استاندار فارس تاکید کرد:
لزوم آسیبشناسی مدارس غیردولتی
علمي
بزرگنمايي:
فارس آنلاین - استاندار فارس اعتقاد دارد که علیرغم تاثیرگذاری مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی) در ابعاد مختلف و نقش تاثیرگذار موسسان این مدارس در مشارکت برای پیشبرد اهداف آموزشی نظام، آسیبشناسی این مدارس برای شناسایی و حل مشکلات یک ضرورت است.
به گزارش ایسنا منطقهی فارس، اسماعیل تبادار عصر چهارشنبه در یکصد و بیست و ششمین جلسهی شورای آموزش و پرورش، با قبول آمارهای ارائه شده در خصوص سطح پوشش تحصیلی مدارس غیردولتی در استان فارس و کشور، تاکید کرد که باید میزان انطباق این مدارس با استانداردهای کمی و کیفی آموزشی را ارزیابی و مشخص کرد.
وی تصریح کرد که باید با نگاهی ژرف به سیاستها و اهداف ایجاد و توسعهی مدارس غیردولتی، بررسی کرد که آیا برای تامین کادر آموزشی و تربیتی از نیروهای تربیت شده استفاده شده است یا بازنشستههای خستهی آموزش و پرورش را بهکار گرفتهایم؟
استاندار فارس با تاکید براینکه در بیان کیفیت آموزشی نگاه به شاخص قبولی دانشآموزان در مدارس سمپاد و تیزهوشان با توجه به نگاه دولت به تغییر این سیاست آموزشی، جای سئوال است، گفت: شاید خوب باشد که شاخص میزان کارآفرین شدن دانشآموزان فارغالتحصیل از مدارس و هنرستانهای غیردولتی را مد نظر قرار دهیم.
تبادار معتقد است که در کنار مقرون به صرفه بودن مدارس غیردولتی به لحاظ اقتصادی باید مسائل کیفی آموزشی و ارتقاء توان فنی و حرفهای دانشآموزان در این مدارس را مد نظر قرار داد، گفت: اینکه به واسطهی فعالیت مدارس غیردولتی چند صد میلیون تومان صرفهجویی کردهایم، مورد قبول است اما باید بدانیم که چند درصد از مدارس غیردولتی در فهرست مدارس برجستهی استان قرار گرفتهاند.
وی تصریح کرد: در بررسی ابعاد مختلف ایجاد و توسعهی مدارس غیردولتی باید به این نکته پرداخت که در نگاهی جامع آیا برجستگی در وظایف و مسئولیتهای آموزش و پرورش ایجاد شده است؟
تبادار با تصریح اینکه مدارس غیر دولتی بازویی در کنار مدارس دولتی بوده و نقشی اساسی در پیشبرد اهداف کلان تعلیم و تربیت دارند، گفت: با توجه به اینکه دولت به تنهایی نمیتواند هزینههای گسترده آموزش و پرورش را تامین کند، یکی از هدفها و برنامههای سیاستگزاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکتهای مردمی در تاسیس، اداره و تامین هزینههای آموزشی و پرورشی است .
استاندار فارس اضافه کرد: مدارس چه دولتی، چه غیر دولتی و یا هر نوع دیگر، مکان مقدسی است که نقطه آغاز علم آموزی هر فردی در جامعه محسوب می شود که تنها هدف آن ارتقای سطح سواد دانش آموزان و همچنین تربیت و پرورش آنان در محیطی پاک و سالم است .
نماینده عالی دولت در استان فارس تاکید کرد: ضرورت پرداختن به مدارس غیر دولتی با توجه به ساز و کار و برنامه ای که برای کیفیت بخشی و مطلوبیت آموزشی و فرهنگی در آنها وجود دارد، از درجه اهمیت زیادی برخوردار است .
براساس این گزارش، معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: شوراهای آموزش و پرورش تضصمین کننده مشارکت مردمی و شان این شوراها سیاستگزاری و تصمیمسازی و گرهگشایی از مشکلات براساس مقتضیات ملی و محلی است.
مجتبی زینیوند با این اعتقاد که در دنیای امروز به واسطهی سرعت تحولات، نقش آموزش و پرورش بیش از هر زمان در توسعهی همهجانبهی جوامع مد نظر است، تاکید کرد که دستیابی به اهداف توسعه همچون اشتغال، امنیت و سلامت و دیگر شاخصها از مسیر تعلیم و تربیت عبور میکند.
وی با بیان اینکه در ارزش گذاری یک جامعه به پویایی آموزش و پرورش توجه میکنند، گفت: هیچ جامعهای بدون مشارکت فکری و عملی مردم و تمام نهادها و سازمانها نمیتواند به اهداف خود دست یابد، چنانچه در بیشتر جوامع به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد گسترده اجتماعی نگاه می شود که هر نهادی مدیریت بخشی از آنرا بر عهده دارد.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشارکتهای مردمی در مدراس غیر دولتی گفت: بسیاری از موسسین مدراس غیر دولتی بازنشستگان آموزش و پرورش هستند که از روی عشق و برای کمک به نظام تعلیم و تربیت در این مسیر قدم گذاشتهاند و با مشکلات زیادی نیز روبرو هستند که در صورت حمایت نشدن مشکلاتشان تداوم خواهد داشت.
او اعتقاد دارد که موسسین مدارس غیردولتی بهترین کارآفرینان در جامعه محسوب میشوند زیرا زمینهی تحصیل و بستر اشتغال جوانان را فراهم میکنند، لزوم اعطای تسهیلات مناسب و رفع موانع و مشکلات آنان را یک ضرورت دانست.
زینیوند تاکید دارد که طبق قانون، نگاه به مدارس غیردولتی در مباحث عوارض و مالیات باید مانند مدارس دولتی باشد، گفت: تمام قوانین و مقررات عمومی حاکمبر آموزش و پرورش در مورد مدارس غیردولتی نیز ساری و جاری است.
رییس ادارهی مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش استان فارس نیز در این جلسه گفت: هم اکنون بیش از 119 هزار دانش آموز فارس در مراکز و مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند که این امر موجب صرفه جویی قابل توجهی برای دولت شده است.
رسول قانونی با بیان اینکه اداره مشارکتها در فارس توانسته نزدیک به یک هزار میلیارد تومان، در زمینه ساختمان و نیروی انسانی و همچنین سرانه دانش آموزی برای دولت صرفه جویی ایجاد کند، گفت: 55 هزار دانشآموز در دورهی ابتدایی، 15 هزار دانشآموز در دورهی دوم متوسطهی اول در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.
قانونی تاکید کرد که 8 مدرسه از 12 مدرسهی اول استان فارس که دانش آموزان آن دارای بالاترین میانگین معدل بودهاند، غیردولتی است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه، سئوالات مطرح شده از سوی استاندار فارس را سئوالاتی مبنایی دانست و با اشاره به فلسفهی تاسیس مدارس غیردولتی قید شده در قانون، مهمترین موضوع را جلب و جذب مشارکت مردم در توسعهی آموزش و پرورش دانست.
سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه مدارس غیردولتی بخشی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کردهاند، پیشنهاد داد که برای رسیدگی به مشکلات و مسائل مدارس غیردولتی، کارگروهی تشکیل شده و شاخصهایی را تعریف کرده و بهدنبال اندازهگیری مبنایی این شاخصها با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی باشد.
به گزارش ایسنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به میزان طرحها و تسهیلات مرتبط با توسعه و تکمیل مدارس غیردولتی، گفت: برای 25 طرح در 8 شهرستان استان فارس بالغ بر 27 میلیارد و 320 میلیون تومان تسهیلات مصوب شده و این طرحها به بانکهای عامل معرفی شده است.
سهراب مختاری با اشاره به اینکه درخواستهایی مبنی بر حمایت از طرحهای موجود در این زمینه وجود دارد اما نه اعتبارات و نه عدالت اجازهی چنین اقدامی را نمیدهد، گفت: در صورت ارائهی طرحهای جدید مربوط به توسعه و تکمیل، قطعا بررسی و حمایت خواهد شد.
مدیر شوراهای وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه، عملکرد شورای فارس را به لحاظ کمی (تعداد جلسات تشکیل شده) نامناسب اما به لحاظ کیفی (تاثیرگذاری مصوبات و طرحها) مطلوب ارزیابی کرد.
رسول پاپایی خاطرنشان کرد که سال گذشته تعداد 4 جلسهی شورای آموزش و پرورش در فارس تشکیل شده که در مقایسه با میانگین کشوری پائینتر است.
پاپایی خاطرنشان کرد که در نگاه عملکردی، فارس به لحاظ دریافت 5 درصد عوارض شهرداریها رتبه چهارم، جذب کمکهای دستگاهها رتبهی سوم، موضوع مادهی 17 رتبهی دوم، موضوع انبوهسازان و شهرکها و حق ایجاد یا پرداخت هزینهی ساخت فضاهای آموزشی، رتبهی سوم کشور را دارا است.
استاندار فارس در پایان این جلسه تاکید کرد که شخصا پیگیر تشکیل جلسات شورای آموزش و پرورش استان به شکل منظم بوده است اما مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردهاند که دستورجلسهای وجود ندارد!!
تبادار تصریح کرد که جلسات شورای آموزش و پرورش فارس را امسال با نظمی مناسب دنبال خواهد کرد.
انتهای پیام
-
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷:۱۲
-
۱۳۵ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/25557/