پیام فارس

آخرين مطالب

در گفت و گو با ایسنا مطرح شد:

اولویت‌های شورای شیراز در سال 97 اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی افزایش سهم مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها بود که با پیش‌بینی شکل‌گیری و فعالیت شوراهای شهر و روستا، مد نظر قرار گرفت.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، امروز با گذشت بیش از 17 سال از عمر شوراهای شهر و روستا، این نهاد به حدی از بالندگی رسیده است که بتواند اهداف اصلی شکل‌گیری شوراها را دنبال کرده و با در نظر گرفتن مطالبات مردمی، مسیر توسعه‌ی شهرها و روستاها را با انتظارات مردمی همسو کند.
اگرچه کارشناسان اعتقاد دارند که شوراهای شهر در ایران به واسطه‌ی نبود مدیریت واحد شهری، تنها شورای شهرداری‌ها بوده و در حدود اختیارات و وظایف مجموعه‌ی شهرداری توان تصمیم‌گیری و نظارت را دارد و بخش اعظمی از مسائل شهری خارج از حدود اختیارات اعضای شوراها قرار دارد.
توسعه همه جانبه‌ی شهر و روستا، ایجاد زیرساخت‌های اساسی در ابعاد سخت و نرم‌افزاری، توجه به اقتصاد جامعه و ایجاد بسترهای رونق اقتصادی، بسترسازی برای ارتقاء رفاه و نظم و آرامش ساکنان شهرها و روستاها و ... طی سال‌های گذشته از عمر این نهاد جوان، مد نظر شورائیان بوده است؛ اگرچه میزان رسیدن به اهداف تعیین شده، نیازمند ارزیابی جامع از عملکرد شوراها است.
اعضای شورای پنجم شهر شیراز به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد در گفت و گو با ایسنا، به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص اولویت‌های امسال این نهاد پرداختند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در این خصوص گفت: اولویت هایی در تبیین بودجه ٩٧ بر اساس امکانات و بودجه شهرداری تعریف شد که شورا موظف به پیگیری آنها تا پایان امسال است .
نوذر امامی شفاف سازی و تقویت بعد نظارتی شورا را از مهمترین این اولویت ها نام برد و افزود: پاکسازی و سالم سازی محیط، جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در شهرداری و نظارت بر امور قراردادها و پروژه ها را دنبال خواهیم کرد .
این عضو شورای شهر شیراز راه اندازی کمیته آسان سازی با محوریت رسیدگی به استعلامات، صدور پروانه ساختمانی، پایان کار و عدم خلافی در راستای تسریع، تسهیل، کاهش مدت زمان انجام این امور و صرفه جویی در هزینه ها را از مهمترین اولویت های کمیسیون معماری و شهرسازی شورای این کلانشهر تا پایان امسال عنوان کرد .
امامی همچنین ساماندهی باغات قصرالدشت، اقتصادی شدن آنها جهت جلوگیری از خشک شدن و همچنین ساماندهی حرائم شهر را از دیگر اولویت های این کمیسیون در سال جاری برشمرد .
وی یادآور شد: ١٠٥ هکتار حریم در شیراز وجود دارد که به حاشیه نشینی تبدیل شده و به دنبال آن مشکلاتی ایجاد شده که باید ساماندهی شوند .
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شیراز نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: فرهنگسازی در آبیاری ها به ویژه آبیاری فضای سبز، راه اندازی ایستگاه های آتش نشانی که در بودجه ٩٧ پیش بینی شده، تامین نیروهای مورد نیاز این سازمان، ساماندهی مشاغل مزاحم در مناطقی همچون؛ سه، پنج و 9 ساماندهی بار فروشان و دست فروشان، تجهیز سایت برمشور و پیگیری راه اندازی کارخانه تفکیک پسماندهای ساختمانی از مهمترین برنامه های این کمیسیون در سال ٩٧ خواهد بود .
علی‌ ناصری ادامه داد: تلاش برای بهره برداری از آرامستان بهشت احمدی و تکمیل سردخانه آن، استفاده بهتر آب از تصفیه خانه های لوکال، بهره برداری از تعدادی تصفیه خانه های در دست احداث با همکاری سازمان آبفا، حفظ ارتفاعات و فضای سبز و تغییر خط مشی و ارتقای باغات همچنین از جمله اقدماتی است که در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری برای سال ٩٧ در دستور کار قرار گرفته است .
ناصری اضافه کرد: در بعد سلامت نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تلاش خواهیم کرد که برخی پیشگیری ها و غربالگریها بیش از سالهای گذشته مورد توجه قرار گیرد .
این عضو شورای شهر شیراز گفت: در بحث آسیب های اجتماعی مانند؛ خشونت، اعتیاد و ...نیز پیش بینی شده که ورود خوبی داشته باشیم .
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در گفت و گو با ایسنا، توسعه ناوگان حمل و نقل همگانی در سال ٩٧ را از مهمترین برنامه های این کمیسیون اعلام کرد و گفت: ساماندهی خطوط اتوبوسرانی به همراه ورود اتوبوس های جدید تا پایان امسال در دستور کار قرار دارد .
نواب قائدی از خرید تعدادی مینی بوس جدید هم خبر داد و افزود: در تلاشیم تا هوشمندسازی شبکه اتوبوسرانی کلانشهر شیراز تا پایان امسال به اتمام برسد .
وی همچنین یادآور شد که با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تلاش خواهد تا خدمات مرکز کنترل ترافیک با نصب دوربین های ثبت تخلف و نظارت تصویری، شبانه روزی شود .
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به چشم انداز این شورا در سال جاری، بیان کرد: از حیث اقتصاد شهرداری، لایحه‌ی بودجه‌ی 97 این توفیق را دارد که نسبت به لایحه‌ی بودجه‌ی 96 ، به نسبت 40 درصد از استقراضات شهرداری کاسته است .
سینا بنی‌زمانی افزود: تلاش شورا و شهرداری برای سال 97 این است که تا حد ممکن درآمد پایدار شهرداری را افزایش دهد و از هزینه‌های جاری بکاهد. بدین منظور، شورا تکلیف کرده است که هر یک از سازمان و مناطق شهرداری به صورت ماهانه، گزارش عملکرد درآمدی و هزینه‌ای خود را ارائه کنند .
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز ادامه داد: همچنین، شهرداری در سال 97 می‌بایست ترازنامه برای کل شهرداری و به صورت مجزا هر یک از سازمان‌ها و مناطق تهیه کند، چنانچه این تصمیمات اجرایی شود، قطعا بستر مناسبی برای مدیریت تحولات در حوزه‌ی بودجه ایجاد خواهد شد .
بنی زمانی با تصریح بر اینکه در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری، شورا برای سال 97 شهرداری به معنی واقعی ریل‌گذاری کرده است، خاطرنشان کرد: تکلیف بودجه‌ی سالیان گذشته‌ی شهرداری در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری، محدود می‌شد به رقمی که شهرداری مکلف بوده که سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی را محقق کند که در این تکالیف، جهت‌گیری و سیاست‌گذاری وجود نداشته است. این ارقام نیز عمدتاً محقق نمی‌شده است که در تکلیف بودجه‌ی 97 با دو امیتاز امید به بهبود این مهم وجود دارد .
وی یادآور شد:‌ در بودجه سال آینده ابتدا موانع سرمایه‌گذاری احصا شده‌اند و راه حل‌ها نیز بیان شده‌اند و دوم، محورهای سرمایه‌گذاری که شهرداری مکلف است در سال 97 آن‌ها را محقق کند، ارائه شده‌اند .
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این محورها قبلاً امکان‌سنجی شده‌اند، اظهار کرد: معتقدیم تحقق آن‌ها امکان‌پذیر است که البته شورا به صورت مستمر بر اجرای این تکالیف نظارت خواهد کرد .
یکی دیگر از اعضای شورای شیراز در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی برای دسترسی آسان همه شهروندان به ناوگان عمومی از مهمترین اولویت های شورای پنجم این کلانشهر در سال ٩٧ محسوب می‌شود گفت: ایجاد راهکارهای درآمدهای پایدار جهت اداره شهر با شیوه های جدید مالی و‌ رونق فرهنگی شهر از جمله برنامه های شاخص تعریف شده در سال جاری ات .
به گفته‌ی مهدی حاجتی پیگیری اصولی زیرساخت‌های شهری، شناسنامه دار شدن اقدامات عمرانی، شفافیت در راستای سلامت اداری و دسترسی شهروندان به اطلاعات قراردادهای مالی و آسان سازی روابط بین شهرداری و شهروندان را از دیگر اولویت هایی است که شوراییان در سال ٩٧ جهت نحقق آنها تمرکز خواهند کرد .
سید عبدالرزاق موسوی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز نیز، تدوین برنامه ٥ ساله شیراز، تصویب طرح های جامع خدمات نیروی انسانی شهرداری، نظارت بر حوزه های مختلف شهرداری و شورا، قانونمند شدن اداره شهر و شهرداری و شفافیت در اجرای اقدامات شهرداری را از مهمترین اولویت های این کمیسیون در شال ٩٧ عنوان کرد .
رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر شیراز نیز که اعتقاد دارد اولویت انتخاب کردن برای شیراز سخت است، گفت: این کلانشهر با نیازهای متفاوت و سلیقه های مختلفی رو به رو است که طی یک نیازسنجی دقیق از خواسته های شهر و شهروندان و آسیب شناسیعملکرد گذشته می توان برای آن تعیین اولویت کرد که این امر نیز مستلزم مطالعات گسترده و میان رشته ای و پرداخت هزینه های مالی در یک پروسه زمانی میان مدت پنج سالهاست.
قاسم مقیمی ادامه داد: اولویت های زیادی توسط پیشینیان تعریف و تصویب شده اما آنچه حاصل شد یا نظریه ها به واقعیت نپیوست و یا پیشبینی ها درست از آب درن نیامد .
او که اعتقاد دارد اگر شورای پنجم برای تکمیل تمام پروژه‌های نیمه تمام همت کند، کار را تمام کرده است، اضافه کرد: تعریف اولویت جدید هم پروسه تکامل پروژههای گذشته را کند، هزینه های تمام شده را سنگین تر و هم پروژه های ناتمام دیگری برای سالیان آینده رقم می زند و این چرخه ی باطل تکرار می شود .
مقیمی اعتقاد دارد که هر برنامه جدیدی که شورا بخواهد تدوین کند باید منطقی و منطبق بر محاسباتعددی و ظرفیت های ساختاری شهر و شهرداری باشد .
وی تصریح کرد: سالهاست که پروژه هایی صرفا با رویکرد احساسی و پرکردن بیلان کاری تعریف شده اند که نتیجه آنها نه تنها دردی از شهر را دوا نکرده که بر ترافیک و تمرکزگرایی در مرکز شهر و ازدحام عوامل انسانی در شوارع و معابر شهری افزوده است .
رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: شهر دوستدار کودک، شهر انسان محور و شهر گردشگر جز به عمل تحقق نمی یابد و صد البته به دست نیروهای متخصص و مجربی که در این امور دستی بر آتش دارند، قابل اجرا است .
مقیمی با بیان اینکه اصل مهم دیگر سرلوحه قرار دادن "دست دردست هم دهیم به مهر” است، گفت: دوران اتوبان‌های یکطرفه در مدیریت گذشته است و امروز شیراز نیازمند وحدت و ائتلاف فراگیر است .
این عضو شورای شیراز با تصریح بر اینکه شیراز شهر تحزب و یکسونگری نیست، در چرایی این گفته خود خاطرنشان کرد که اصولا زادگاه فرهنگ و ادب و هنر نمی تواند یک بعدی عملکند و موفق باشد، شیراز شهر تکثر عقیده و مذهب و مرام و قومیت هاست و ضروری است که حداقل مدیریت شهری این اصل را اجرا کند .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/25033/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت