پیام فارس

آخرين مطالب

خیریه های بی خیر گفتگو

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- درد و رنج هر انسانی دل همنوع را به درد می آورد و افراد بسیاری برای حل مشکلات دیگران از دادن کمک دریغ نمی کنند اما در این بین سوء استفاده برخی افراد با عنوان موسسه خیریه، اعتماد عمومی را به کارهای خیرخواهانه و عملکرد خیریه های واقعی خدشه دار می کند.
موسسه ها و انجمن های خیریه به مراکزی عام المنفعه و غیر سیاسی گفته می شود که اشخاص حقیقی و یا حقوقی برای کمک به اقشار نیازمند و آسیب پذیر تأسیس می کنند.
نبود ارگانی متمرکز برای صدور مجوز خیریه ها و فقدان نظارت کافی بر عملکرد موسسات و انجمن های خیریه باعث رشد بی رویه اینگونه مراکز در دهه اخیر شده و همچنین موجب سوء استفاده های متعددی نیز شده که مجموع این عوامل منجر به بی اعتمادی جامعه نسبت به فعالیت خیریه ها و دلسردی افکارعمومی از اقدامات خیرخواهانه شده است.
نظام تامین اجتماعی کشور به تنهایی قادر به حل مشکلات و تامین نیازهای اقشار آسیب پذیر نیست و ازاین رو برخی نهادهای مردمی، تشکل ها و خیریه ها به میدان آمده اند و با اقدامات خود بخشی از نیازهای این گروه ها را برطرف می کنند.
عملکرد بعضی از این موسسات در سالهای گذشته به گونه ای بوده که جامعه به آنها اقبال خوبی نشان داده و حتی گروهی از مردم ترجیح می دهند کمک های خود را به جای ارگان های و نهادهای حمایتی حکومتی به این موسسات بدهند.
اما در این میان افراد کلاهبرداری نیز وجود دارند که با سوءاستفاده از احساس نوع دوستی مردم و نام خیریه ها تنها جیب خود را پر می کنند و متاسفانه این گونه رویه ها آفتی برای اعتماد عمومی محسوب می شود.
آمار دقیقی از تعداد مراکز خیریه در فارس به دلیل وجود چندین ارگان که بصورت موازی برای این موسسات مجوز صادر می کنند در دست نیست اما گفته های کارشناسان حکایت از وجود بیش از 600 خیریه مجوز دار در استان دارد در حالی که به غیر از این موسسات، فعالیت خیریه های بدون مجوز دیگری نیز در این استان محرزشده که از آمار آنها اطلاعاتی در دست نیست.
بسیاری از شهروندان در فضاهای شهری و یا در مراجعه افراد به منازل با کسانی که بعضا شیک پوش و موجه نیز هستند برخورد کرده اند که به نام خیریه ، کمک به بیماران خاص ، سرطانی و ... با در دست داشتن برگه هایی در دست از مردم طلب کمک نقدی و غیرنقدی می کنند ولی اینکه این برگه ها به واقع از سوی خیریه ای مجوز دار صادر شده و خود این افراد نیز حقیقت را می گویند جای شک هست.
***خیریه های شررسان
فرمانده انتظامی استان فارس  گفت: هیچگونه مجوزی از طرف نهادهای انتظامی برای فعالیت خیریه ها صادر نمی شود.
سردار سرتیپ دوم احمدعلی گودرزی افزود: متاسفانه بعضی موسسه ها در قالب نام خیریه در حال شر رساندن به جامعه هستند و تاکنون نیز شکایت های بسیاری در استان فارس در خصوص عملکرد خیریه های به نیروی انتظامی ارائه شده است.
وی با اشاره به آسیب های اجتماعی ناشی از فعالیت شمار محدودی از خیریه ها اظهار داشت: اگر مردم استان فارس از عملکرد بعضی خیریه ها شکایتی داشته باشند می توانند به نزدیک ترین کلانتری محل زندگی خود مراجعه و در این خصوص طرح شکایت کنند و قطعا نیروی انتظامی برخورد جدی را در این مورد انجام خواهد داد.
مجوز فعالیت خیریه ها از سوی هر سازمانی که صادر می شود باید نظارت و کنترل بر عملکرد این موسسه ها نیز از سوی همان ارگان اعمال شود تا از بروز مشکلات ناشی از سوءاستفاده برخی افراد جلوگیری بعمل آید.
*** نظارت ضعیف بر عملکرد خیریه ها به دلیل نبود تمرکز در صدور مجوزها
معاون توسعه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان فارس نیز در این باره  گفت: بهزیستی حساسیت زیادی بر فعالیت خیریه ها دارد و همیشه تلاش می شود که با خانه خیرین استان رابطه نزدیکی وجود داشته باشد تا افرادی که سوء استفاده می کنند شناسایی شوند و با آنها برخورد شود.
محمودرضا عرب افزود: بخشی از مجوزهای فعالیت خیریه ها را سازمان بهزیستی و بخشی دیگری را وزارت کشورو خانه خیرین صادر می کند که متاسفانه در این زمینه موازی کاری وجود دارد و مرجعی متمرکز وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید یک متولی در خصوص صدور مجوزهای فعالیت خیریه ها وجود داشته باشد که در مرحله بعدی نظارت و کنترل بهتری بر عملکرد این مراکز اعمال شود.
عرب با اشاره به اینکه اگر متولی مشخص باشد نظارت نیز بر کار خیریه ها بهتر انجام خواهد شد، اضافه کرد: قطعا اگر گزارش تخلف از عملکرد خیریه هایی که از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کرده اند گزارش شود برخورد جدی و به نسبت تخلف تا شدیدترین حد ممکن با آنها انجام خواهد شد.
*** فعالیت 600 خیریه در یک استان
مدیرعامل مجمع خیرین تامین سلامت استان فارس نیز در این باره گفت: فعالیت بخشی از خیریه ها بعنوان سازمان مردم نهاد محسوب می شود و مجوز فعالیت آنها را استانداری و دستگاه های زیرمجموعه آن صادر می کنند.
دکتر علی اکبر رامجردی اظهار کرد:برخورد با مجموعه های خیریه متخلف تنها از سوی محاکم قضایی امکان پذیر است و دولت حق ورود چندانی به این مساله ندارد.
رامجردی ادامه داد: در استان فارس بیش از 600 خیریه و سازمان مردم نهاد مجوز فعالیت دریافت کرده اند که حدود 40 موسسه از این تعداد نیز در حوزه سلامت فعالیت می کنند.
با توجه به وجود این تعداد خیریه مجوز دار در کنار موسسه های غیرمجاز در استان فارس، توقع عموم مردم این است که نظارت و کنترلی در این حوزه اعمال شود تا به اعتماد جامعه در خصوص کارهای خیرخواهانه خدشه ای وارد نشود و مردم بدون دغدغه خاطر بتوانند کمک های انسان دوستانه خود را به دست نیازمندان واقعی برسانند.
اینک که ماه رمضان نیز هست برخی افراد فعالیت های خیرخواهانه بیشتری انجام می دهند که اگر سوءاستفاده کنندگان در این قضیه نیز رخنه کنند اهمیت کارهای خیر لطمه خواهد دید.


لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/26651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب