پیام فارس

آخرين مطالب

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس مطرح کرد:

فقدان بی‌خطرساز زباله در 4 بیمارستان شیراز/ لزوم ایجاد سایت زباله‌های خطرناک اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با اشاره به وجود 39 بیمارستان فعال در کلانشهر شیراز خاطرنشان کرد: 35 بیمارستان از این تعداد دارای سیستم آتوکلاو یا بی‌خطرسازی زباله است اما بیمارستان‌های خلیلی، حافظ، امامی و ابن سینا هنوز مجهز به این سیستم نشده‌اند.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، محسن جعفری نژاد شنبه یکم اردیبشهت‌ماه در یک کنفرانس خبری که به مناسبت "روز هوای پاک" برگزار شد، بیان کرد: حدود 74 بیمارستان فعال در استان فارس وجود دارد که 61 بیمارستان عمده و بزرگ آن دارای دستگاه اتوکلاو هستند.
وی با بیان اینکه طی هماهنگی‌های انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقرر شده که تا پایان امسال همه بیمارستان‌های فارس مجهز به سیستم آتوکلاو یا بی‌خطرساز زباله شوند، افزود: سالانه حدود 5 هزار تن زباله عفونی درفارس تولید می‌شود که بیش از 4 هزار تن آن بی‌خطر ساز می‌شوند.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با اشاره به شعار جهانی امسال روز هوای پاک، گفت: پایان آلودگی پلاستیک به عنوان شعار جهانی و نه گفتن به کیسه پلاستیکی در ایران شعارهای محوری این روز مشخص شده‌اند.
جعفری‌نژاد ضمن مقایسه این دو شعار در سطوح بین‌المللی و ملی، خاطرنشان کرد: متاسفانه تا استاندارد شعار جهانی روز هوای پاک با آنچه که در کشور ما اتفاق می‌افتد، راه طولانی وجود دارد.
وی با اشاره به اهمیت بحث پلاستیک و آلودگی‌های ناشی از آن در دنیا، گفت: از سال گذشته کمپین بی‌زباله در کشور آغاز شد و نشان داد که این کار باید مستمر باشد و باید به لحاظ اجتماعی و فرهنگی اقدماتی در این رابطه اتخاذ شود.
معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس با تصریح بر اینکه اگر از مسئله افزایش جمعیت بگذریم، توسعه بی‌ضابطه شهرنشینی موجب تولید حجم بالایی از زباله‌ها شده، عنوان کرد: امروز در کنار شیراز، شهر صدرا با جمعیتی مشخص به مجموع شهرهای فارس اضافه شده اما هنوز مسائل زیربنایی، سایت زباله و فاضلاب آن با مشکل جدی رو‌به‌رو است.
جعفری‌نژاد با تاکید بر اینکه اگر قرار است به توسعه شهری برسیم باید مسائل زیربنایی و زیست محیطی آن را پیش‌بینی کنیم، خاطرنشان کرد: از 102 شهر موجود در فارس تنها کلانشهر شیراز مدیریت پسماند و زباله را به خوبی دنبال کرده و حتی به شکل الگو در کشور مدیریت می‌شود اما مدیریت پسماندها در سایر شهرهای استان جای نگرانی دارد.
وی ادامه داد: روزانه حدود سه هزار تن زباله در فارس تولید می‌شود که دو هزار و 100 تن آن زباله شهری است و از این میزان نیز یکهزار و 100 تن تنها در شیراز مدیریت می‌شود.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با ابراز تاسف از اینکه مدیریت پسماند در سایر شهرهای استان صحیح و اصولی نیست، گفت: به دنیال این مهم آلودگی خاک و آب‌های زیر زمینی به وجود می‌آید.
جعفری‌نژاد با بیان اینکه میانگین زباله پیش‌بینی شده برای شهرها 650 گرم و روستاها 550 گرم در طول روز است، اظهار کرد: هر فرد به طور میانگین کشوری روزانه سه کیسه پلاستیک مصرف می‌کند.
وی به فرآیند طولانی مدت بازیافت زباله‌های پلاستیکی هم اشاره و خاطرنشان کرد: در استانی مانند فازس به دلیل وضعیت دما و رطوبت، حدود 350 سال طول می‌کشد تا زباله‌های پلاستیکی به حالت اولیه بازگردند.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست فارس با طرح سوالی مبنی بر اینکه فارس استانی با برند گردشگری است اما آیا با این حجم زباله‌های پلاستیکی که هیچ برنامه خاصی برای مدیریت آن نداریم، می‌توان به صنعت گردشگری رسید؟ گفت: پسماند را نمی‌توان از مدیریت شهری جدا کرد؛ اگر می‌خواهیم قطب اول گردشگری کشور شویم باید به مدیریت خوبی در مدیریت پسماندها برسیم.
جعفری‌نژاد با بیان اینکه یکی از اقدمات خوب در دنیا به ویژه کشور ژاپن بازیافت پلاستیک است، گفت: متاسفانه ایران در این باره دچار چالش‌های جدی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از دهه 1950 تاکنون حدود 9.1 میلیارد تن پلاستیک تولید شده که 9 درصد آن بازیافت، 12 درصد آن سوزانده و حدود 6 میلیارد تن آن در دریا رها شده است.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با تصریح بر این نکته که روزانه حدود 500 تن زباله پلاستیکی در کشور تولید می‌شود، بیان کرد: بازیافت و دریافت مالیات برای استفاده از پلاستیک از راهکارهای اصولی جهت جلوگیری از تولید زباله‌های پلاستیکی محسوب می‌شود اما در ایران به ارزانترین قیمت پلاستیک فروخته می‌شود.
جعفری‌نژاد با بیان اینکه تنها 4 درصد از زباله‌های کشور تفکیک می‌شوند به مقوله سرانه ظرفیت زیستی اشاره و عنوان کرد: هشتاد و چهار صدم در هکتار ظرفیت استفاده از زمین براساس این شاخصه تعیین شده اما هر انسان حدود سه برابر استفاده می‌کند.
وی در بخش پایانی سخنان خود تدوین قانون، سیاست گذاری‌های کلان و مدیریت شهری را از راهکارهای مهم جهت برون رفت از وضعیت بد مدیریت پسماندها برشمرد.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه هنوز سایت پسماند ویژه در فازس راه‌اندازی نشده، تاکید کرد: باید سایت پسماند صنعتی در فارس به سرعت راه‌اندازی شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/22621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است