پیام فارس

آخرين مطالب

در شیراز؛

کتاب عکس «زنان هند» رونمایی شد/آمیختن رنج و فقر با رنگ و امید فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- کتاب مجموعه عکس «زنان هند» با حضور هنرمند عکاس و علاقه مندان هنر در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، پنجشنبه شب سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی در حالی میزبان آیین رونمایی کتاب «زنان هند» شد که جامعه عکاسی شیراز اثری ارزشمند را به تماشا نشست.
در ابتدای این آیین که توسط انجمن فیلم، عکس و پویانمایی فارس با همکاری نگارخانه تار و پود برگزار شد، امین دانشور، عکاس و مسئول نگارخانه یادشده به آشنایی خود با غلامحسین بهادر، خالق کتاب «زنان هند» اشاره کرد و گفت: حدود سال 1360 ارتباط من با این فعال عکاسی شیراز آغاز شد، زمانی که شاید در آن برهه و حتی بعد از آن لابراتوار این عکاس شیرازی محلی برای چاپ عکس های هنرمندان بود.

وی با بیان اینکه عکاسان در شیراز با اطمینان مراحل ظهور و چاپ آثار خود را به غلامحسین بهادر می سپردند، عنوان کرد: او در مراحل چاپ عکس با تخصص به فعالیت می پرداخت و به روز بود؛ این در حالیست که بهادر در زمینه تئاتر هم تجربیاتی داشت.
دانشور در ادامه بیان کرد: در مسیر فعالیت های این هنرمند عکاس شاهد آثاری حاصل سفرهایش بودم که جنس آثار او متفاوت از دیگران و با عکس های توریستی متمایز بود.
این مدرس عکاسی با بیان اینکه آثار غلامحسین بهادر عکسهای موید «من در آن» می گیرد است، ادامه داد: در مجموعه عکس «زنان هند» نیز این کاملا مشهود می باشد؛ وقتی که کتاب مراحل پایانی را طی می کرد و به چاپ می رسید برخلاف دیگر آثار مشابه نوع نگاه کاوشگر، هدفمند و تیزبینانه عکاس نمود یافته است.
دانشور پیرامون کتاب «زنان هند» یادآور شد: این اثر عکاسانه دارای صفحه آرایی و گرافیک مناسبی است چراکه می شود روی تک تک عناصر کتاب یادشده سخن گفت.
به گفته مسئول نگارخانه تار و پود، تایپوگرافی و نشانه نوشته این کتاب زیبا و مرتبط با موضوع آن انتخاب شده است.
وی در پایان تصریح کرد: این مجموعه عکس اولین تجربه غلامحسین بهادر در زمینه کتاب است که مطمئنا پایان این حرکت نیست.
همچنین فروغ عدالت پور، دبیر انجمن فیلم،عکس و پویانمایی استان فارس با تاکید بر اینکه حمایت از کتاب عکس «زنان هند» موجب دلگرمی هنرمند آن است، گفت: بهادر با این کتاب سفری عکاسانه را به مخاطب عرضه می کند.

وی با یادآوری اینکه عکس های بهادر یادآور زنانی است که رنج و فقر را با رنگ و امید آمیخته اند افزود: کتاب در ثبت مجموعه عکس عنصری فراموش نشدنی است که با تلاش هنرمند به نتیجه رسیده است.
در ادامه فضل الله هوشداران، نویسنده، کتاب «زنان هند» را بخشی از خاطراتی دانست که او با خالق اثر داشته است.
وی با بیان اینکه افزون بر همسفری در هند برای دومین بار این همسفری حین چاپ کتاب برای او فراهم شده، افزود: بهادر در عکاسی از زنان هند به کشف و شهود پرداخته و دوربین او آزمایشگاهی می باشد که درحال کشف است.
هوشداران در ادامه عنوان کرد: عکاس در این کتاب در عمق و ژرفای آنچه مسافران هند می بینند رفته و شبیه آنچه در این کشور پهناور قرار دارد را به هنرمندی به ثبت رسانده است.
وی هندوستان را کشور مدارا عنوان کرد و افزود: دیدن مدارای بسیار در این سرزمین شگفت انگیز یک خارق عادت است؛ هند جهان مدارا می باشد، مدارای انسان با انسان، انسان با طبیعت، انسان با حیوانات و مدارای حیوان با حیوان است.
هوشداران وضعیت زنان در هندوستان را برشمرد و گفت: در این کشور، زنان همه کاره خانه هستند و این توسط عکاس به روشنی تصویر شده است در حالیکه زنان به عنوان متعلقه یا دارای همسر هستند، اما شخصیتی مستقل ندارند.
وی در عین حال رنگ لباس و ساری زنان هند را در این کتاب حاصل زیبایی شناسی و زیبایی پسندی دانست عکاس دانست و گفت: هرکه می خواهد لحظاتی سرشار از شادی و نشاط و در عین حال آموزش کنار آمدن با زندگی را تجربه کند باید یک جلد از کتاب «زنان هند» را در خانه داشته باشد.

سخنان غلامحسین بهادر پیش در آمدی بر جشن امضای کتاب عکس «زنان هند» بود که به گفته عکاس امیدوار است با دیدن آن در ذهن مخاطب پرسش ایجاد کند.
وی با ارایه مختصری از جغرافیای انسانی و جامعه هند و نقش زنان در این سرزمین شگفت انگیز اشتراکات ایران با هند را در زبان فارسی عنوان کرد که 700 سال زبان رسمی این کشور به شمار می رفته است.
بهادر، کنتراست، گوناگونی و تضادهای عمیق هند را برای عکاسی عنصری مهم ارزیابی کرد و گفت: هندوستان کعبه آمال عکاسان به شمار می رود و سوژه های بسیاری در زمینه های مختلف دارد.
این عکاس پیرامون انتخاب سوژه زنان هند را بر اساس پیشینه ای که از این بخش جامعه هندوستان سراغ داشته عنوان کرد و افزود: آمار و ارقام در مورد زنان هند حیرت انگیز است؛ نیم میلیون سقط جنین در سال تنها برای اینکه فرزند دختری زاده نشود تا هر 2 ساعت قتل و خودکشی به خاطر سنت جهیزیه آمار بسیاری از این دست است که قابلیت تصویر شدن دارند. این در حالیست که زنان هند با این وجود 11درصد طلای جهان را در اختیار دارند، آماری که در مقایسه با کشورهای ثروتمند قابل توجه است.

بهادر درعین حال زنان هند را چرخ زیرین آسیاب خانه در این کشور دانست که همه جا در تلاش و پویا هستند و در فقر، سرشار از رنگ، زیبایی و زندگی است.
عکاس مجموعه «زنان هند» که توسط موسسه چاپ و نشر نظر همزمان با سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به بازار نشر ارایه شد تصریح کرد: عکاسی امروز در کنار نوشتن و زبان به یک وسیله سهل و آسان و ارزان تبدیل شده است.
غلامحسین(شهرام)بهادر، متولد 1337 شیراز، بیش از 40 سال کار حرفه ای عکاسی انجام داده و در زمینه چاپ عکس رنگی از قدیمی ترین های شیراز به شمار می رود.
به گزارش خبرنگار مهر ، کتاب مجموعه عکس «زنان هند» در 144 صفحه مصور با 1000 شمارگان و قیمت 68هزار تومان در بازار نشر قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/25377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید