پیام فارس

آخرين مطالب

عضور هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

دخانیات شایع‌ترین عوامل بیماری آسم و آلرژی است/ دود اسفند منشاء آسم محسوب می‌شود علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - رییس سمینار آسم و تازه های آلرژی های غذایی، گفت: دود سیگار، قلیان، مواد مخدر، عطر تند، اسپری ضد حشرات، بوی رنگ، نفت و دود اسفند را باعث بروز بیماری آسم، آلرژی و عفونت ها محسوب می‌شوند.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، رضا امین اعتقاد دارد که بیشترین دلیل مراجعه بیماران به مراکز درمانی تخصصی در این زمینه، ناراحتی های تنفسی ناشی از آلرژی و یا عفونت ها و شایع ترین نوع آلرژی، ناراحتی های تنفسی است .
او با بیان اینکه دود اسفند از عوامل زمینه‌ساز آسم محسوب می‌شود، تاکید کرد که مردم از این موضوع بی‌اطلاع هستند و گفت: دود اگزوز اتومبیل و آلودگی های حاصل از ترافیک نیز از عوامل بسیار خطرناک است .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آفتاب، دانه و گرده های گل و گیاهان، مصرف برخی حبوبات و شیر را در بروز این بیماری موثر دانست که با داروهای کنترل کننده از قبیل کورتون های استنشاقی، قابل درمان است .
امین درباره روش واکسن درمانی برای معالجه آسم و آلرژی ها، گفت: بسیاری از آلرژی ها با کنترل و پرهیز، قابل درمان است و نیازی به واکسن درمانی نیست؛ اما در صورت درمان نشدن، از شیوه واکسن درمانی استفاده می شود .
توصیه دیگر این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی، پرهیز از خوددرمانی بود و از مردم خواست تا در این زمینه به مراکز درمانی تخصصی مراجعه کنند .
رییس سمینار آسم و تازه های آلرژی های غذایی یادآور شد: ممکن است فردی تنها مبتلا به آسم باشد و علایم آلرژی نداشته باشد، اما اغلب افرادی که آسم دارند، به آلرژی نیز مبتلا هستند .
او به خانواده ها هشدار داد تا در صورت مشاهده نشانه هایی مانند تنگی نفس، خس خس تنفسی، سرفه های خشک و شدید در کودکان که اغلب بدون خلط است، به پزشک مراجعه کنند؛ چرا که این نشانه ها، مشکوک به عفونت تنفسی، آسم و یا آلرژی است .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اینکه در کودکان ابتلای به آسم و آلرژی غذایی کمتر رخ می دهد، توضیح داد: غذاهایی مانند شیر، تخم مرغ و آجیل باعث ایجاد حساسیت در برخی از کودکان می شود که در کلینیک های تخصصی بالینی قابل تشخیص است .
توصیه این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به آسم و آلرژی، زندگی در در مکانی بدون آلودگی، تا حد امکان، استفاده از شیر مادر به جای شیر خشک و پرهیز از بازی و ورزش در هوای آلوده بود .
امین در خصوص حساسیت کودکان به شیر مادر هم توضیح داد: در بسیاری از موارد دلیل این حساسیت، شیری است که مادر از آن تغذیه می کند که بروز آلرژی و اگزما برای نوزاد را به همراه دارد .
زندگی مدرن و ترکیب های غذایی جدید؛ عامل افزایش آلرژی ها
دبیر علمی سمینار آسم و تازه های آلرژی های غذایی نیز تغییرات اقلیمی زمین را یکی از دلایل بروز آلرژی عنوان کرد و گفت: گرم بودن زمین، باعث دوام بیشتر آلرژی های گیاهی شده و این عامل بر انسان بسیار تاثیرگذار است؛ به طوری که میزان بروز بیماری آلرژی، در حال افزایش است .
سید حسام‌ا‌لدین نبو‌ی‌زاده زایمان سزارین، عدم مصرف شیر مادر و استفاده پدر یا مادر از دخانیات را از عوامل تاثیرگذار بر ابتلای نوزاد به آلرژی نام برد و ادامه داد: مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها، زندگی آپارتمان نشینی، تک فرزندی و کاهش تعداد خانوار نیز در ابتلای کودکان به آلرژی، موثر است .
او درباره ، تک فرزندی و کاهش تعداد خانوار به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر بیماری آسم و آلرژی، توضیح داد: این کودکان با میکروب های مفید که بر میزان مقابله با بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیرگذار است، کمتر در تماس هستند و کمبود این عوامل، باعث بروز آلرژی می شود .
نبوی‌زاده یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر آلرژی و آسم را مصرف ترکیب های جدید غذایی عنوان کرد و افزود: با رونق و پیشرفت سریع سیستم حمل و نقل، تنوع طلبی و استفاده از مواد و ترکیب های جدید غذایی مانند غذاهای دریایی و میوه های آفریقایی، افزایش یافته، اما بدن انسان به این عوامل عادت نداشته است و واکنش هایی به صورت آسم و آلرژی روی می دهد .
دبیر انجمن آسم و آلرژی جنوب کشور ایجاد تغییر رویه ای در زندگی، همچنین آفتاب، مواد شوینده تحریک کننده پوست و سیستم تنفسی، محل و نوع کار، مکان زندگی، استرس و مصرف بعضی از داروها را از دیگر عوامل این بیماری برشمرد .
او هدف از برگزاری این سمینار علمی را معرفی راه های تشخیص و درمان بیماری آسم و آلرژی به غذاهای شایع و مشهور مانند آلرژِی به گندم، شیر و تخم مرغ که افراد نمی توانند آن را از سبد غذایی خود حذف کنند، عنوان کرد
نبوی‌زاده، درمانگاه تخصصی آسم و آلرژی واقع در طبقه ششم درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی امام رضا(ع) در میدان نمازی شیراز را به عنوان مرکز آزمایش، تشخیص و درمان تخصصی آسم و آلرژی معرفی کرد و گفت : به طور کلی، پنج تا هشت درصد افراد مبتلا به آسم و آلرژی هستند که در سطوح مختلف، درمان می شوند .
نبوی‌زاده آلرژِی های غذایی در کودکان را 6 درصد و در بزرگسالان چهار درصد اعلام و اضافه کرد: عوامل تاثیرگذار بر آلرژی غذایی در بزرگسالان، بیشتر بر اثر حبوبات و دانه های گیاهی مانند کنجد، بادام زمینی و در کودکان نیز بر اثر شیر و تخم مرغ است .
این سمینار علمی، به همت انجمن آسم و آلرژی جنوب کشور، با همکاری مرکز بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با شرکت متخصصان اطفال و پزشکان عمومی استان فارس و برخی از استان های همجوار، برگزار شد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/25322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل