پیام فارس

آخرين مطالب

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس :

مدیریت آب،اولویت کارگروه سازگاری با کم آبی فارس است اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس، برگزاری نخستین نشست کارگروه سازگاری با کم آبی در این استان را یاد آور شد و گفت: برنامه ریزی برای تامین آب شرب با مدیریت بیشتر آب در حوزه های صنعت و کشاورزی اولویت اصلی این کارگروه است.
عنایت الله رحیمی سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : تشکیل این کارگروه مورد تاکید وزیر نیرو و از مصوبات دولت است و چالش های حوزه آب و انرژی در استان فارس را بررسی می کند.
رحیمی با بیان اینکه پُرکردن چاه‌های غیرمجاز کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز راهکارهایی دفعی است گفت: ما باید برای مدیریت مصرف آب به جای برنامه برخوردی به سمت برنامه‌های هدایتی و ارشادی هم برویم، اولویت ما تامین آب آشامیدنی مردم است،بنابراین با مدیریت بیشتر بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعت، تامین آب آشامیدنی مردم را در اولویت اصلی این کارگروه قرار داده ایم.
معاون عمرانی استانداری فارس همچنین گفت: در سال گذشته گرایش ما در تامین اعتبارات عمرانی به سمت تامین آب آشامیدنی بود و امسال نیز قول مساعد برای تامین اعتبار در این زمینه خواهیم داد.
معاون عمرانی استانداری فارس پیشنهاد داد شرکت های آبفا ماهانه گزارشی از مصرف آب ادارات استان به استانداری ارائه دهند.
رحیمی گفت : باید مشخص شود که کدام دستگاه افزایش یا کاهش مصرف آب داشته است، کلیه انشعابات فضای سبز شهری که از آب آشامیدنی برای آبیاری استفاده می‌کنند باید قطع و آب غیر آشامیدنی برای آنها تامین شود.
در نخستین نشست کارگروه سازگاری با کم آبی ، حمیدرضا دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس،به تشریح مصوبه هیات وزیران درزمینه تشکیل این کارگروه پرداخت و با بیان اینکه کاهش بارندگی امسال در استان فارس در 50 سال اخیر سابقه نداشته است گفت: میزان بارش‌های بهاری نیز به اندازه‌ای نیست که عقب‌ماندگی بارش‌های زمستانه را جبران کند.
دهقانی اظهار داشت:در بهار امسال 118 میلی‌ متر در مناطق مختلف استان فارس باران نازل شده است که نسبت به سال آبی گذشته 68 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 60 درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس بیان کرد:منابع آب سطحی در استان به شدت کاهش یافته و سطح آب رودخانه‌های فارس بین 70 تا حدود100 درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در مورد وضعیت سدهای استان فارس نیز گفت: ورودی سد درودزن 6 متر مکعب، ورودی سد ملاصدرا 4 متر مکعب و در مجموع ورودی‌های سدهای فارس 16.6 مترمکعب در ثانیه و خروجی آنها 12 متر مکعب است.
وی با اشاره به ساختار ناکارآمد اقتصاد آب کشور و با بیان اینکه عمده آب کشور به صورت مجانی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: با وجود اینکه کشت برنج در کل کشوربجز استانهای شمالی ممنوع شده است ولی همین دغدغه که آب در حال کم شدن است کشاورزان را به کشت بیشتر سوق می‌دهد به طوری که در سال‌های ترسالی در پایین دست سد درودزن حدود 40 هزار هکتار برنج کشت می‌شد اما در اوج خشکسالی به 70 هزار هکتار رسید.
دهقانی بیان کرد: مناطقی که با موضوع نکاشتن برنج مخالف هستند و نسبت به این موضوع اعتراض دارند کشت اول خود را گندم کاشته‌اند و می‌خواهند در کشت دوم برنج بکارند، ما با کشت دوم کاملا مخالف هستیم و تامین کننده آب برای کشت دوم نیستیم.
دهقانی گفت: کشاورزانی که فقط یک کشت انجام می‌دهند سهمیه آب موجود برای آنها کفایت می‌کند و می‌توانند با همین سهمیه برنج هم بکارند، بنابراین بیشتر مشکل اقدام برای کشت دوم و تامین آب در تابستان است.
وی با بیان اینکه در مناطقی که کشت برنج انجام شده است افت آب‌های زیرزمینی به 4 متر رسیده است گفت : این نشان می‌دهد که در مناطقی مانند شهرستان رستم ، آب‌های زیرزمینی پیش‌خور شده است.
دهقانی افزود: در مناطقی که کاشت برنج نداشتیم با وجود کاهش بارندگی سطح آب‌های زیرزمینی افت کمتری داشته است.
الله بخش نظرپور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز دراین کارگروه با بیان اینکه در ماه‌های گرم سال 25 تا 30 درصد آب ورودی شهر در کولرهای آبی مصرف می‌شود اظهار داشت : 40 درصد جمعیت شهری فارس در شیراز زندگی می‌کنند و 670 هزار اشتراک آب در این شهر وجود دارد.تامین آب شرب تابستانی شیراز یک دغدغه بزرگ و مهم است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: در گرمای تابستان امسال به طور متوسط 900 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم که با برنامه‌ ریزی های انجام شده 600 لیتر آن تامین شده و برای تامین 300 لیتر باقی‌مانده نیز باید به تعداد چاه‌های اجاره‌ای افزوده شود.
وی افزود: در حال حاضر 10حلقه چاه آب از شهرداری شیراز اجاره شده که باید به 30 حلقه چاه برسد، چاه‌هایی نیز بازدید شده و آب آنها در حال آزمایش است و در صورت تایید وارد مدار آبرسانی شیراز می‌شود.
نظرپور با بیان اینکه هر لیتر آب به قیمت 4 ریال به مصرف‌کننده عرضه می‌شود گفت : این در حالی است که قیمت تمام شده هر لیتر آب 12 ریال است، امسال باید نسبت به سال گذشته 20 درصد مصرف آب را کاهش دهیم تا بتوانیم شرایط پایداری در تامین آب تابستانی ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت آبفا روستایی فارس هم دراین نشست با بیان اینکه 41 درصد جمعیت روستایی فارس از لحاظ تامین آب در وضعیت عادی، 24 درصد در وضعیت تنش و 35 درصد در وضعیت بحرانی قرار دارند، اظهار داشت: برای برون رفت مناطق روستایی از وضعیت بحرانی از 6 ماهه دوم سال گذشته 20 طرح دراین مناطق اجرا شده است.
علی بوستانی اضافه کرد : این طرح ها شامل 150 پروژه بود در روستاهایی که مشکل بیشتری در زمینه تامین آب داشتند اجرا شده است.
وی گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 72 درصد است و تاکنون 40 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس اضافه کرد: 251 منبع تامین آب روستاهای فارس به علت تداوم خشکسالی و کم بارشی در معرض آلودگی است که باید برای حفظ این منابع برنامه ریزی و چاره اندیشی کرد.
6113 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/25032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس