پیام فارس

آخرين مطالب

تهیه طرح گردشگری برپایه اقتصاد برای فارس در دستور کار است فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس، استراتژی توسعه استان بر اساس گردشگری را از اولویت های مد نظر عنوان کرد و گفت: تهیه طرحی در این زمینه با نگاه گردشگری اقتصاد مبنا در دستور کار قرار دارد.
محمدابراهیم فروزانی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استراتژی توسعه استان فارس براساس گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه مدنظر قرار دارد و بر آن تاکید داریم چرا که بخش مهمی از اقتصاد پایه استان مربوط به گردشگری است.
وی به شرایط جدید صنعت گردشگری در دنیا و رشد روز افزون و تبدیل شدن آن به یکی از مهمترین صنایع پایه ای در حوزه اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای موجود، بحران خشکسالی و بحث های زیست محیطی و عدم توسعه صنعتی کافی در استان فارس، گردشگری یکی از ظرفیت های مهم است که باید به آن توجه کرد.
معاون استاندار فارس گفت: در بحث آمایش سرزمینی که برای استان تهیه می شود توسعه گردشگری یکی از محورهای اصلی است که مراحل نهایی این آمایش از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دنبال می شود.
فروزانی با بیان اینکه بحث گردشگری برای استان فارس یکی از اولویت هاست افزود: این موضوع نه تنها برای توسعه متعادل و متوازن استان بلکه به توسعه بسیاری از استان های دیگر نیز کمک می کند.
وی ادامه داد: استان فارس نقش لنگرگاهی برای توسعه خیلی از استان های دیگر دارد و لوکوموتیو صنعت گردشگری فارس می تواند بخش های دیگر کشور را نیز درگیر کند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: در گذشته طرح امکان سنجی در مورد محورها، قطب ها و پهناهای گردشگری استان فارس تهیه شده و مطالعه خوبی صورت گرفته است اما این طرح نیاز به بازنگری دارد.
فروزانی افزود: این طرح بسیاری از محورها، قطب ها و بخش هایی که در حوزه صنعت گردشگری باید روی آن تمرکز شود را مشخص کرده است اما دقت و ظرافت کافی ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بازنگری و عملیاتی تر شدن این طرح با نگاه گردشگری و اقتصاد مبنا در دستور کار قرار دارد که این اقدام توسط دانشگاه شیراز شروع شده است.
معاون استاندار فارس بیان کرد : یکی از بحث هایی که در این مطالعه روی آن توجه بیشتری شده و احتمالا دانشگاه آتن نیز در این زمینه با دانشگاه شیراز همکاری کند استفاده از رسانه ها و ابزارهای جدید برای اطلاع رسانی در حوزه گردشگری است.
فروزانی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ تقابلی بین جذابیت های گردشگری مختلف استان فارس وجود ندارد، بیان کرد: گردشگری مذهبی و جذابیت وجود حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در شیراز و بقاع متبرکه دیگر همواره مورد توجه بوده است و باید آن را تقویت کنیم.
وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت هنرمندان در جذابیت های گردشگری تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم برای توسعه گردشگری استان، یک بازنگری روی برنامه ریزی ها داشته باشیم و با یک نگاه عملیاتی تر و اقتصادی تر با رویکرد جذب سرمایه گذاری پیش رویم و این خیلی اهمیت دارد، جامعه اقتصادی استان نیز راغب است در این حوزه فعالیت کند.
**استان فارس قطب اصلی جنوب کشور در صنعت گردشگری
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس در ادامه به ظرفیت های موجود در صنعت گردشگری استان اشاره کرد و گفت: توجه و تمرکز بر این است که بتوانیم زمینه مناسبی را برای توسعه بیش از پیش صنعت گردشگری، استقرار و توسعه این صنعت در استان فارس انجام دهیم.
فروزانی استان فارس را قطب اصلی جنوب ایران به خصوص در صنعت گردشگری دانست و گفت: وقتی از استان فارس صحبت می کنیم یکسری ظرفیت ها و استعدادهایی مثل ظرفیت های حوزه های فرهنگی، تاریخی و باستانی، مذهبی و تنوع اقلیمی و قومی بیان می شود.
وی ادامه داد: همچنین خاستگاه تمدنی ایران استان فارس چه تمدن ماقبل اسلام و چه نقش پررنگی که در تمدن اسلامی داشته مورد توجه است.
معاون استاندار فارس با بیان اینکه ویژگی های موجود در استان فارس این استان را به لحاظ گردشگری خاص می کند، گفت: استان فارس به لخاط جغرافیایی در بخش جنوب غربی ایران یک موقعیت خاص دارد که با استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، بوشهر، کرمان، یزد، هرمزگان همجوار و به خلیج فارس نزدیک است.
فروزانی افزود: این موقعیت، تنوع در وضعیت جغرافیایی علاوه بر وضعیت تاریخی و فرهنگی استان فارس ایجاد می کند که این موقعیت خاص است لذا برای برنامه ریزی در حوزه صنعت گردشگری رویکرد ما یک رویکرد جغرافیایی – فضایی است.
** مدل سفر را در گردشگری داخلی تغییر دهیم
وی ادامه داد: استان فارس مورد توجه ترین استان و مقصد در گردشگری خارجی است و در عین حال در گردشگری داخلی نیز به خصوص در ایام نوروز مورد توجه قرار دارد.
معاون استاندار فارس گفت: تمرکز به درستی روی بحث گردشگری خارجی است اما نباید از بازار گردشگری داخلی غفلت کنیم چرا که بازار گردشگری داخلی یک بازار بزرگ است.
فروزانی افزود: ما در یک کشور 80 میلیونی قرار داریم و جمعیت زیادی در منطقه زاگرس و نیمه جنوبی کشور وجود دارد اگر بتوانیم این تعامل و تبادل مسافر را در بخش جنوب و میانه کشور شکل دهیم می توانیم مدل سفر را در گردشگری داخلی تغییر دهیم که در این زمینه بحث ساماندهی تعطیلات زمستانه و تعطیلات آخر هفته بسیار ضروری است.
وی ادامه داد: می توانیم مدل سفر را در گردشگری داخلی تغییر دهیم و امکان استفاده و بهره بیشتر را هم برای شهروندان خود در کشور فراهم کنیم و هم بازار مناسبی را ساماندهی کنیم تا فعالان حوزه صنعت گردشگری بهتر بتوانند برنامه ریزی کنند و این یک ضرورتی است که باید در سطح ملی حل و فصل شود.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: در شرایط فعلی در ایام نوروز بیشترین میزان و تعداد گردشگر و مسافر را به دلیل شرایط آب و هوا در نیمه جنوبی کشور داریم.
فروزانی افزود: نوروز سنت قدیمی است اما برای آن برنامه ریزی به شکل عمومی که نیاز به برنامه ریزی در حوزه گردشگری وجود دارد انجام نشده است و مدل سفری که در حال حاضر به لحاظ فرهنگی در ایران در نوروز وجود دارد یک سفر تقریبا غیر برنامه ریزی شده است یعنی خانواده ها تصمیم آنان کلی است و تعداد و حجم سفرها بسیار زیاد و بالاتر از حجم قابلیت هایی است که معمولا خیلی از مقاصد سفر دارند.
معاون استاندار فارس اضافه کرد: کشور فرانسه که بیشترین تعداد گردشگر را در سال دارد بین 75 تا 80 میلیون گردشگر به این کشور می آیند و جمعیت فرانسه نیز تقریبا همین میزان است اما ما برخی مقاصد گردشگری در نوروز داریم که شهری که جمعیت آن یک میلیون نفر است در یک بازه زمانی 15 تا 20 روزه پنج میلیون نفر جمعیت به سمت این شهر می روند و این امکان بهره برداری اقتصادی و برنامه ریزی برای چنین میزان سفر را بسیار دشوار می کند.
وی ادامه داد: این اتفاق چیزی نیست که بتوان از درون آن شهر برای آن برنامه ریزی کرد به نحوی که استفاده اقتصادی کند، در واقع یک جور مدیریت بحران محسوب می شود.
**توزیع زمانی و مکانی سفر باید دنبال شود
معاون استاندار فارس به نقش رسانه ها در توسعه فرهنگ سفر و گردشگری به شکل صحیح و برنامه ریزی مناسب در این زمینه اشاره کرد و گفت: سال 1392 وقتی هیات دولت آیین نامه مربوط به تشکیل ستاد دائم خدمات سفر کشور را تصویب کرد یکی از اهداف آن توزیع مناسب زمانی و مکانی برای سفر بود یعنی سفر در یک زمان به خصوص انجام نشود و توزیع و پراکندگی مکانی داشته باشد.
فروزانی افزود: باید این امکان را فراهم کنیم تا در بازار داخلی تقاضای ایجاد شده تنها در یک نقاط خاص تمرکز نداشته باشد.
وی ادامه داد: اهمیت بسیاری دارد که ما بتوانیم این پراکندگی لازم را ایجاد کنیم البته مهم است که چگونه بخش سرمایه گذاری و سازماندهی را شکل دهیم به گونه ای که حداقل خدمات را در مقاصدی که معرفی می کنیم ارایه دهیم.
قائم مقام ستاد دائمی خدمات سفر در استان فارس گفت: با توجه فرهنگ میهمان پذیری و میهمان نوازی که در ایرانیان به صورت عام وجود دارد، ظرفیت فوق العاده در پذیرش میهمان است و این بزرگترین سرمایه است که می توان روی آن حساب کرد.
فروزانی افزود: این موضوع می تواند بعضی از ضعف ها را در زیرساخت های فیزیکی جبران کند، در صورتی که ما یک مقدار آموزش داشته باشیم و بتوانیم کمک کنیم خیلی از خانوارهایی که در بخش عرضه قرار می گیرند در کنار فعالیت های اقتصادی و خانواری و معیشتی خود می توانند یکسری فعالیت های جانبی را در حوزه گردشگری در بخش عرضه خدمات داشته باشند.
**روایتگری یکی از بنیادهای اصلی گردشگری خلاق و پایدار
معاون استاندار فارس در ادامه به نقش رسانه ها در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: رسانه ها می توانند در حوزه معرفی مقاصد کمتر شناخته شده تاثیر بگذارند.
فروزانی افزود: در شیراز چقدر نقاط دیدنی با تاریخ جذاب وجود دارد که متاسفانه خیلی از شیرازی ها آن را ندیده اند یا اگر دیده اند چون اطلاع مناسبی از آن نداشتند از کنار آن به راحتی گذشتند، تصویری را دیدند اما به آن توجه نکردند.
وی ادامه داد: خیلی از نقطه به نقطه ها در شیراز و فارس وجود دارد که ما از چند هزار سال قبل می توانیم در مورد آن توضیح دهیم، باید روایت گری در مورد مکان و در مورد سیر زمان صورت بگیرد.
معاون استاندار فارس بیان کرد: روایت گری و سناریو یکی از بنیادهای اصلی برای گردشگری خلاق و پایدار است که می تواند در مورد آن جذابیت ایجاد کند.
** ظرفیت موجود در شعر حافظ و سعدی را به کالای گردشگری تبدیل کنیم
فروزانی در ادامه به موضوع گردشگری ادبی اشاره کرد و افزود: شیراز در حوزه ادبیات، شعر و رمان می تواند بحث گردشگری ادبی را دنبال کند.
وی ادامه داد: ممکن است خیلی ها از تصویرهایی که ساخته شده و مفاهیمی که وجود دارد، خیلی از افراد دوست داشته باشند آن را در شعر حافظ ببینند، باید بتوانیم ظرفیت موجود در شعر حافظ و سعدی را به کالای گردشگری تبدیل کنیم.
معاون استاندار فارس گفت: بخش اطلاع رسانی و رسانه ها در این زمینه می تواند اقدامی تاثیرگذار انجام دهد و قدم های محکمی برداشته شود تا از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
**تمام پروژه ها باید پیوست گردشگری داشته باشد
فروزانی در ادامه به مساله جذابیت در گردشگری اشاره کرد و افزود: جاذبه هایی که بعضی از کشورها به عنوان یک جذابیت جدید ایجاد می کنند ممکن است دو سال بعد کهنه شود.
وی با بیان اینکه بدون تعارف می گویم ما در بحث گردشگری و صنعت گردشگری یک نگاه سنتی داریم و هنوز هم در درون همان نگاه هستیم، اظهارکرد: مهمترین خاصیت صنعت گردشگری این است که میان بخشی و فرابخشی است.
وی ادامه داد:هر صنعت دیگری تکلیف آن خیلی روشن تر و برنامه ریزی برای آن خیلی راحت تر از برنامه ریزی در صنعت گردشگری است که هم ابعاد فرهنگی، اجتماعی و میان بخشی دارد.
معاون استاندار فارس گفت: قطعا مدل گردشگری ما با جاهایی مثل دبی یا حتی بعضی از کشورهای دیگر متفاوت خواهد بود و نمی تواند یکی باشد و اگر ما با آن برنامه ریزی پیش رویم به نتیجه نخواهیم رسید.
فروزانی افزود: اما باید اصل کلی و اساسی را بپذیریم و جذابیت های جدید ارایه کنیم در این زمینه باید به سراغ جذابیت هایی برویم که از اساس جدید هستند.
وی ادامه داد: در شیراز پروژه های زیادی را تعریف می کنیم که برخی به نتیجه می رسد و برخی به نتیجه نمی رسد و پول زیادی را شهرداری های ما در کل کشور خرج می کنند البته یک بحث مهم در مدیریت شهری بحث خدمات رسانی و آماده کردن زمینه برای زندگی شهروندان است.
وی اضافه کرد: نکته این است که اگر همه بپذیریم شهری مثل شیراز یا اصفهان یا تهران یا کرمانشاه یا کرمان یا یزد در حوزه اقتصاد شهری بحث گردشگری اولویت است طرح ها و پروژه های ما در کنار پیوست فرهنگی باید پیوست گردشگری نیز داشته باشند.
معاون استاندار فارس گفت: یکی از مهمترین جذابیت های گردشگری در کشور ما حمل و نقل است، جاده های ما جاده هایی هستند که اهمیت گردشگری دارند اما تا کنون دستگاه های متولی در این زمینه اقدامی نشده است و این موضوع نیاز به برنامه ریزی دارد.
فروزانی افزود: یکسری از جذابیت های ما جذابیت هایی هستند که به لحاظ فیزیکی نمی توانیم تخت جمیشید دیگر بسازیم اما می توانیم یک روایت دیگری از آن ارایه کنیم که اینجا به هنر بخش گردشگری و تور لیدرها برمی گردد.
وی ادامه داد: کشور ما چاره ای ندارد که به سمت گردشگری پایدار برود، نیاز به خلاقیت بیشتری در این بخش وجود دارد.
9254 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17577/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت