پیام فارس

آخرين مطالب

رونمایی از 2 کتاب به مناسبت روز شیراز فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - به مناسبت روز شیراز طی مراسمی از 2 کتاب با عناوین «بر فراز آسمان شیراز» و «رخداد مرگ به روایت هنر» رونمایی شد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از پایگاه خبری شهرداری شیراز، طی مراسمی در گرامی داشت روز و هفته‌ی شیراز، کتاب‌های «بر فراز آسمان شیراز» و «رخداد مرگ به روایت هنر» رونمایی شد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: همه شیراز را شهر شاعران می‌دانند اما من شیراز را شعر شهر می‌دانم؛ این یک ثروت و هویت خاص برای شیراز محسوب می‌شود.
سید محمد بهشتی با تاکید بر اینکه برگزاری روز و هفته شیراز باید بهانه‌ای برای بازشناسی زوایای مختلف این شهر باشد، گفت: در دهه های گذشته ارزش های شهرهای ما در تاریکی فرو رفته و اهالی شهرها داشته های خود را فراموش کرده اند. امروز نیازمند آن هستیم که بار دیگر به جنبه های مختلف هویتی یک شهر که ثروت آن محسوب می شوند، توجه کنیم .
وی خاطرنشان کرد: امروز باید از شیراز مراقبت کنیم تا غریبه ها از آن دور بمانند؛ منظورم از غریبه کسی است که ارزش شیراز را متوجه نباشد و نداند شیراز نه شهر شعر و شاعر، بلکه خود شعر شهرهای جهان محسوب می‌شود.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه هر شهر هویت خاص خود را دارد که نه در جنبه های کمی و فیزیکی همانند تقاطعات بلکه در داشته های تاریخی و فرهنگی شهر خود را نشان می دهد، گفت: شهرها با هویت خاص خود از یکدیگر متمایز می شوند. در این راستا باید اقداماتی با محوریت تقویت «شیراز بودن شیراز» برنامه ریزی شود. از این مهم در اندیشه اندیشمندان جهانی با عنوان ثروت و هویت خاص شهری یاد می شود .
بهشتی با بیان اینکه هر اتفاقی که در شهر می‌افتد باید در ترازوی هویت خاص شهر ارزیابی شود تاکید کرد: باید بررسی شود که آنچه در شهر اتفاق می‌افتد و اقداماتی که صورت می‌گیرد آیا به شیراز بودن شیراز اضافه می کند یا از شیراز بودن آن می کاهد. مدیر خوب، نسل خوب و شهروند خوب کسانی هستند که بتوانند برشخصیت، ویژگی های منحصر به فرد و ارزش های شهرشان را تقویت کنند .
وی با بیان اینکه تاکنون شهرهایمان را با این معیار نسنجیده ایم گفت: امروز ما باید دور شدن از هویت خاص شهری را جبران کنیم، شهر را به هویت اصلی خود بازگردانیم و شیراز بودن شیراز را با تمام ویژگی های منحصر به فردش حفظ کنیم و اعتلا بخشیم .
عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری از شهرداری شیراز که مقدمات چاپ و انتشار کتاب «رخداد مرگ به روایت هنر» و «بر فراز آسمان شیراز» را فراهم و از محققان و مولفان این دو کتاب حمایت کردند تقدیر کرد و گفت: تالیف این کتاب که نزدیک به 10 سال طول کشید برای من آرزو شده بود. شهرداری شیراز من را به آرزویم رساند .
روایتگر قصه شیراز در قالب پروژه های شهری هستیم
شهردار شیراز نیز در این آیین با اشاره به سخنان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص چگونگی رشد و توسعه منحصر به فرد شیراز با توجه به ویژگی های خاص این شهر، گفت: از مهندس بهشتی شیرازی پرسیدم برای شیراز چه اقدامی باید انجام دهیم، وی در پاسخ گفت قصه شیراز را روایت کنید.
حیدر اسکندرپور افزود: بنابراین ما در مجموعه مدیریت شهری و شورا درصدد هستیم که روایتگر قصه شیراز باشیم. در این راستا روایت قصه شیراز را تبدیل به پروژه هایی می کنیم که خروجی آن شاخص ها و المان هایی برای افتخار بیش از پیش شیراز و شیرازی ها باشد .
وی گفت: شهرداری شیراز به دنبال اجرای برنامه‌هایی است که حس تعلق شهروندان را افزایش دهد و شیرازی بودن به عنوان یک ارزش توسعه یابد؛ این مهم با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، حمایت از محققان و مولفان و فراهم کردن زمینه و بستر مناسب برای بازشناسی زوایای مختلف شهر شیراز امکان پذیر خواهد بود.
عرضه شیراز به عنوان برند فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز در این آیین با اشاره به دیدگاه فرهنگی شهرداری و شورای شهر گفت: حمایت از نویسندگان، محققان و پژوهشگرانی که در زمینه تاریخ و فرهنگ مردم شیراز قلم می زنند از جمله رویکردهای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است. در این راستا دو کتاب «بر فراز آسمان شیراز» و «رخداد مرگ به روایت هنر» اثر محققان فاطمه شهابی راد و مهدی پارسایی حمایت و رونمایی شدند .
ابراهیم گشتاسبی راد ضمن برشمردن برنامه های مختلف اجرا شده در هفته شیراز افزود: درصدد هستیم شیراز را به عنوان برند فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی عرضه کنیم تا گستره شناخت از این کلانشهر در سطوح مختلف توسعه یابد .
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در تشریح موضوع این دو کتاب گفت: کتاب «رخداد مرگ به روایت تصویر» با مقدمه مهندس سید محمد بهشتی شیرازی به بررسی گورستان تاریخی دارالسلام شیراز و خطاطی ها و نقاشی های روی قبور این گورستان پرداخته است. کتاب «بر آسمان شیراز» نیز به بررسی عناصر مربوط به سقف نگاره های خانه های تاریخی شیراز پرداخته و آنها را شناسایی و تحلیل کرده است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/25130/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

تولید بیش از 14 ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

مهر و موم یک رستوران در شادگان

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

8 کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب

8 کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب

اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس

نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر

هشدار شدید باران در 21 استان

حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی

از کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور تا مرگ 3 نفر در حادثه رانندگی در فارس

هشدار باران شدید در 21 استان