پیام فارس

آخرين مطالب

برگزاری مراسم بزرگداشت روز ماما در شیراز/ تاکید بر ترویج زایمان طبیعی ارتقا جایگاه ماما علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - مراسم بزرگداشت روز ماما با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته‌ی مامایی در شیراز برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آئین گرامیداشت روز جهانی ماما، بر ارزشمند و حساس بودن حرفه مامایی، تاکید کرد .
سید منصور کشفی با بیان اهمیت جایگاه ماما در عرصه علوم پزشکی و در گستره سلامت انسان، خطاب به شرکت کنندگان در این آئین، گفت: حرفه مامایی، با لحظات ارزشمند زایمان مادران پیوند خورده است .
او با بیان اینکه حرفه مامایی با تولد انسان ها در ارتباط است، صبوری و عزت نفس را لازمه خدمت در این عرصه برشمرد .
مشاور عالی رییس دانشگاه با اشاره به رشد خدمات مامایی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به کاهش آمار سزارین و کاهش مرگ و میر نوزادان اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه نیز برای بهبود هرچه بیشتر امور مربوط به حوزه مامایی، تلاش می کند .
انتخاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه نمونه کشور در حوزه مامایی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آئین با اشاره به انتخاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه نمونه کشور در حوزه مامایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تلاش برای تثبیت حضور ماماها در زایشگاه ها، طی موارد استخدامی امسال خبر داد و گفت: باید پایداری ماماها در بیمارستان ها بیشتر شود که اقداماتی در این زمینه در حال انجام است .
مژده دیگر عبدالخالق کشاورزی در این نشست، پیگیری برای تصویب طرحی در شورای مبتنی بر عملکرد دانشگاه بود که بر اساس آن، از محل سهم بیمارستان ها در زایمان طبیعی، درصدی نیز به ماماها تعلق گیرد .
او افزود: با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی شیرازاین طرح در شورای معاونان درمان کشور به تصویب رسیده است .
معاون درمان دانشگاه یکی دیگر از مسایل حوزه مامایی را مسوولیت حرفه ای ماماها خواند و ادامه داد: بر اساس پیگیری با سازمان نظام پزشکی و بعضی از بیمه ها، امیدواریم بتوانیم زمینه مادام العمر شدن مسوولیت حرفه ای ماماها و رفع دغدغه های موجود را فراهم سازیم .
کشاورزی از ماماها خواست تا در زمینه های خدماتی که می توانند در بخش خصوصی ارایه دهند، فعال تر باشند .
او در پایان تاکید کرد: هر چه در زمینه ترویج زایمان طبیعی بیشتر اقدام شود، دفاع از جایگاه حرفه ای و حیثیت کار مامایی نیز تقویت می شود .
جذب هزار مراقب سلامت با اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در فارس
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دیگر سخنران این آئین بود که با اشاره به انتخاب شعار "ماما؛ پیشرو در مراقبت های باکیفیت" برای روز جهانی مامای امسال، گفت: یکی از حوزه های مهم جذب ماماها، حوزه بهداشت است، پس از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس، در حال حاضر بیش از هزار پزشک خانواده شهری فعالیت دارند و در کنار هر پزشک خانواده، یک کارشناس مامایی و مراقب سلامت نیز حضور دارد؛ همچنین در پزشک خانواده روستایی نیز تعداد زیادی از این همکاران مشغول به ارایه خدمت هستند؛ بنابراین در حوزه بهداشت، مدیون زحمات و خدمات ارزنده ماماها در انجام مراقبت های به موقع به مادران باردار هستیم .
عبدالرسول همتی افزود: با اجرای پزشک خانواده در فارس، این زمینه فراهم شده است که بیش از هزار مراقب سلامت که بیشتر آنها ماما هستند، جذب شوند .
او با اشاره به بازدید هفته گذشته معاون بهداشت وزیر بهداشت و رییس مدیریت شبکه وزارت بهداشت از چند مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاه پزشک خانواده استان، بیان کرد: در این بازدیدها، رضایت مردم از خدمات مراقبان سلامت، از میانگین کشوری نیز بالاتر ارزیابی شد؛ بر اساس اطلاعات سامانه کشوری در حالی که میزان رضایتمندی مردم در کشور حدود 95 درصد است، در استان فارس میزان رضایت مردم به صورت میانگین بالای 98 درصد و این حاصل تلاش شما در ارایه بهترین خدمات و مراقبت هاست .
تغییر در نظام پرداخت مراقبان سلامت و پزشکان در آینده نزدیک
همتی همچنین از تغییر در نظام پرداخت مراقبان سلامت و پزشکان در استان فارس، در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بر اساس این تغییر، پرداخت از سرانه ای به پرداخت مبتنی بر عملکرد تبدیل می شود؛ بنابراین اگر یک ماما مراقبت خوب و باکیفیت به جمعیت زیر پوشش خود ارایه کند، از بالاترین سطح حقوقی که برای فرد تعریف شده است، برخوردار می شود و نگرانی ها در زمینه پرداخت سرانه و حقوق برطرف می شود .
معاون بهداشت دانشگاه، در ادامه افزود: سامانه مادران پرخطر و پیگیری کارشناس مستقر در MCMC کار مشترکی از سوی معاونت های بهداشت و درمان دانشگاه است و به کمک این خدمت مشترک، مادران پرخطر به طور کامل شناسایی می شوند تا زایمان ایمنی داشته باشند .
پیگیری برای راه اندازی 38 مرکز آموزش آمادگی برای زایمان در فارس
همتی از اقدام برای راه اندازی 38 مرکز آموزش آمادگی برای زایمان در شهرستان های فارس، با هدف ترویج زایمان طبیعی، خبر داد و گفت: یکی از ارزشمندترین کارهایی که ماماها انجام می دهند، تشویق و آموزش مردم برای زایمان طبیعی است که در این زمینه موفقیت های خوبی در استان داشته ایم .
او با تاکید بر مراقبت های پیش از بارداری، اضافه کرد: برنامه منسجم و مفصلی برای مراقبت های پیش از بارداری داریم که نیازمند همکاری ویژه ماماهاست، به ویژه توجه ماماها به سامانه یکپارچه بهداشت که هر فرد خانوار به ویژه مادران خانواده باید برای مراقبت های بعدی در این سامانه ثبت شوند، اهمیت دارد .
رییس انجمن متخصصان زنان و مامایی شیراز، گفت: به دنیا آوردن یک نوزاد سالم به معنای به دنیا آوردن یک جامعه سالم است و در تمام دنیا ماماها از ارزشمندترین افراد جامعه هستند .
پارسانژاد افزود: هیچ جامعه ای بدون ماما مفهومی ندارد و زایمان طبیعی در هر جای دنیا به وسیله ماماها انجام می شود .
رییس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آیین، گفت: هر ساله عملکرد مامایی در حوزه های بهداشت، درمان و آموزش دانشگاه به وزارت بهداشت ارسال می شود و در آنجا طی ارزیابی ها، دانشگاه های برتر انتخاب و معرفی می شوند که بر همین اساس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه برتر در حوزه خدمات مامایی معرفی شد .
ثریا شفیعی افزود: با اقدامات انجام شده برای ارتقای خدمات و ارتقای آموزش به ارایه دهندگان و گیرندگان خدمت، موفق شدیم که در زمینه بهینه سازی بلوک های زایمان و ایجاد تمهیداتی مانند حفظ حریم خصوصی مادران، از حدود 65 درصد در آغاز طرح تحول سلامت به 57 درصد شاخص های سزارین در سطح دانشگاه برسیم؛ همچنین در سزارین بار اول که یکی از معیارهای ارزشیابی از سوی وزارت بهداشت است، از 33 درصد به حدود 26 درصد کاهش، دست یافته ایم .
این آیین با قدردانی از ماماهای نمونه کشوری، ماماهای نمونه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ماماهای دارای دفتر کار مامایی، ماماهای منتخب حوزه معاونت بهداشتی و بیمارستان های خصوصی به همراه بیمارستان های برتر در زمینه ترویج زایمان طبیعی و شبکه های بهداشت و درمان برتر، همراه بود .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/25461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید