پیام فارس

آخرين مطالب

نیمه‌ی اردیبهشت روز پاسداشت شهری به قدمت ایران فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز، شهری به قدمت ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی است؛ شهری که ریشه‌‌ی شکل‌گیری و تمدن آن بر اساس آخرین اسناد کشف شده در تپه‌ی تاریخی پوستچی به بیش از هفت هزار سال قبل باز می‌گردد؛ شهر راز و زیبایی و هنر و سرزندگی .
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، به استناد لوح‌های گلی عیلامی که تاریخ آن به بیش از 2 هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد؛ نام شیراز تیرازیس یا شیرازیس بوده که در طول سال‌ها به شیراز بدل شده است .
لوح‌ها و خشت نوشته‌های کشف شده در کاوش‌های باستانشناسی سال‌ 1314 جرج کامرون و گروهش در محدوده‌ی تخت‌جمشید، به قلعه‌ای اشاره دارد که نامش تیرازیس یا شیرازیس بوده است؛ اسناد و آثار کشف شده‌ در محدوده‌ی تخت‌ابونصر، یا قلعه‌ی ابونصر که به اعتقاد تاریخ‌شناسان، نقطه‌ی اولیه‌ی شهر شیراز محسوب می‌شود، حاوی نام شیراز است .
شیراز در دوران حاکمیت بنی‌امیه بر ایران، از قلعه‌ی ابونصر، به محل کنونی منتقل شده و در سه دوره‌ی تاریخی صفاریان، آل‌بویه و زندیه، پایتخت ایران بوده است؛ دورانی که بیشترین آثار و ابنیه‌ی موجود در شهر شیراز مربوط به آن زمان‌ها است .
نام‌گذاری روزی به‌نام شیراز
ابتدای دهه‌ی هشتاد و زمان استانداری محمدابراهیم انصاری‌لاری و شهرداری فرج‌الله رجبی، که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران دوران تبلور داشته‌های فرهنگی و هنری شیراز محسوب می‌شد، نام‌گذاری روزی به نام شیراز در دستور کار قرار گرفت و با توجه به داشته‌های فرهنگی، هنری و تاریخی این شهر و خصوصیت‌های فصل بهار، نیمه‌ی اردیبهشت در تقویم ایران به نام شیراز مزین شد .
آن روز شاید کسی فکر نمی‌کرد که روز شیراز، ماندگار شود؛ روزی‌که برای مدتی به واسطه‌ی تغییر دولت‌، در سکوت و خاموشی طی شد اما از ابتدای دهه‌ی 90 نگاه‌ها به روز شیراز و گرامی‌داشت آن با هدف معرفی هرچه بیشتر داشته‌های شهری که می‌تواند مرکز ثقل گردشگری ایران در ابعاد مختلف باشد، معطوف شد .
روز شیراز و نیمه اردیبهشت اینک دیگر برای بسیاری از شهروندان شیراز و ایران شناخته شده و همچنان برای بسیاری از ایرانیان ناشناخته مانده است؛ اگرچه اردیبهشت و بهار شیراز را همه می‌شناسند و از ویژگی‌های آن مطلع‌اند .
مردم شیراز اردیبهشت ماه را از آن رو گرامی می‌دارند و نکو می‌شمرند که در این ماه، بهار در شیراز به اوج می‌رسد و شمیم گلهای بهاری کوی و برزن این شهر را پر می‌کند .
اردیبهشت در شیراز با زاد روز شاعر سخن سرای ایران زمین سعدی شیرازی آغاز می‌شود و شگون میلاد شیخ اجل موجب دو چندان شدن فضایل بهارو اردیبهشت در شیراز می‌شود .
پایان اردیبهشت نیز در شیراز خوش و نیکو و با نکوداشت نام و یاد صدرالمتالهین، ملاصدرای شیرازی یکی دیگر از فلاسفه شهیر ایران زمین همراه است، از این روز اردیبهشت ماه نزد شهروندان شیرازی جایگاهی نکو دارد که آغاز و پایان آن با نام دو تن از بزرگترین چهره‌های فرهنگی ایران زمین همراه است و میانه این دو رخداد نیکو روز شیراز نام دارد .
هر سال به مناسبت روز شیراز برنامه‌های متنوع فرهنگی از سوی شهرداری شیراز و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های در نقاط مختلف ایران برگزار می‌شود؛ اما این مناسبت و برنامه‌های آن طی سال‌های گذشته کمتر نگاه نوآورانه و نرم‌افزاری را به همراه داشته است .
برنامه‌هایی که محدود به یک دوره‌ی کوتاه بوده و در دیگر روزهای سال، تداوم ندارد؛ بیشتر محدود به مرزهای جغرافیایی شیراز است و فراتر از این مرزها در سایر شهرهای ایران و حتی فارس را هم در بر نمی‌گیرد چه رسد به بلاد فرنگ !!
برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری....، تجلیل از فرهنگ آفرینان و صاحبان اندیشه، برگزاری نشست‌های فرهنگی هنری، بازدید رایگان از اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز و استفاده از تخفیف ویزه مراکز اقامتی و هتل‌ها در شیراز و ..... محدوده‌ی برنامه‌هایی است که در سال‌های گذشته تاکنون به مناسبت روز شیراز برگزار شده است .
اگر چه همه این موارد برای یاد آوری ارزش‌های معنوی روز شیراز مهم است اما مهمتر از این موارد، توجه به سهم شهروندان در تصمیم‌سازی‌های فرهنگی از یک‌سو و فراهم کردن بستری برای رونق اقتصادی این شهر و ساکنانش از مسیر گردشگری و توسعه‌ی آن،‌از سوی دیگر است.
با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ در شیراز و شناخته شدن این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و ضرورت توجه جدی به جنبه‌های گوناگون آن وهمچنین برای فراهم کردن زمینه‌های مشارکت شهروندان در توسعه شهری و بازیابی توانمندی وامکانات شهر شیراز، 15 اردیبهشت بهترین زمان برای دست‌یابی به این اهداف باشد .
بی‌تردید روز شیراز را نباید در انحصار یک نهاد و مجموعه دید؛ برای فراگیر شدن تاثیرات این روز بر ارتقاء شاخص‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... باید تمام سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها، گام‌هایی همراه برداشته و هم‌افزایی را معنایی درست بخشند؛ اتفاقی که می‌تواند در حوزه‌های مختلف شکوفایی را برای این دیار به‌دنبال داشته باشد .
همراهی مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها و متولیان بخش میراث و گردشگری و به‌خصوص وارد شدن توان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف به حتما در فراگیر شدن نام شیراز و توانمندی‌های این شهر تاثیر بسزایی داشته و می‌تواند به توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها منجر شود .
اگر روز شیراز خارج از چارچوب‌های اداری و رسمی، توسط نهادهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا شود، بی‌تردید زمینه‌ی مشارکت تمام بخش‌های تاثیرگذار که سهمی در ظرفیت‌های این شهر دارند، بیش از هر زمانی فراهم خواهد شد .
سازمان‌ها و نهادهایی نظیر دانشگاه‌ها، اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، مراکز علمی و پژوهشی و .... این قابلیت را داشته و دارند که با برنامه‌هایی متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، فضایی مناسب برای معرفی شیراز و داشته‌های آن فراهم آورند .
این موضوع می‌طلبد که با مشارکت نهادهای مدنی در برگزاری روز شیراز این روز بیش از پیش به یک روز کاملا مردمی تبدیل شود و با استفاده از دیدگاه‌ها و مشارکت مردم غنی و بالنده شود .
با تعیین روزی به نام روز شیراز این فرصت فراهم است تا علاوه بر تعیین روزی شاد و با نشاط برای مردم، شیراز را بیشتر به جهانیان معرفی کرد و زمینه توسعه گردشگری در این شهر فرهنگی را فراهم کرد؛ نخبگان، صاحبان اندیشه و فرهیختگان که سرمایه‌های معنوی یک جامعه قلمداد می‌شوند باید در روز شیراز مورد تکریم و تجلیل قرار گیرند .
شیراز و استان فارس فرصت‌هایی برای توسعه در سال‌های متمادی داشته که از برخی از این فرصت‌ها خوب استفاده شده و برخی نیز از دست خارج شده است، روز شیراز زمانی است که مدیران و مسئولان شیراز گزارش کار خود را به‌مردم ارائه دهند تا مشخص شود که تا چه حد از فرصت‌های موجود برای دستیابی به توسعه در شیراز بهره‌ گرفته‌اند .
البته روز شیراز را نباید صرفا به برگزاری آیین‌ها و مراسم نمادین، نشست‌ها و سخنرانی‌ها گذراند و که در این صورت روز شیراز در حد یک شعار باقی خواهد ماند .
تقویت وجوه برجسته در فرهنگ شیراز و گوشزد کردن اقتصاد و تعاملات اجتماعی این شهر در روز شیراز امکان پذیر است،این رویکردی مثبت و فرخنده در روز شیراز است و موجب بالندگی فرهنگ، اقتصاد و تعاملات اجتماعی این شهر می‌شود .
روز شیراز را باید هدفمند و با برنامه ریزی جامع حفظ کرد و اذهان عمومی را به سمت تقویت رفتارهایی که منجر به تعالی اجتماعی و احیای هویت ملی و افزایش معرفت جوانان و نوجوانان نسبت به مفاخر ملی و چهره‌های ماندگار و درخشان این شهر می‌شود هدایت کرد .
قطعا باید هر یک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها سهمی در برگزاری روز شیراز داشته باشند؛ شیراز همواره میراث دار گرایش‌های علمی و فکری دراعصار مختلف بوده است، ظرفیت‌های علمی و فکری کم نظیری درشیراز وجود دارد که سهم قابل توجهی در تعالی فکر و فرهنگ و تمدن ایران زمین دارد و درروزشیرازباید این ظرفیت ها را با کمک اصحاب اندیشه و نخبگان بازشناسی کرد .
نکوداشت روز شیراز یک کار غیر دینی نیست، بلکه باعث بازگشت به خود است، خودی که هیچ ریشه‌ای جز عبودیت الهی ندارد و باعث تعلق خاطر بیشتر به هویت ملی و دینی می‌شود .
البته باید زمینه‌ای فراهم کرد که روز شیراز در سطح ملی بتواند این شهر و فرهنگ و تمدن غنی آن را بیش از پیش به هموطنان معرفی کند و در پرتو این آشنایی تعامل میان اقوام ایرانی ارتقا یابد .
رویداد محوری در بزرگداشت روز و هفته‌ی شیراز که در نگاه شهردار این کلانشهر مد نظر قرار گرفته است، می‌تواند بخشی از دلمشغولی‌ها نسبت به این فرصت را پاسخگو باشد .
توجه شهردار و اعضای شورای شهر شیراز به تسری رویدادهایی با محوریت شیراز در تمام ایام سال، می‌تواند رویکردهای کنونی را دچار دگرگونی کرده و به‌جای تراکم تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها در یک روز یا یک هفته‌ی خاص، برنامه‌هایی مدون بدون توجه به ظرف زمانی و مکانی، تدوین و به‌دنبال اجرای آن از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد .
قطعا پاسداشت روز شیراز در سایه توجه به فرصتی که این روز نهادینه شده در تقویم ایران اسلامی، فراهم کرده، محقق خواهد شد و نه محدود کردن آن به زمان و مکان و بخش و مجموعه‌ای خاص ...
به گزارش ایسنا، شیراز تنها شهری در ایران است که 4 روز ثبت شده در تقویم دارد؛ 20 مهر روز حافظ، اول اردیبهشت روز سعدی، ششم ذیقعده (روز میانی دهه‌ی کرامت) روز حضرت شاهچراغ(ع) و 15 اردیبهشت ماه روز شیراز.
این موضوع نشان از اهمیت و جایگاه شهری دارد که نمادی از تمام تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین به شمار می‌رود و ضرورت توجه بیشتر و بهره‌برداری مناسب‌تر با هدف معرفی بهتر شیراز به جهانیان را به مسئولان خصوصا نهادهای فرهنگی یادآور می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/25104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید