پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس بنیاد نخبگان فارس:مدارس فصلی ایده پردازی تقویت می شوند علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: تقویت مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی با هدف بروز و ظهور استعدادها به عنوان یک دستور کار در سال 1397 دنبال می شود.
حبیب شریف افزود: بنیاد نخبگان فارس با همکاری جمعی از استعدادهای برتر استان برای آموزش مهارت های مورد نیاز دانش آموزان مقطع متوسطه از جمله خلاقیت، تفکر و کارگروهی اقدام به طراحی مدل مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی بر پایه فعالیت آموزش محور و پروژه محور کرده است.
وی ادامه داد: مدارس فصلی ابتکاری برای بروز و ظهور استعدادهای دانش آموزان با استفاده از ظرفیت دانش آموختگان صاحب استعدادهای برتر است که زمینه مناسب را برای اثرگذاری مستعدهای برتر در جامعه و شناسایی و هدایت استعدادهای ویژه از سنین پایین فراهم می کند.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس بیان کرد: این طرح در طول یکسال تحصیلی در چهار مرحله و در قالب برنامه های 2 تا سه روزه برای دانش آموزان مقطع متوسطه تحصیلی برنامه ریزی شده است.
شریف افزود: در این طرح مفاهیم مورد نظر از طریق برگزاری کارگاه های مفرح، بازی ها و مسابقات خلاق، بازدیدهای علمی و همچنین نشست دانش آموزان با نخبگان و استعدادهای برتر به مخاطب منتقل می شود.
وی ادامه داد: این برنامه در سال 1396 برای 400 دانش آموز شامل دانش آموزان شهرستان های ارسنجان، خرامه، کازرون، سکونتگاه های غیر رسمی شیراز و نواحی آموزش و پرورش شیراز و همچنین دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی برگزار شد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس ادامه داد: همچنین کارگاه های آموزشی حضوری و مجازی ویژه برگزیدگان نهایی مدارس خلاقیت و اولین جشنواره پایانی مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی ویژه شرکت کنندگان در مدارس خلاقیت سال های 1394 و 1395 با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.
شریف افزود: طرح مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی جزو ابتکارات بنیاد نخبگان استان فارس است که در این طرح در حوزه استعدادی دانش آموزان یکسری مهارت ها به دانش آموزان داده می شود که این مهارت ها در مدارس و دانشگاه ها به آن ها داده نمی شود.
وی ادامه داد: یک دانش آموز کلاس ششم نمی داند کار تیمی چیست و مدیریت زمان و تفکر خلاق را نمی داند، ما این برنامه را طراحی و به کمک و پتانسیل داخل استان و توان خیرین آن را در 11شهرستان اجرا کردیم.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: در این طرح حدود 90 دانش آموز در مقطع دوم متوسطه که افرادی کنجکاو و درس خوان هستند انتخاب می شوند سپس تیم مدرسه خلاقیت بنیاد نخبگان استان که گروهی از نخبگان هستند و آموزش دیده اند به این شهرستان ها سفر و یکسری کارگاه ها برای این دانش آموزان برگزار می کنند.
شریف افزود: بعد از سه شبانه روز یک دفترچه ایده ها به صورت یک تکلیف ماهانه یا 15 روزه به این دانش آموزان داده می شود که این ها باید با خلاقیت خود یک دفترچه را طراحی کنند، در این دفترچه هرجا هر مشکلی در جامعه دیدند باید این مشکل را بنویسند و راه حل هایی برای آن ارایه دهند.
وی ادامه داد: این دفترچه را بعد از یک ماه برای ما ارسال می کنند، براساس این دفترچه ها، تجزیه و تحلیل می شود و دانش آموزان پالایش می شوند، تاکنون در این 11 شهرستان نشان داده حدود 50 درصد از دانش آموزان در این زمینه موفق بودند.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: سپس این دانش آموزان به مدت سه روز میهمان بنیاد نخبگان استان فارس می شوند و یکسری مهارت های دیگر به این دانش آموزان در حوزه کارآفرینی و دیگر حوزه های علمی ارایه می شود و از رصدخانه، کتابخانه منطقه ای علوم، مرکز اسناد و کارگاه های متعدد در سطح استان بازدید یا در آنجا کار می کنند.
شریف گفت:پروپوزال نویسی یکی از کارهایی است که به دانش آموزان یاد می دهیم که آن ها از این طریق یک ایده رایه می دهند و روی این ایده کار می کنند که در اینجا یکی از استادان یا نخبگان به صورت دوست علمی به آن ها مشاوره می دهد، یک اعتبار پژوهشی نیز از طرف بنیاد نخبگان در اختیار آن ها قرار می گیرد و تحت نظر استاد پروژه خود را به سمت تجاری سازی پیش می برند.
وی ادامه داد: در مرحله بعد نیروهای ما به شهرستان می روند و فرد باید از پروپوزال خود دفاع کند و سپس در یک جشنواره مجددا با داوری برگزیدگان انتخاب می شوند.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: در سال گذشته 850 نفر را شناسایی کردیم و آن ها را آموزش دادیم که 85 نفر به مرحله نهایی رسیدند که در نهایت 32 نفر از آن ها انتخاب شدند که این 32 نفر به عنوان سفیران بنیاد نخبگان در شهرستان ها فعالیت می کنند و بورسیه شده اند.
**حمایت از نخبگان دانشگاهی
شریف در ادامه به شناسایی نخبگان در دانشگاه ها اشاره و اضافه کرد: در بحث شناسایی در قالب یک سهمیه که از بنیاد ملی نخبگان اعلام می شود به دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز سهمیه می دهیم تا از بین دانشجویان استعداد درخشان خود براساس امتیاز علمی افراد را به ما معرفی کنند و این ها تحت حمایت قرار می گیرند.
وی ادامه داد: حدود 20 نفر نیز از کل دانشگاه های استان سهمیه دارند که برای شناسایی آنان فراخوان می دهیم و پس از ثبت نام در صورت داشتن شرایط اولیه پرونده آن ها بررسی و به تهران اعلام می شود که تهران نیز این پرونده ها را بررسی و افرادی که انتخاب می شوند به مدت یکسال تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: جوایزی به این افراد اختصاص می یابد، دانشجوی لیسانس جایزه او کمتر است و یک مقرری ماهانه دریافت می کند یا می تواند کتاب بخرد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: اگر فرد دانشجوی فوق لیسانس باشد جایزه او بیشتر می شود و اگر دکتری باشد جایز او چند برابر می شود، یک دانشجوی دکتری می تواند اعتبار فناوری، اعتبار شرکت در مجامع علمی، فرصت مطالعاتی داخلی یا خارج از کشور و مقرری ماهانه بگیرد و برای خرید کتاب به او کمک می شود حتی اگر ازدواج کند وام ازدواج یا جایزه ازدواج و وام مسکن به او تعلق می گیرد.
**نخبگان باید در شهرستان خود اثرگذار باشند
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس با بیان اینکه فارس، استانی نخبه پروری است که در همه زمینه ها نخبگان بزرگی دارد گفت: طبق تعریف نخبه به فرد مستعد برتری که توانمندی لازم را در حوزه استعدادی خودش کسب کرده به شرطی نخبه می گوییم که اثرگذار باشد.
شریف افزود: بعد از اینکه نخبه شد سعی می کنیم زیرساخت هایی را برای او تهیه کنیم تا در کشور خود بماند حتی تاکید ما این است که نخبگان در شهرستان خود بمانند و شهرستان خود خدمت کنند و اثرگذار باشند.
**شرایط را برای حرکت نخبگان در زمینه توسعه فراهم می کنیم
وی در ادامه به فعالیت های بنیاد نخبگان در سال 1396 اشاره کرد و گفت: در سال 1396 بنیاد نخبگان استان فارس در برنامه ‌های چند سال گذشته خود که بر چند محور از جمله نوآوری و کارآفرینی، اجتماعات نخبگانی، فرهنگی و توانمندسازی مستعدان برتر و برنامه ریزی و نظارت بود، اقدامات خود را برنامه‌ریزی و اجرایی کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس در سال 1396 با نگاه تداوم و پیگیری فعالیت‌های موثر سال 1395، برنامه های حوزه نوآوری و کارآفرینی با هدف تکمیل زمینه سازی توسعه اکوسیستم کار آفرینی استان فارس ادامه یافت و در حوزه اجتماعات نخبگانی برنامه های مختلف با هدف زمینه سازی برای اثرگذاری استعدادهای برتر در جامعه در قالب گروه‌های نخبگانی اجرا شد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: در حوزه فعالیت های فرهنگی و توانمندسازی مستعدان برتر نیز برنامه‌های تکریم و الگوسازی از نخبگان، کارگاه‌های آموزشی، اردوهای جهادی، نشست‌های تخصصی و بازدیدهای فرهنگی مختلف و هدفمند در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
شریف اظهارداشت: در حوزه برنامه ریزی و نظارت هم پیگیری اجرای دقیق آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان و همچنین نظارت دقیق و مداوم بر اجرای برنامه ملی شهاب از مهمترین برنامه‌های اجرا شده است.
وی ادامه داد: در سال 1396 نیز مانند سالهای 1394 و 1395 توجه به شهرستان‌های مختلف استان در دستور کار بود که از طریق سفر به شهرستان‌ها و برگزاری نشست با مسئولان، برنامه ریزی های متعددی برای حمایت از شناسایی مستعدان دانش آموزی، ترویج فرهنگ کارآفرینی و تجهیز پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اجرایی شد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: امید است که در سال 97 نیز بتوانیم با لطف خداوند متعال و توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها زمینه‌سازی بیشتری برای اثرگذاری جامعه نخبگانی در مسیر توسعه استان و کشور داشته باشیم.
** توسعه طرح شهاب در 20 ناحیه جدید آموزش و پرورش فارس
شریف در ادامه یکی از اهداف اصلی بنیاد نخبگان را شناسایی و هدایت استعدادهای برتر عنوان کرد و افزود:این برنامه در قالب یک برنامه ملی تحت عنوان شهاب حدود پنج سال به صورت آزمایشی در چند استان اجرا شد.
وی بیان کرد: پس از آسیب شناسی به مرحله نهایی رسید و از سال 1393 اجازه داده شد تا در یکی از نواحی استان ها اجرا شود که در سال 1393 در استان فارس در ناحیه چهار شیراز که یک منطقه محروم را شامل می شود اجرا شد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: در این طرح به طور نامحسوس معلمان کلاس چهارم ابتدایی که دوره مربوطه را طی کردند دانش آموزان را در هشت حوزه استعدادی گاردنر شناسایی می کنند که استعداد فرد در کدام حوزه کلامی، ریاضی، تجربی، تجسم فضایی، اجتماعی، ورزشی و هنری است.
شریف گفت: هر کدام از این استعدادها که مشخص شد در قالب یک پرسشنامه هایی دانش آموز محک زده می شود، سال بعد معلم کلاس پنجم دانش آموز کلاس چهارم سال قبل را مجددا شناسایی می کند که نکند خدای نکرده معلم سال قبل اشتباه کرده باشد و سرنوشت این دانش آموز جور دیگر رقم بخورد.
وی ادامه داد: معلم کلاس ششم نیز مجدد معلم کلاس پنجم را محک می زند که احیانا خطایی رخ نداده باشد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: بعد از سه سال مرحله هدایت شروع می شود، یعنی دانش آموزان در کلاس هفتم به مرحله هدایت می رسند که در سال 1393، یک ناحیه، سال 1394 ناحیه سه و چهار و در سال 1395 چهار ناحیه در شهرستان های مرودشت، کازرون، اقلید و جهرم نیز اضافه شد.
شریف اظهارکرد: در سال 1396 نیز 6 ناحیه در شهرستان های لارستان، خنج، داراب، فسا و آباده و ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز به محدوده اجرای این طرح اضافه شد که امسال نیز 20 ناحیه جدید به محدوده اجرای طرح شهاب اضافه می شود.
وی ادامه داد: در اجرای طرح شهاب کارفرما بنیاد ملی نخبگان است و آموزش و پرورش مجری است و بنیاد های استانی نظارت را بر عهده دارند تا این طرح ملی به صورت بهینه اجرا شود.
وی اضافه کرد: امیدواریم با افزایش نواحی و اجرای کامل طرح شهاب که یک طرح عدالت محور است شاهد آن باشیم مدارس تیزهوشان و مدارسی که به صورت صوری به استعدادهای برتر می پردازند کاهش پیدا کند و به طرح شهاب اهمیت بیشتری داده شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/22965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح