرهنگ اصیل مردم فارس را به ایرانیان معرفی می کنیم.
کم کم سال 1396 به روزهای پایانی خود می رسد و مردم ایران خود را برای استقبال از فصل بهار آماده می کنند؛ براساس روال سال های گذشته تعطیلات نوروز فرصتی برای مسافرت مردم ایران است که هرکدام مقصدی را برای سفر نوروزی خود انتخاب کنند.
استان فارس با توجه به گستردگی و داشتن بیش از سه هزار نقطه تاریخی و گردشگری و دو اثر تاریخی بین المللی همواره به عنوان یکی از مقاصد اصلی مردم در سفرهای نوروزی بوده است.
در تعطیلات نوروز سال 1396 یک میلیون و 650 هزار نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی استان بازدید کردند، در حوزه اسکان مسافران نوروزی نیز سال گذشته سه میلیون نفر مسافر از اقامتگاه های استان فارس مانند هتل ، هتل آپارتمان ، مهمانسراها و مدارس استفاده کردند.
این موضوع سبب شد تا میزگرد تخصصی ایرنا با موضوع تمهیدات سفرهای نوروزی با حضور محمد ابراهیم فروزانی معاون گردشگری و امور زائران استاندار فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و غلامعلی حق شناس قائم ‌مقام ستاد اسکان مهمانان نوروزی اداره کل آموزش و پرورش فارس برگزار شود.
** فارس برای استقبال از مسافران نوروزی آماده است
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس در این میزگرد گفت: ستاد دائمی خدمات سفر امسال پنج جلسه برای برنامه ریزی سفرهای نوروزی داشته است و یک الی دو جلسه دیگر نیز تا قبل از پایان سال خواهد داشت.
محمدابراهیم فروزانی تشکیل کمیته های تخصصی در حوزه های مختلف برای ارایه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی را یادآور شد و گفت: استاندار فارس رئیس ستاد خدمات سفر استان و بنده قائم مقام این ستاد هستم که در این ستادها در 29 شهرستان استان نیز زیرنظر فرمانداران تشکیل شده است.
وی ادامه داد: دبیر ستاد خدمات سفر نیز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و کمیته های تخصصی کارهای مربوط به خودشان را انجام می دهند و برنامه ریزی هایی که نیاز به ارتباط با دستگاه های مختلف باشد انجام می شود تا بتوانیم استان را برای نوروز 1397 آماده کنیم.
معاون استاندار فارس بیان کرد: برنامه ریزی ها تا اندازه زیادی صورت گرفته و امیدوارم در حوزه های باقی مانده به حداکثر آمادگی برسیم.
فروزانی افزود: در بخش اقامت ، کمپ ها و هتل آپارتمان ها کمیته نظارت مدام نظارت را اعمال می کند و در بخش های مربوط به ایمنی و امنیت مسافران نیز برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: استان فارس یکی از مهمترین مقصدها برای مسافران است و جزو پنج مقصد اول مسافران در ایام نوروز محسوب می شود.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس به ویژگی های جغرافیایی استان فارس اشاره کرد و گفت: موقعیت عبوری استان فارس باعث شده تا کسانی که می خواهند از شرق به غرب یا از شمال به جنوب سفر کنند باید از این استان بگذرند.
فروزانی افزود: این موضوع یک بارگذاری سنگینی به سیستم حمل و نقل ما تحمیل می کند بنابراین حفظ ایمنی و امنیت مسافران برای ما خیلی مهم است.
وی ادامه داد: فارس استانی پهناور است که 29 شهرستان دارد و مسیرهای موجود در استان مسیرهای طولانی هستند بنابراین ارایه خدمات بین راهی و پایگاه های اورژانس و هلال احمر و پایگاه های اطلاع رسانی در ایام نوروز در تمام این مسیرها فعال می شوند.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس اظهارداشت: در بخش درمان و اورژانس، پایگاه های اورژانس فعال هستند و حدود 80 درصد مراکز خصوصی درمانی نیز در تعطیلات خدمات ارایه می دهند.
فروزانی افزود: سعی و تلاش ما این است بتوانیم در حوزه فعالیت و رویدادهای فرهنگی و اطلاع رسانی، هم استان و هم مقاصد کمتر شناخته شده را بهتر معرفی کنیم.
وی ادامه داد: برنامه ریزی شده است که در مبادی ورودی استان و شهرهای مهم به خصوص شیراز، هموطنان عزیز که به استان فارس می آیند به گونه ای هدایت شوند که به جای حرکت از یک مسیر و محور که بارگذاری سنگین تر دارد در مسیر دیگر و بهتر حرکت کنند و سفر راحت تری داشته باشد.
وی اضافه کرد: این موضوع به مجموعه مدیریت راه، نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی کمک می کند تا بتوانند راحت تر مسایل را کنترل کنند و مشکلات کمتری داشته باشیم.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس همچنین با بیان اینکه برای نوروز راه اندازی نوروزگاه ها در 9 شهرستان استان برنامه ریزی شده است، گفت: بحث نوروزگاه ها اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد.
فروزانی افزود:خوبی نوروزگاه ها این است که این مکان ها برای حدود 80 برنامه، آماده می شود و هدف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ما در استان این است که از طریق نوروزگاه ها بتوانیم فرهنگ اصیل و سنتی خودمان را ارایه کنیم.
وی ادامه داد: در مورد نوروز تنوع بسیار گسترده و جذاب سنتی و فرهنگی در سراسر کشور داریم، حتی در دو شهر نزدیک به هم مناسک و سنت های متفاوتی وجود دارد، بخشی هایی از این سنت در زندگی یکنواخت و صنعتی امروز در حال فراموشی است و خیلی مهم است بتوانیم این ها را احیا کنیم.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: این میراث و ثروت وسرمایه فرهنگی و تاریخی ما است و این قابلیت وجود دارد تا این سنت ها و فرهنگ ها در شرایط نوین ما باز تولید شوند یعنی شکل مدرنی به خود بگیرند که نسل جدید نیز بتواند راحت تر با آن ارتباط برقرار کند.
فروزانی افزود: بعضی از مناسکی که وجود داشته بعضا آسیب هایی به آن وارد شده است که اگر بخواهیم این آسیب ها را مدیریت کنیم تنها با پاک کردن صورت مساله امکان پذیر نیست و باید در سنت های اصیل خود بگردیم و ببینیم چطور می توانیم آن را مدیریت و از این حالت آسیب زا خارج کنیم.
** پیش بینی ظرفیت اقامت 468 هزار و 200 نفر شب برای هر روز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در میزگرد ایرنا گفت: در ایام تعطیلات نوروز سال 1396 یک میلیون و 650 هزار نفر بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی استان انجام شده که نسبت به آمار مشابه سال 1395 حدود هشت درصد رشد داشته است.
مصیب امیری افزود: در حوزه اسکان مسافران نوروزی سال گذشته سه میلیون نفر از اقامتگاه های استان فارس مانندهتل ، هتل آپارتمان ، مهمانسراها ،مدارس و...استفاده کرده اند.
وی ادامه داد: امسال ظرفیت اقامت 468 هزار و 200 نفر شب برای هر روز اقامت تدارک دیده شده است و بر اساس پیش بینی ها نسبت به سال های گذشته بیش از تعداد مسافران ظرفیت اقامت ایجاد شده و در این خصوص جای هیچگونه نگرانی نیست.
وی اضافه کرد: 163 پایگاه انتظامی، 56 پایگاه هلال احمر،160 پایگاه اورژانس، 132 پایگاه امداد خودرو، 176 مرکز درمانی، 73 قاضی کشیک، 72 شورای حل اختلاف، 136 شرکت بیمه، 169پایگاه و کیوسک اطلاعات رسانی در سراسر استان فارس به مسافران نوروزی خدمات رسانی خواهند کرد.
وی افزود: مجموعا یک میلیون و 700 هزار نسخه بروشور و کتابچه با اطلاعات به روز توسط همه ارگان های استان تهیه شده که در اختیار گردشگران ایام نوروز قرار خواهد گرفت.
امیری با تاکید بر امر نظارت و بازرسی از اماکن گردشگری استان در ایام عید نوروز گفت: در نوروز پیش رو 36 تیم ویژه نظارتی توسط اداره کل میراث فرهنگی، 132 تیم بازرسی اصناف و سازمان صنعت و معدت و تجارت، 14 تیم از دانشگاه علوم پزشکی ، 14 تیم سازمان تعزیرات حکومتی که جمعا 244 نفر کار نظارت و بازرسی در این ایام را در سراسر استان انجام خواهند داد.
وی ادامه داد: نوروزگاه ظرفیت جدیدی است که در استان فارس ایجاد شده و هدف آن زنده نگه داشتن آیین و سنت های نوروز و آشنایی مردم با این آداب است که در ایام عید نوروز در مجاورت مکان های گردشگری ایجاد خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه گفت: در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید رنگ آمیزی و آماده سازی تابلوهای دو زبانه انجام شده و همچنین برای آسایش و رفاه بیشتر گردشگران مهد کودکی در مجاورت این مکان پیش بینی شده است.
امیری افزود: 120 راهنمای افتخاری در ایام نوروز آموزش داده شده اند تا در مجموعه تخت جمشید به مردم خدمات ارایه کنند و همچنین برای رفاه بازدید کننده ها باجه های بلیت فروشی این مکان افزایش پیدا کرده و سرویس های بهداشتی نیز ساماندهی شده اند.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در شهرستان پاسارگاد و مقبره کوروش نیز گفت: مجتمع خدمات رفاهی این محل نیز تکمیل شده که در ایام تعطیلات نوروز آماده خدمات رسانی به گردشگران باشد و همچنین تعدادی ماشین های برقی نیز خریداری و در اختیار بازدید کننده ها قرار گرفته است.
امیری افزود: بازارچه های صنایع دستی نیز در مجاورت اغلب آثار تاریخی استان با محوریت توجه به تولیدات صنایع دستی بومی فارس ایجاد شده است.
**70 درصد ظرفیت ستاد اسکان نوروزی آموزش و پرورش فارس رزرو شده است
قائم ‌مقام ستاد اسکان مهمانان نوروزی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در این میزگرد گفت: 70 درصد ظرفیت پذیرش در ستاد اسکان آموزش و پرورش معادل هشت هزارو 652 نفر در قالب 25هزارو 473 نفر شب به صورت اینترنتی رزرو شده است.
غلامعلی حق شناس با بیان اینکه اسکان و پذیرش مسافران جزو وظایف ذاتی آموزش و پرورش نیست افزود:ظرفیت پذیرش روزانه آموزش و پرورش فارس برای اسکان مسافرین نوروزی 90 هزار نفر است.
وی اعلام کرد: در سال جاری برای رفاه همکاران فرهنگی، 70 درصد ظرفیت پذیرش ستادهای اسکان نوروزی آموزش و پرورش، به صورت اینترنتی پیش بینی شده و همکاران فرهنگی از سراسر کشور می توانند از 4 تا 24 اسفند ماه 96 نسبت به رزرو اینترنتی محل اسکان خود در فارس اقدام کنند.
حق شناس گفت:با توجه به تکلیف ستاد دائمی سفرهای کشور و اینکه بخش اعظمی از مسافرین نوروزی را فرهنگیان تشکیل می دهند، این نهاد خود را ملزم به ارایه خدمات برای اسکان نوروزی فرهنگیان می داند.
وی با بیان اینکه بار اصلی پذیرش مسافرین نوروزی بر عهده آموزش و پرورش است گفت:‌ در سال گذشته یک میلیون و 856 هزار نفر شب در مدارس فارس اسکان داده شدند و این در حالی است که کل پذیرش نوروزی در استان فارس نزدیک به سه میلیون نفر بوده و برهمین اساس بیش از 61.8 درصد مسافران نوروزی استان در مدراس و توسط آموزش و پرورش اسکان داده شده اند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس در ادامه گفت: در برخی شهرستان های فارس به دلیل کمبود ونبود امکانات ، صد درصد پذیرش مسافرین براساس درخواست فرمانداری ها، توسط آموزش و پروش انجام می شود.
حق شناس افزود: در سال جاری آموزش و پرورش فارس 68 پایگاه اسکان نوروزی در سراسر استان پیش بینی کرده که شامل 680 آموزشگاه ، 13 هزار 472 کلاس درس به همراه سالن های ورزشی ، خوابگاه های دانشجویی ، دانش آموزی و ورزشی، اردوگاه ها و تمام مراکز رفاهی و خانه های معلم در سراسر استان است.
حق شناس با بیان اینکه در سال گذشته 17 درصد کل پذیرش مدارس کشور در استان فارس انجام شده است، افزود: طی پنج سال گذشته آموزش و پرورش فارس توانسته رتبه اول اسکان فرهنگیان را در سطح کشور به دست آورد و بیشترین مسافرانی که وارد فارس شده اند از استان های اصفهان ،آذربایجان شرقی، کرمان و خراسان رضوی بوده اند.
وی گفت: در نوروز 97 و سطح شهر شیراز پنج پایگاه اسکان، 570 مدرسه با پنج هزار و 150 کلاس درس ، پنج خانه معلم و مرکز رفاهی با بیش از 120 اتاق ، پنج خوابگاه دانش آموزی با بیش از 400 تخت و 600 تخت در قالب سه خوابگاه دانشجویی و هشت سالن ورزشی آماده پذیرش هستند.
حق شناس مدارس را جایگزین مناسبی برای مراکز اقامتی و هتل ها ندانست و افزود: مدارس ما به گونه ای نیست که بتواند موضوع گردشگری و هتل داری را به نحو مطلوب انجام دهد و حداقل ها موجود در مدارس برای اسکان فرهنگیان نیز با هزینه آموزش و پرورش تهیه شده و هیچ اعتباری از سوی ستاد تسهیلات سفرهای استان در این زمینه وجود ندارد.
9254 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!