پیام فارس

آخرين مطالب

دانستنی‌هایی در مورد بیماری فاویسم در مادران باردار علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان مادر و کودک شوشتری به بیماران فاویسمی به ویژه مادران باردار، توصیه کرد که بهتر است بیماران مبتلا به نقص G6PD علاوه بر باقلا، از مصرف انواع حبوبات، سویا و فرآورده‌های آن، لوبیا، نخود، نخود فرنگی، عدس و لپه نیز پرهیز کنند .
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، سارا دستگیر افزود: گرچه بیشترین تحریک نسبت به باقلا وجود دارد، ولی به دلیل اینکه تشخیص همولیز خفیف دشوار بوده و در طولانی مدت، عوارض قابل ملاحظه ای در بدن فرد دارد، بهتر است مبتلایان به فاویسم از مصرف تمامی حبوبات و محصولات تولید شده از آنها، اجتناب کنند .
او با بیان اینکه باقلا "fava" از دیرباز جزو رژیم غذایی انسان بوده و خوردن آن و یا حتی بوییدن گل و گرده‌های باقلا نیز عوارض خیلی شدید و مهلکی در مبتلایان ایجاد می‌کند؛ به بیماران توصیه کرد: از خوردن باقلای تازه و خام اجتناب و از تردد در اطراف مزارع باقلا پرهیز کنید؛ زیرا می‌تواند باعث همولیز و شکستن گلبول‌های قرمز شود .
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه حمله همولیز به دنبال مصرف باقلا به ویژه در فصل کاشت این محصول شایع است، تأکید کرد: گرچه همه‌ انواع باقلا موجب بروز این بیماری نمی‌شوند، اما باقلاهای کاشته شده در مناطق شمالی ایران اغلب می‌‌توانند موجب این بیماری‌ شوند .
دستگیر توصیه کرد: سولفیت‌‌ها که به عنوان یکی از افزودنی‌‌های غذایی استفاده می‌‌شوند و در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند، همچنین برخی از آبمیوه‌‌ ها و آب سبزی ها، نوشابه‌‌ها، برخی نوشیدنی‌‌های الکلی، ترشی‌‌ها و میوه‌‌های خشک شده دارای سولفیت هستند و باید برچسب آن ها موقع خرید خوانده شود؛ بسیاری از خمیردندان ها، دهان شویه‌‌ها، آبنبات‌‌ها و بسیاری از مواد غذایی نیز دارنده آن هستند .
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان مادر و کودک شوشتری، با توضیح این مطلب که رنگ خوراکی «آبی» و غذاهای رنگ شده با آن از جمله "متیلن بلو و تولوئیدین بلو" در این بیماران نباید مصرف شود، توضیح داد: البته نیازی به اجتناب از سایر رنگ‌‌های خوراکی و به ویژه رنگ‌‌های طبیعی مانند زردچوبه نیست و مصرف آنها مشکلی ندارد .
او با اشاره به اسکوربیک اسید "ویتامین C" دارویی و یا افزودنی به مواد غذایی به عنوان یکی دیگر از موادی که به بیماران فاویسمی آسیب می زند، گفت: "ویتامین C" اغلب به عنوان یکی از مواد افزودنی رایج در صنایع غذایی کاربرد دارد، اما در این بیماران مصرف دوز‌‌های بالای آن می‌‌تواند "همولیز" را تشدید کند، بنابراین برچسب مواد غذایی باید با دقت مطالعه شود .
این کارشناس تغذیه با توضیح این مطلب که ویتامین K وقتی در مقادیر زیاد، به شکل دارویی مصرف شود، به ویژه زمانی که در بدو تولد به نوزاد داده می‌‌شود، منجر به آنمی همولیتیک می‌‌شود. ادامه داد: تجویز ویتامین K به نوزادان مبتلا به نقص G6PD می‌‌تواند منجر به عوارضی همچون آنمی همولیتیک، آسیب مغزی یا کبدی و یا حتی در برخی از موارد مرگ نوزاد شود؛ بنابراین اطلاع پزشکان از ابتلای نوزاد به فاویسم ضروری است .
دستگیر افزود: بیماران که مبتلا به کم خونی همولیتیک هستند، نباید قرص "فروس سولفات" یا مکمل‌‌های حاوی آهن مصرف کنند، زیرا کم خونی این بیماران به هیچ وجه ناشی از کمبود آهن نیست، بلکه ناشی از آسیب پذیری زیاد گلبول‌‌های قرمز است که عمر بسیار کمتری از حد معمول دارند .
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان مادر و کودک شوشتری، مصرف مکمل آهن در این بیماران راموجب ازدیاد آهن در بدن مبتلایان عنوان کرد و گفت: در اثر نقص سیستم سم زدای گلوتاتیون در این بیماران، آهن زیاد به عنوان اکسیدان عمل کرده و سلول‌‌های بدن از جمله سلول‌‌های کبد، غدد، قلب و گلبول‌‌های قرمز را در معرض آسیب اکسیداتیو قرار می‌‌دهد .
دستگیر توصیه کرد: لازم است برچسب محصولات بدون گلوتن که به جای آرد معمولی از آرد باقلا یا سایر حبوبات تهیه می‌‌شوند، خوانده شود، ترکیبات برخی گیاهان مانند مصرف عرق یا عصاره گیاه شیرین بیان و همچنین مصرف مقادیر زیاد چای، چه چای سیاه و چه چای سبز، می‌‌تواند مشکل ساز باشد .
او یادآور شد: بهتر است از مصرف مواد غذایی مانند گوشت یا ماهی کنسرو شده، سوپ‌‌های آماده، چیپس، پنیرهای دارای چربی جایگزین، کره مارگارین، سس مایونز و سایر سس‌‌های آماده، سوسیس، کالباس و همبرگر، انواع کباب‌‌های آماده، کتلت آماده، ناگت آماده، شنیتسل آماده، بادام زمینی و مواد غذایی حاوی صمغ عربی، لسیتین سویا، صمغ گوار وژلاتین گیاهی خودداری شود .
این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه این بیماران با رعایت نکات مربوط به رژیم غذایی، لازم است توجه ویژه ای به مصرف داروهای سنتتیک و انواع دمنوش‌ها داشته باشند و برای مصرف ساده ترین داروها نیز باید با پزشک خود مشورت کنند، هشدار داد: در کنار رژیم غذایی، پرهیز از مصرف خودسرانه دارو و انواع دمنوش و اطلاع دادن به پزشک معالج در مورد ابتلای فرد به نقص G6PD ، ضروری است .
به گفته‌ی این کارشناس تغذیه و براستناد مطالب درج شده در منابع معتبر علمی، مصرف داروهای رایج، نظیر استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین و برخی از آنتی بیوتیک‌‌ها نیز می‌‌تواند موجب همولیز شدید در مبتلایان شود .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/22399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید