پیام فارس

آخرين مطالب

گزارش مهر

رنج بیکاری در فارس/وقتی تخم مرغ ها را در سبد کشاورزی گذاشتیم فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- فارس دهمین استان بیکار کشور است، استانی که سال ها همه دغدغه اش توسعه کشاورزی و تامین مواد غذایی کشور بود و حالا نه صنعت بالنده ای دارد نه آبی برای کشاورزی باقی مانده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: فارس استانی با مزیت‌های نسبی در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعتی و معدنی، تجاری و دانشگاهی که بیش از هفت درصد از جمعیت و گستره ایران را به خود اختصاص داده آنگونه که باید نتوانسته در حوزه های مختلف رشد کند.
بر اساس آخرین آماری که اسفندماه سال گذشته اعلام شد استان فارس با نرخ بیکاری 12.1 درصد در پاییز 96 دهمین استان بیکار کشور بوده است.
در پاییز 96 نرخ مشارکت اقتصادی 40.7 بوده است که نسبت به فصل مشابه سال گذشته 1.1 درصد افزایش و نسبت به تابستان سال 96 معادل 0.3 درصد کاهش یافته است.
استان فارس از نظر نرخ مشارکت اقتصادی رتبه 14 را در بین استان‌های کشور دارد.
در پاییز 96 نرخ بیکاری استان فارس 12.1 درصد اعلام شده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته 1.2 درصد و نسبت به تابستان امسال 1.7 درصد افرایش یافته است.
استان فارس در پاییز 96 از نظر نرخ بیکاری دهمین استان بیکار کشور بوده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند، وابستگی شدید اقتصاد فارس به کشاورزی سنتی و معیشتی، عملکرد بد و سیاستگذاری‌های ناهمگون، بی‌توجهی به حضور سرمایه‌گذاران، ضعف شدید صنایع فارس برای رقابت در عرصه‌های جهانی و بروکراسی شدید اداری و خشکسالی، از عوامل مهم تأثیرگذار بر بروز شرایط فعلی در اقتصاد استان فارس است.
کارشناسان بر این باورند که طی چند سال گذشته آنگونه که باید به حوزه های مختلف از جمله گردشگری که فارس دارای ظرفیتهای زیادی است توجه نشده و به دلیل اتکای استان فارس به کشاورزی هم اکنون وضعیت اشتغال در این استان مناسب نیست.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با وضعیت بیکاری در استان فارس گفت: بیکاری مشکلی است که تمامی کشور درگیر آن است اما وضعیت استان فارس در این حوزه نگران کننده است.
علی اکبری با اشاره به مشکلات عدیده فارس در حوزه کشاورزی افزود: متاسفانه همیشه بیشترین اشتغال استان مربوط به حوزه کشاورزی و دامداری بوده که طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود آب بسیاری از کشاورزان و دامداران بیکار شده اند.
فارس طی این سالها فقط به فکر تامین مواد غذایی کشور بود
وی با بیان اینکه استان فارس طی این سالها فقط به فکر تامین مواد غذایی کشور بوده، ادامه داد: متاسفانه در این سالها برای تامین مواد غذایی کشور بیش از حد از آبهای این استان در حوزه کشاورزی استفاده شده و به جای توجه به موضوعات صنعت و تولید فارس فقط به موضوع کشاورزی پرداخته است.
این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به همین دلیل است که اغلب استانهای کشور در حوزه صنعت و تولید حرف برای گفتن دارند اما وضعیت فارس اینگونه است و این همه بیکار روی دستش ماند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان استان از حوزه تولید غافل مانده اند، گفت: تمام فکر و ذکر بر روی کشاورزی بوده و هم اکنون نیز حوزه کشاورزی نیز با مشکلات زیادی روبه روست و این همه بیکار در استان فارس وجود دارد.
اکبری با بیان اینکه در حوزه کشاوزی باید اقداماتی انجام شود، گفت: در این راستا ضروری است به سمت مدیریت آب و تغییر الگوی کشت رفت که متاسفانه اینگونه نیست.
وی گفت: استان فارس دارای ظرفیتهای زیادی در حوزه های مختلف از جمله گردشگرِی، فرهنگی و... است که می توان با توجه به این حوزه ها وضعیت اشتغال را در استن بهبود داد..
اکبری خواستار تقویت زیرساختها در حوزه های مختلف شد و افزود: اگر این اقدام صورت گیرد و شرایط برای حضور سرمایه گذار در استان فراهم شود به طور حتم در حوزه اشغال توفیقاتی حاصل می شود.
شرایط برای کشت فراسرزمینی در آسیای میانه فراهم است اما در فارس با وجود داشتن توان و دانش برخی مردم تن به کار نمی دهند وی همچنین در خصوص کشتهای فراسرزمینی نیز بیان کرد: در حال حاضر شرایط برای کشت فراسرزمینی در آسیای میانه فراهم است اما در فارس با وجود داشتن توان و دانش برخی مردم تن به کار نمی دهند و حاضر نیستند به کشورهای مورد نظر بروند.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه سرمایه گذاری نیز در فارس مشکلاتی وجود دارد، گفت: با وجود این همه مسائل و بیکاری در فارس زمانی که فردی برای سرمایه گذاری به این استان می آید به جای اینکه برایش فرش قرمز پهن کنیم آنقدر او را درگیر بروکراسی اداری می کنیم که پشیمان شده و از فارس می رود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص راه های برون رفت فارس از مشکلات مربوط به اشتغال افزود: در این راستا ضروری است که به افراد مهارتهای لازم آموزش داده شود و افراد بدانند صرف گرفتن مدرک کافی نیست.
اکبری در خصوص حوزه صنعت نیز اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از کارخانه های استان نیم تعطیل و یا تعطیل هستند که باید در این راستا نیز تدابیر لازم اتخاذ تا هرچه سریعتر این کارخانه به چرخه تولید بازگردند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: استان فارس از نظر نرخ اشتغال نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد و از رتبه 28 کشوری در سال 91 به رتبه 13 در پایان سال 95 رسیده است.
سهراب مختاری با بیان اینکه بر اساس پایش اتاق ایران در حوزه کسب و کار در سال 95 رتبه چهارم، در بهار 96 رتبه اول و در تابستان 96 رتبه دوم در کشور را داشتیم گفت: کارگروه اشتغال و اقتصادمقاومتی استان در قالب 15 برنامه، توسعه کسب و کار و اشتغال را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ابلاغ برنامه های پنجگانه در حوزه اقتصاد مقاومتی افزود: در این راستا 215 وظیفه برای دستگاه های اجرایی تعریف شده و به آنها ابلاغ شده است که برای وزارت کار نیز در حوزه اشتغال و توانمندسازی نیروی کار وظایفی در نظر گرفته شده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس به تشریح برنامه های این اداره کل در حوزه اشتغال پرداخت و ادامه داد: بر این اساس مقرر شدکه جوانانی که به نوعی تحصیلکرده هستند و به نوعی فاقد مهارت هستند بین چهار تا شش ماه حداقل یک سوم مزد را گرفته و مشغول به کار شوند که در این میان برای کارفرماهایی که از این افراد استفاده می کنند نیز از 23 درصد حق بیمه معاف شوند.
وی گفت: علاوه بر این در حوزه اشتغال برای افراد فاقد تحصیلات و مهارت نیز برنامه هایی در دستور کار است که به عنوان کارآموز به کارفرماها معرفی و مهارت لازم را کسب کنند.
بیش از 13 هزار نفر متقاضی وام
مختاری افزود: علاوه بر این بسته های اشتغال فراگیر برای روستاییان و عشایر در نظر گرفته شده که در این راستا سال گذشته بیش از 13 هزار نفر متقاضی وام بوده که بیش از چهار هزار تقاضا در کمیته فنی استان مورد بررسی و دو هزار طرح تصویب و به بانک معرفی شده اند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت استان فارس در حوزه اشتغال نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته، تصریح کرد: شاخص های اقتصادی از نظر نرخ بیکاری، نسبت اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به سال 92 رشد بی سابقه ای داشته است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس در رابطه با حفظ فرصتهای شغلی نیز بیان کرد: طی دو سال گذشته 600 میلیارد تومان به منظور حفظ فرصتهای شغلی موجود به کارفرما پرداخت شده و با این اقدام بیش از 10 هزار شغل در سطح استان حفظ شده است.
وی با اشاره به اینکه بسته های ابلاغی دولت در حوزه اشتغال حاصل تجریه 40 ساله نظام است، گفت: به طور حتم اگر تمامی دستگاه ها دست به دست هم بدهند می توان وضعیت استان را در حوزه اشتغال بهبود داد.
به هر حال باید در نظر داشت زمانی که استانی های دیگر مشغول توسعه صنعتی و گردشگری بودند، مسئولان فارس تمام دغدغه های خود را در حوزه توسعه کشاورزی دنبال می کردند تا امروز فارس نه آبی برای کشت داشته باشد نه صنعت کارامدی به خود دیده باشد نه درآمد مطلوبی از حوزه گردشگری برخوردار باشد تا شرایط بیکاری در استان فارس همچنان مسئله مهم باقی بماند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/26667/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق