پیام فارس

آخرين مطالب

فصل بهار و احتمال ابتلا به آسم و بیمار یهای تنفسی اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - فصل بهار می تواند آغازی برای ابتلا به بیماری های تنفسی و حساسیت زا باشد، آسم از جمله بیماری هایی است که نشانه های ابتلا به آن در بهار پررنگ تر می شود.
به گزارش ایرنا به گفته کارشناسان و متخصصان بیمار یهای تنفسی خود مراقبتی و پیشگیری بهترین گزینه برای کاهش اثرات آسم و عدم ابتلابه این بیماری است.
آسم یک بیماری التهابی و مزمن راههای هوایی تنفسی است و با افزایش آلودگی های هوا و شیوع ریزگردها بسیار شایع است ، در موارد حمله های حاد و شدید این بیماری می تواند کشنده باشد .
خصوصیات این بیماری شامل تنگ شدن حمله ای راه های هوایی تنفسی، افزایش واکنش راه های هوایی به محرک های مختلف و قابلیت بازگشت به وضعیت طبیعی است.
اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دود سیگار، قلیان و آلودگی های ناشی از دود اگزوز اتومبیل را شایع ترین عوامل بیماری آسم و آلرژی می دانند.
متخصص بیماری های ریوی و تنفسی دراین زمینه گفت: بیشترین دلیل مراجعه بیماران به مراکز درمانی تخصصی ، ناراحتی های تنفسی ناشی از آلرژی و یا عفونت ها و شایع ترین نوع آلرژی، ناراحتی های تنفسی است.
دکتر رضا امین، بسیاری از عوامل آلرژی زا مانند دود سیگار، قلیان، مواد مخدر، عطر تند، اسپری ضد حشرات، بوی رنگ، نفت و دود اسپند را باعث بروز بیماری آسم، آلرژی و عفونت ها عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم از منشا آسم که همان دود اسپند است بی اطلاع هستند، ادامه داد: دود و آلودگی اگزوز اتومبیل و آلودگی های حاصل از ترافیک نیز از عوامل بسیار خطرناک و محرک آسم است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: آفتاب، دانه و گرده های گل و گیاهان، مصرف برخی حبوبات و شیر در بروز این بیماری موثر است که با داروهای کنترل کننده از قبیل کورتون های استنشاقی، قابل درمان است.
امین درباره روش واکسن درمانی برای معالجه آسم و آلرژی ها گفت: بسیاری از آلرژی ها با کنترل و پرهیز، قابل درمان است و نیازی به واکسن درمانی نیست اما در صورت درمان نشدن، از شیوه واکسن درمانی استفاده می شود.
توصیه دیگر این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی، پرهیز از خوددرمانی بود و از مردم خواست تا در این زمینه به مراکز درمانی تخصصی مراجعه کنند.
وی ادامه داد : ممکن است فردی تنها مبتلا به آسم باشد و علایم آلرژی نداشته باشد، اما اغلب افرادی که آسم دارند، به آلرژی نیز مبتلا هستند.
او به خانواده ها هشدار داد در صورت مشاهده نشانه هایی مانند تنگی نفس، خس خس تنفسی، سرفه های خشک و شدید در کودکان که اغلب بدون خلط است، به پزشک مراجعه کنند این نشانه ها، مشکوک به عفونت تنفسی، آسم و یا آلرژی است.
این عضو هیات علمی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در کودکان ابتلای به آسم و آلرژی غذایی کمتر رخ می دهد، ادامه داد: غذاهایی مانند شیر، تخم مرغ و آجیل باعث ایجاد حساسیت در برخی از کودکان می شود که در کلینیک های تخصصی بالینی قابل تشخیص است.
توصیه این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به آسم و آلرژی، زندگی در مکانی بدون آلودگی، تا حد امکان، استفاده از شیر مادر به جای شیر خشک و پرهیز از بازی و ورزش در هوای آلوده بود.
امین در خصوص حساسیت کودکان به شیر مادر هم گفت: در بسیاری از موارد دلیل این حساسیت، شیری است که مادر از آن تغذیه می کند که بروز آلرژی و اگزما برای نوزاد را به همراه دارد.
همچنین دکتر سید حسام الدین نبوی زاده دیگر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تغییرات اقلیمی زمین را یکی از دلایل بروز آلرژی عنوان کرد و گفت: گرم بودن زمین، باعث دوام بیشتر آلرژی های گیاهی شده و این عامل بر انسان بسیار تاثیرگذار بوده است به طوری که میزان بروز بیماری آلرژی، در حال افزایش است.
نبوی زاده گفت: زایمان به صورت سزارین، عدم مصرف شیر مادر و استفاده پدر یا مادر از دخانیات از عوامل تاثیرگذار بر ابتلای نوزاد به آلرژی است و مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها، زندگی آپارتمان نشینی، تک فرزندی و کاهش تعداد خانوار نیز در ابتلای کودکان به آلرژی موثر است.
او درباره تک فرزندی و کاهش تعداد خانوار به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر بیماری آسم و آلرژی گفت: این کودکان با میکروب های مفید که بر میزان مقابله با بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیرگذار است، کمتر در تماس هستند و کمبود این عوامل باعث بروز آلرژی می شود.
نبوی زاده یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر آلرژی و آسم را مصرف ترکیب های جدید غذایی عنوان کرد و افزود: با رونق و پیشرفت سریع سیستم حمل و نقل، تنوع طلبی و استفاده از مواد و ترکیب های جدید غذایی مانند غذاهای دریایی و میوه های آفریقایی، افزایش یافته اما بدن انسان به این عوامل عادت ندارد و واکنش هایی به صورت آسم و آلرژی روی می دهد.
دبیر انجمن آسم و آلرژی جنوب کشور ایجاد تغییر رویه ای در زندگی، همچنین آفتاب، مواد شوینده تحریک کننده پوست و سیستم تنفسی، محل و نوع کار، مکان زندگی، استرس و مصرف بعضی از داروها را از دیگر عوامل این بیماری برشمرد.
وی گفت: به طور کلی، پنج تا هشت درصد افراد مبتلا به آسم و آلرژی هستند که در سطوح مختلف، درمان می شوند.
نبوی زاده، آلرژِی های غذایی در کودکان را 6 درصد و در بزرگسالان چهار درصد اعلام کرد و افزود:عوامل تاثیرگذار بر آلرژی غذایی در بزرگسالان، بیشتر بر اثر حبوبات و دانه های گیاهی مانند کنجد، بادام زمینی و در کودکان نیز بر اثر شیر و تخم مرغ است.
6113 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/26662/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت